Λαμπεροί πρωταγωνιστές του φετινού Mobile World Cοngress ήταν η Google και η Apple. Το ευρύτερο σκηνικό των ανατροπών στο χώρο των τηλεπικοινωνιών θυμίζει κάτι από ταινία του Γούντι Αλεν.

Το φετινό Mobile World Congress αποτέλεσε μία χρονιά-ρεκόρ, αφού την έκθεση επισκέφτηκαν περισσότεροι από 60.000 άνθρωποι. Ταυτόχρονα, όμως, αποτελεί και μία σημαδιακή χρονιά, αφού τίθενται κάποια πολύ βασικά ερωτήματα ως προς το μέλλον της. Από τη στιγμή που τα κινητά τηλέφωνα μοιάζουν όλο και περισσότερο με ηλεκτρονικούς υπολογιστές, υπάρχει πλέον λόγος ύπαρξης δύο διαφορετικών εκθέσεων, ή μήπως το Consumer Electronics Show του Λας Βέγκας ετοιμάζεται να «καταπιεί» το MWC;

Η «εκδίκηση» των ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ βρέθηκαν σαφώς στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του φετινού MWC. Κι αυτό οφείλεται τόσο στις εταιρείες της επικαιρότητας (Apple, Google και Microsoft) όσο και την πρωτοκαθεδρία της Καλιφόρνια στον χώρο του λογισμικού και των «ecosystems» -την τελευταία λέξη της μόδας για τους κατασκευαστές smartphones. Μάλιστα, ακόμα και μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις όπως η Sony Ericsson μεταφέρουν κάποιες από τις Διευθύνσεις τους στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.

Παράλληλα, η Sony Ericsson σκοπεύει να λανσάρει τις νέες της συσκευές πρώτα στην αμερικάνικη αγορά. Κι η πορεία τέτοιων λανσαρισμάτων σαφώς διευκολύνεται από το γεγονός ότι η Verizon Wireless έχει ήδη εγκαταστήσει κάποια από τα πρώτα δίκτυα 4G-LTE, ενώ οι περισσότεροι πάροχοι παγκοσμίως τηρούν στάση αναμονής.

Ecosystems: η νέα αγαπημένη λέξη του κλάδου
Οπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Bert Nordberg, CEO της Sony Ericsson «Τα κινητά ήταν τηλέφωνα που ενσωμάτωναν στοιχεία ηλεκτρονικών υπολογιστών. Τώρα όμως είναι υπολογιστικές συσκευές μετά τηλεφώνου». Για τη Sony Ericsson, αυτή η τάση δικαιολογεί τη στενή της συνεργασία με την Google και τη δεδηλωμένη της επιθυμία για πρωτιά στον τομέα των συσκευών Android.

Σε συνολικότερο επίπεδο, ο ίδιος λόγος εξηγεί τη βράβευση του iPhone 4 της Apple, που αναδείχθηκε σε συσκευή της χρονιάς παρά την απουσία του από το MWC. Το κοινό της έκθεσης πάντως, λάτρεψε το Android, με το περίπτερο – παιδική χαρά. Η ίδια η Google είχε σαφώς κάθε λόγο να είναι τρισευτυχισμένη.

Σχεδόν κάθε ένα από τα 24 νέα τηλέφωνα που παρουσιάστηκαν στο MWC τρέχουν σε Android, ενώ η αγορά των σχετικών εφαρμογών αναπτύσσεται τρεις φορές γρηγορότερα από την αντίστοιχη των εφαρμογών του App Store.

Smartphones εναντίον dumbpipes
Αμα δεν είσαι μέρος της, οι εξελίξεις στην αγορά των Τηλεπικοινωνιών μοιάζουν με κωμικό γαϊτανάκι προδιαγραφών Γούντι Αλεν. Τη στιγμή που η Nokia και η Microsoft τρέχουν να προλάβουν την Apple και την Google, οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας τρέχουν να τους προλάβουν όλους, συνασπιζόμενοι γύρω από μια αγορά «χονδρικής πώλησης» εφαρμογών.

Στο πλάνο μπαίνει και η Ericsson, η οποία και τους ετοίμασε ένα white label κατάστημα για τη διάθεση των εφαρμογών. Με τον τρόπο αυτό, οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας ελπίζουν να ξαναμπούν στο παιχνίδι που μετατοπίστηκε στο γήπεδο των εφαρμογών και να μην καταντήσουν «χαζοσωλήνες» μεταφοράς δεδομένων. Το σχετικό Wholesale Applications Community, πρωτοαναγγέλθηκε πέρυσι, αλλά φέτος δηλώνει έτοιμο για δράση. Αριθμεί 68 μέλη, και ηγείται από τις China Mobile, MTS, Orange, Smart, Telefonica, Telenor, Verizon Wireless, AT&T και Vodafone. Από το χώρο των συσκευών, στη συμμαχία προσχώρησαν οι Huawei, LG Electronics, Samsung, Sony Ericsson και ZTE.

Πασαρέλα συσκευών
Σε επίπεδο συσκευών, debutantes του φετινού MWC ήταν  7 καινούρια tablets και  24 νέα smartphones. Top scorer στο παιχνίδι των εντυπώσεων δεν θα μπορούσε να είναι άλλος από το X-Peria Play της Sony Ericsson ή, αλλιώς, το τηλέφωνο-playstation. Αλλα στοιχεία διαφοροποίησης στη φετινή «σοδειά» των smartphones ήταν οι δυνατότητες 3D απεικόνισης χωρίς τη χρήση γυαλιών (LG Optimus 3D, Sharp Lynx 3D), τα τηλέφωνα που διευκολύνουν την πρόσβαση στο Facebook (HTC Salsa, HTC ChaCha) και οι συσκευές με επεξεργαστή διπλού πυρήνα (Samsung Galaxy S II).

Κινητά-υπερπαραγωγές ήταν το αδιάβροχο μοντέλο Waterproof της Regza, το κινητό-φωτογραφική μηχανή τσέπης P-03C της Panasonic, το κινητό-μπάρα σοκολάτας SH-04B των Sharp και Q-pot και το κινητό με ξύλινη επένδυση Touch Wood της Sharp. Νέα tablets παρουσίασαν οι LG, Samsung, HTC, Huawei και ViewSonic, ενώ η RIM σκοπεύει να κυκλοφορήσει LTE και HSPA+ εκδοχή του tablet της μέσα στην χρονιά.

The show must go on
Το μεγάλο παρασκηνιακό κουτσομπολιό του MWC δεν ήταν άλλο από το ποιο θα είναι το μέλλον της μεγάλης έκθεσης της κινητής τηλεφωνίας. Θα συνεχίσει να αποτελεί ισπανική φιέστα ή θα θρηνήσει η Βαρκελώνη τις 40.000 θέσεις εργασίας που δημιουργεί η σχετική διοργάνωση;

Παρίσι, Μιλάνο και Μόναχο έχουν ήδη καταθέσει τις προσφορές τους για τη διοργάνωση του event από το 2013 και μετά, και τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν τον Ιούνιο. Αρκεί, βέβαια, να μην κάνει την ανατροπή το Consumer Electronics Show και εξαφανίσει το MWC από τον χάρτη.


Οι πιο συζητημένες λέξεις στο φετινό MWC
1. Android: To περίπτερο τoυ Android ήταν η Disneyland του Mobile World Congress. Με χαριτωμένα πράσινα «ανδροειδή,» μια κανονική τσουλήθρα (!) και έναν κυλιόμενο ιμάντα με συσκευές στις οποίες τρέχει το Android, η Google έκανε πάρτι για το στοίχημα που κέρδισε με το εν λόγω λειτουργικό σύστημα.

2. USA: Ενα απροσδόκητο ακρωνύμιο για τη λίστα του MWC! Καθώς ο πόλεμος των τηλεπικοινωνιών μετατοπίζεται στο πεδίο των ηλεκτρονικών υπολογιστών, οι ΗΠΑ μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι. Το θέμα είναι αν το παιχνίδι θα παραμείνει στην Ευρώπη.

3. iPhone 4: Ούτε τα τεχνικά «θεματάκια» του, ούτε το γεγονός ότι σνομπάρει το Mobile World Congress διά της αποχής του, δεν κατάφεραν να του στερήσουν τον τίτλο της συσκευής της χρονιάς. Βεβαίως, ως κατασκευαστής συσκευών βραβεύτηκε η HTC.

4. LTE: H Verizon και η Alcatel-Lucent έστησαν ένα live demo επικοινωνίας κινητών σε δίκτυο 4G-LTE και το τεστάρισαν παίζοντας video games με συμπαίκτη στο New Jersey των ΗΠΑ.

5. Nokia-Microsoft ενωμένοι…: ελάχιστα συζητημένοι. Παρά το μέγεθος των ονομάτων, η συμμαχία δεν εντυπωσίασε ιδιαίτερα το κοινό του MWC.  Μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει, ενδεχομένως, η στρατηγική της Nokia να είναι το «αγαπημένο παιδί» των παρόχων κινητής τηλεφωνίας.

6. Angry Birds: Ή, μάλλον, το «έξυπνο πουλί.» Ξεπερνώντας τα 50 εκατ. χρηστών, η εφαρμογή αυτή πέρασε το mobile gaming σε άλλο level και απέσπασε τον τίτλο της καλύτερης εφαρμογής για iPhone. Αντίστοιχα, το Google Maps αναδείχθηκε σε καλύτερη εφαρμογή για Android.

7. WAC: Πιο «θυμωμένοι» από το Angry Bird είναι οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας που αισθάνονται πλέον…θεατές του παιχνιδιού. Γι’αυτό και 68 πάροχοι συνιστούν Wholesale Applications Community -μια λύση που τους τοποθετεί στο επίκεντρο της διάθεσης εφαρμογών στους συνδρομητές τους.

8. X-Peria Play: Το πολυαναμενόμενο «playstation phone» αποτελεί ένα πρώτο δείγμα του πώς μπορεί να διαφοροποιηθεί η Sony-Ericsson αξιοποιώντας την στενή της συγγένεια με το χώρο της τηλεόρασης και του home entertainment. Επισήμως, ωστόσο, η εταιρεία θέτει ως στόχο της την πρωτιά στις πωλήσεις συσκευών Android και στρέφεται προς δυσμάς για να το πετύχει.

9. Τablet PCs: Το ότι τα tabs θα πρωταγωνιστούσαν στο MWC ήταν αναμενόμενο. Εντελώς απροσδόκητος ήταν ο εμπνευσμένος τρόπος με τον οποίον παρουσίασε η Samsung τις νέες συσκευές της. Μια μικρή ορχήστρα μουσικών του Royal Academy of Music έδωσαν παράσταση που συνδύαζε τα παραδοσιακά έγχορδα με ηλεκτρονικούς ήχους από Galaxy Tabs.

10. Barcelona: Αν και παρασκηνιακό, ένα από τα πιο καυτά θέματα του φετινού MWC ήταν το σε ποιον θα ανατεθεί η διοργάνωση από το 2013 και μετά. Μιλάνο, Μόναχο και Παρίσι ήδη έδειξαν τα «δόντια» τους για ένα event που δημιουργεί περισσότερες από 40.000 θέσεις εργασίας. Από την άλλη, υπάρχει και η υποψία ότι το CES μπορεί να «φάει» το MWC. Προσωπικά, ψηφίζω Βαρκελώνη, δαγκωτό.