Η νέα ψηφιακή οικονομία σε συνδυασμό με τη συνεχώς εξελισσόμενη τεχνολογία επιτρέπει στους καταναλωτές να αποκτούν καλύτερη (και on-demand) πρόσβαση σε προϊόντα και υπηρεσίες. Η αγορά retail μετασχηματίζεται και η απόκτηση μιας κουλτούρας digital thinking από τον κλάδο είναι πιο σημαντική από ποτέ.

Παλιότερα, η επίδραση της τεχνολογίας στην αγορά retail ήταν πολύ πιο διακριτική, χωρίς να επηρέαζε τους καταναλωτές στις αγορές τους και χωρίς να έπαιζε σημαντικό ρόλο στη χάραξη της επιχειρηματικής στρατηγικής. Σήμερα, τα δεδομένα έχουν αλλάξει δραστικά. Η τεχνολογία έχει έρθει στο προσκήνιο, αποκτώντας ένα ξεκάθαρα πρωταγωνιστικό ρόλο, ενισχύοντας (και δημιουργώντας) τάσεις όπως η «πελατοκεντρικότητα» και το «omni-channel», προσφέροντας στους αγοραστές μια πολύ καλύτερη (και πιο προσωποποιημένη) εμπειρία αγοράς από ότι στο παρελθόν, ικανοποιώντας βέλτιστα τις αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις τους.

Οι προσωποποιημένες εμπειρίες αγοράς είναι κάτι που απασχολεί κάθε retailer σήμερα, ο οποίος καλείται να εφευρίσκει τρόπους που θα μπορούσαν να ενισχύσουν την εμπειρία πελάτη, βοηθώντας τον, έτσι, να εξοικονομήσει πολύ από τον πολύτιμο και περιορισμένο χρόνο του. Στην ενίσχυση αυτού του στόχου μπορεί να συμβάλει σημαντικά η υιοθέτηση των ακόλουθων τεσσάρων πυλώνων επιτυχίας της Amazon, όπως καταγράφει η vend σε πρόσφατη έρευνα της:

  • Πελατοκεντρικότητα. Οι retailers οφείλουν να βοηθάνε τους πελάτες τους να αγοράζουν και όχι να επικεντρώνουν τις προσπάθειες τους στο πώς θα τους πουλάνε προϊόντα και υπηρεσίες.
  • Δημιουργικότητα. Στο σημερινό επιχειρηματικό γίγνεσθαι, όπου η ανάγκη ευθυγράμμισης των retailers με τις ανάγκες των πελατών τους είναι πιο επιτακτική από ποτέ, χρειάζονται οι πειραματισμοί, όπως και να εφευρίσκονται τρόποι που να κάνουν τους retailers περισσότερο δημιουργικούς. Χρειάζεται να δει κανείς τι φέρνει αποτέλεσμα και τι όχι, αλλά και τι πρόκειται να φέρει αποτέλεσμα στο μέλλον. Μιλάμε για μια διαδικασία που πρέπει να γίνεται με μικρά βήματα που θα συνοδεύονται από προσεκτικούς πειραματισμούς.
  • Εμπειρία πελάτη. Ποιες είναι εκείνες οι μικρές λεπτομέρειες στο κατάστημα που λένε στους πελάτες τι σκέφτονται για το συγκεκριμένο retailer; Ποια είναι τα μοναδικά αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά της προσφερόμενης εμπειρίας πελάτη; Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα μπορούν να βοηθήσουν έναν retailer να εστιάζει στην εμπειρία πελάτη και να κάνει τη διαφορά.
  • Aέναη βελτίωση. Ποια δεδομένα αξιοποιούνται για τη λήψη αποφάσεων; Πόσο συχνά παίρνονται αυτές οι αποφάσεις βάσει των δεδομένων; Κατά πόσο είναι αυτά τα δεδομένα ευθυγραμμισμένα με το brand και την παρεχόμενη εμπειρία πελάτη; Τα δεδομένα είναι σημαντικά και η αξιοποίησή τους μπορεί να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα κάθε retailer.

Eμπειρίες κατά παραγγελία
Η συνεχή εξέλιξη της συνδεσιμότητας των πελατών και η καθηλωτική αλληλεπίδραση με το brand θα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της αγοράς retail στο μέλλον. Στο πλαίσιο αυτό οι retailers χρειάζεται να προετοιμαστούν για να προσφέρουν μια προσωποποιημένη εμπειρία αγοράς στους αγοραστές, ανεξάρτητα με το πόσο μεγάλo ή μικρό είναι το κατάστημά τους.

Αν, για παράδειγμα, το υπάρχον σύστημα POS δεν προσφέρει μια εκ βαθέων ανάλυση για τους πελάτες, τις απογραφές και τις κινήσεις, χρειάζεται μια αναβάθμισή του το ταχύτερο δυνατόν. Οι retailers οφείλουν να κατανοήσουν ποιους εξυπηρετούν και σε ποιους προσφέρουν τα προϊόντα τους, αλλά και πόσο συχνά ψωνίζουν οι πελάτες τους και να τους προσφέρουν στο πλαίσιο αυτό τα σχετικά «προνόμια». Αυτά δεν είναι ανάγκη να είναι πάντα εκπτώσεις, αλλά θα μπορούσαν να ήταν ειδοποιήσεις όταν υπάρχει διαθεσιμότητα για προϊόντα που έχουν εξαντληθεί ή αποκλειστικές παρουσιάσεις για νέα λανσαρίσματα.

Για να γεφυρώσουν την online με την offline εμπειρία αγοράς, οι retailers οφείλουν να είναι σίγουροι ότι κατανοούν τους πελάτες τους σε όλα τα περιβάλλοντα – online, mobile και στο κατάστημα. Οι ημέρες της «one-size-fits-all» εξυπηρέτησης πελατών έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Οι σύγχρονοι retailers καλούνται να καινοτομήσουν για να παρέχουν μια όσο πιο εξατομικευμένη εμπειρία πελάτη γίνεται. Έτσι, όλο και περισσότεροι retailers, πλέον, υιοθετούν νέες τεχνολογίες και φιλοσοφίες που τους βοηθούν να προσελκύσουν και να διατηρήσουν πιστούς πελάτες.

Ολοκληρωμένα συστήματα και βασικές αρχές
Οι προσδοκίες και απαιτήσεις των πελατών είναι εκείνες που καθοδηγούν τη ζήτηση, την καθοδήγηση σε συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες, τη σύγκριση των retailers μεταξύ τους, τις ανταγωνιστικές προσφορές, τη συνεχή διαθεσιμότητα των προϊόντων του brand κ.ο.κ.

Οι αυξανόμενες προσδοκίες και απαιτήσεις των πελατών οδηγούν τους retailers στην ενίσχυση των προσπαθειών τους για τη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου συστήματος, το οποίο όχι μόνο θα ικανοποιεί τις ανάγκες των πελατών, αλλά και θα διευκολύνει την ευελιξία, όπως και την αφομοίωση νέων ιδεών και τάσεων. Στον πυρήνα αυτού του συστήματος θα βρίσκεται η εφοδιαστική αλυσίδα και η διαχείριση αποθεμάτων. Αν και η τυπική αλληλεπίδραση των πελατών με το brand γίνεται με τα POS και με τα συστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου, οι retailers πρέπει να αναπτύξουν τους κατάλληλους μηχανισμούς, ώστε να συλλέγουν και να αξιολογούν τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, παίρνοντας, για παράδειγμα, πληροφορίες για το μέσο κόστος των αγαθών στην αγορά, την κατάσταση των αποθηκών τους και το διαθέσιμο στοκ.

Η αγορά του retail στο μέλλον δεν θα μπορεί να αναπτυχθεί αν δεν εμπλέκει ένα ολοκληρωμένο οικοσύστημα που θα διασφαλίζει πλήρη διαφάνεια, αν δεν υπάρχει μια αποτελεσματική διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας με την αρωγή της τεχνολογίας. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, επιτυχημένοι retailers θα είναι εκείνοι που θα συνεχίσουν να τοποθετούν την αγοραστική εμπειρία των πελατών τους στο επίκεντρο του κόσμου τους. Στο πλαίσιο αυτό οι retailers θα έχουν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν στενότερες σχέσεις με τους πελάτες τους, οι οποίοι θα μεταφέρουν, θα φορούν ή θα χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο συνδεδεμένες συσκευές.

Μιλάμε για συσκευές που θα συλλέγουν και θα διαμοιράζουν κάθε είδος δεδομένων, κάτι που θα επιτρέπει στους πελάτες να αποκτούν τα καλύτερα προϊόντα και υπηρεσίες, σε ένα εντελώς προσωποποιημένο τρόπο, την κατάλληλη στιγμή, οπουδήποτε και αν είναι. Το αίσθημα ότι αγοράζει σωστά, κάνει τον κάθε πελάτη να αισθάνεται υπέροχα, είτε ψωνίζει στο κατάστημα, ή στο σπίτι του, είτε ενώ είναι καθ’ οδόν.

Οι retailers μπορούν να προετοιμαστούν από τώρα γι΄αυτό, αντιμετωπίζοντας το μέλλον περισσότερο ως εξέλιξη και λιγότερο ως επανάσταση. Και αυτό μπορούν να το πετύχουν εμφυσώντας σιγά-σιγά την αλλαγή στην κουλτούρα λιανικής πώλησης της επιχείρησής και κάνοντας μικρά βήματα και προόδους στις τεχνολογίες και συστήματα που χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση.


Internet of Things (IoT)
To Internet of Things (IoT) διαθέτει τη δυναμική για να αλλάξει δραστικά τον τρόπο που αναπτύσσονται, πωλούνται και καταναλώνονται προϊόντα και υπηρεσίες. Το IoT δίνει στους retailers τη δυνατότητα να διαφοροποιήσουν τις προσφορές τους και να προσφέρουν προστιθέμενη αξία σε αυτές μέσω διασυνδεδεμένων λύσεων. Επιπλέον, παρέχει στις εταιρείες τη δυνατότητα να συλλέξουν και να αναλύσουν νέους τύπους δεδομένων, πιο γρήγορα από ποτέ.

Με την αγορά του IoT να βρίσκεται ακόμα στα πρώιμα στάδια της, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για τους retailers ώστε να κατανοήσουν πώς τα δεδομένα από τους αισθητήρες και τις συνδεδεμένες συσκευές θα επηρεάσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Τι δυναμική, ωστόσο, υπάρχει για νέα έσοδα και πώς το ΙοΤ θα επηρεάσει το τοπίο του ανταγωνισμού; θα λέγαμε ότι το IT προσφέρει σημαντικά οφέλη τόσο στους retailers όσο και στους καταναλωτές, όπως είναι η βελτιστοποίηση της διαδικασίας αγοράς, η ενίσχυση της αγοραστικής εμπειρίας των πελατών, αλλά και της πιστότητάς τους, η βελτίωση στη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων από τους καταστηματάρχες κ.λπ.

Big Data Analytics
Tα δεδομένα αποδίδουν αξία αν παρουσιάζονται με έναν τρόπο που είναι κατανοητός και αποδοτικός. Οι retailers μπορούν να χρησιμοποιήσουν εργαλεία BI & Analytics για να αξιοποιήσουν τα δεδομένα του IoT, των αισθητήρων και του cloud, εργαλεία που θα τους επιτρέπουν να παίρνουν ταχύτερες και πιο τεκμηριωμένες αποφάσεις. Η αξιοποίηση των δεδομένων από έναν οργανισμό retail μπορεί να τον οδηγήσει στο να αποκτήσει μια πιο σφαιρική άποψη των πελατών του, κάτι που αποτελεί μεγάλη πρόκληση για κάθε retailer.

Oι retailers συλλέγουν δεδομένα για τους πελάτες του από διάφορες πηγές: από αισθητήρες που μαζεύουν πληροφορίες για τις μετακινήσεις των πελατών στα καταστήματά τους, τις κάρτες πιστότητας, τα εταιρικά sites τους κ.α.

Ωστόσο, ελλοχεύει το ρίσκο αυτή η αξιοποίηση των δεδομένων να απομακρύνει τους πελάτες από τους retailers, αν αυτοί τους βομβαρδίζουν με πληθώρα πληροφοριών. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να γίνεται σωστή αξιοποίηση των συλλεγόμενων δεδομένων, χρησιμοποιώντας τα για ενίσχυση την εμπειρίας πελατών και όχι να γίνουν ενοχλητικοί, βγάζοντας από το παιχνίδι τον ανθρώπινο παράγοντα. Τα δεδομένα που συλλέγονται από τον retailer πρέπει να διαχειρίζονται με ευαισθησία και με σεβασμό σε όλους τους νόμους προστασίας της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων, επιτρέποντας στους καταναλωτές να αποφασίσουν αν ο retailer επιτρέπεται να τα χρησιμοποιεί ή όχι.

Μobile παντού
Οι φορητές συσκευές μετατρέπονται σιγά-σιγά σε ένα όλο και πιο ουσιαστικό κομμάτι του ταξιδιού αγοράς των πελατών. Το BLE (Bluetooth Low Energy). τα Beacons, το NFC και τα QR codes, που αποτελούν τα τελευταία τεχνολογικά όπλα στα χέρια των retailers, διευκολύνουν την εμπλοκή των πελατών με το brand μέσα από τα smartphones τουs.

Οι τεχνολογίες mobile payments προσφέρουν ήδη αυτό το είδος καινοτομίας, ωστόσο, παρά τη σχετική αργή υιοθέτηση αυτής της τεχνολογίας από τους πελάτες, ένας έξυπνος retailer χρειάζεται να βλέπει πολύ πιο μακριά από τα mobile payments, αναπτύσσοντας μια γενικότερη στρατηγική mobile. Μια στρατηγική που θα τα συνδυάζει όλα, τόσο τα mobile payments όσο και στρατηγικές mobile marketing. Έτσι, θα αρχίσει να γίνεται και πιο ενδιαφέρον το μέλλον.

Μέσα από μια ολοκληρωμένη στρατηγική αξιοποίησης του mobile, οι retailers όχι μόνο θα καταφέρουν να αυξήσουν την πιστότητα των πελατών τους, αλλά να αυξήσουν, παράλληλα, και τις πιθανότητες για να προσφέρουν μια μοναδική και mobile ενισχυμένη εμπειρία αγοράς μέσα στα καταστήματά τους.

Ατενίζοντας το μέλλον
Στο μέλλον το retail θα είναι περισσότερο διάφανο, δυναμικό και απρόσκοπτο. Οι αγοραστές έχουν αποκτήσει ήδη μια άνευ προηγουμένου πρόσβαση σε λεπτομερείς πληροφορίες για τους retailers (τιμολόγηση, προσφορές, μεμονωμένα προϊόντα). Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη της Deloitte, σχεδόν 0,64 δολάρια από κάθε δολάριο αγορών σε καταστήματα εμπεριέχουν μια ψηφιακή επίδραση, όπερ σημαίνει ότι είναι δύσκολο να βρει κανείς σήμερα πελάτη που δεν είναι καλά ενημερωμένος.

Από την άλλη, καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο και η ψηφιακή επίδραση αυξάνεται, πολλές πτυχές του retailing γίνονται περισσότερο δυναμικές. Κλασικό παράδειγμα η Amazon, η οποία αλλάζει καθημερινά τις τιμές σε εκατομμύρια προϊόντα της. Μεγαλύτερη διαφάνεια σημαίνει ότι οι ανταγωνιστές μπορεί να έχουν, όπως και οι πελάτες, καλύτερη πληροφόρηση. Αυτό επιτρέπει σε ένα retailer να παρακολουθεί καλύτερα τον ανταγωνισμό, αποκτώντας νέες δυνατότητες που δεν είχε πριν.

Κλείνοντας, το μέλλον του retail είναι άμεσα συνυφασμένο με την εκμετάλλευση της τεχνολογίας για την ενίσχυση των σχέσεων με τους πελάτες και τη βελτίωση της εμπειρίας πελάτη, κάνοντας τις καθημερινές επιχειρηματικές διαδικασίες ευκολότερες για τους εμπόρους. Στο πλαίσιο αυτό είναι θεμιτή η εκμετάλλευση κάθε νέα τεχνολογικής συσκευής που μπορεί να βελτιώσει την εμπειρία των πελατών, ενισχύοντας, παράλληλα, την επικοινωνία μαζί τους.

Σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό να αναγνωρίζονται και να υποστηρίζονται έγκαιρα οι αναδυόμενες τεχνολογίες, αλλά και να ενσωματώνονται με έναν τρόπο θα βελτιώνει την πολύτιμη εμπειρία πελάτη. Όλα, τελικά, καταλήγουν στο να δημιουργηθεί εκείνη η αίσθηση στους καταναλωτές που θα κάνει τα καταστήματα ενός retailer να ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό, δημιουργώντας μια ευχάριστη και interactive εμπειρία αγοράς.