Συγκρατημένα αισιόδοξες αναφορικά με την απόδοσή τους κατά το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα εμφανίζονται ορισμένες εκ των κορυφαίων ελληνικών επιχειρήσεων σε οριζόντια βάση που δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα αγορών και τομέων της οικονομικής ζωής. Πρώτιστο ζητούμενο δείχνει να είναι η ανάκτηση ενός κλίματος σταθερότητας, γεγονός που οφείλει να ηχήσει ως “καμπανάκι” για την Πολιτεία και τα όργανα-άμεσους εκφραστές της. Σε τεχνολογικό επίπεδο, έντονο είναι το ενδιαφέρον για λύσεις και εφαρμογές IoT, data analytics, cloud και Business Intelligence, ενώ τα “παραδοσιακά” legacy συστήματα οδηγούνται στο… χρονοντούλαπο της λήθης.

Κάθε πέρυσι και καλύτερα”. Αλήθεια, πόσες φορές δεν έχετε γίνει κοινωνός είτε φορέας έκφρασης της συγκεκριμένης -περίπου κλίσε- ατάκας; Αντί, λοιπόν, οι επιχειρήσεις να… κλαίνε πάνω από το χυμένο γάλα, αυτές οραματίζονται, σχεδιάζουν, τολμούν, προγραμματίζουν, υλοποιούν, επενδύουν, εξάγουν, διεκδικούν και αναπτύσσονται.

Κόντρα σε θεούς και δαίμονες, έχοντας απέναντί τους μια δημόσια μηχανή που όχι μόνο εχθρεύεται κάθε έννοια επιχειρηματικότητας, αλλά κάνει και ότι μπορεί προκειμένου να θέτει πολλαπλά εμπόδια (από υπερ-φορολόγηση στο μέγιστο βαθμό μέχρι ατέρμονη γραφειοκρατία, ατέλειωτες καθυστερήσεις, αναβλητικότητα και έντονα αναχρονιστικές διατάξεις) στην καθημερινότητά τους, αντιβαίνοντας κάθε “σίγουρη” όσο και risk-free επιχειρηματική προσέγγιση.

Απαιτείται κλίμα σταθερότητας στην αγορά
Το 2016 φαίνεται πως αποτέλεσε μια -σχετικά- καλή χρονιά για ένα σημαντικό κομμάτι επιχειρήσεων, καθώς είδαν τον κύκλο εργασιών τους να αυξάνει ελαφρά. Βέβαια, καθώς αρκετοί ισχυρίζονται πως η στατιστική και οι εν γένει αριθμοί αποτελούν τον επιστημονικότερο τρόπο να λέει κάποιος ψέματα, δεν θα πρέπει να διαφεύγει από το νου πως είχαν να συγκριθούν με τα μεγέθη του 2015, το οποίο αποδείχτηκε έντονα ταραγμένο με 3 εκλογικές διαδικασίες, την επιβολή των capital controls, καθώς επίσης και τα όσα αρνητικά επέφεραν στο επιχειρηματικό στερέωμα. Μάλιστα, χαρακτηριστική είναι η φράση που βρίσκεται στα χείλη αρκετών διευθυντικών στελεχών ελληνικών εταιρειών και κάνει λόγο πως η προσπάθεια που γίνεται είναι να επανέλθουν τα οικονομικά τους μεγέθη στα επίπεδα που ίσχυαν το… 2014!

Κοινός τόπος και ζητούμενο των επιχειρήσεων είναι η ύπαρξη ενός κλίματος σταθερότητας, μέσω του οποίου δύνανται να αναπτυχθεί περαιτέρω η εμπιστοσύνη και η σιγουριά, που με τη σειρά τους θα οδηγήσουν στην επίτευξη της -πολλαπλώς θρυλούμενης- ανάπτυξης. Όσο πιο γρήγορα αντιληφθούν οι κρατώντες πως αυτή δεν επιτυγχάνεται απλά και μόνο με την αναφορά της ή με το πάτημα ενός κουμπιού (και σίγουρα όχι μέσω του Δημόσιου τομέα ή μονόπλευρων πολιτικών), τόσο πιο κοντά θα πλησιάζουν στην λογική. Σε αυτό το πλαίσιο, έντονος είναι ο προβληματισμός εκ μέρους των επιχειρήσεων σε ότι αφορά την υπερ-φορολόγηση, καθώς θεωρείται πως θέτει σημαντικά εμπόδια ακόμη και στην εύρυθμη καθημερινή λειτουργία τους και κατ’ επέκταση κάνει πιο διστακτική την επένδυση περαιτέρω κεφαλαίων. Πολλαπλές δε, είναι και οι αναφορές σχετικά με την αναγκαιότητα για την καθιέρωση ενός σταθερού φορολογικού πλαισίου, το οποίο θα παραμένει αμετάβλητο από τυχόν αλλαγές προσώπων ή κομμάτων στην εξουσία της χώρας, και το οποίο θα προσφέρει στον επιχειρηματικό κόσμο τον απαιτούμενο βαθμό ασφάλειας και σιγουριάς σε ότι αφορά τον μακροχρόνιο προγραμματισμό συγκεκριμένων στρατηγικών, δράσεων και επενδύσεων.

Όλοι αναζητούν το κατάλληλο timing
Το time-to-market εξακολουθεί να παίζει κυρίαρχο ρόλο στην καθημερινή δραστηριοποίησή τους στην αγορά. Η ένταση του ανταγωνισμού, οι αδυσώπητοι πόλεμοι τιμών, τα διαρκώς συρρικνούμενα περιθώρια κέρδους, η ευελιξία και το disruption που επιφέρουν στο “παραδοσιακό” business στερέωμα η εμφάνιση νέων επιχειρηματικών μορφών και δομών έχουν οδηγήσει στην αναζήτηση καινοτόμων λύσεων, προϊόντων και υπηρεσιών. Κοινός τόπος για τη συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών και οργανισμών δείχνει να είναι ο περιορισμός του κόστους της λειτουργίας τους. Υπό αυτό το πρίσμα, έχουν υιοθετήσει τη λογική να κάνουν outsource μέρος των δραστηριοτήτων τους σε συνδυασμό με την αξιοποίηση εφαρμογών που αποσκοπούν στην “έξυπνη” διαχείριση των δραστηριοτήτων τους. Επιπροσθέτως, κινούμενες σε αυτή την λογική όσες επιχειρήσεις διαθέτουν φυσική παρουσία σε επίπεδο καταστημάτων, δεν διστάζουν να αναπροσαρμόσουν τα πλάνα και τους εν γένει σχεδιασμούς τους σε ότι αφορά το πλήθος τους, την επιφάνειά τους, την ποσότητα των προϊόντων που προβάλουν κ.ο.κ. Μάλιστα, ενισχύουν σημαντικά τα ψηφιακά τους καταστήματα, σε μια προσπάθεια να επωφεληθούν πολλαπλώς (λ.χ. απευθύνονται σε ένα ευρύτερο κοινό, 24 x 7 x 365 λειτουργία, ακόμη πιο ανταγωνιστικές τιμές, δυνατότητα εφαρμογής ολοκληρωμένης στρατηγικής customer care κ.ά.).

Το εξωτερικό αποτελεί αυτονόητη επιλογή
Ολοένα και πιο έντονες “ματιές” προς το εξωτερικό και την αναγκαιότητα της διείσδυσης ή της τόνωσης της εξαγωγικής τους δραστηριότητας, ρίχνουν πρωτίστως οι παραγωγικές επιχειρήσεις. Ο σκοπός, προφανής: Η ενίσχυση των εσόδων με την ταυτόχρονη ισορροπημένη ανάπτυξη που θα στηρίζεται σε όσες κατά το δυνατόν περισσότερες αγορές. Κατ’ αυτό τον τρόπο αυξάνει η αίσθηση της ασφάλειας και μειώνεται ταυτόχρονα ο βαθμός έκθεσης και το ρίσκο σε τυχόν εμφάνιση κάποιου σημαντικού χρηματοπιστωτικού γεγονότος που ξεφεύγει των στενών εταιρικών ορίων. Σε αρχική φάση το ενδιαφέρον τους εστιάζεται στην ευρύτερη… γειτονιά μας (Βαλκάνια, Τουρκία, χώρες του Κόλπου, Βόρειος Αφρική) εντούτοις όμως δεν λείπουν και τα περισσότερο εντυπωσιακά “άλματα” προς “ώριμες” αγορές, όπως λ.χ. οι ΗΠΑ είτε η Ινδία. Στον αντίποδα βρίσκεται ο απαιτούμενος χρόνος αφενός μεν για την ωρίμανση τέτοιων κινήσεων και αφετέρου δε ώστε να λάβουν ένα κρίσιμο μέγεθος. Βέβαια, κοντά σε αυτά βρίσκονται και οι απαιτούμενες επενδύσεις που πρέπει να προϋπολογιστούν για την δυναμική είσοδο και τοποθέτηση σε μια διεθνή αγορά.

Αυξημένα IT budget – Ενδιαφέρον για IoT, data analytics, cloud και BI
Ευχάριστη έκπληξη το γεγονός ότι αναφέρουν πως οι προϋπολογισμοί που διαθέτουν προς αξιοποίηση για ευρύτερες τεχνολογικές επενδύσεις βαίνουν διαρκώς αυξανόμενοι σε σχέση με κάθε προηγούμενη χρονιά. Στοιχείο που αναμφίβολα αναδεικνύει το ρόλο και τη σημασία της τεχνολογίας στο σύγχρονο επιχειρηματικό γίγνεσθαι ως στοιχείο προσθήκης αξίας και επικουρικό ως προς την αναζήτηση πλεονεκτημάτων έναντι του ανταγωνισμού. Υπό αυτή την έννοια, έντονο είναι το ενδιαφέρον για λύσεις και εφαρμογές Internet of Things (IoT), data analytics, cloud και Business Intelligence. Την ίδια στιγμή, οι επιχειρήσεις δηλώνουν “ανοικτές” και αναζητούν με ολοένα και αυξανόμενη ένταση τρόπους ώστε να μπορέσουν να επεξεργαστούν τα άπειρα δεδομένα που συγκεντρώνουν είτε ήδη διαθέτουν ώστε να τα αξιοποιήσουν με την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς επίσης και να ανταποκριθούν άμεσα όσο και αποδοτικά στις απαιτήσεις των πελατών τους.

Μια ακόμη ενδιαφέρουσα τάση που απορρέει από τις ίδιες τις επιχειρήσεις στο τεχνολογικό τους σκέλος έχει να κάνει με τον δραστικό περιορισμό των “παραδοσιακών” legacy συστημάτων τους, τα οποία έχουν ξεπεραστεί από την πορεία των γεγονότων και των εξελίξεων που λαμβάνουν χώρα στην επιχειρηματική αγορά. Πλέον, η πλειοψηφία των εταιρειών αναζητά τρόπους απαλλαγής τους από αυτά.