Το digital signage είναι κρίσιμο για την επιτυχία μιας επιχείρησης, με τις σχετικές τεχνολογίες να παρέχουν εξειδικευμένο και δυναμικό περιεχόμενο, σε ένα συγκεκριμένο κοινό, σε ένα καθορισμένο μέρος και σε μια καθορισμένη χρονική στιγμή.

Αρκετά χρόνια πριν, η οπτική διάχυση της πληροφορίας σε μεγάλα κοινά ανθρώπων απαιτούσε τη χρήση οθονών LED, οι οποίες επαναλάμβαναν συνεχώς μικρά μηνύματα αλφαριθμητικής μορφής. Σήμερα, αυτά τα συστήματα έχουν αντικατασταθεί από ψηφιακές οθόνες που απεικονίζουν full motion βίντεο και από δικτυωμένες λύσεις που ανανεώνουν σε πραγματικό χρόνο το περιεχόμενο που απεικονίζεται, χρησιμοποιώντας ασύρματες συνδέσεις στο Internet. Η αγορά του digital signage εξελίσσεται και προσαρμόζεται στις ανάγκες του σήμερα, με τη χρήση νέων τεχνολογιών να την κάνουν περισσότερο ευέλικτη και αποτελεσματική από ποτέ. Στις παραγράφους που ακολουθούν θα επιχειρήσουμε να δούμε μερικές από τις σημαντικότερες αναδυόμενες τεχνολογίες στην περιοχή του digital signage και το πώς μπορεί κανείς να τις εκμεταλλευτεί αποτελεσματικότερα.

Οθόνες
Πιθανότατα, η μεγαλύτερη τάση που αναδύεται στις ψηφιακές οθόνες τα τελευταία χρόνια αφορά την περιοχή της ανάλυσης. Ενώ το 1080p αποτελεί στην παρούσα φάση τη συνήθη ανάλυση, το 4K (Ultra High Definition, σχεδόν τετραπλάσια ανάλυση σε σχέση με την ανάλυση 1080p) αποτελεί μια από τις πιο πολυσυζητημένες εξελίξεις στο χώρο. Η τεχνολογία 4Κ δημιουργήθηκε ένεκα της ανάπτυξης όλο και μεγαλύτερων οθονών από τους κατασκευαστές και τη συνεπαγόμενη ανάγκη απεικόνισης περιεχόμενου από αυτές σε όσο γίνεται μεγαλύτερη ποιότητα. Αν και μια οθόνη 4K απεικονίζει την ίδια εικόνα σε μέγεθος όσο και μια οθόνη 1080p, εμπεριέχει πολύ περισσότερες πληροφορίες, κάτι που επιτρέπει την απεικόνιση πολύ καθαρότερων εικόνων σε μεγάλες οθόνες.

Βέβαια, η αύξηση της ανάλυσης συνοδεύεται από ένα πρόσθετο κόστος, όχι μόνο όσον αφορά την απόκτηση της ίδιας της οθόνης, αλλά και όσον αφορά την ανάπτυξη του περιεχομένου που θα απεικονιστεί σε αυτήν, τις αυξημένες ανάγκες για storage και για bandwidth. Τα είδη εφαρμογών που μπορούν να επωφεληθούν από τις αναλύσεις 4Κ περιλαμβάνουν τις εντοιχισμένες οθόνες ή τις οθόνες καταστημάτων, όπου οι θεατές τους είναι πιθανό να βρίσκονται πολύ κοντά τους. Άλλωστε, το πόσο κοντά βρίσκεται το κοινό από τις οθόνες ενός συστήματος digital signage αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την επιλογή ή όχι του UHD. Όσο πιο μεγάλη είναι η απόσταση του κοινού από τις οθόνες τόσο περισσότερο νόημα έχει η χρήση οθονών χαμηλότερης ανάλυσης.

Μια ακόμα τάση που συγκεντρώνει τα φώτα της δημοσιότητας τον τελευταίο καιρό έχει να κάνει με τις λεγόμενες κυρτές οθόνες. Το βασικό πλεονέκτημα μιας κυρτής οθόνης είναι ότι όταν ο θεατής της κάθεται σε μια συγκεκριμένη περιοχή μπροστά από την οθόνη, τότε η απόσταση του ματιού του από οποιοδήποτε σημείο στην οθόνη παραμένει η ίδια. Τα υπόλοιπα οφέλη δεν είναι και τόσο εμφανή. Γι’ αυτό και οι οθόνες αυτού του τύπου περιορίζονται συνήθως σε εκείνες τις περιπτώσεις που οι θεατές τους στέκονται μέσα σε μια συγκεκριμένη περιοχή. Άξια λόγου είναι επίσης και οι διάφανες οθόνες, που έκαναν έως τώρα θραύση στις ….ταινίες επιστημονικής φαντασίας.

Η τεχνολογία που χρησιμοποιούν δεν είναι δύσκολο να υλοποιηθεί και αφορά, συνήθως, τη μεταφορά του οπίσθιου φωτισμού (backlight) από μια οθόνη LCD σε ένα πλαϊνό πλαίσιο. Μια από τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές των διαφανών οθονών είναι η χρήση τους στις πόρτες των ψυγείων στα σούπερ μάρκετ. Η εικόνα ενός μεγεθυμένου παγωτού ή αναψυκτικού μπορεί να μαγνητίσει τα βλέμματα των καταναλωτών, μέσω της απεικόνισης ενός σχετικού full motion video στην πόρτα του ψυγείου, επιτρέποντας, παράλληλα, στους θεατές να δουν τα περιεχόμενα στο εσωτερικό του ψυγείου.

Αν και οι διάφανες οθόνες λειτουργούν άψογα στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας, στην πραγματικότητα θα πρέπει να αντιπαρέλθουν στα λίγα προβλήματα που παρουσιάζουν. Μια διάφανη οθόνη μπορεί να αφήνει «έκθετα» σε κοινή θέα όλα όσα βρίσκονται πίσω από αυτήν, όπως τα καλώδια, ο μηχανισμός στήριξής της και οι πρίζες τροφοδοσίας της. Συν τις άλλοις, υψηλά επίπεδα φωτισμού στον περιβάλλοντα χώρο μπορεί να δημιουργήσουν το αίσθημα μιας «ξεπλυμένης» εικόνας.

Αγγίζοντας τη διαδραστικότητα
Mε τη δημοτικότητα των smartphones και των tables να αυξάνεται συνεχώς, οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να θεωρούν αυτονόητο ότι μια ψηφιακή οθόνη κοντά τους θα ανταποκρίνεται στο άγγιγμά τους. Υπάρχουν αρκετές μορφές τεχνολογίας που προσφέρουν μια εμπειρία αφής, αλλά στον βασικότερο τύπο αλληλεπίδρασης, οι οθόνες αφής χρειάζονται το πάτημα ενός κουμπιού που απεικονίζουν στην επιφάνειά τους για να εκτελεστεί μια ενέργεια. Τυπικές χρήσεις αυτής της δυνατότητας είναι η εύρεση του δρόμου μέσα σε ένα εμπορικό κέντρο ή κατάλογοι προϊόντων που απεικονίζονται σε ένα κιόσκι. Αυτού του είδους οι εφαρμογές έχουν αποδειχθεί δημοφιλείς στην πράξη και θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται και στο μέλλον.

Το επόμενο στάδιο είναι οι λεγόμενες multitouch οθόνες που αντιδρούν με ένα τρόπο παρόμοιο με ένα σύγχρονο tablet. Προς το παρόν δεν υπάρχουν αρκετά παραδείγματα για τη χρήση οθονών multitouch σε συστήματα digital signage . Μια πρόσθετη «δυσκολία» αφορά τη χρήση των οθονών multitouch, καθώς θα πρέπει να υπάρχει ένα επεξηγηματικό κείμενο για το πώς γίνεται η χρήση τους. Έτσι, οι οθόνες που ενσωματώνουν το multitouch γενικά χρησιμοποιούνται συνήθως σε εξειδικευμένα περιβάλλοντα, όπως σε νοσοκομεία, όπου εκπαιδευμένο προσωπικό χρησιμοποιεί εφαρμογές ειδικού σκοπού. Παρόλο αυτά υπάρχουν κάποιοι retailers που πειραματίζονται με το multitouch και το πώς θα εξελιχθεί η υιοθέτηση αυτής της τεχνολογίας από τα συστήματα digital signage εξαρτάται καθαρά από την αποδοχή που θα βρουν από το καταναλωτικό κοινό.

Χάρη, δε, στην τεχνολογία Microsoft Kinect, η επόμενη επέκταση των οθονών αφής θα περιλαμβάνει και τον έλεγχο μέσω χειρονομιών. Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες χρήσεις αυτής της τεχνολογίας είναι το χειρουργείο σε ένα νοσοκομείο, όπου ένας γιατρός θέλει να χειριστεί μια εικόνα σε μια οθόνη, αλλά δυσκολεύεται να το κάνει γιατί κουβαλά όλον τον εξοπλισμό που χρειάζεται για να κάνει την επέμβαση. Άλλες μορφές διαδραστικού ελέγχου είναι τεχνολογίες όπως το barcode scanning, όπου ένας καταναλωτής μπορεί να σκανάρει το barcode ενός συγκεκριμένου προϊόντος για να ζητήσει στη συνέχεια από το σύστημα ψηφιακής σήμανσης να του απεικονίσει περισσότερες πληροφορίες για το εν λόγω προϊόν.

Ή το RFID, όπου ένα προϊόν έχει μια ετικέτα ραδιοσυχνοτήτων που προκαλεί την ενεργοποίηση μιας οθόνης πληροφοριών, μέσα από μια συγκεκριμένη απόσταση. Για παράδειγμα, το βγάλσιμο ενός συγκεκριμένου παπουτσιού από ένα ράφι μπορεί να προκαλέσει την απεικόνιση περισσότερων πληροφοριών γι΄αυτό σε μια οθόνη. Όλο και περισσότεροι αποκτούν πλέον οικειότητα με το barcode scanning και το RFID και η χρήση αυτών των τεχνολογιών είναι πολύ πιθανό να ενταθεί στο μέλλον.


Αλληλεπιδρώντας με το κινητό
Στον ορίζοντα υπάρχουν και λύσεις φορητής συνδεσιμότητας που εκμεταλλεύονται την υπολογιστική ισχύ που πολλοί από εμάς κουβαλάμε στις τσέπες μας. Κλασικό παράδειγμα αποτελούν τα QR codes που οδηγούν έναν χρήστη σε ένα συγκεκριμένο site, όταν τραβάει μια φωτογραφία αυτού του κώδικα από το κινητό του ή οι εφαρμογές NFC (Near-Field Communication) που επικοινωνούν με το κινητό του θεατή για την ολοκλήρωση, π.χ., μιας πληρωμής. Ένας από τους σημαντικότερους ανασταλτικούς παράγοντες των QR Codes, εκτός του ότι δεν είναι τόσο ελκυστικά, είναι το γεγονός ότι οι καταναλωτές χρειάζεται να κατεβάσουν ένα app για να μπορέσουν να τα χρησιμοποιήσουν. Από την άλλη η δημοτικότητα του NFC αυξάνεται συνεχώς.

Το «μειονέκτημα» του NFC είναι ότι ο χρήστης χρειάζεται να ακουμπήσει το κινητό του σε έναν ειδικό αναγνώστη. Αν και αυτό δεν φαίνεται να ενοχλεί στο σενάριο της ψηφιακής πληρωμής, ενδέχεται να είναι ανέφικτο για πολλές εγκαταστάσεις συστημάτων digital signage όπως σε αεροδρόμια και δημόσιους χώρους, όπου η πληροφορία είναι ορατή από ανθρώπους διασκορπισμένους σε μια μεγάλη περιοχή. Καθώς όλες σχεδόν οι τεχνολογίες ενσωμάτωσης των κινητών τηλεφώνων στα συστήματα digital signage απαιτούν μια σημαντική επένδυση από την πλευρά του retailer, το πώς θα εξαπλωθούν αυτές οι τεχνολογίες εξαρτάται από την εικόνα που θα έχουν οι retailers για την επιστροφή της επένδυσής τους μέσω αυτών.

Εν κατακλείδι
Ένα από τα σημαντικότερα πράγματα που θα πρέπει να λαμβάνει κανείς υπόψη κατά την υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών είναι να διασφαλίζει ότι η επιλογή που θα κάνει θα οδηγείται από το πρόβλημα που λύνει η τεχνολογία και όχι από την ίδια την τεχνολογία. Αυτό σημαίνει ότι οι νέες τεχνολογίες που θα πρέπει να ενσωματώνουν οι λύσεις digital signage εξαρτάται καθαρά από το πρόβλημα που καλούνται να διευθετήσουν. Είναι λάθος να επιχειρεί κανείς να προσαρμόσει την τεχνολογία που επέλεξε σε ένα πρόβλημα και όχι το πρόβλημα στην τεχνολογία. Σε διαφορετική περίπτωση θα σπαταληθούν πολλά χρήματα για μια λύση digital sigange, χωρίς να επιτευχθούν τα αποτελέσματα που θα δικαιολογούσαν μια τέτοια επένδυση.

Πρότυπο συνεργασίας του CMO με τον CIO
To Digital Signage αποτελεί ένα κλασικό παράδειγμα τεχνολογίας, το οποίο απαιτεί τη συνεργασία μεταξύ του ΙΤ και του μάρκετινγκ, ώστε να διασφαλιστεί η επίτευξη των επιχειρηματικών στόχων και η ευθυγράμμιση μεταξύ του ΙΤ και του Business. Στο Digital Signage το πρωτεύον μέλημα του CMO είναι το περιεχόμενο, ήτοι η παροχή του κατάλληλου μηνύματος, στο κατάλληλο κοινό, στον κατάλληλο χρόνο και μέρος, μέσω ενός συστήματος διαχείρισης του περιεχομένου. Από την πλευρά του ο CIO χρειάζεται να διασφαλίσει ότι έχει εγκατασταθεί και χρησιμοποιείται το κατάλληλο hardware και software με το σωστό τρόπο, ώστε το περιεχόμενο να μπορεί να διανεμηθεί στο κοινό, χωρίς συμβιβασμούς στην ασφάλεια ή στις επιδόσεις του δικτύου.

Η ικανοποίηση των αναγκών και των δύο εμπλεκόμενων μερών – και, φυσικά, η επίτευξη των επιχειρηματικών στόχων – απαιτεί τη συνεργασία σε κάθε φάση, από την προμήθεια και την ενσωμάτωση έως την υλοποίηση και το testing. H επιλογή και η τοποθέτηση του εξοπλισμού είναι κρίσιμα για την επιτυχία μιας λύσης digital signage. Το bandwidth και η συνδεσιμότητα υψηλής ταχύτητας χρειάζεται να πληρούνται, χωρίς να επηρεάζεται το υπόλοιπο δίκτυο. Η διαχείριση του συστήματος πρέπει να είναι απλή, ευέλικτη και αυτοματοποιημένη. Το περιβάλλον του digital signage χρειάζεται να παρακολουθείται και να υποστηρίζεται.

Η αποτελεσματικότητα του περιεχομένου πρέπει, επίσης, να μετριέται και το περιεχόμενο να τροποποιείται γρήγορα όποτε παραστεί ανάγκη. Εν τέλει, το μάρκετινγκ δεν μπορεί να πετύχει χωρίς τα κατάλληλα εργαλεία και υπηρεσίες του ΙΤ, ενώ το ΙΤ θα κληθεί να επωμιστεί ένα μεγάλο μέρος της ευθύνης αν το μάρκετινγκ αποτύχει. Η συνεργασία του ΙΤ σε όλες τις πρωτοβουλίες του μάρκετινγκ θα βοηθήσει τους οργανισμούς να βελτιστοποιήσουν τις IT υποδομές τους, να ελαχιστοποιήσουν το ρίσκο, να τηρήσουν την κανονιστική συμμόρφωση και να προσφέρουν συνεχώς μια θετική εμπειρία χρήστη. Μια επιτυχημένη υλοποίηση ενός συστήματος digital signage μπορεί να δείξει το δρόμο για την επίτευξη όλων των παραπάνω στόχων, αποτελώντας της βάση της συνεργασίας του CMO με τον CIO.


Αιχμαλωτίζοντας τα βλέμματα των πελατών

O Νίκος Πατέλης, IT Manager της Pink Woman A.B.E.E., παραθέτει στο netweek τις εμπειρίες του από την πρόσφατη υλοποίηση ενός έργου digital signage στην ελληνική εταιρεία γυναικείων ενδυμάτων.

netweek: Τι προσφέρουν τα συστήματα video walls και οι προηγμένοι digital signage media players που εγκαταστάθηκαν στα καταστήματα της Pink Woman A.B.E.E.; Τι ανάγκες καλύπτουν και τι οφέλη προσφέρουν;

Νίκος Πατέλης: Η εταιρεία μας, θέλοντας να προσελκύσει τον καταναλωτή, προέβη στην αγορά συστημάτων τόσο εξωτερικών όσο και εσωτερικών χώρων για την προβολή οπτικού υλικού (εικόνων και βίντεο), με σκοπό την προώθηση προϊόντων και προωθητικών ενεργειών, όπως εκπτώσεων και προσφορών. Η ενημέρωση του καταναλωτή είναι πολύ σημαντική για την εταιρεία μας. Τα οφέλη που επιδιώκουμε να αποκομίσουμε από τη λειτουργία των video walls είναι η καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών, καθώς και η αύξηση των πωλήσεων.

netweek: Ποιοι ήταν εκείνοι οι παράγοντες που σας οδήγησαν στην επιλογή των συγκεκριμένων video walls και media players;

Νίκος Πατέλης: O βασικός παράγοντας που μας οδήγησε στην επιλογή της συγκεκριμένης λύσης, ήταν ότι η LG μας παρείχε οθόνες με πολύ λεπτό πλαίσιο, δίνοντας την ψευδαίσθηση μιας μεγάλης οθόνης. Οι προσόψεις έχουν κατασκευαστεί για να είναι εξαιρετικά λεπτές, φθάνοντας ακόμη και μόνο λίγα χιλιοστά. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για να φαίνεται η εικόνα ενιαία, ώστε να μην αποσπάσει την προσοχή από τον πελάτη. Το όλο σύστημα είναι εξαιρετικά αποδοτικό λόγω της διαχείρισης εξ αποστάσεως. Επιπλέον, το “set-up” των οθονών είναι εξαιρετικά εύκολο, με αποτέλεσμα η εγκατάσταση και λειτουργία να απαιτεί πολύ λιγότερο χρόνο.

Το περιεχόμενο μπορεί εύκολα να προσαρμόζεται ανάλογα με τις επιθυμίες μας. Με τα προγράμματα ‘LG SuperSign’ μπορούμε να δημιουργήσουμε, να επεξεργαστούμε και να διανέμουμε περιεχόμενο στους players. Επίσης, μας δίνεται η δυνατότητα να οργανώνουμε το υλικό μας σε χρονοδιαγράμματα, τόσο ημερολογιακά όσο και χρονικά. Κάθε σύστημα μπορεί να λειτουργήσει και αυτόνομα. Δηλαδή, κάθε video wall να αναπαράγει διαφορετικό υλικό ανά κατάστημα, ανάλογα με τα εκάστοτε κριτήριά μας (για παράδειγμα, διαφορετικές πολιτικές προώθησεων προϊόντων ανάλογα τις γεωγραφικές περιοχές).

Τα βασικά χαρακτηριστικά του λογισμικού LG SuperSign Lite που χρησιμοποιούμε είναι: * Διαχείριση συσκευών (οθόνες ψηφιακής σήμανσης ή media players) * Περισσότερα από 70 έτοιμα σχεδιασμένα πρότυπα ανά κατηγορία αγοράς * Δημιουργία QR Code * Προγραμματισμός λίστας αναπαραγωγής με ανάμικτα περιεχόμενα και πρότυπα. * Συνεχής παρακολούθηση κατάστασης οθόνης/media player * Αρχεία αναφοράς (Log Files) * Προεπισκόπηση περιεχομένων απο το λογισμικό επεξεργασίας (Editor Software) πριν από την διανομή του. * Απομακρυσμένος έλεγχος οθόνης και media player * Απομακρυσμένες αναβαθμίσεις media player. Η τοποθέτηση των LG video wall είναι εύκολη, καθώς μπορεί να τοποθετηθεί σε οποιαδήποτε επιφάνεια και μπορεί να προσαρμοστεί για να υποστηρίξει τον αριθμό των οθονών που επιθυμούμε. Τέλος, έχουμε ευελιξία με το μέγεθος, καθώς μπορούμε να επιλέξουμε διαστάσεις για τις επιμέρους οθόνες που απαρτίζουν το σύστημα.

netweek: Mε βάση την εμπειρία σας, τι συμβουλές θα δίνατε εν συντομία σε ένα δίκτυο καταστημάτων που σκοπεύει να προχωρήσει στην ανάπτυξη σχετικών video walls;

Νίκος Πατέλης: Oι επιχειρήσεις που αποφασίζουν να επενδύσουν στην ανάπτυξη video walls προχωρούν σε μια σωστή επαγγελματική κίνηση. Η ψηφιακή σήμανση, και ειδικότερα τα video walls, είναι από τους καλύτερους και πιο σύγχρονους τρόπους για να προωθήσουν οι επιχειρήσεις τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα τους. Πολύ σημαντικό στην επιλογή video wall είναι τα τεχνικά χαρακτηριστικά που αφορούν στο σχεδιασμό και στην αισθητική του τελικού αποτελέσματος. Τα video walls αναβαθμίζουν τους εσωτερικούς χώρους των εμπορικών καταστημάτων δίνοντας στους επαγγελματίες την ελευθερία να τα χρησιμοποιήσουν ως ένα δημιουργικό καμβά για την προβολή του brand και των προϊόντων τους. Για παράδειγμα θα πρέπει να δίνεται προσοχή στο πλαίσιο του video wall (bezel-to-bezel) να είναι όσο λεπτότερο γίνεται, ώστε το αποτέλεσμα της εικόνας να είναι ενιαίο (π.χ. τα LG video wall έχουν πλαίσιο μόλις έως 3,5χιλ).