Ο Αθανάσιος Βραχινόπουλος, Chief Commercial Manager της Infotrip SA, εξειδικευμένης εταιρείας σε θέματα ευφυών μεταφορών, μίλησε στο netweek για το πώς η τεχνολογία βελτιώνει τις υπηρεσίες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) και προσφέρει παράλληλα στους επιβάτες καινοτόμες δυνατότητες που μέχρι σήμερα λίγοι φαντάζονταν.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον μάλιστα παρουσιάζει το έργο που υλοποιεί η εταιρεία στα ΚΤΕΛ με το προϊόν moovbox που προσφέρει ευρυζωνική διασύνδεση (WiFi) εν κινήσει με πολυάριθμα πλεονεκτήματα για όλους.

netweek: Γιατί είναι τόσο σημαντικά τα ευφυή συστήματα μεταφορών για έναν οργανισμό ΜΜM σήμερα; Τι οφέλη μπορούν να αποκομίσουν από αυτά;

Αθανάσιος Βραχινόπουλος: Ο προγραμματισμός και η παρακολούθηση των μεταφορών είναι μια ιδιαίτερα πολύπλοκη διαδικασία. Τα περιθώρια κέρδους μειώνονται. Στη σύγχρονη απαιτητική αγορά, οι εφαρμογές ευφυών συστημάτων μεταφορών έχουν στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας και παραγωγικότητας των φορέων που τις εφαρμόζουν, αλλά συνάμα και για τους πολίτες που χρησιμοποιούν τις παρεχόμενες υπηρεσίες, συμβάλλουν στην πληρέστερη ικανοποίηση των αναγκών και στην αναβάθμιση του βιοτικού τους επιπέδου.

Πιο συγκεκριμένα, στοχεύουν στη βελτιστοποίηση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών που προσφέρει ο εκάστοτε φορέας, διαμέσου σωστής παρακολούθησης και κατανομής των δρομολογίων και της online ενημέρωσης μέσω διαφόρων καναλιών επικοινωνίας όπως ηλεκτρονικές πινακίδες, web, smart phone applications κλπ, του επιβατικού κοινού στις στάσεις. Πιο αναλυτικά, μέσα από την ανάπτυξη και λειτουργία των συστημάτων ευφυών μεταφορών η επιχειρησιακή λειτουργία έχει εμπλουτιστεί με μια σειρά δυνατοτήτων, όπως την εποπτεία, τον επιχειρησιακό έλεγχο, τη διαχείριση του στόλου οχημάτων, τη συλλογή στοιχείων, την τήρηση δεδομένων που προέρχονται από τη διαχείριση οχημάτων, την πληροφόρηση των επιβατών στις στάσεις, την εποπτεία και τον έλεγχο των ωραρίων οδηγών και λοιπών ανθρώπινων πόρων.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών και τη βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων δια της μείωσης των ελλειμμάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα λειτουργίας ευφυών συστημάτων ΜΜΜ είναι η λειτουργία του Αστικού ΚΤΕΛ Λάρισας στο οποίο η Infotrip έχει εγκαταστήσει το εξειδικευμένο σύστημα τηλεματικής για ΜΜΜ Flash, εδώ και 7 χρόνια, όπως και σε περισσότερες από 20 πόλεις στην Ελλάδα.

netweek: Πρόσφατα υλοποιήσατε ένα σημαντικό έργο στην ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) Α.Ε. που αφορά την ασύρματη παροχή πρόσβασης στο Internet στους επιβάτες λεωφορείων. Σε ποιο σύστημα βασίστηκε η υλοποίηση αυτής της λύσης και τι feedback έχετε πάρει έως τώρα από την εφαρμογή της;

Αθανάσιος Βραχινόπουλος: Η ΟΣΥ Α.Ε. επέλεξε το προϊόν moovbox 310 της προμηθεύτριας εταιρείας μας Icomera, σε 15 λεωφορεία (12 τρόλεϊ + 3 Λεωφορεία αερίου), ένα προϊόν το οποίο χαρακτηρίζεται από την ιδιαιτέρως ανθεκτική του κατασκευή (industrial) και κυρίως είναι κατασκευασμένο ειδικά για περιβάλλοντα ΜΜΜ (αστικές–υπεραστικές συγκοινωνίες, τρόλεϊ, τουριστικά κλπ). Η Infotrip είδη είχε ξεκινήσει πριν 4 χρόνια με εγκατάσταση στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ Κοζάνης με ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αποδοχή από το κοινό, και τα αποτελέσματα λειτουργίας του είναι ιδανικά καθώς δεν δημιουργήθηκαν επιπλοκές. Εξάλλου το moovbox σήμερα λειτουργεί σε πάνω από 8.000 λεωφορεία- τρόλεϊ σε 26 χώρες ανά τον κόσμο.

netweek: Με ποιο τρόπο προστατεύεται το σύστημά σας από κακόβουλες χρήσεις;

Αθανάσιος Βραχινόπουλος: Στο moovbox, μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας moovManage που διαθέτει, o administrator έχει πληθώρα δυνατοτήτων χειρισμού. Μία από αυτές είναι ο έλεγχος της πρόσβασης σε διάφορα sites (π.χ. πορνογραφικού περιεχομένου). Άρα ο εκάστοτε φορέας μπορεί να είναι ήσυχος ότι όσοι χρησιμοποιούν το wifi του στόλου του, δεν θα είναι το «μέσο» για ακατάλληλες περιηγήσεις και ειδικότερα των παιδιών κάτω των 18 ετών.

netweek: Ποια είναι τα κυριότερα πλεονεκτήματα που προσφέρει το moovbox σε έναν οργανισμό συγκοινωνιών; Ποιες, γενικότερα, είναι οι καινοτομίες που το χαρακτηρίζουν;

Αθανάσιος Βραχινόπουλος: Το moovbox διαθέτει βιομηχανική κατασκευή, ειδικά κατασκευασμένα Router τα οποία δουλεύουν εξειδικευμένα στο περιβάλλον των ΜΜΜ εν κινήσει (αστικές – υπεραστικές συγκοινωνίες, τρόλεϊ, τουριστικά κλπ) και μπορούν να προσφέρουν υψηλές ταχύτητες πρόσβασης στο Διαδίκτυο, παρέχοντας:

  • Μοναδική ικανότητα υποστήριξης μέχρι 4 modem και 8 sim ανεξαρτήτως παρόχου (αναλόγως το μοντέλο) δίνοντας την ευελιξία σε λεωφορεία που κινούνται διασυνοριακά να έχουν μείωση κόστους λειτουργίας, χρησιμοποιώντας ξεχωριστές sim από το έκαστος κράτος διέλευσης , αποφεύγοντας ογκώδεις χρεώσεις περιαγωγής.
  • Πλατφόρμα MoovManage. To added value της αγοράς ενός router Icomera, είναι η δυνατότητα διαχείρισης της μονάδας μέσω της πλατφόρμας Moovmanage δίνοντάς μας ανταποδοτικά οφέλη (π.χ. διαφήμιση πρώτης σελίδας, δυνατότητα προσαρμογής διαφημιστικών banners, γεω-διαφήμιση, προβολή σε Monitor κλπ).
  • Πρόσβαση σε πάνω από 50 χρήστες ταυτόχρονα.
  • Έλεγχος των data του εκάστοτε παρόχου, έλεγχος ισχύος του σήματος και του είδους του σήματος (4G, 3G, edge κλπ).
  • Προβολή σε χάρτη του οχήματος, κλπ.

netweek: Εκτός από οχήματα το moovbox μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλα ΜΜM, όπως σε τρένα ή πλοία; Σε τι διαφέρει μια τέτοια υλοποίηση από αυτήν σε λεωφορεία;

Αθανάσιος Βραχινόπουλος: Σε αυτήν την περίπτωση χρησιμοποιείται μια διαφορετική σειρά προϊόντων, η σειρά X, η οποία είναι εξειδικευμένη λύση για τρένα και πλοία καθώς η εκάστοτε συσκευή μπορεί να δώσει ταυτόχρονη πρόσβαση σε 1000 άτομα. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι είναι διαφορετικής φιλοσοφίας λύση. Εχει σχεδιαστεί για όλες τις σιδηροδρομικές εφαρμογές και περιλαμβάνει υποστήριξη για την παροχή υπηρεσιών στους επιβάτες. Διαθέτει επαρκή μνήμη και ισχυρό επεξεργαστή, έτσι ώστε να μπορεί να υποστηρίξει πολλές και μεγάλες σε όγκο εφαρμογές, οι οποίες φιλοξενούνται στη συσκευή και λειτουργούν ταυτόχρονα.

Ουσιαστικά μπορεί κανείς να κάνει development στην ίδια τη συσκευή, δίνοντάς μας απεριόριστες δυνατότητες χρήσης, διατηρώντας παράλληλα τα πλεονεκτήματα του απομακρυσμένου ελέγχου, όπως και τη δυνατότητα υποδοχής πολλαπλών καρτών sim, ανεξαρτήτως προέλευσης τηλεπικοινωνιακού παρόχου (εντός ή εκτός Ελλάδος) με δυνατότητες μείωσης του κόστους περιαγωγής, π.χ. σε περιπτώσεις διασυνοριακών ταξιδιών.

netweek: To κόστος αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα που κάθε οργανισμός οφείλει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη στην εποχή μας. Με ποιο τρόπο μπορείτε να βοηθήσετε έναν οργανισμό MMM να κρατήσει σε χαμηλά επίπεδα το πρόσθετο κόστος που δημιουργείται από την εφαρμογή ενός συστήματος παροχής πρόσβασης στο Internet καθοδόν;

Αθανάσιος Βραχινόπουλος: Αυτό είναι το added value του προϊόντος, καθώς ναι μεν ως δυνατότητα το wifi εν κινήσει κάνει τα ΜΜΜ πιο θελκτικά προς το επιβατηκό κοινό, αλλά παράλληλα δημιουργείται ένα επιπλέον έξοδο και οι καιροί που διανύουμε δεν είναι και οι πιο κατάλληλοι για παροχές χωρίς δυνατότητα αντισταθμιστικών ωφελειών. Φανταστείτε ένα φορέα με 200 οχήματα, να πληρώνει τα data σε έναν πάροχο για το εκάστοτε λεωφορείο για ένα χρόνο… πόσο μάλλον για μεγάλο φορέα με 1.000 οχήματα. Το κόστος λειτουργίας του θα είναι πολύ υψηλό, σχεδόν απαγορευτικό.

Η Infotrip λοιπόν έρχεται με μια λύση, η οποία λόγο της εμπλοκής μας σε έργα ΜΜΜ ανά την Ευρώπη, μας έδωσε την δυνατότητα να συνεργαστούμε με τους καλύτερους και να κερδίσουμε εμπειρίες, μεταλαμπαδεύοντας τη γνώση από οργανισμούς αστικών λεωφορείων αλλά και σιδηροδρομικών εταιρειών του εξωτερικού. Θέλουμε να σταθούμε στη δυνατότητα της προβολής που μπορεί να έχει κάποιος μέσω της συσκευής, καθώς με την πλατφόρμα moovΜanage ο εκάστοτε φορέας-οργανισμός έχει ένα ισχυρό, ολοκληρωμένο, online σύστημα διαχείρισης, το οποίο μας δίνει τη δυνατότητα ανταποδοτικού οφέλους από την επένδυση.

Ορισμένα παραδείγματα συνεργατών μας, όπως διαπίστωσα ο ίδιος σε πρόσφατο ταξίδι μου στο Brighton της Αγγλίας, είναι η διαφήμιση γνωστής αλυσίδας πίτσας η οποία μέσω barcode σήμανσης εντός του λεωφορείου έδινε εκπτωτικά κουπόνια στο επιβατικό κοινό αρκεί να σκανάρει κανείς με το smart phone του, και παράλληλα την ίδια στιγμή ένα monitor το οποίο είναι συνδεδεμένο με το moovbox, έπαιζε την διαφήμιση της εταιρείας πώλησης πίτσας. Υπάρχουν αντίστοιχα παραδείγματα και στο σιδηρόδρομο με μεγαλύτερες δυνατότητες, τα οποία μπορούμε να τα εξηγήσουμε στους φορείς κατ’ ιδίαν.

netweek: Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον όσον αφορά την ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μεταφορών και τι περαιτέρω επενδύσεις σκοπεύετε να κάνετε σε αυτόν τον τομέα;

Αθανάσιος Βραχινόπουλος: Η Infotrip δραστηριοποιείται ήδη σε όλα τα αντικείμενα ευφυών μεταφορών. Σκοπός μας είναι να ενοποιήσουμε υφιστάμενες λύσεις ώστε να παράγουμε προστιθέμενη αξία στους πελάτες μας. Δεν μας ενδιαφέρει απλώς η πώληση τηλεματικού εξοπλισμού αλλά η παροχή μιας ολοκληρωμένης λύσης. Με αυτό στο μυαλό μας, στο άμεσο μέλλον, έχουμε τρεις βασικούς στόχους:

  • α) ολοκληρωμένες λύσεις διαχείρισης δημοσίων συγκοινωνιών, ενοποίηση με συστήματα τηλεματικής και νέες υπηρεσίες πληροφόρησης επιβατών,
  • β) ολοκληρωμένα συστήματα τηλεματικής με έμφαση στην αποκομιδή σκουπιδιών,
  • γ) συστήματα διαχείρισης κυκλοφορίας και ενοποίησή τους με συστήματα για δημόσιες συγκοινωνίες, για παράδειγμα προτεραιότητα λεωφορείων σε φωτεινή σηματοδότηση.

Η Infotrip δουλεύει στενά με τον όμιλο SWARCO για την επίτευξη αυτών των στόχων και τη δημιουργία νέων εφαρμογών για την Ελλάδα αλλά και διεθνώς. Κυρίως όμως αυτό που μας διέπει είναι ότι στρέφουμε το βλέμμα μας στην καινοτομία. Χαρακτηριστικό ότι σε αυτήν την περίοδο της ασταθούς πολιτικο-οικονομικής κατάστασης, η Infotrip καινοτομεί χρόνια τώρα, καθώς είμαστε οι πρώτοι και μοναδικοί στην Ελλάδα που προσφέρουμε Live Traffic Application (TrafficNav, Athens Book) και την υπηρεσία TMC (Traffic Message Channel) για την πόλη της Αθήνας.

Επίσης, είμαστε οι πρώτοι που εγκαταστήσαμε υπηρεσία WiFi internet σε εν κινήσει οχήματα (ΚΤΕΛ Κοζάνης), την πρωτοποριακή πλατφόρμα My Route (myroute.gr) που παρέχει πληροφορίες σχετικά με την κυκλοφορία στην Ελλάδα, την καινοτόμο πλατφόρμα Trip Plan (tripplan.gr) που παρέχει πληροφορίες για διατροπικό ταξίδι στην Ελλάδα (κόστος μετακίνησης, καυσίμων, διόδια, καιρός κτλ.), ενώ εισάγαμε και την καινοτομία σε εφαρμογή ξενάγησης σε αστικό περιβάλλον (Καλαμάτα) με διαδραστική ενημέρωση και δρομολόγηση του επισκέπτη κάνοντας χρήση του WiFi μέσω SmartPhone και Web. Και συνεχίζουμε με την καινοτόμο εφαρμογή συλλογής απορριμματοφόρων που έχουμε αναπτύξει η οποία λίαν συντόμως θα εγκατασταθεί σε φορέα του εξωτερικού.


WiFi on the Moov

Καινοτόμο προϊόν κινητής ευρυζωνικής πύλης για Μέσα Μεταφοράς

Σειρά Μ (Μ220, Μ310, Μ340)

  • Βιομηχανικό προϊόν. Eιδικά κατασκευασμένα Router τα οποία λειτουργούν σε εξειδικευμένο περιβάλλον όπως των ΜΜΜ εν κινήσει (αστικές – υπεραστικές συγκοινωνίες, τρόλεϊ, τουριστικά κ.λ.π.) και μπορούν να προσφέρουν υψηλές ταχύτητες πρόσβασης στο Διαδίκτυο.
  • Μοναδική ικανότητα υποστήριξης μέχρι 4 modem και 8 καρτών SIM ανεξαρτήτως τηλεπικοινωνιακού παρόχου εντός ή και εκτός Ελλάδος (αναλόγως το μοντέλο) δίνοντας την ευελιξία, σε λεωφορεία που κινούνται διασυνοριακά να έχουν μείωση κόστους λειτουργίας, χρησιμοποιώντας ξεχωριστές κάρτες SIM από το έκαστοτε κράτος διέλευσης, αποφεύγοντας ογκώδεις χρεώσεις περιαγωγής.
  • Πλατφόρμα MoovManage: To added value της αγοράς ενός router Icomera, είναι η δυνατότητα διαχείρισης της μονάδας μέσω της πλατφόρμας MoovManage δίνοντάς μας ανταποδοτικά οφέλη (πχ διαφήμιση πρώτης σελίδας, δυνατότητα προσαρμογής διαφημιστικών banners, γεω- διαφήμιση, προβολή σε Monitor κλπ.)
  • Πρόσβαση σε πάνω από 50 χρήστες ταυτόχρονα

Ενδεικτικά ορισμένες δυνατότητες και πλεονεκτήματα:

  • Διαχείριση και επικοινωνία με το MoovBox μέσω Διαδικτύου.
  • Δυνατότητα αναφοράς της κατάστασης του MoovBox στο MoovManage σε προκαθορισμένα διαστήματα.
  • Παροχή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο όπως θέση GPS, επισκεψιμότητα χρηστών.
  • Ανάλυση ποιότητας του δικτύου του έκαστοτε πάροχου.
  • Απομακρυσμένη παρακολούθηση και έλεγχος των συσκευών.
  • Διαχειρίση του ελέγχου πρόσβασης των χρηστών του Wi-Fi (π.χ. απαγόρευση πρόσβασης σε site ακατάλληλου περιεχομένου).
  • Δυνατότητα παραμετροποίησης περιεχομένου των σελίδων, π.χ. για διαφημιστικούς σκοπούς.
  • Δυνατότητα προβολής διαφημιστικών banner στο browser του χρήστη.
  • Άμεση σύνδεση με monitors για προβολή περιεχομένου (ειδήσεις, διαφημίσεις, ενημερώσεις κ.λ.π.).
  • Παρουσίαση στοιχείων λήψης δεδομένων (downloading/uploading data) της κάρτας SIM, με επιπλέον δυνατότητα ορισμού της μέγιστης κατανάλωσης δεδομένων data, ώστε να γίνεται έλεγχος του έκαστοτε λογαριασμού του παρόχου αλλά και της συνολικής χρήσης του Wi-Fi όχημα.
  • Προαιρετική χρήση του GPS (εντοπισμός και παρακολούθηση του οχήματος σε χάρτη).
  • Καμία εγκατάσταση εξειδικευμένου λογισμικού.
  • Χωρίς έξοδα συντήρησης server, αδειών χρήσης κ.λ.π.
  • Ασφαλής πρόσβαση μέσω οποιουδήποτε browser (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera κ.λ.π).

Σειρά X (Χ6, Χ6S)

  • Η συσκευή Icomera X6 είναι μια πρωτοποριακή πλατφόρμα για την παροχή λύσεων διασύνδεσης στο διαδίκτυο εντός οχημάτων (connected vehicle solutions), η οποία είναι ιδανική για όλες τις σιδηροδρομικές εφαρμογές.
  • Η συσκευή Icomera X6 διαθέτει 4 LTE modem και δυνατότητα πρόσβασης στο Διαδίκτυο μέσω Wi-Fi, ενώ διαθέτει ένα επιπλέον modem ή υποδοχή Wi-Fi, για μελλοντική επέκταση. Κάθε modem έχει δυνατότητα υποδοχής δυο καρτών SIM και υποστηρίζει την επιλογή πολλαπλών καρτών SIM, ανεξαρτήτως προέλευσης τηλεπικοινωνιακού παρόχου (εντός ή και εκτός Ελλάδος) παρέχοντας τη δυνατότητα μείωσης του κόστους περιαγωγής, όπως για παράδειγμα σε περιπτώσεις διασυνοριακών ταξιδιών. Η συσκευή Icomera X6S διαθέτει οκτώ θύρες PoE switch με 5+5 ψηφιακές I/O δυνατότητες.
  • Τα αντίστοιχα εργαλεία διαχείρισης του διαδικτύου χρησιμοποιούνται από όλη τη σειρά Χ των διακομιστών της Icomera, επιτρέποντας στους πελάτες να μπορούν να διαχειρίζονται απρόσκοπτα και αδιάλειπτα ετερογενείς στόλους που αποτελούνται από τους δρομολογητές Icomera X4 και Icomera X6.
  • Η συσκευή Icomera X6 έχει σχεδιαστεί για όλες τις σιδηροδρομικές εφαρμογές και περιλαμβάνει υποστήριξη για την παροχή υπηρεσιών στους επιβάτες. Διαθέτει επαρκή μνήμη και ισχυρό επεξεργαστή, έτσι ώστε να μπορεί να υποστηρίξει πολλές και μεγάλες σε όγκο εφαρμογές, οι οποίες φιλοξενούνται στη συσκευή και λειτουργούν ταυτόχρονα.