O Πάνος Λεβαντής, IT Manager της Ολυμπιακής Ζυθοποιΐας (μέλος του Carlsberg Group), σκιαγραφεί το ρόλο ενός CIO που δραστηριοποιείται στο χώρο της ζυθοποιίας, καταγράφει τις κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει και τεκμηριώνει το σημαντικό ρόλο που παίζει το ΙΤ σε μια σύγχρονη επιχείρηση.

nw: Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο CIO μιας εταιρείας που δραστηριοποιείται στο χώρο της ζυθοποιίας; Ποιες είναι οι προτεραιότητές του;

Π. Λεβαντής: Η σημαντικότερη πρόκληση δημιουργείται από τη συνεχώς μεταβαλλόμενη αγορά. Η στρατηγική μας είναι άμεσα συνυφασμένη με αυτήν της εταιρείας και το «κλειδί» είναι η ευελιξία. Η δεύτερη πιο σημαντική πρόκληση αφορά στη διαχείριση των πληροφοριών και τη διαθεσιμότητά τους. Ο μετασχηματισμός των δεδομένων σε πληροφορία είναι πολύ σημαντικός, καθώς ο κύκλος ζωής της πληροφορίας είναι πολύ μικρός σε σχέση με άλλες βιομηχανίες. Η δυνατότητα άμεσου διαμοιρασμού της πληροφορίας στα ενδιαφερόμενα πρόσωπα, καθιστά το mobility των επιχειρήσεων έναν από τους βασικούς μοχλούς για τη δραστηριότητά μας.

Παράλληλα, η ασφάλεια σε όλα τα επίπεδα είναι πολύ σημαντική για εμάς, δεδομένου του γεγονότος ότι υπάρχει πληθώρα επιθέσεων παντός τύπου. Φυσικά, σημαντική πρόκληση παραμένει η διαχείριση των αλλαγών, ώστε να διατηρηθεί η ποιότητα των υπηρεσιών καθόλη τη διάρκεια των αναβαθμίσεων, αλλαγών παραμέτρων κ.λπ., καθώς και η ανάπτυξη σχεδίων δοκιμών και αποδοχής των αλλαγών από τους χρήστες. Η ροή των αλλαγών εντείνεται καθώς η αγορά αναπτύσσεται και μεταβάλλεται διαρκώς, ειδικά εν μέσω της οικονομικής κρίσεως που διανύουμε. Για μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση των αλλαγών έχουμε αρχίσει τη μετάβαση του περιβάλλοντος δοκιμών στο cloud, όπου το κόστος είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με την in-house διατήρηση αυτών των συστημάτων (servers, database servers, application servers κ.α.).

nw: Ποιες είναι οι κυριότερες αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Πληροφορικής στον Όμιλο σας;

Π. Λεβαντής: Καταρχάς, οι παραδοσιακές αρμοδιότητες όπως η διαχείριση των υποδομών και η βελτιστοποίηση της λειτουργίας των εφαρμογών, καθώς και η γενικότερη λειτουργία της τηλεφωνίας (σταθερή η κινητή). Ωστόσο, ένα όλο και μεγαλύτερο κομμάτι στο ρόλο μας παίζει ο συντονισμός και η προσαρμογή μας σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς. Ενημερωνόμαστε συνεχώς για τις τελευταίες εξελίξεις στην τεχνολογία, αξιοποιούμε το Enterprise Mobility σε συνδυασμό με το cloud για τη βέλτιστη χρήση των ανθρώπινων πόρων, διαχειριζόμαστε τις πληροφορίες και αξιοποιούμε τεχνικές και εργαλεία BI. Σε όλα τα παραπάνω η διαχείριση ασφάλειας είναι υψίστης σημασίας και σημαντική για εμάς, καθώς οφείλουμε να τηρούμε διάφορα στάνταρντ συμμόρφωσης (Compliance) και ελέγχου (Audit). Τέλος, ως γενικό κανόνα έχουμε την εφαρμογή των βέλτιστων πρακτικών που οριοθετούνται και από την αγορά, αλλά και από το όμιλο, τις οποίες και εφαρμόζουμε στον τρόπο δόμησης και λειτουργίας του Data Center και των data rooms, στο Disaster Recovery και σε στάνταρντ που σχετίζονται με τις γραμμές παραγωγής μας.

nw: Θα μπορούσατε να αναφερθείτε σε σημαντικά IT Projects που έχετε υλοποιήσει πρόσφατα;

Π. Λεβαντής: Σημαντικά έργα που υλοποιήσαμε πρόσφατα αφορούν τα Enterprise Mobility, BΙ, virtualization και βελτιστοποίηση του WAN (WAN Optimization). Πρόκειται για έργα τα οποία συνεχώς εξελίσσουμε και βελτιστοποιούμε. Στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για το cloud, χρησιμοποιούμε από το 2012 το Office 365, το οποίο αγγίζει πολλές διαφορετικές πτυχές της λειτουργίας μας (όπως collaborarion, mobility, virtual team building και διανομή πληροφοριών). Η επίδρασή αυτού στη λειτουργία της εταιρείας μας ήταν τεράστια, όπως και οι απαιτήσεις που έχουν δημιουργηθεί από τη συνεχή πρόσβαση στην πληροφορία. Τώρα είναι απόλυτα φυσιολογικό να υπάρχει πρόσβαση (και απαίτηση) στην πληροφορία παντού και πάντα (24/7). Ο εμπλουτισμός της πληροφορίας που διαχέεται μέσω τεχνολογιών επιχειρηματικής ευφυΐας προσφέρει αυξημένη διορατικότητα σε αυτήν, ενώ αυτή την περίοδο επενδύουμε στην ασφάλεια των δεδομένων και την ευαισθητοποίηση του προσωπικού μας σε αυτό το τόσο σημαντικό θέμα.

nw: Ποια σημαντικά IT Projects υλοποιείτε τώρα;

Π. Λεβαντής: Αυτή την περίοδο βρισκόμαστε στη φάση αξιολόγησης ενός συστήματος ERP και των βασικών συστημάτων για τον εντοπισμό κενών ως προς τις διαδικασίες και την πληροφορία που παρέχεται. Ένα στρατηγικό project που διερευνούμε αφορά τη διάθεση διαφόρων υπηρεσιών στο cloud και τη δημιουργία μιας σειράς υπηρεσιών και εφαρμογών που θα είναι στο cloud.

nw: Πώς κατανέμετε γενικότερα το budget σας, σε ποια projects δίνετε προτεραιότητα;

Π. Λεβαντής: Το 50% του budget μας διοχετεύεται σε infrastructure upgrades και το άλλο 50% σε business projects. Σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα τμήματα της εταιρείας γίνεται μια αποτίμηση του οφέλους που περιμένουμε από κάθε project, αλλά και της αμεσότητας διαχείρισης της αλλαγής που φέρνει, ώστε να θέσουμε προτεραιότητες. Κριτήρια σε αυτό είναι το κόστος, η ταχύτητα υλοποίησης, το πόσο εύκολα μπορούμε να αυξήσουμε την συγκεκριμένη υπηρεσία (scalable), τα συνολικά οφέλη που θα προκύψουν και, σίγουρα, η εκτιμώμενη ταχύτητα υιοθέτησης από τους χρήστες μας.

nw: Πιστεύετε στις μακροχρόνιες σχέσεις με τους vendors;

Π. Λεβαντής: Θεωρώ ότι οι σχέσεις με τους vendors αποτελούν, ίσως, τον πιο σημαντικό παράγοντα για την επιτυχία μιας Διεύθυνσης Πληροφορικής. Η σχέση με τους προμηθευτές μας είναι μια αμφίδρομη επικοινωνία και συνεργασία. Περιμένουμε από τους συνεργάτες μας να σκέπτονται για την εταιρεία μας σαν να ήταν δική τους και εμείς προσπαθούμε πάντα να είμαστε συγκεκριμένοι και ακριβείς ως προς την διατύπωση των αναγκών μας. Έχουμε μακροχρόνιες σχέσεις με το σύνολο των προμηθευτών μας. Αυτό μας επιτρέπει να εξερευνήσουμε περισσότερες επιλογές μαζί τους. Αυτό, βέβαια, δεν σταματάει τη διαρκή αναζήτηση για ποιοτικές και καινοτόμες λύσεις που μπορεί να προέρχονται από άλλους προμηθευτές, με κριτήρια την ποιότητα και την αξία.

nw: Τι είναι αυτό που σας αρέσει και τι αυτό που σας ενοχλεί στις σχέσεις σας με τους vendors;

Π. Λεβαντής: Μου αρέσουν αυτοί που σε ακούν προσεκτικά και προσφέρουν λύσεις και όχι προϊόντα. Υπάρχουν πάρα πολλοί που προωθούν προϊόντα και πολύ λίγοι που προσφέρουν λύσεις. Και δεν μιλώ για μελέτες περιπτώσεων που βασίζονται σε μεγάλες επιχειρήσεις στο εξωτερικό, αλλά για λύσεις οι οποίες διαμορφώνονται λαμβάνοντας υπόψη τη δυναμική της τοπικής αγοράς, καθώς και παράγοντες όπως το κόστος και η χρησιμοποίηση των πόρων.

nw: Πώς είναι δομημένο το ΙΤ στην εταιρεία σας;

Π. Λεβαντής: Το τμήμα μας είναι μικρό και λιτό. Έχοντας επωμιστεί την υποστήριξη δύο εργοστασιών και τριών κέντρων διανομής, διασκορπισμένων γεωγραφικά σε όλη την Ελλάδα, στηριζόμαστε για αρκετές από τις λειτουργίες μας σε εξωτερικούς συνεργάτες. Οι λειτουργίες του ΙΤ εστιάζουν στην εξυπηρέτηση των εσωτερικών μας πελατών και στη διαχείριση των τεχνολογιών / συστημάτων που έχουμε σε λειτουργία. Help desk, Infrastructure management, network management και Enterprise mobility αποτελούν τους κύριους άξονες της δραστηριότητάς μας, όπως και η διαχείριση όλων των εφαρμογών – ERP, analytics και περιφερειακές εφαρμογές. Όλα αυτά διεκπεραιώνονται με τη βοήθεια που λαμβάνουμε από τους βασικούς προμηθευτές μας, έχοντας αναθέσει σε εξωτερικούς συνεργάτες περιοχές του delivery stack, χωρίς την απώλεια ελέγχου.

nw: Με ποια κριτήρια στελεχώνετε το τμήμα σας; Σε ποια skills δίνετε προτεραιότητα;

Π. Λεβαντής: Αυτή είναι μια πολύ δύσκολη ερώτηση. Λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα κατάσταση της αγοράς, υπάρχει ένα πολύ ευρύ φάσμα των δεξιοτήτων που απαιτούνται για να ανταποκριθούμε σωστά στις προκλήσεις. Νομίζω ότι το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό για τους ανθρώπους στον τομέα της Πληροφορικής σήμερα είναι η δυνατότητα να αμφισβητήσουν προηγούμενες αποφάσεις, να είναι αναλυτικοί και πρόθυμοι να δοκιμάσουν νέες τεχνολογίες. Η ευελιξία στην αντιμετώπιση των αλλαγών, η ομαδικότητα, η κατανόηση, καθώς και η έλλειψη φόβου για τις νέες τεχνολογίες είναι σημαντικές πτυχές των δεξιοτήτων που απαιτούνται. Αν συγκρίνουμε την κατάσταση στην αγορά σήμερα με αυτήν πριν 10 χρόνια θα δούμε ότι πολλές από τις ειδικότητες που υπήρχαν τότε δεν υπάρχουν πλέον ή είναι φθίνουσες, ενώ πολλές από τις νέες προκλήσεις δεν αντιμετωπίζονται απαραίτητα με τον ίδιο τρόπο. Όταν μιλάμε για SMAC (Social Media – Mobile – Analytics – Cloud), λόγω της αλληλεπίδρασης διαφορετικών τεχνολογιών χρειάζεται η ικανότητα κατανόησης του «δάσους», χωρίς να χάνουμε την εικόνα των «δένδρων». Πάντως, μια καλή αρχή είναι η πιστοποίηση σε τεχνολογίες αιχμής. Σε λίγα χρόνια δεν θα μιλάμε για IT management, αλλά για cloud management, αφού όλα θα προσφέρονται μέσα από αυτό.

nw: Με ποιο τρόπο διασφαλίζετε την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών που παρέχετε στους εσωτερικούς και εξωτερικούς σας πελάτες;

Π. Λεβαντής: Mε συνεχή επικοινωνία και ευθυγράμμιση των υπηρεσιών με τις ανάγκες τους. Έχοντας δημιουργήσει έναν κατάλογο επιχειρηματικών υπηρεσιών (Business Services Catalogue),ο οποίος αποτελεί αποτέλεσμα συνδυασμένων τεχνολογιών που προσδιορίζουν σαφώς τι προσφέρεται από την Πληροφορική στην επιχείρηση. Για παράδειγμα, η πρόσβαση σε πόρους επιχειρηματικής ευφυΐας (ως Business Service) προϋποθέτει μια σειρά από τεχνολογίες και υπηρεσίες που συνδυάζονται για να προκύψει αυτή η υπηρεσία όπως, σωστά στημένο τερματικό, ρυθμίσεις ασφάλειας, VPN κ.λπ. Ταυτόχρονα, αυτός ο κατάλογος επιχειρηματικών υπηρεσιών μάς βοηθάει σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη της σχέσης μας με τους πελάτες μας.


nw: Με ποιο τρόπο επιβραβεύετε το προσωπικό σας, τι τακτικές ακολουθείτε για να αυξήσετε την παραγωγικότητά του;

Π. Λεβαντής: Η επιβράβευση, είτε υλική είτε ηθική, είναι μέσα στο κέντρο των πολιτικών της εταιρείας μας και του Carlsberg Group. Οι υλικές επιβραβεύσεις συνδέονται άμεσα με την απόδοση της εταιρείας μας σε ετήσια βάση. Όμως, η δουλειά του προσωπικού της Πληροφορικής είναι και πολυσύνθετη και πολυδιάστατη. Η ομαδικότητα παίζει μεγάλο ρόλο και τα αστέρια της ομάδας λάμπουν καλύτερα μέσα από την καλή απόδοση όλης της ομάδας. Ενθαρρύνουμε τη συλλογικότητα και υποστηρίζουμε την ενδυνάμωση της ομάδας μας. Η ανάληψη συνολικών και ατομικών στόχων βοηθά στη σωστή και αντικειμενική αξιολόγηση των ανθρώπων μας.

nw: Πόσο κοντά πρέπει να βρίσκεται το ΙΤ στη διοίκηση της εταιρείας, αλλά και να βοηθάει στην ανάπτυξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων;

Π. Λεβαντής: Δεν μπορεί σήμερα μια Διεύθυνση Πληροφορικής να μην είναι κοντά στη διοίκηση της εταιρείας και να μην κατανοεί απόλυτα την επιχειρηματική δραστηριότητα. Πολλές φορές πρέπει να υπάρχει όχι μόνο γνώση της τεχνολογίας, αλλά και των επιχειρηματικών σχεδίων και πρακτικών. Ας μην ξεχνάμε ότι πολλές από τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται σήμερα έχουν προκύψει από την μετάλλαξη της μηχανογράφησης σε Διεύθυνση Πληροφορικής, σε συνδυασμό πάντα με τις επιχειρηματικές τάσεις και προκλήσεις. Για παράδειγμα, το Enterprise mobility και το Sales Force Automation «γεννήθηκαν» από την επιχειρηματική ανάγκη της άμεσης παραγγελιοληψίας και της απευθείας σύνδεσής της με τo ΕRP. Πλέον, σε πολλούς κλάδους η Πληροφορική λειτουργεί ως enabler, δίνει, δηλαδή, νέες δυνατότητες στην επιχειρηματική δραστηριότητα και αλληλεπιδρά με την επιχειρηματική στρατηγική. Σήμερα, πλέον, η σωστή χρήση της τεχνολογίας προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Υπάρχουν, δε, και επιχειρηματικές δραστηριότητες που εξαρτώνται κατά μεγάλο μέρος από την Πληροφορική, όπως είναι τα B2B και B2C.

nw: Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι κυριότερες τάσεις που χαρακτηρίζουν το ΙΤ σήμερα;

Π. Λεβαντής: Βιώνουμε σήμερα μια περίοδο, όπου ανακαλύπτονται συνεχώς νέοι κόσμοι. Όσον αφορά την Πληροφορική θεωρώ ότι θα επικρατήσουν οι ακόλουθες τάσεις: Καταρχάς το Enterprise Mobility, το οποίο η Gartner χαρακτηρίζει ως computing everywhere. Οφείλουμε να αποδεχθούμε ότι οι περισσότεροι χρήστες μας εργάζονται πέρα από τα παραδοσιακά μέρη εργασίας και βρίσκονται συνέχεια εν κινήσει. Αυτό ανοίγει τους ορίζοντές μας, αλλά, ταυτόχρονα, αυξάνει το επίπεδο πολυπλοκότητας, καθώς καλούμαστε να υποστηρίξουμε μια πληθώρα διαφορετικών συσκευών και λειτουργικών συστημάτων.

Το mobility σε συνδυασμό με τα Back Office συστήματα προσφέρουν πολλές δυνατότητες στον εργαζόμενο. Ως δεύτερη σημαντική τάση θεωρώ το cloud, με τις αλλαγές που φέρνει να είναι ραγδαίες και την Πληροφορική να αναλαμβάνει νέους ρόλους και να καλείται να καλύψει τα κενά που δημιουργούνται. Τρίτη σημαντική τάση είναι η ασφάλεια σε όλα τα επίπεδα, η οποία, σε συνδυασμό με την ανάλυση του ρίσκου, θα επηρεάσει όλο και περισσότερο την Πληροφορική. Αναγνωρίζοντας ότι δεν υπάρχουν 100% ασφαλείς εφαρμογές και δεδομένου ότι η περίμετρος ασφαλείας αρχίζει να θολώνει με την ολοένα και μεγαλύτερη διείσδυση των υπηρεσιών cloud. Σημαντική τάση είναι και το IoT (Internet of things), το οποίο σίγουρα θα βρίσκεται στο επίκεντρο των αλλαγών που έρχονται. Πιο γρήγορα θα εφαρμοστεί στον βιομηχανικό τομέα, όπου θα χρησιμοποιούνται όλο και περισσότεροι αυτοματισμοί για τη βελτίωση της ποιότητας, της παραγωγικότητας και της ασφάλειας, με ταυτόχρονη αξιοποίηση των Big Data.

Tο MES (Manufacturing Execution System) εφαρμόζεται όλο και περισσότερο στον τομέα μας και δημιουργεί μεγάλες προκλήσεις στη διαχείρισή του. Δεν πρέπει, επίσης, να ξεχνάμε την τάση των DevOps, στην οποία αναφέρθηκα και πριν. Είναι κάτι που έχει απασχολήσει πολύ τον χώρο της Πληροφορικής τα τελευταία χρόνια, όχι επειδή είναι κάτι νέο και πρωτότυπο, αλλά διότι προσπαθεί να διορθώσει λειτουργίες που τα παραδοσιακά πλαίσια λειτουργίας της Πληροφορικής, όπως το ITIL, αδυνατούν να κάνουν. Πολλές φορές, πλέον, η παράδοση νέων εφαρμογών παίρνει περισσότερο χρόνο μέχρι να γίνουν παραγωγικές σε μία εταιρεία, από τον χρόνο ανάπτυξής τους – δηλαδή από το Service Design στο Service Transition και Service Operation.

Τα DevOps έρχονται να ενώσουν τα τρία αυτά μέρη σε κάτι πιο δυναμικό, ώστε να βελτιωθούν οι χρόνοι παράδοσης, χωρίς να επισκιάζεται η ασφάλεια και η λειτουργικότητα του δικτύου. Αυτό θα επηρεάσει και τα skill sets που χρειάζονται. Τέλος, είναι εμφανής η τάση απομάκρυνσης από τη γνώση του hardware προς την κατεύθυνση του software. Δίκτυα, storage ακόμη και data centers (όπως και η ασφάλειά τους) που ορίζονται κατ’ εξοχήν μέσω λογισμικού, γίνονται όλο και πιο συνήθη. APIs μπορούν να ορίσουν τη λειτουργία του cloud και των εφαρμογών άμεσα, καθώς και την αλληλεπίδραση μεταξύ τους.

Όλα τα παραπάνω, είτε συνδυαστικά είτε μεμονωμένα, θα αλλάξουν για μια ακόμη φορά τον χάρτη της Πληροφορικής, καθώς και τον ρόλο της. Σε κάθε περίπτωση, ένας CIO θα πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη του το SMAC (Social Media, Mobility, Analytics και Cloud). Η σωστή χρήση, εκμετάλλευση και προσέγγιση του SMAC μπορεί να προσδώσει στις εταιρείες ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητο ο Διευθυντής Πληροφορικής να φροντίσει, ώστε να αναπτύξει μια τεχνολογική κατάρτιση στο τμήμα του, για όλα τα παραπάνω. Οι ανάγκες που υπάρχουν έχουν δημιουργήσει, άλλωστε, νέους ρόλους όπως είναι ο αναλυτής δεδομένων (data analyst), ο αρχιτέκτονας cloud (cloud architect) και ο ειδικός Enterprise Mobility.

nw: Πώς βλέπετε τον ρόλο του CIO σήμερα και πώς εκτιμάτε ότι θα εξελιχθεί αυτός ο ρόλος στο μέλλον;

Π. Λεβαντής: Σήμερα, υπάρχει μια μετατόπιση της εστίασης από τον αυτοματισμό και τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών στη διαχείριση των πληροφοριών, τη δημιουργία μοντέλων δεδομένων και τον μετασχηματισμό τους σε πληροφορία. Πολλές φορές, συνδυάζονται διαφορετικά σετ δεδομένων, χωρίς να υπάρχει απαραίτητα μια διακριτή σύνδεση μεταξύ τους. Για να διευκολυνθεί αυτή η διαδικασία μετασχηματισμού του ΙΤ είναι σημαντικό ο σύγχρονος CIO να αποκτήσει μια πολύ καλή και ευρεία γνώση στον τομέα της ασφάλειας και της αρχιτεκτονικής του cloud. Αυτά, σε συνδυασμό με τη γνώση των νέων τεχνολογιών επιχειρηματικής ευφυίας, προσφέρουν τη δυνατότητα συγκέντρωσης, οργάνωσης και επεξεργασίας δεδομένων, μετασχηματίζοντας τα δεδομένα σε πληροφορία, συμβάλλοντας στη λήψη επίκαιρων και τεκμηριωμένων επιχειρηματικών αποφάσεων. Μια εις βάθος γνώση όλων των δεδομένων, είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά, και των συσχετίσεών τους μπορεί να κάνει τη διαφορά για μια εταιρεία. Τέλος, χρειάζεται μια καλή γνώση των τεχνολογιών που επιτρέπουν την παράδοση στοχευμένης και επίκαιρης πληροφορίας, σε πολλαπλά επίπεδα και συσκευές.