Η τεχνολογική καινοτομία, η αξιοποίηση των data, η εδραίωση σχέσεων με τους πελάτες, η κατανόηση των αναγκών του καταναλωτικού κοινού, αλλά και η ικανότητα για ευελιξία κυριάρχησαν στη διοργάνωση The Future of Retail, με keynote ομιλητή τον Lord Stuart Rose.

Mε την παρουσία 140 CEOs και ανώτατων διευθυντικών στελεχών όλων των σημαντικών επιχειρήσεων του Retail πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, 10/04 στο Sofitel Athens η εσπερίδα «The Future of Retail» που διοργάνωσαν ο ΣΕΛΠΕ και η BOUSSIAS, με κεντρικό ομιλητή τον Lord Stuart Rose, Chairman της OCADO. Χορηγός της εκδήλωσης ήταν η EY. Την συνάντηση κορυφής υποστήριξαν το Ελληνοβρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, το ΕΒΕΑ, το ΙΠΕ και το ΕΙΕΠ.

Α. Μακρής, ΣΕΛΠΕ: «Επιθυμούμε ομαλότητα»
Στον εισαγωγικό του χαιρετισμό ο Αντώνης Μακρής, Πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ ανέφερε χαρακτηριστικά: «Tο μόνο που ζητάμε οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου από το κράτος είναι να βάλει το περίγραμμα και να μας αφήσει να παίξουμε μπάλα μέσα σε αυτό, να έχει ξεκάθαρους όρους και να τους ελέγχει οριζοντίως και καθέτως. Ζούμε όλοι μία κατάσταση που είναι ασταθής τα τελευταία χρόνια. Επιθυμούμε ομαλότητα».

Χαιρετισμό πραγματοποίησαν η ΑΕ Πρέσβης της Μ. Βρετανίας Kate Smith και ο Αντιπρόεδρος της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης. Ομιλία με θέμα «The Future of Retail Analytics» πραγματοποίησε ο Ηλίας Βυζάς, Εταίρος, Επικεφαλής τμήματος Data & Analytics (CESA) και Επικεφαλής του Κέντρου Αριστείας Data & Analytics και του Τμήματος Βελτίωσης Απόδοσης της EY.

Lord Stuart Rose: «Μη φοβάστε να αλλάξετε άποψη»
Στην ομιλία του, ο Λόρδος Rose, που έχει ηγηθεί λιανεμπορικών κολοσσών όπως τα Marks & Spencer, η Argos και το Arcadia Group, απευθυνθηκε στους ηγετες του Retail στη χώρα μας προτρέποντας τους να είναι ευέλικτοι και διαρκώς σε κίνηση καθώς οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αλλάξουν για να επιβιώσουν. Να αναλαμβάνουν ρίσκα, να κάνουν λάθη-αλλά όχι τα ίδια- να εμπιστεύονται το ένστικτό τους και την κοινή λογική. «Αν κάτι φωνάζει σαν πάπια και περπατάει σαν πάπια, τότε είναι πάπια», ανέφερε με νόημα. «Να πιστεύετε αυτό που κάνετε και να μη φοβάστε να αλλάξετε άποψη. Ο χειρότερος ηγέτης είναι ο δογματικός».

Ανάγκη σύνδεσης με ψηφιακές τεχνολογίες
Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ και καθηγητής ΟΠΑ Νίκος Βέττας περιέγραψε τις βασικές τάσεις, ευκαιρίες και προσκλήσεις για το Λιανικό Εμπόριο. Ενώ, το μερίδιό του στο ΑΕΠ ήταν το 2008 στο 4,1% και περίπου στον μέσο όρο της Ευρωζώνης, ο κλάδος πλήγηκε από την κρίση περισσότερο από ό,τι συνολικά η οικονομία, με αποτέλεσμα η σχετική συμβολή του να υποχωρήσει το 2017 στο 2,8%.

Όμως, οι επιπτώσεις στην απασχόλησή του ήταν ασθενέστερες και έτσι ο κλάδος διατήρησε στο ίδιο διάστημα το μερίδιό του, που είναι μεγαλύτερο του 11%, αλλά και υψηλότερο από το μέσο όρο στην Ευρωζώνη, κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες. Ενόψει της αναγκαίας στροφής της ελληνικής οικονομίας προς την καινοτομία και την εξωστρέφεια, ο κλάδος έχει την ευκαιρία και την ανάγκη για πολύ καλύτερη συνάρτηση με νέες ψηφιακές τεχνολογίες, με βάση τα ποσοτικά δεδομένα και το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά και με τον εισερχόμενο τουρισμό και την επέκτασή του προς αγορές του εξωτερικού.

Προσωπική επαφή και εμπειρία πελάτη στο επίκεντρο
Ενα πολύ ζωντανό debate μεταξύ των ηγετών των μεγαλύτερων επιχειρήσεων του Retail, υπό τον συντονισμό του δημοσιογράφου Μπάμπη Παπαδημητρίου, ανέδειξε τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν. Κυριάρχησαν θέματα όπως η αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη βέλτιστη εμπειρία του πελάτη, με έμφαση στο κοινό των millennials και στη generation Z, η απειλή από μοντέλα τύπου Amazon και η στρατηγική για την εξέλιξη του κλάδου στο μέλλον.

Από τη συζήτηση προέκυψε ότι στη χώρα μας, παρά την αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών, το φυσικό κατάστημα και η προσωπική επαφή με τον πελάτη παραμένει πολύ ισχυρή, καθώς και το ότι οι digital τάσεις όπως το AI πρέπει να λειτουργήσουν συμπληρωματικά και να ενισχύσουν, όχι να αντικαταστήσουν, τον ανθρώπινο παράγοντα.

O Χρήστος Καλογεράκης, CEO των Public, ανέφερε: «Είχαμε 25 εκατ. επισκέπτες στο φυσικό κατάστημα και 41 εκατ. επισκέπτες στο online. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι το One Customer, δηλαδή η αξιοποίηση των δεδομένων για να γνωρίσουμε καλύτερα τον πελάτη μας και να του προσφέρουμε προσωποποιημένη υπηρεσία.  Είμαστε προσανατολισμένοι στο νέο μας όραμα για το retail του αύριο, με επίκεντρο την εξυπηρέτηση των πελατών μας και την ανάπτυξη των ανθρώπων μας».

Η Μαρίκα Λάμπρου, CEO της B. Καυκάς ΑΕ ανέδειξε την προσωπική σχέση με τους πελάτες στα καταστήματα, ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες τόσο των επαγγελματιών όσο και των ιδιωτών, ως βασικό πυλώνα για την ανάπτυξη της εταιρείας. «Η μεγάλη πρόκληση είναι να διαχειριστούμε με επιτυχία και ισορροπία και τις δύο ομάδες που έχουν διαφορετικές ανάγκες» ανέφερε.

Ο Απόστολος Πεταλάς, CEO του Fourlis Group, τόνισε ότι η μεγάλη ανατροπή έρχεται από τεχνολογίες AI και Αugmented Reality που σύντομα θα κάνουν δυνατή την παρουσίαση των προϊόντων από μακριά. Ο retailer οφείλει να παρακολουθήσει αυτές τις εξελίξεις. Tο 2025 το 50% των αγοραστών θα είναι γεννημένοι μετά τη δεκαετία το 90 και η μεγάλη πρόκληση είναι να τους κατανοήσουν και να τους προσεγγίσουν οι επιχειρήσεις.

O Θεόδωρος Βάρδας, Πρόεδρος της Βάρδας ΑΕ, ανέφερε: «Σήμερα, την εποχή του e-commerce, ο καταναλωτής θέλει να χρησιμοποιεί όλα τα κανάλια μαζί. Για τον λιανεμπόρο η πρόκληση παραμένει η ίδια, πρέπει να γνωρίζει τι θέλει να αγοράσει ο καταναλωτής, να το διαθέτει και να τον πείσει να το αγοράσει. Φυσικό και ηλεκτρονικό κατάστημα πρέπει να αλληλοσυμπληρώνονται».

Ο Κώστας Γεράρδος, Αντιπρόεδρος και CEO της Πλαίσιο αναφερόμενος στην πρόκληση της Amazon ανέφερε χαρακτηριστικά: « Είναι ο “ελέφαντας” στο δωμάτιο, καταφέρνει να παραδίδει προϊόντα σε δύο ώρες. Η έμφαση πρέπει να δοθεί στην εξυπηρέτηση του πελάτη, στην ευκολία και ευχάριστη εμπειρία με ένα λειτουργικό κόστος που θα επιτρέπει την επιβίωση της επιχείρησης».

Ο Αλμπέρτος Μπουρλάς, Γεν. Διευθυντής Retail της Vodafone, μίλησε για την καινοτομία της ομάδας Ready που αναβαθμίζει την εμπειρία εξυπηρέτησης του πελάτη, μέσω της τεχνολογίας, σε ένα νέο επίπεδο. Κομβικό χαρακτήρισε τον ρόλο του δικτύου των καταστημάτων στην ανάπτυξη της εταιρείας.

Ο Δαμιανός Χαραλαμπίδης, Chief Digital Officer & Retail Banking Products της Alpha Bank αναφέρθηκε στον μετασχηματισμό σε digital περιβάλλον των τραπεζικών συναλλαγών ως συνέπεια των capital controls αλλά και ως παγκόσμια τάση. Τόνισε ότι αν και  η γνώση των data των πελατών είναι πολύτιμη,  συνεπάγεται μεγάλο κόστος και  επένδυση για να ανταποκριθούν οι τράπεζες στη συλλογή και επεξεργασία του μεγάλου όγκου των στοιχείων για τον σκοπό του «know your customer».