Τι κάνει ένας CIO όταν ο CEO δηλώνει ότι δεν γνωρίζει αν είναι ικανοποιημένος με την απόδοση της Διεύθυνσης Πληροφορικής; Οτι δεν έχει ιδέα με τι ασχολούνται οι εργαζόμενοι του ΙΤ ή πού ξοδεύεται ο προϋπολογισμός του τμήματος;

Για τον Allan Hackney, ο οποίος ήταν ο πρώτος CIO που προσέλαβε η ασφαλιστική εταιρεία John Hancock Financial Services το 2008, η απάντηση ήταν ξεκάθαρη: εστιάζεις ανελέητα στην οικονομική διαχείριση του ΙΤ. Μέσα στους πρώτους 15 μήνες, προς μεγάλη έκπληξη του προσωπικού που αδημονούσε για αβανταδόρικα projects σε τομείς όπως τα social media, το mobility και το cloud, εκείνος έπεσε με τα μούτρα στα λογιστικά βιβλία. Η πρώτη πρόσληψη στην οποία προέβη αφορούσε θέση οικονομικού ελεγκτή.

Εκτοτε, η έννοια της οικονομικής διαχείρισης του ΙΤ στην εταιρεία έχει εξελιχθεί πολύ. Το παραπάνω δεν συμβαίνει ωστόσο εις βάρος της τεχνολογίας. Ο Hackney δημιούργησε private cloud (αφού απέδειξε ότι αυτό θα μείωνε τα κόστη και θα διευκόλυνε το business), εξόπλισε την ομάδα των πωλήσεων με iPads και «ψάχνεται» στα social media, χωρίς όμως να ξεχνά την έννοια του ROI.

Η σχέση ποιότητας-τιμής των προϊόντων του ΙΤ
Ποια είναι τα σημάδια που μαρτυρούν ανάγκη για οικονομική διαχείριση του ΙΤ;

Οταν ο Hackney άνοιξε το «μαύρο κουτί» του IT της Hancock, ανακάλυψε πρακτικές που είναι γνώριμες σε πολλούς CIOs:
• δύο εκδοχές της αλήθειας -άλλη στα βιβλία και άλλη στα εργαλεία του IT
• μετρικές διατυπωμένες σε τεχνικούς όρους και απρόσιτες στο business
• διαφορετικές ημερομηνίες κλεισίματος βιβλίων της Διεύθυνσης Πληροφορικής από την Οικονομική Διεύθυνση.

Η αδιαφάνεια των οικονομικών του ΙΤ σημαίνει ότι η τεχνολογία αντιμετωπίζεται σαν έξοδο και όχι σαν εργαλείο και ότι δεν μπορεί να εκτιμηθεί η παραγωγικότητα του προσωπικού του ΙΤ. Υπό τις συνθήκες αυτές, η προσέλκυση πόρων για επενδύσεις σε τεχνολογία είναι αδύνατη.

Για να βάλει την οικονομική διαχείριση του ΙΤ στο σωστό δρόμο, ο Hackney εστίασε στη βελτίωση της διαφάνειας και στο benchmarking. «Πρέπει να γνωρίζετε κατά πόσο τα προϊόντα και οι υπηρεσίες σας είναι στο σωστό επίπεδο. Μετά, πρέπει να συγκεντρώσετε τα δεδομένα που αποδεικνύουν την απόδοσή σας στο business. Κι αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει απαραιτήτως να τοποθετήσετε τηλεόραση επίπεδης οθόνης στην είσοδο της εταιρείας, ώστε να μπορούν να διαβάζουν όλοι τα επίπεδα στα οποία κινήθηκαν τα συστήματα Πληροφορικής την προηγούμενη μέρα (όπως έκανε κάποιος CIO αμερικάνικης επιχείρησης). Αρκεί τα στοιχεία να είναι εύκολα προσβάσιμα σε όλους τους ενδιαφερόμενους» εξηγεί ο Hackney.

Στο πλαίσιο της προσπάθειάς του, ο Hackney εστίασε στις έννοιες της λειτουργικότητας, της ποιότητας και της τιμής. Δηλαδή, στην παροχή των σωστών υπηρεσιών, στο σωστό επίπεδο ποιότητας και σε ανταγωνιστική τιμή. Κάποια τμήματα και λειτουργίες της επιχείρησης μπορεί να έχουν ανάγκη για υψηλή διαθεσιμότητα, ενώ άλλα μπορεί και να συμβιβάζονται με χαμηλότερα ποσοστά. Δημιουργήστε έναν κατάλογο υπηρεσιών Πληροφορικής ώστε οι συνάδελφοί σας να γνωρίζουν τι «αγοράζουν» από εσάς. Συζητήστε με τους χρήστες σχετικά με τις υπηρεσίες που θα ήθελαν να είχαν στη διάθεσή τους και προσαρμόστε το «μενού» σας ανάλογα. «Αν δεν είστε σε θέση να παρέχετε τις υπηρεσίες σας στη σωστή ποιότητα και τιμή, βρείτε έναν εξωτερικό πάροχο για να καλύψει τα κενά» συμπεραίνει ο Hackney.

«Στενό μαρκάρισμα» από τους χρήστες
Τέλος, ο Hackney επισημαίνει ότι η απόδειξη της αξίας του IT για την επιχείρηση θα γίνει ακόμη πιο δύσκολη. Οι εταιρικοί χρήστες αποκτούν ολοένα και εντονότερη άποψη περί τεχνολογίας και θα μπλέκονται στα πόδια του CIO όσο πάει και περισσότερο. Γι’ αυτό και ο Hancock συνιστά την άμεση «τακτοποίηση» των Οικονομικών του ΙΤ, ώστε ο CIO να είναι προετοιμασμένος για το περίπλοκο σκηνικό χρήσης και κατοχής λύσεων τεχνολογίας που αναμένεται να διαμορφωθεί τα επόμενα χρόνια.