Οι τελευταίες εξελίξεις στις τεχνολογίες επικοινωνιών και Πληροφορικής μας οδηγούν σε μια νέα γενιά εφαρμογών τηλεματικής, περισσότερο αποτελεσματικών και ποιοτικών, βελτιστοποιημένων στο σήμερα, εφαρμογών που οδηγούν σε αύξηση της αποτελεσματικότητας και σε βελτίωση της εξυπηρέτησης πελατών.

Αναμφίβολα, τον τελευταίο καιρό η τηλεματική στα οχήματα έχει αποκτήσει ένα νέο momentum, με την αυτοκινητοβιομηχανία να επιδιώκει όλο και περισσότερο να αξιοποιήσει τη συνδεσιμότητα και τη δυναμική που προσφέρουν οι πανίσχυρες δικτυακές τεχνολογίες και τα εξελιγμένα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας.

Οι τεχνολογίες που διασφαλίζουν σε πραγματικό χρόνο την ασφαλή οδήγηση, προγράμματα διαχείρισης και ελέγχου στόλων οχημάτων εξ αποστάσεως και τα εργαλεία βέλτιστης κατανάλωσης καυσίμου και αύξησης της παραγωγικότητας των οδηγών αποτελούν, πλέον, πραγματικότητα για τους οδηγούς σε όλο τον κόσμο, διευκολύνοντας και κάνοντας πιο αποτελεσματικό το έργο τους.

Σύμφωνα, μάλιστα, με την Ernst & Young, έως το 2025 το ποσοστό διείσδυσης των τεχνολογιών τηλεματικής στα νέα αυτοκίνητα αναμένεται να ξεπεράσει το 88%. Αυτό αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της τάσης που υπάρχει για μια ευρύτερη υιοθέτηση της τηλεματικής. Εκτιμάται ότι μόνο στις ΗΠΑ έως το 2025, 16 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα θα ενσωματώνουν συστήματα τηλεματικής. Ποιες είναι, όμως, οι κυριότερες τάσεις που χαρακτηρίζουν τον χώρο της τηλεματικής σήμερα;

GPS tracking
Στον ταχύτατο αναπτυσσόμενο κόσμο της τηλεματικής, οι πιο συναρπαστικές τεχνολογίες, όπως τα συστήματα GPS tracking και χαρτών πλοήγησης έχουν αρχίσει να εξουσιοδοτούν τόσο τους διαχειριστές όσο και τους οδηγούς για να συνδέονται με online πλατφόρμες, ενθαρρύνοντας την real time επικοινωνία καθ’ οδόν.

Αν και το σύστημα GPS tracking πρωτοεμφανίστηκε πριν από 10-12 χρόνια για να μετατραπεί γρήγορα σε επικρατούσα τάση όσον αφορά τις υπηρεσίες τηλεματικής, ακόμα θεωρείται ως μια από τις κορυφαίες τεχνολογίες που επιτρέπει την απευθείας επικοινωνία με το όχημα, αναμεταδίδοντας πληροφορίες, όπως είναι η θέση του οχήματος στο χάρτη, οι καιρικές συνθήκες, η ευαισθησία των τροχών, οι προειδοποιήσεις κυκλοφοριακής συμφόρησης, η ανάγκη μείωσης ή αύξησης ταχύτητας κ.λπ. – όλα αυτά αδιάλειπτα, μέρα με την ημέρα, ώρα με την ώρα και με ακρίβεια μέτρου.

Αυτόνομα οχήματα
Το πρώτο αυτόνομο όχημα κυκλοφόρησε στην Ιαπωνία το 2013, ενώ το πρώτο αυτόνομο λεωφορείο έκανε το ντεμπούτο του στα Τρίκαλα, το καλοκαίρι το 2015.Το αυτόνομο λεωφορείο στα Τρίκαλα κινείται αυτόνομα, δίπλα σε οχήματα και πεζούς (το laser ασφαλείας που ενσωματώνει εντοπίζει οποιοδήποτε άνθρωπο ή αντικείμενο και ακινητοποιείται την ίδια στιγμή), υποστηρίζεται από μπαταρίες που τροφοδοτούν έναν ηλεκτρικό κινητήρα και ακολουθεί μια χαρτογραφημένη διαδρομή χρησιμοποιώντας GPS και laser, χωρίς να παρεκκλίνει από αυτήν.

Σε ένα κέντρο ελέγχου γίνεται η παρακολούθηση της πορείας του αυτόνομου λεωφορείου, όπου και καταγράφονται τα όποια προβλήματα εμφανιστούν. Τα Τρίκαλα σκοπεύουν, επίσης, να κυκλοφορήσουν έως το 2020 40-60 τετραθέσια αυτόνομα ΙΧ, εκτελώντας μεταφορές από και προς τις στάσεις των μέσων μαζικής μεταφοράς, το ΚΤΕΛ και το σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης. Είναι γεγονός, λοιπόν, ότι η αυτόνομη οδήγηση (ή το όχημα χωρίς οδηγό αν προτιμάτε) μετατρέπεται σε μια από τις μεγαλύτερες τάσεις της τηλεματικής.

Η αρχή έχει γίνει ήδη, τα Τρίκαλα αποτελούν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, και περιμένουμε να δούμε πολύ πιο σύντομα από ότι νομίζει κανείς, πολλά αντίστοιχα παραδείγματα τέτοιων αυτόνομων οχημάτων. Τα αυτόνομα οχήματα βρίσκονται ακόμα στην αρχή τους, αλλά το σίγουρο είναι ότι θα συνεχίζουν να εξελίσσονται, να επεκτείνονται και να εμπλουτίζονται με όλο και περισσότερες λειτουργίες.

Smartphones και tablets
Tα smartphones, τα iPads και τα tablets έχουν γίνει βασικά στοιχεία των επιχειρήσεων σήμερα. Αν και δεν αποτελούν κάτι το καινούργιο, τα χρησιμοποιούν κατά κόρον οι χρήστες στην εργασία τους ως ιδιαίτερα εξατομικευμένα εργαλεία. Έτσι, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι αυτά τα πανταχού παρόντα έξυπνα gadgets νέα γενιάς, έχουν μετατραπεί σε μια εύκολη πλατφόρμα για να ενσωματώσει κανείς σε αυτά λειτουργίες τηλεματικής.

Τα smartphones και τα tablets επιτρέπουν μια απρόσκοπτη συνεργασία του ΙΤ με τις πιο εξελιγμένες λύσεις τηλεματικής – είτε βρίσκεται κανείς στο αυτοκίνητό του, είτε στο σπίτι ή στο γραφείο, είτε ακόμα στον ελεύθερο χρόνο του, αυτές οι φορητές συσκευές μπορούν να προσφέρουν ακριβείς πληροφορίες τηλεματικής, ικανοποιώντας κάθε ανάγκη.

Τα mobile apps υλοποιούν εύκολα και γρήγορα μια συνδεσιμότητα που επιτρέπει στους οδηγούς να ελέγχουν τα οχήματά τους εξ αποστάσεως – για παράδειγμα, μπορούν να ελέγξουν την κατάσταση του οχήματός τους και την ασφάλεια του, επικοινωνώντας με αυτό ενώ βρίσκονται καθ’ οδόν.

Οι συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις των tech savvy χρηστών του σήμερα διασφαλίζουν μια αδιάλειπτη ανάπτυξη της αγοράς τηλεματικής. Αυτές οι Vehicle-to-Infrastructure (V2I) λύσεις θα επιτρέψουν, επίσης, την ενδοεπικοινωνία ανάμεσα σε δύο συνδεδεμένα αμάξια, κάτι που θα «γεννήσει» μια αυξημένη ανάγκη για την machine-to-machine (M2M) συνδεσιμότητα.


Infotainment
Υπάρχει ένας αισθητός ενθουσιασμός για το Infotainment στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και μεταξύ των οδηγών. Και ο κόσμος της τηλεματικής δεν εξαιρείται από αυτήν την ευφορία, και γιατί άλλωστε, ειδικά όταν υπάρχει μια συνεχιζόμενη «ερωτική» σχέση με τις υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης.

Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα της Allied Market Research, έως το 2022 η αγορά του in-car infotainment θα γίνει μάρτυρας μιας διψήφιας ανάπτυξης, καταγράφοντας ένα μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 13,3%, αγγίζοντας τα 33,8 δις δολάρια σε συνολικά έσοδα.

Με μια καταφανή παρουσία εξαιρετικών επιλογών ή interfaces υψηλής απόδοσης, όπως το Bluetooth, το Wi-Fi, οι οθόνες αφής audio, το video, τα βασισμένα σε GPS συστήματα πλοήγησης, οι interactive υπηρεσίες αναγνώρισης φωνής, οι υπηρεσίες live media streaming και άλλα πολλά, είναι δεδομένο ότι ο παρανομαστής της ψυχαγωγίας στην βιομηχανία infotainment θα έχει το μερίδιο του λέοντος από την άποψη των πιστών οπαδών, διευκολύνοντας τη διείσδυση σε νέες αγορές και πελάτες. Ο συνδυασμός του Infotainment με την τηλεματική αποτελεί μια τάση που σίγουρα θα μας απασχολεί όλο και περισσότερο στο μέλλον.

Η επίδραση του Internet of Things (IoT)
H ποικολομορφία του Internet of things (IoT) θα επηρεάσει καταλυτικά το οικοσύστημα τηλεματικής. Με τη συνδυασμένη δύναμη της εσωτερικής σύνδεσης αντικειμένων καθημερινής χρήσης μέσω του Internet, το «αυτοκίνητο του μέλλοντος» θα είναι όλο και περισσότερο έξυπνο.

Στο κόσμου του IoT το αυτοκίνητο θα γίνει εξυπνότερο από ότι σήμερα και θα αρχίσει να μοχλεύει στρατηγικές, που θα αντιμετωπίζουν άμεσα με αυτοπεποίθηση την εικονική σφαίρα της ενημέρωσης σε πραγματικό χρόνο, του infotainment και του social networking. Στο περιβάλλον του ΙοΤ, το αυτοκίνητο δεν μπορεί παρά να είναι κυριολεκτικά ένα σύστημα Big Data εν κινήσει, αποτελώντας τον απόγονο της επανάστασης του IoT, με τρεις διαφορετικές γενεές συγγενικών τεχνολογιών – M2M, τηλεματική, IoT – να δηλώνουν παρών, επηρεάζοντας τις ζωές μας.

Μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης

Τα έσοδα παγκοσμίως από τα συστήματα τηλεματικής σε οχήματα αναμένεται να αγγίξουν τα 4,2 δις δολάρια το 2021, σύμφωνα με πρόσφατες προβλέψεις της IHS Automotive. Αυτές οι προβλέψεις οδηγούνται από τις συνεχιζόμενες καινοτομίες στη συνδεσιμότητα του οχήματος και στις τεχνολογίες ασφάλειας.

Τα δεδομένα από τα IHS Automotive Telematics Forecasts αντιπροσωπεύουν την παραγωγή συστημάτων τηλεματικής, συμπεριλαμβανόμενων των embedded τεχνολογιών, των καταναλωτικών ηλεκτρονικών και των υβριδικών λύσεων τηλεματικής. Οι βασισμένες σε καταναλωτικά ηλεκτρονικά λύσεις τηλεματικής θα αποσπάσουν σχεδόν το 30% της αγοράς, αφήνοντας μόλις 15% στα embedded συστήματα το 2021, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της IHS Automotive. Επιπρόσθετα, οι υβριδικές λύσεις τηλεματικής θα καταγράψουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, όπου από το 12% του περασμένου έτους θα κερδίσουν έως το 2021 το 55% της αγοράς.

Η τηλεματική θα καταγράψει εκπληκτική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, καθώς σε όλο και περισσότερα οχήματα θα λανσάρονται νέες λύσεις διασύνδεσης, που θα επωφελούνται των embedded modules, επιτρέποντας την ίδια στιγμή στους καταναλωτές να εκμεταλλευτούν πλήρως τις φορητές τους συσκευές. Η συνολική παραγωγή τηλεματικών συστημάτων κάθε είδους, αναμένεται να αυξηθεί πάνω από 112% έως το 2021, όταν και η παραγωγή αναμένεται να αγγίξει τις 55 εκ. μονάδες.

Μια άλλη έρευνα της Stratistics MRC έρχεται να επιβεβαιώσει τις μεγάλες προοπτικές που έχει η αγορά τηλεματικής, καθώς εκτιμά ένα μέσο ρυθμό ανάπτυξης της παγκόσμιας αγοράς consumer telematics της τάξης του 33,3% για το χρονικό διάστημα 2015-2022. Παράγοντες που θα συμβάλουν σε αυτό είναι τα smartphones, oι νέες κανονιστικές απαιτήσεις των κυβερνήσεων που θα απαιτούν τη λήψη μέτρων για την αύξηση της ασφάλειας και προστασίας στους δρόμους, η αυξανόμενη απαίτηση για μια περισσότερο εξελιγμένη εμπειρία οδήγησης, η μείωση του κόστους σύνδεσης και η ανάπτυξη τεχνολογιών για τη σύνδεση στο Internet σε μεγάλες ταχύτητες, όπως είναι το LTE (Long-Term Evolution).

Οι εφαρμογές της τηλεματικής από τις ασφαλιστικές εταιρείας θα αποτελέσουν το μεγαλύτερο παράγοντα δημιουργίας εσόδων της αγοράς, συμβάλλοντας περισσότερο από 25% στη αγορά τηλεματικών λύσεων. Οι βασισμένες στο Infotainment και στη πλοήγηση βάσει θέσεως λύσεις τηλεματικής, θα αποτελέσουν τη δεύτερη μεγάλη πηγή εσόδων για την αγορά της τηλεματικής.

Δεδομένης της αυξανόμενης ανησυχίας για την παρακολούθηση οχημάτων για λόγους ασφάλειας και προστασίας στις αναδυόμενες οικονομίες, όπως στη Κίνα και τη Βραζιλία, θα δούμε νομοθεσίες από κυβερνήσεις που θα επιβάλλουν την υιοθέτηση της τηλεματικής στα οχήματα, τροφοδοτώντας, έτσι, τη ζήτηση για λύσεις τηλεματικής σε αυτές τις περιοχές. Αυξημένη υιοθέτηση της τηλεματικής αναμένεται να παρατηρηθεί και στους κλάδους του media&entertainment και παροχής υπηρεσιών υγείας, συμβάλλοντας επίσης στην ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς.