netweek - Το 2020 η Eurobank θα είναι μια άλλη τράπεζα!

Δευτέρα, 1 Μαΐου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

IT Industry

Το 2020 η Eurobank θα είναι μια άλλη τράπεζα!

29 Νοεμβρίου 2016 | 09:37 Γράφει ο Παναγιώτης  Μαρκέτος Topics: Banking / Finance,Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

Από αριστερά:
Σωτήρης Συρμακέζης, General Manager και Group Chief Digital & Technology Officer (CDTO)
και ο Ανέστης Πετρίδης, Group CIO του Ομίλου Eurobank

Omnichannel, agile, fintech, user και customer experience, transformation, τριετές επενδυτικό πλάνο. “Άτακτες” έννοιες, οι οποίες συνδέονται. Τουλάχιστον σε ότι αφορά την Eurobank. Ο Σωτήρης Συρμακέζης, General Manager και Group Chief Digital & Technology Officer (CDTO) του Ομίλου Eurobank και ο Ανέστης Πετρίδης, Group CIO του ίδιου χρηματοπιστωτικού οργανισμού αναλαμβάνουν να μας το εξηγήσουν.

NW: Πως “παντρεύονται” δυο ξεχωριστοί τομείς, όπως αυτοί του digital και του ΙΤ, στην Eurobank;

Σωτήρης Συρμακέζης: Οι τομείς digital και techno-logy στην Eurobank είναι και διοικητικά μια ενιαία οντότητα. Κάτι που επιτρέπει τόσο στον κ. Πετρίδη όσο και σε εμένα να παίρνουμε θέση για ζητήματα ο ενός του άλλου. Δηλαδή, εγώ να έχω άποψη επί των τεχνολογικών ζητημάτων και ο κ. Πετρίδης για περισσότερο business θέματα. Αποτελούμε, λοιπόν, μια ενιαία ομάδα που διέπεται από κοινές αρχές και στόχους, ενώ έχουμε αποδεχτεί πλήρως το γεγονός ότι το business επωφελείται τα μέγιστα από την τεχνολογία. Παλαιότερα, οι τράπεζες όταν ήθελαν να δημιουργήσουν λ.χ. εφαρμογή e-banking. Το ερώτημα που προέκυπτε αυτόματα ήταν ποιος θα αναλάβει να το φέρει εις πέρας.

Όλοι υποδείκνυαν το ΙΤ τμήμα, το οποίο το ανέπτυσσε και “έτρεχε”. Κάποια στιγμή και έπειτα από δεύτερες σκέψεις προέκυψε η αντίληψη πως το συγκεκριμένο task άπτεται περισσότερο business προσέγγισης και λιγότερο τεχνολογικής. Οπότε, το ανεξαρτητοποίησαν και συνήθως το ενέτασσαν υπό την ευρύτερη επίβλεψη της λιανικής τραπεζικής, καθώς το 95% των πελατών του ήταν μεμονωμένοι χρήστες και άρα προέρχονταν από εκεί. Κατ’ επέκταση αναπτύχθηκε με βάση business χαρακτηριστικά, όπως πλήθος χρηστών, ενεργοί χρήστες, αξιοποίηση συγκεκριμένων υπηρεσιών κ.ά.

NW:Σε αυτό το σημείο, κάποιος μπορεί -ευλόγως- να αναρωτηθεί αφού η αγορά κινείται προς αυτή την κατεύθυνση, εσείς επιλέξατε να οπισθοδρομήσετε, εισάγοντας το digital στην τεχνολογία;

Σ.Σ.: Κάθε άλλο! Πρόκειται για δύο ξεχωριστές πραγματικότητες. Μπορεί να υπάρχει κοινή διοικητική εποπτεία, ωστόσο αυτό συμβαίνει προκειμένου κάθε ένας εκ των συγκεκριμένων χώρων να ενισχυθεί και να επωφεληθεί από τον άλλο και όχι να λάβει χώρα κάποιας μορφή συγχώνευση. Δεν έχει αλλάξει η πεποίθησή μας πως ο τομέας του digital είναι αυτόνομος και έχει τη δυνατότητα να σταθεί κοντά σε κάθε άλλο business unit. Από την πλευρά του, το ΙΤ αποτελεί τον καταλύτη έτσι ώστε να οδηγήσει την τράπεζα εκεί που θέλει να φτάσει. Με τη σειρά του, το digital παρέχει το καλύτερο “όχημα” ώστε να αναπτύξεις εκείνη την τεχνολογία που απαιτείται ώστε να μεταβάλλεις το επιχειρηματικό μοντέλο της τράπεζας.

Ανέστης Πετρίδης: Ο τομέας της Πληροφορικής στην Eurobank λειτουργεί ως ο βασικός enabler προκειμένου να γίνει πράξη ο μετασχηματισμός της σε ένα τραπεζικό ίδρυμα της νέας εποχής. Παράλληλα, στις επιδιώξεις μας βρίσκεται η Πληροφορική να οδηγεί συγκεκριμένα πράγματα στην Eurobank, βγαίνοντας μπροστά, παρέχοντας ρεαλιστικές ιδέες και απτές λύσεις. Είτε αυτά αφορούν στην κατάθεση proactive προτάσεων για business ζητήματα και η τεχνολογία είναι σε θέση να προσφέρει συγκεκριμένες λύσεις είτε εμπειρίας του πελάτη. Για παράδειγμα, στην τελευταία κατηγορία ανήκουν τα ηλεκτρονικά pads για υπογραφές που βρίσκονται εντός των καταστημάτων και αφορούν τα παραστατικά του ταμείου. Πρόκειται δε για ένα κλασσικό έργο win-win-win, καθώς μεταβάλλεις την εμπειρία του πελάτη σου, αναπτύσσεις ένα καλύτερο πλαίσιο έτσι ώστε να διαχειριστείς το λειτουργικό ρίσκο (π.χ. απώλεια εγγράφων), ενώ ταυτόχρονα βελτιώνεις αισθητά το κόστος (μείωση χαρτιού, μελανιού, αποθηκευτικών χώρων, εξάλειψη αναγκαιότητας ψηφιοποίησης κ.ά.).

NW: Αυτή τη στιγμή επεξεργάζεστε συγκεκριμένα project αυτής της μορφής;

Α.Π.: Ξέρετε, η γέννηση ιδεών αποτελεί μια αέναη διαδικασία, η οποία διατηρεί έναν οργανισμό σε εγρήγορση. Πόσο, μάλλον, όταν πρόκειται για μια τράπεζα η οποία οφείλει να εξελίσσεται διαρκώς, ευρισκόμενη δίπλα στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του πελάτη. Υπό αυτό το πρίσμα, εξετάζουμε το enterprise mobility, το οποίο και αποτελεί ένα ιδιαίτερα “φλέγον” ζήτημα, καθώς εμπεριέχει μια σειρά από λειτουργίες και υπηρεσίες οι οποίες αφενός μεν θα διευκολύνουν τη ζωή στις επιχειρήσεις-πελάτες μας καθώς θα επιτρέπουν την πραγματοποίηση μιας σειράς από τραπεζικές κινήσεις μέσω κινητού τηλεφώνου ή tablet, ωστόσο προϋποθέτουν μια εκτενή μελέτη σχετικά με παράγοντες όπως είναι η ασφάλεια, η διασύνδεση με τα κεντρικά συστήματα κ.ά.

Σ.Σ.: Μια ακόμη πτυχή, αρκούντως σημαντική, στα όσα αναφέρει ο κ. Πετρίδης είναι και η Omnichannel εμπειρία που θα λάβει ο χρήστης, καθώς ανεξαρτήτως από τον τρόπο με τον οποίο θα συνδέεται (μέσω υπαλλήλου στο φυσικό κατάστημα ή μόνος του στην e-banking εφαρμογή), η “γεύση”, η εικόνα και η όλη εμπειρία που θα βιώνει θα είναι πανομοιότυπη. Κατ’ αυτό τον τρόπο, προσπαθούμε να πετύχουμε αυτό που ισχυρίζονται οι Αμερικανοί “The best of all worlds”.

NW: Ποιο είναι το τελικό ζητούμενο σε αυτή τη διαδικασία;

Σ.Σ.: Η δημιουργία μιας τράπεζας που θα αποτελεί υπόδειγμα στο επίπεδο της εξυπηρέτησης του πελάτη, ενώ ταυτόχρονα θα ξεχωρίζει για το προσφερόμενο customer experience. Οι δε εμπειρίες θα εδράζονται στο digital. Όλες οι προσπάθειες, λοιπόν, τόσο της τεχνολογίας όσο και του digital θα αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση του πελάτη, μεμονωμένο ιδιώτη ή επιχείρηση.

NW: Το transformation της τράπεζας είναι απότοκο των συνθηκών που επικρατούν στην οικονομική ζωή της χώρας;

Σ.Σ.: Όχι, δεν θα το έλεγα. Μπορεί οι συνθήκες της οικονομίας, το ευρύτερο χρηματοοικονομικό περιβάλλον και η κατάσταση στο τραπεζικό σύστημα να συνέτειναν προκειμένου να εξετάσουμε πιο “ζεστά” το ζήτημα του transformation, εντούτοις όμως η Eurobank διείδε την ανάγκη επανατοποθέτησής της στην εγχώρια τραπεζική πραγματικότητα. Κάτι που κάνει πράξη μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού ολόκληρου του οργανισμού. Ήδη έχει ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες που σχετίζονται με τη λιανική τραπεζική, ενώ ακολουθούν το digital και το ΙΤ. Απώτερος σκοπός μας είναι αμά τη ολοκληρώσει του συνόλου των ενεργειών, να έχουμε διαμορφώσει μια νέα, σύγχρονη τράπεζα, όπως πρέπει να είναι για την εποχή που διανύουμε, η οποία να κινείται στο πλαίσιο του 2020 και εντεύθεν.

NW: Πως “παντρεύονται” δυο ξεχωριστοί τομείς, όπως αυτοί του digital και του ΙΤ, στην Eurobank;

Σωτήρης Συρμακέζης: Οι τομείς digital και techno-logy στην Eurobank είναι και διοικητικά μια ενιαία οντότητα. Κάτι που επιτρέπει τόσο στον κ. Πετρίδη όσο και σε εμένα να παίρνουμε θέση για ζητήματα ο ενός του άλλου. Δηλαδή, εγώ να έχω άποψη επί των τεχνολογικών ζητημάτων και ο κ. Πετρίδης για περισσότερο business θέματα. Αποτελούμε, λοιπόν, μια ενιαία ομάδα που διέπεται από κοινές αρχές και στόχους, ενώ έχουμε αποδεχτεί πλήρως το γεγονός ότι το business επωφελείται τα μέγιστα από την τεχνολογία. Παλαιότερα, οι τράπεζες όταν ήθελαν να δημιουργήσουν λ.χ. εφαρμογή e-banking. Το ερώτημα που προέκυπτε αυτόματα ήταν ποιος θα αναλάβει να το φέρει εις πέρας.

Όλοι υποδείκνυαν το ΙΤ τμήμα, το οποίο το ανέπτυσσε και “έτρεχε”. Κάποια στιγμή και έπειτα από δεύτερες σκέψεις προέκυψε η αντίληψη πως το συγκεκριμένο task άπτεται περισσότερο business προσέγγισης και λιγότερο τεχνολογικής. Οπότε, το ανεξαρτητοποίησαν και συνήθως το ενέτασσαν υπό την ευρύτερη επίβλεψη της λιανικής τραπεζικής, καθώς το 95% των πελατών του ήταν μεμονωμένοι χρήστες και άρα προέρχονταν από εκεί. Κατ’ επέκταση αναπτύχθηκε με βάση business χαρακτηριστικά, όπως πλήθος χρηστών, ενεργοί χρήστες, αξιοποίηση συγκεκριμένων υπηρεσιών κ.ά.

NW:Σε αυτό το σημείο, κάποιος μπορεί -ευλόγως- να αναρωτηθεί αφού η αγορά κινείται προς αυτή την κατεύθυνση, εσείς επιλέξατε να οπισθοδρομήσετε, εισάγοντας το digital στην τεχνολογία;

Σ.Σ.: Κάθε άλλο! Πρόκειται για δύο ξεχωριστές πραγματικότητες. Μπορεί να υπάρχει κοινή διοικητική εποπτεία, ωστόσο αυτό συμβαίνει προκειμένου κάθε ένας εκ των συγκεκριμένων χώρων να ενισχυθεί και να επωφεληθεί από τον άλλο και όχι να λάβει χώρα κάποιας μορφή συγχώνευση. Δεν έχει αλλάξει η πεποίθησή μας πως ο τομέας του digital είναι αυτόνομος και έχει τη δυνατότητα να σταθεί κοντά σε κάθε άλλο business unit. Από την πλευρά του, το ΙΤ αποτελεί τον καταλύτη έτσι ώστε να οδηγήσει την τράπεζα εκεί που θέλει να φτάσει. Με τη σειρά του, το digital παρέχει το καλύτερο “όχημα” ώστε να αναπτύξεις εκείνη την τεχνολογία που απαιτείται ώστε να μεταβάλλεις το επιχειρηματικό μοντέλο της τράπεζας.

Ανέστης Πετρίδης: Ο τομέας της Πληροφορικής στην Eurobank λειτουργεί ως ο βασικός enabler προκειμένου να γίνει πράξη ο μετασχηματισμός της σε ένα τραπεζικό ίδρυμα της νέας εποχής. Παράλληλα, στις επιδιώξεις μας βρίσκεται η Πληροφορική να οδηγεί συγκεκριμένα πράγματα στην Eurobank, βγαίνοντας μπροστά, παρέχοντας ρεαλιστικές ιδέες και απτές λύσεις. Είτε αυτά αφορούν στην κατάθεση proactive προτάσεων για business ζητήματα και η τεχνολογία είναι σε θέση να προσφέρει συγκεκριμένες λύσεις είτε εμπειρίας του πελάτη. Για παράδειγμα, στην τελευταία κατηγορία ανήκουν τα ηλεκτρονικά pads για υπογραφές που βρίσκονται εντός των καταστημάτων και αφορούν τα παραστατικά του ταμείου. Πρόκειται δε για ένα κλασσικό έργο win-win-win, καθώς μεταβάλλεις την εμπειρία του πελάτη σου, αναπτύσσεις ένα καλύτερο πλαίσιο έτσι ώστε να διαχειριστείς το λειτουργικό ρίσκο (π.χ. απώλεια εγγράφων), ενώ ταυτόχρονα βελτιώνεις αισθητά το κόστος (μείωση χαρτιού, μελανιού, αποθηκευτικών χώρων, εξάλειψη αναγκαιότητας ψηφιοποίησης κ.ά.).

NW: Αυτή τη στιγμή επεξεργάζεστε συγκεκριμένα project αυτής της μορφής;

Α.Π.: Ξέρετε, η γέννηση ιδεών αποτελεί μια αέναη διαδικασία, η οποία διατηρεί έναν οργανισμό σε εγρήγορση. Πόσο, μάλλον, όταν πρόκειται για μια τράπεζα η οποία οφείλει να εξελίσσεται διαρκώς, ευρισκόμενη δίπλα στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του πελάτη. Υπό αυτό το πρίσμα, εξετάζουμε το enterprise mobility, το οποίο και αποτελεί ένα ιδιαίτερα “φλέγον” ζήτημα, καθώς εμπεριέχει μια σειρά από λειτουργίες και υπηρεσίες οι οποίες αφενός μεν θα διευκολύνουν τη ζωή στις επιχειρήσεις-πελάτες μας καθώς θα επιτρέπουν την πραγματοποίηση μιας σειράς από τραπεζικές κινήσεις μέσω κινητού τηλεφώνου ή tablet, ωστόσο προϋποθέτουν μια εκτενή μελέτη σχετικά με παράγοντες όπως είναι η ασφάλεια, η διασύνδεση με τα κεντρικά συστήματα κ.ά.

Σ.Σ.: Μια ακόμη πτυχή, αρκούντως σημαντική, στα όσα αναφέρει ο κ. Πετρίδης είναι και η Omnichannel εμπειρία που θα λάβει ο χρήστης, καθώς ανεξαρτήτως από τον τρόπο με τον οποίο θα συνδέεται (μέσω υπαλλήλου στο φυσικό κατάστημα ή μόνος του στην e-banking εφαρμογή), η “γεύση”, η εικόνα και η όλη εμπειρία που θα βιώνει θα είναι πανομοιότυπη. Κατ’ αυτό τον τρόπο, προσπαθούμε να πετύχουμε αυτό που ισχυρίζονται οι Αμερικανοί “The best of all worlds”.

NW: Ποιο είναι το τελικό ζητούμενο σε αυτή τη διαδικασία;

Σ.Σ.: Η δημιουργία μιας τράπεζας που θα αποτελεί υπόδειγμα στο επίπεδο της εξυπηρέτησης του πελάτη, ενώ ταυτόχρονα θα ξεχωρίζει για το προσφερόμενο customer experience. Οι δε εμπειρίες θα εδράζονται στο digital. Όλες οι προσπάθειες, λοιπόν, τόσο της τεχνολογίας όσο και του digital θα αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση του πελάτη, μεμονωμένο ιδιώτη ή επιχείρηση.

NW: Το transformation της τράπεζας είναι απότοκο των συνθηκών που επικρατούν στην οικονομική ζωή της χώρας;

Σ.Σ.: Όχι, δεν θα το έλεγα. Μπορεί οι συνθήκες της οικονομίας, το ευρύτερο χρηματοοικονομικό περιβάλλον και η κατάσταση στο τραπεζικό σύστημα να συνέτειναν προκειμένου να εξετάσουμε πιο “ζεστά” το ζήτημα του transformation, εντούτοις όμως η Eurobank διείδε την ανάγκη επανατοποθέτησής της στην εγχώρια τραπεζική πραγματικότητα. Κάτι που κάνει πράξη μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού ολόκληρου του οργανισμού. Ήδη έχει ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες που σχετίζονται με τη λιανική τραπεζική, ενώ ακολουθούν το digital και το ΙΤ. Απώτερος σκοπός μας είναι αμά τη ολοκληρώσει του συνόλου των ενεργειών, να έχουμε διαμορφώσει μια νέα, σύγχρονη τράπεζα, όπως πρέπει να είναι για την εποχή που διανύουμε, η οποία να κινείται στο πλαίσιο του 2020 και εντεύθεν.


NW: Η συγκεκριμένη χρονολογία αποτελεί το ορόσημο που θα σηματοδοτήσει την πλήρη αλλαγή της τράπεζας και την λειτουργία της σε ένα νέο, ψηφιακό πλαίσιο;

Σ.Σ.: Κοιτάξτε, μπορεί το 2020 αποτελεί σημείο καθορισμού της μεγάλης στρατηγικής της Eurobank, εντούτοις όμως προηγούνται δύο άλλα στάδια. Κατ’ αρχήν, υπάρχει το μεσοπρόθεσμο πλάνο μας που αναδεικνύει την αναγκαιότητα για την παρουσίαση στην αγορά του συνολικού νέου digital offering μας (λ.χ. e-banking, m-banking, υπηρεσίες κ.ά.).

Καθώς, όμως, για τα ανωτέρω απαιτείται χρόνος και μέχρι τότε θα πρέπει να εξακολουθούμε να κεντρίζουμε το ενδιαφέρον για τους πελάτες μας, θα παρουσιάζουμε σταδιακά νέες λύσεις, υπηρεσίες και προϊόντα.

NW: Quick wins, εν ολίγοις…

Σ.Σ.: Ακριβώς! Σε επίπεδο χρονικού προσδιορισμού των ενεργειών μας, έχουμε καταρτίσει ένα τριετές πλάνο, με βάση το οποίο άμεσα, εντός του 2017 θα εισάγουμε καινούργιες υπηρεσίες, ενώ την διετία 2018-2019 θα θέσουμε σε πλήρη ισχύ τις… μηχανές ώστε να γίνουμε ένας πραγματικός digital “παίκτης”. Κατ’ αυτό τον τρόπο θα αλλάξουμε πλήρως την εικόνα που έχουν οι πελάτες μας για εμάς! Κάτι που αφορά το σύνολο των δικτύων, των προϊόντων και υπηρεσιών.

NW: Ένας digital “παίκτης” που δεν θα διστάζει να αντιπαρατεθεί και αντιμετωπίσει ένα fintech;

Σ.Σ.: Με απόλυτη σιγουριά! Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι σήμερα μπορεί να μην νιώθεις κάποια άμεση απειλή, τουλάχιστον εντός των τειχών, ωστόσο είναι περίπου βέβαιο πως οι εξελίξεις θα είναι ραγδαίες και σε αυτό τον τομέα.

NW:Αλήθεια, σε επίπεδο διοίκησης το fintech… υπάρχει; Είναι ορατό;

Σ.Σ.: Στην Eurobank σε επίπεδο υψηλής διοίκησης, σε απόλυτο βαθμό! Μιλώντας σε ευρύτερο πλαίσιο, έχω την αίσθηση πως οι υπόλοιπες τράπεζες δεν το εντάσσουν σε κάποια δυνητική απειλή. Ενδεχομένως, καθώς δεν έχουν σταθμίσει σε πλήρη έκταση και σε κάθε κανάλι τις επερχόμενες απειλές.

Α.Π: Σε επίπεδο καινοτομίας, η Eurobank διαθέτει μια ολοκληρωμένη όσο και πολυεπίπεδη παρουσία σε κάθε έκφανσή της. Από το να ενστερνίζεται τα νέα ρεύματα και τάσεις, από την άμεση συμμετοχή (λ.χ. διοργάνωση hackathon, αναζήτηση και αξιοποίηση νέων ταλέντων), από την διαδικασία της εκκόλαψης μέσω του προγράμματος νεανικής καινοτόμου επιχειρηματικότητας enter•grow•go (egg), αλλά και υπό την ενεργή στήριξη του ευρύτερου πλαισίου (π.χ. συμμετοχή στο Agile Summit, διοργάνωση developers communities και fora κ.ο.κ.). Μάλιστα, στο σύνολο των προαναφερθέντων διαθέτουμε ιδιαίτερα δυναμική παρουσία μέσω μελών της τράπεζας, οι οποίοι έχουν πραγματικό ενδιαφέρον για τις πάσης φύσεως τεχνολογικές και digital εξελίξεις. Στοιχείο, που αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση των ευρύτερων σχεδιασμών μας.

NW: Πως “κουμπώνει” το digital σε αυτή την πραγματικότητα;

Σ.Σ.: Παρέχοντας σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της τράπεζας να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο η ίδια λειτουργεί και αυτό εν συνεχεία να μετουσιωθεί σε όφελος για τον πελάτη. Σε αυτό το πλαίσιο σχεδιάζεις και ακολουθείς ένα συγκεκριμένο pattern: Σε πρώτο βαθμό αλλάζεις το front-end της τράπεζας υιοθετώντας μια περισσότερο digital μορφή, στη συνέχεια μεταβάλλεις τις διαδικασίες που βρίσκονται πίσω από το front-end και τέλος αλλάζεις και το back-end.

NW: Κι αυτό, προκειμένου να προσαρμοστεί στα κελεύσματα των καιρών, ανταποκρινόμενη στα “θέλω” των πελατών; Αλήθεια, τι ζητά πρωτίστως σήμερα ο χρήστης;

Σ.Σ.: Ακριβώς! Δίχως αμφιβολία, σήμερα, ο πελάτης χρησιμοποιεί και κάνει πάρα πολλά πράγματα και εργασίες μέσω του κινητού του τηλεφώνου. Αναπόφευκτα, αναμένει πως το ίδιο θα κάνει και μια τράπεζα. Επιπροσθέτως, δημιουργεί παραστάσεις σχετικά με το πώς θα ήθελε να ήταν η τράπεζά του. Για παράδειγμα, βλέπει μια εφαρμογή στο κινητό η οποία έχει μια σειρά από δυνατότητες και αυτομάτως ασυναίσθητα αναρωτιέται γιατί το mobile app της τράπεζάς μου να μην λειτουργεί κατ’ αυτό τον τρόπο; Τελευταία, μια αναδυόμενη πραγματικότητα είναι το geo-location, μέσω του οποίου οι πελάτες-χρήστες έχουν την δυνατότητα σε πραγματικό χρόνο να πληροφορηθούν τα πάντα (λ.χ. λιανεμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, σημεία ενδιαφέροντος κ.ο.κ.) σχετικά με το σημείο στο οποίο βρίσκονται. Οπότε, ως τραπεζικός οργανισμός οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε πως ο πελάτης μας κινείται διαρκώς και άρα θα πρέπει να τον “ακολουθήσουμε” και να βρισκόμαστε πάντοτε δίπλα του. Με ποιο τρόπο; Μέσω της ανάπτυξης νέων, digital υπηρεσιών που θα συνδυάζει πολλαπλά επίπεδα λειτουργιών και χαρακτηριστικών.

Α.Π.: Για παράδειγμα, τα APIs αποτελούν ένα ιδιαίτερα απτό παράδειγμα σχετικά με το πώς η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στην παροχή πιο άμεσων όσο και καλύτερων υπηρεσιών. Κι αυτό, καθώς κάποιος αναγνωρίζει πως όταν πρέπει να κάνει integration με ένα πάροχο που επιθυμεί να πραγματοποιήσει πληρωμές, η ανάπτυξη ενός απλού API με συγκεκριμένο βαθμό authorization μπορεί να δώσει την απαιτούμενη λύση. Στηριζόμενοι σε αυτή την διαπίστωση, η Eurobank στο Innovation Center “έτρεξε” ένα hackathon, το οποίο ήταν Powered by IT καθώς τα μέλη της είχαν αναπτύξει τα API και βοηθούσε τις 42 συμμετέχουσες ομάδες. Όπως γίνεται κατανοητό, η λογική μας είναι να συμμετέχουμε, καθοδηγώντας ορισμένα κομμάτια, αλλά και να φέρνουμε την όσμωση σχετικά με το τι συμβαίνει σε ένα οικοσύστημα. Ξέρετε, είναι διαφορετικό να κάνεις θεωρητικές διαπιστώσεις λ.χ. για το fintech και εντελώς άλλη πραγματικότητα να προσπαθείς να εκμεταλλευτείς κομμάτια του ώστε να το ενσωματώσεις στα offerings σου.


NW: Σχεδιάζετε να ενδυναμώσετε περαιτέρω την παρουσία σας στα εν γένει οικοσυστήματα;

Σ.Σ.: Βρισκόμαστε στη διαδικασία όπου εξετάζουμε τις επιλογές μας. Παρόλα αυτά, έχουμε κατασταλάξει σε μια κεντρική κατεύθυνση και απομένει να επιλέξουμε τα επόμενα βήματά μας. Μέχρι σήμερα, το πρόγραμμα νεανικής καινοτόμου επιχειρηματικότητας enter•grow•go (egg) μας έχει δείξει εμπράκτως τον τρόπο με τον οποίο γίνονται incubate ποικίλες ομάδες, τις οποίες παραλαμβάνεις σε επίπεδο ιδέας και αρχικά τις κάνεις accelerate και ταυτόχρονα incubate προκειμένου να εξελιχθούν σε εταιρεία και να δείξουν τα προϊόντα τους. Έτσι ξεκίνησε εδώ και 3 χρόνια το egg, έχοντας την λογική μιας industry agnostic πρωτοβουλίας. Δεν σας κρύβω, πως ενδιαφερόμαστε να δούμε πράγματα να εξελίσσονται και να αναπτύσσονται στον χώρο του fintech. Επειδή πρόκειται για χώρο που βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο στην Ελλάδα, θα επιχειρήσουμε να δημιουργήσουμε μια fintech σκηνή. Ήδη “τρέξαμε” το 1ο hackathon, ενώ στις αρχές του ερχόμενου έτους προγραμματίζουμε το 2ο. Από αυτό, θα προκύψουν νέες ιδέες που με τη σειρά τους απαιτούν incubation προκειμένου να μετεξελιχθούν. Σε αυτό το σημείο υπεισέρχεται το egg, το οποίο πρέπει να μεταβληθεί από industry agnostic σε fintech oriented πρωτοβουλία. Παράλληλα, μια από τις πρωτοβουλίες μας στρέφεται στην οικονομική υποστήριξη-χρηματοδότηση τέτοιων προσπαθειών, όταν φτάσουν στο σημείο να φύγουν από το egg, ανοίγοντας τα… φτερά τους, εισερχόμενοι στην αγορά. Στην Eurobank, λοιπόν, έχουμε δημιουργήσει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα χρηματοδότησης με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους. Στα άμεσα πλάνα μας είναι να φτιάξουμε ένα “όχημα” το οποίο θα βοηθά επενδυτές να εντοπίσουν ευκαιρίες στις ομάδες του egg ώστε να επενδύσουν στη λογική του seed capital ή του venture capital αργότερα. Εκτιμώ πως το 2017 θα έχουμε σημαντικά νέα και σε αυτό το μέτωπο.

Α.Π.: Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να επισημανθεί πως ένα από τα “στοιχήματά” μας είναι να συνδέσουμε το brand της Eurobank με το συγκεκριμένο -fintech και όχι μόνο- οικοσύστημα και να επωφεληθούμε σε αμοιβαίο βαθμό. Για αυτό το λόγο και στον τομέα της Πληροφορικής της τράπεζας “τρέχουμε” τη δική μας συνολική διαδικασία transformation.

NW: Διαδικασία, η οποία τι περιλαμβάνει σε αδρές γραμμές;

Α.Π.: Κατ’ αρχήν, διαπνέεται από το σκεπτικό και την θεώρηση που συνοψίζεται στη λογική του “ΙΤ για το business transformation” και όχι “IT για το ΙΤ”. Υπό αυτό το πρίσμα, το επιχειρείν αποτελεί μέρος του συνολικού… ταξιδιού. Έχουμε, λοιπόν, προβεί στον προσδιορισμό δύο βασικών αξόνων: Της αρχιτεκτονικής και του μοντέλου λειτουργίας. Το πρώτο εξετάζει τρόπους με τους οποίους θα προαχθούν εξελιχθούν οι συνολικές πληροφοριακές υποδομές μας μέσω της αξιοποίησης σειράς λύσεων, όπως λ.χ. private και public clouds, μοντέλα PaaS, IaaS, enterprise mobility, υπηρεσίες για το core banking κ.ο.κ. Σημαντική θέση στην ευρύτερη στρατηγική που αφορά την αρχιτεκτονική μας κατέχουν τα analytics. Τομέας, στον οποίο έχουμε ξεκινήσει από νωρίς τις διαδικασίες καθώς εδώ και χρόνια διαθέτουμε ένα πολύ μεγάλο data warehouse, έχοντας αναπτύξει ποικίλα μοντέλα ρίσκου και propensity to buy κ.ά. Όλα αυτά επιδιώκουμε να τα πάμε στην επόμενη ημέρα, ώστε να συμβάλλουν καταλυτικά σε διαδικασίες campaign ή process automation, είτε στα big data. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή που βασικός άξονας της στρατηγικής μας είναι τα digital κανάλια.

NW: Να υποθέσουμε, λοιπόν, πως στα ψηφιακά κανάλια σχεδιάζετε σημαντικές πρωτοβουλίες;

Α.Π.: Πράγματι. Σε πρώτο βαθμό πρέπει να “τρέξουμε” συγκεκριμένες δράσεις προκειμένου να εκσυγχρονίσουμε περαιτέρω την αρχιτεκτονική μας. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία έχουμε κατασταλάξει στο συμπέρασμα πως η πολύ-καναλική λογική δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς μας και άρα έχουμε επιλέξει αυτήν του Omnichannel ώστε να καρπωθούμε από τις παραγόμενες αξίες.

NW: Εκτός, όμως, από την αρχιτεκτονική, ο έτερος άξονας ενδιαφέροντος για το ΙΤ είναι αυτός του μοντέλου λειτουργίας. Τι περιλαμβάνει;

Α.Π.: Στο συγκεκριμένο κομμάτι, σε συνεργασία με το digital τμήμα, έχουμε θέσει ως απώτερο σκοπό την καθιέρωση ενός περισσότερο agile τρόπου εργασίας. Κάτι, που στον τραπεζικό χώρο, θεωρείται ως ιδιαίτερα καινοτόμος προσέγγιση.

Για αυτό και έχουμε ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες από τον περασμένο Απρίλιο, διαθέτουμε έναν πολύ επιτυχημένο πιλότο που “έτρεξε” στον χώρο του digital, τα αποτελέσματα του οποίου σε όλους τους άξονες (engagement, αποτελεσματικότητα, ποιότητα παραδοτέου, time to market κ.ά.) θεωρούνται ως εξαιρετικά. Δεν σας κρύβω πως στοχεύουμε το 2017 να χειριστούμε ένα σημαντικό κομμάτι του demand μας μέσω του service management μοντέλου και μεθοδολογίας. Και δη σε ότι έχει να κάνει με το “παραδοσιακά” αποκαλούμενο front office, ήτοι τις περιοχές που έχει να κάνει με την εμπειρία του πελάτη, τα workflows, τα digital κανάλια, τις δυνατότητες επιχειρηματικής ευφυίας κ.ο.κ.


NW: Καθώς έγινε αναφορά στο επόμενο έτος, τι θα πρέπει να περιμένουμε από την Eurobank σε επίπεδο υπηρεσιών, εφαρμογών και προϊόντων που σχετίζονται με τους τομείς ενδιαφέροντός σας;

Σ.Σ.: Στο πρώτο εξάμηνο του 2017 σχεδιάζουμε να έχουμε λανσάρει τόσο το καινούριο μας website, όσο και το εσωτερικό portal της τράπεζας, μέσω του οποίου επικοινωνούν και συνεργάζονται τα στελέχη και οι υπάλληλοί της. Ένα ακόμη ζητούμενο είναι να βελτιώσουμε τον τρόπο εργασίας όσων έρχονται σε επαφή με τους πελάτες. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία όταν σχεδιάζουμε και υλοποιούμε οποιαδήποτε κίνηση στο digital, έχουμε το νου μας και το πώς θα εφαρμοστεί και στο φυσικό κατάστημα.

Κάτι, βεβαίως που θέτει τις βάσεις για την επίτευξη μιας Omnichannel εμπειρίας. Επιπροσθέτως, καθώς αποσκοπούμε να παρέχουμε το βέλτιστο δυνατό User experience στον πελάτη, το ίδιο να βιώνει και ο συνάδελφος που χρησιμοποιεί τις ΙΤ εφαρμογές μας. Οπότε, επιθυμούμε να “απλώσουμε” τις τεχνολογίες user experience management στο σύνολο των εφαρμογών που αναπτύσσουμε. Μας ενδιαφέρει η outside-in προσέγγιση, ώστε να εξυπηρετούμε κάθε ανάγκη του πελάτη που έρχεται σε επαφή με την Eurobank.

Α.Π.: Καθώς το ζήτημα των trouble asset αποτελεί “φλέγον” θέμα τόσο για εμάς όσο και τον υπόλοιπο τραπεζικό τομέα, οφείλουμε να δώσουμε λύσεις τόσο στα πλαίσια των άμεσων προϊόντων όσο και σε αυτό των analytics, του cross automation και του factoring. Σε ότι αφορά τον άξονα του liquidity, πρέπει να υποστηρίξουμε το business μας διαμορφώνοντας με τέτοιο τρόπο τις λύσεις ώστε να καταφέρουμε να σχεδιάσουμε, δημιουργήσουμε και παρέχουμε περισσότερο ευέλικτα όσο και ελκυστικά προϊόντα στους πελάτες μας. Φυσικά, υπάρχουν και μια σειρά από αναπτυξιακού χαρακτήρα πρωτοβουλίες που εντάσσονται στα πλαίσια του ψηφιακού μετασχηματισμού του συνόλου των επιχειρηματικών τομέων μας και πρέπει να υποστηριχτούν από τεχνολογικά προϊόντα, λύσεις και εφαρμογές.

NW: Προκειμένου τα ανωτέρω να λάβουν σάρκα και οστά, απαιτείται γενναία χρηματοδότηση. Αλήθεια, πως διαμορφώνεται το σχετικό budget για τους τομείς σας;

Α.Π.: Τα προηγούμενα χρόνια συνειδητά η τράπεζα είχε μειώσει τις επενδύσεις στον τομέα του ΙΤ, καθώς προείχαν άλλα ζητήματα, ενώ το όλο χρηματοοικονομικό όσο και επιχειρηματικό περιβάλλον ήταν αρκούντως προβληματικό. Κάτι, που την τελευταία διετία έχει αλλάξει, καθώς έχουν αυξηθεί τα σχετικά κεφάλαια και οι δαπάνες για το ΙΤ.

Σ.Σ.: Σε αυτό το πλαίσιο κρίνεται ως ιδιαίτερης σημασίας η κατάρτιση του τριετούς πλάνου επενδύσεων, το οποίο αυτές τις ημέρες οριστικοποιείται και θα παρουσιαστεί στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της τράπεζας.

Στοιχείο, που αφενός μεν μας επιτρέπει να εργαστούμε έχοντας ως καταληκτικό ορίζοντα το 2020, “απλώνοντας” τα project και εντάσσοντάς τα σε μια συνολική στρατηγική προσέγγιση, και αφετέρου δε πιστοποιεί το ενδιαφέρον και την αποφασιστικότητα του top management σχετικά με το digital και το ΙΤ ως “οχήματα” και κατευθύνσεις που θα συμβάλλουν σημαντικά στην βελτιωμένη λειτουργία της τράπεζας. Την ίδια στιγμή, μας διαφοροποιεί έναντι του ανταγωνισμού, καθώς επιλέγουμε η ψηφιακή στρατηγική να υποστηρίζει ενεργά την επιχειρηματική στρατηγική μας.

Το συγκεκριμένο σχέδιο βασίζεται σε 3 χρονικά ορόσημα που λειτουργούν ως στρατηγικοί άξονες: Το 2016 ξεκίνησαν να τίθενται οι βάσεις και έγιναν οι κατάλληλες κινήσεις ώστε να προετοιμαστεί ένα πλαίσιο, το χρονικό διάστημα 2017-2018 θα ξεκινήσουν να λαμβάνουν χώρα επιμέρους υλοποιήσεις ώστε από τα τέλη του ερχόμενου έτους να υπάρχει μια συνεχή ροή παρουσίασης παραδοτέων, ενώ τη διετία 2018-2020 θα επιταχύνουμε το ρυθμό μας ώστε να επιτύχουμε την πλήρη μεταβολή και βελτίωση του τρόπου της συνολικής λειτουργίας της Eurobank.

netweek (T. 398)
« 1 2 3 4 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Netweek Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Banking / Finance

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

e-government

Μουσική Βιομηχανία

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Services

Ενέργεια / Περιβάλλον

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778