netweek - Ο τεχνολογικός μετασχηματισμός & η σύγχρονη ελληνική επιχείρηση

Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

IT Industry

Ο τεχνολογικός μετασχηματισμός & η σύγχρονη ελληνική επιχείρηση

6 Σεπτεμβρίου 2018 | 16:15 Topics: Digital,Απόψεις

Ο τεχνολογικός και ψηφιακός μετασχηματισμός μπορεί να έχει γίνει μία έκφραση του συρμού το τελευταίο διάστημα μέσα στην επιχειρηματική κοινότητα, ωστόσο κρύβει μέσα της την δυναμική της επιχειρηματικής ανάπτυξης για τα επόμενα 5-10 χρόνια τουλάχιστον πριν έρθει το επόμενο κύμα τεχνολογικής πρωτοπορίας.

Δικαίως ή αδίκως, οι επιχειρήσεις ανά την υφήλιο καλούνται να αναπροσαρμόσουν τις τεχνολογικές υποδομές τους προς νέες κατευθύνσεις αναζητώντας 3 πράγματα. Άμεση ανταπόκριση προς και από τον πελάτη, μείωση λειτουργικού κόστους, αύξηση παραγωγικότητας. Τα ίδια δηλαδή που ζητούσαν και από την βιομηχανική επανάσταση του 19ου αιώνα. Μόνο που σήμερα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός διευρύνει τα πλεονεκτήματα για τις επιχειρήσεις και μεγαλώνει την εν δυνάμει πελατειακή τους βάση ανά την υφήλιο. Τα διεθνή επιχειρηματικά think tanks μέσω των business schools όπως το INSEAD στην Ευρώπη και το MIT και το Harvard στην Αμερική έχουν επιχειρήσει (και σε μεγάλο βαθμό έχουν επιτύχει) να ποσοτικοποιήσουν τα οφέλη από τον ψηφιακό μετασχηματισμό των μικρο-μεσαίων επιχειρήσεων. Στην Ελλάδα, δεν το έχουμε καταφέρει ακόμη αλλά η επιχειρηματική κοινότητα εκτιμά ότι είναι θέμα μηνών να υπάρξουν ολοκληρωμένες μελέτες για τους γραμμικούς συντελεστές μετασχηματισμού (υπό την μορφή του Gini Coefficient, δηλαδή συντελεστές μέτρησης και κατανομής εισοδήματος) και τους δείκτες cost/benefit για τις ελληνικές μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις είτε από τις έρευνες της ICAP είτε από τις μελέτες οίκων όπως η KPMG , η PWC και η Deloitte. Μέχρι να υπάρξει κάποια συμφωνία και ευρύτερη ανάλυση των δεδομένων στην ελληνική –δύσκολη αυτούς τους καιρούς- επιχειρηματικότητα για μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, μπορούμε να διακρίνουμε ότι τα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού επεκτείνονται σε όλο το εύρος της επιχειρηματικής αλυσίδας. Από την παραγωγή (είτε είναι παραγωγή υπηρεσιών είτε αγαθών), στην διανομή (logistics, δίκτυα διανομής) και στην λογιστική απεικόνιση.

Η επίδραση του Digitalization σήμερα στην Ελλάδα μπορεί να υπολογιστεί κυρίως στο ολικό αποτέλεσμα της επιχείρησης και δεν έχει ακόμη καταγραφεί ανά στάδιο της ‘αλυσίδας’. Μπορούμε δηλαδή να υπολογίσουμε ότι μία επιχείρηση που έχει εισέλθει στον κύκλο της τεχνολογικής καινοτομίας έχει αυξήσει τα κέρδη προ φόρων της ή τα λειτουργικά της εξαιτίας διάφορων καινοτομικών εφαρμογών που εφάρμοσε κατά το εξεταζόμενο διάστημα. Δεν γνωρίζουμε όμως ακόμη σε ποιο βαθμό και σε ποιο στάδιο οι καινοτομικές εφαρμογές λειτούργησαν πιο εποικοδομητικά. Το δεύτερο θέμα που προκύπτει είναι η ανάλυση κόστους /ωφέλειας από την εφαρμογή μία τεχνολογικής ή ψηφιακής λύσης. Με απλά λόγια αν τα λεφτά που επενδύθηκαν θα οδηγήσουν σε άμεσα οφέλη, σε διατηρήσιμα οφέλη για μεγάλο (άνω της 5ετίας) διάστημα ή πολλές επενδύσεις θα περάσουν απλώς ως έξοδα στα λογιστικά βιβλία μέχρι να αποσβεστούν.

Ψηφιακός μετασχηματισμός B2B και B2C
Δεν υπάρχει μικρή ή μεγάλη επιχείρηση στην Ελλάδα που τα τελευταία 2-3 χρόνια να μην παραδέχεται ότι έχει αλλάξει το επιχειρηματικό της μοντέλο και δεν έχει ψηφιοποιήσει τις εργασίες της. Οι νέες απαιτήσεις της ελληνικής οικονομίας και κυρίως οι ανάγκες των ελλήνων καταναλωτών για άμεση παροχή υπηρεσιών οδήγησαν σε αλλαγή των μοντέλων ακόμη και στην καθημερινή ζωή. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός βρίσκεται παντού. Από την έναρξη της ημέρας μέχρι και την ώρα της βραδινής οικιακής ξεκούρασης, ο έλληνας καταναλωτής αξιοποιεί (σε μικρό ή μεγάλο βαθμό) μοντέλα B2C. Η πληρωμή των φόρων μέσω e-banking, η επένδυση μέσω ψηφιακών πλατφόρμων, η αναζήτηση ασφαλιστικών προϊόντων για το αυτοκίνητο, την περιουσία, την υγεία, η παραγγελία του φαγητού, έχουν γίνει καθημερινές πρακτικές ιδιαίτερα μετά το 2010 και δείχνουν τον τεχνολογικό και ψηφιακό μετασχηματισμό της ελληνικής κοινωνίας.

Την σκυτάλη του ψηφιακού μετασχηματισμού κράτησαν πρώτοι – λόγω αυξημένων επενδύσεων και κόστους- οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι και οι τράπεζες. Ενδεικτικά ο Ομιλος ΤΙΤΑΝ για να καθορίσει την υψηλή προτεραιότητα έδωσε την ονομασία unITe στο πενταετές πλάνο ψηφιακού μετασχηματισμού με στόχους καθαρά επιχειρηματικούς και αναμόρφωσης της οργανωτικής κουλτούρας αφού λειτουργεί ως καταλύτης για αλλαγή, ενισχύοντας τις σχέσεις εμπιστοσύνης, ενδυναμώνοντας την ομαδική συνεργασία. Στον Όμιλο ΟΤΕ οι σχετικές επενδύσεις ξεπέρασαν τα 2 δις και μάλιστα εμπεριέχουν εθνικούς στόχους αφού επενδύουν σε σύγχρονες τηλεπικοινωνιακές υποδομές (4G και 5G) και σε προηγμένες λύσεις ICT που συμβάλλουν καθοριστικά στην ψηφιακή ανάπτυξη της χώρας. Η μακροπρόθεσμη διάσταση της στρατηγικής είναι εμφανής επίσης από την εμπλοκή του οργανισμού σε 11 ευρωπαϊκά ερευνητικά έργα για το 5G. Η Εθνική Τράπεζα έχει ξεκάθαρο όραμα και στρατηγική για την πορεία και τοποθέτηση του οργανισμού στο νέο ψηφιακό τοπίο αφού οι σχετικές δράσεις εστιάζουν σε έξι κύριους και συμπληρωματικούς πυλώνες που καλύπτουν όλες τις διαστάσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Σε αντίστοιχα επίπεδα και στρατηγικές κινούνται και οι υπόλοιπες τράπεζες (Eurobank, Πειραιώς, Alpha Bank) οι οποίες μάλιστα αύξησαν και τις επενδύσεις τους. Το μότο των τραπεζών πλέον είναι ‘μακριά ο πελάτης από το κατάστημα’, εννοώντας ότι θα πρέπει όλες οι απλές τραπεζικές εργασίες (πχ καταθέσεις-αναλήψεις, ενημερώσεις βιβλιαρίων) να γίνονται μακριά από το τραπεζικό γκισέ. Εταιρείες όπως το Ιατρικό Αθηνών, AB Βασιλόπουλος και Apivita έχουν αυξήσει το βαθμό ψηφιοποίησης και τεχνολογικού μετασχηματισμού. Στον ασφαλιστικό κλάδο η Interamerican υπήρξε πρωτοπόρος και φαίνεται ότι η ψηφιοποίηση έχει γίνει βασική στρατηγική για όλες τις υπόλοιπες μεγάλες και μικρές εταιρείες του κλάδου.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός σε όλες τις φάσεις μίας επιχειρηματικής δραστηριότητας
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων βασίστηκε σε μία αλυσιδωτή διαδικασία που ξεκινούσε από την επαφή με τον πελάτη, συνέχιζε στην παροχή της υπηρεσίας ή του προϊόντος στον πελάτη και κατέληγε με την είσπραξη από τον πελάτη. Σε κάθε φάση της επιχειρηματικής δραστηριότητας η ψηφιοποίηση είχε τα δικά της κόστη και τις δικές της αποδόσεις. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών από την ICAP, τον IOBE και την ΕΑΣΕ , το οριακό προϊόν (δηλαδή το προϊόν που μεταβάλλεται από την αλλαγή των συντελεστών παραγωγής και δη της τεχνολογίας) αυξήθηκε ραγδαία τόσο στην προσέγγιση των πελατών, στην εξυπηρέτηση τους και στην είσπραξη των πληρωμών από την εταιρεία, τα τελευταία χρόνια.

Χωρίς να υπάρχουν συγκεκριμένες μελέτες στην Ελλάδα, εκτιμάται ότι λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού καταγράφονται αυξήσεις της επισκεψιμότητας στις επιχειρήσεις της τάξης του 20% τα 3 τελευταία χρόνια, αντίστοιχες αυξήσεις άνω του 10% (μεσοσταθμικά) στις πωλήσεις των εταιρειών που περιλαμβάνονται στην ICAP και στις εισηγμένες στο Χ.Α. και έτσι καταφέρνουν οι εταιρείες να συντηρήσουν ταμειακή ρευστότητα. Η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας έχει βοηθήσει ιδιαίτερα στη μείωση του λειτουργικού κόστους στα logistics, καταφέρνοντας να ελαχιστοποιήσουν τον χρόνο αποθήκευσης και μεταφοράς προϊόντων και βέβαια να βελτιώσουν και να διευκολύνουν τις πληρωμές των καταναλωτών προς τις επιχειρήσεις αλλά και των επιχειρήσεων μεταξύ τους (πελάτες και προμηθευτές).

Σήμερα υπολογίζεται ότι τουλάχιστον το 30-40% των συναλλαγών των ελληνικών επιχειρήσεων στα επόμενα 5 χρόνια θα γίνεται μέσω διαδικασιών ψηφιακού μετασχηματισμού ενώ ο ρυθμός αυτός θα αυξάνεται γεωμετρικά μετά το 2023. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι και ο τεχνολογικός και ψηφιακός μετασχηματισμός στον Δημόσιο Τομέα έχει αυξηθεί σταδιακά τα τελευταία 10 χρόνια. Η λειτουργία του ΗΔΙΚΑ, της ΕΡΓΑΝΗ και άλλων πλατφόρμων ενημέρωσης και εξυπηρέτησης των πολιτών και η ψηφιοποίηση πολλών εργασιών από τις ΔΟΥ έχουν αναβαθμίσει την δημόσια διοίκηση αλλά βέβαια χρειάζεται να διανυθεί μεγάλος δρόμος για να φτάσει η ελληνική δημόσια διοίκηση στα επίπεδα των άλλων χωρών μελών της Ε.Ε.

netweek (T. 416)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Netweek Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Banking / Finance

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

e-government

Μουσική Βιομηχανία

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Services

Ενέργεια / Περιβάλλον

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778