Πώς μια σύμπτωση που αφορούσε την Amazon έγινε αιτία να αποκαλυφθεί η έντονη ανησυχία των λιανεμπόρων για μια πιθανή άμεση δραστηριοποίηση της εταιρείας στην Ελλάδα.

Η ιδέα για ένα ρεπορτάζ βασισμένο πάνω σε ένα φανταστικό σενάριο, σύμφωνα με το οποίο η Amazon ξεκινά τη λειτουργία μιας αποθήκης κοντά στα σύνορα με την Ελλάδα, γεννήθηκε πριν από το τέλος της περασμένης χρονιάς, αλλά διαρκώς έμπαινε στην άκρη προκειμένου να τρέξουν τα καθημερινά. Τελικά, η επιθυμία υπερνίκησε τη ρουτίνα και έτσι στα μέσα Ιανουαρίου στείλαμε ένα ερωτηματολόγιο σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής, κυρίως στον τομέα των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, προκειμένου να διαπιστώσουμε τις αντιδράσεις τους σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Είναι μέσα τις πιθανότητες που εξετάζουν στη στρατηγική τους; Έχουν δημιουργήσει εναλλακτικά πλάνα δράσης; Υπάρχουν παράμετροι που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν εξισορροπητικά στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον; Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι που θα έφερναν την Amazon κοντά στην Ελλάδα; Αυτές ήταν μερικές από τις ερωτήσεις του ερωτηματολογίου, το οποίο έμελλε να μείνει κενό απαντήσεων. Κάποιοι από τους παραλήπτες μας ρώτησαν αν είχαμε εσωτερική πληροφορία από την Amazon, κάποιοι εξήγησαν τους λόγους που δεν απάντησαν και κάποιοι άλλοι απλά έμειναν σιωπηλοί, όπως συνηθίζεται στην περίπτωση που η απάντηση είναι “Όχι”, αλλά δεν θέλουμε και να την εκφράσουμε.

Όμως η ιστορία δε σταμάτα εκεί. Οι περισσότεροι έχουμε ακούσει το ανέκδοτο για τον τύπο που βρίσκει ο σύζυγος στην ντουλάπα του σπιτιού και του και όταν τον ρωτάει “τι κάνεις εσύ εδώ;”, αυτός του απαντά “Αν σου πω ότι περιμένω το τρόλεϊ θα με πιστέψεις;”. Το ίδιο συνέβη και με εμάς, όταν λίγες μέρες μετά την αποστολή του email, ανακοινώθηκε η “περιορισμένης” έκτασης δραστηριοποίηση της Amazon στην ελληνική αγορά. Η παρουσία της εταιρείας δεν θα δεν αφορά στη δράση της στο λιανεμπόριο, αλλά την παροχή υπηρεσιών cloud, όπου η εταιρεία έχει ηγετική θέση σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο, αυτή την εξέλιξη δε χρειάζονταν να είναι κάποιος μάγος για να την προβλέψει, δεδομένου ότι μετά την αλλαγή της κυβέρνησης, η στροφή για τη μετάβαση των δημόσιων υπηρεσιών στην εποχή του cloud είναι εντονότερη σε σχέση με το παρελθόν, οπότε όλοι οι προμηθευτές θέλουν να έχουν την ευκαιρία τους.

Άρα, η “λιανεμπορική” Amazon παραμένει ένα φανταστικό σενάριο, το οποίο όμως έχει κάποιες λογικές βάσεις στήριξης. Θεωρούμε ότι η πιο στέρεα είναι το λιμάνι του Πειραιά. Η φιλοδοξία της κινέζικης Cosco, η οποία ελέγχει το μεγαλύτερο ποσοστό του εμπορικού λιμανιού, είναι να το ανεβάσει στην πρώτη θέση μεταξύ των λιμανιών της Μεσογείου και σε μια από τις κορυφαίες θέσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Από γεωγραφικής άποψης, το λιμάνι του Πειραιά, έχει σημαντικά πλεονεκτήματα, δεδομένου ότι προσφέρει σύγχρονες υποδομές φόρτωσης/εκφόρτωσης και σύνδεση με οδικές αρτηρίες ταχείας κυκλοφορίας. Τα τεχνικά πλεονεκτήματα συμπληρώνονται από την τρέχουσα κυβερνητική πολιτική, η οποία είναι παραπάνω από φιλική σε ξένες επενδύσεις που θα φέρουν φρέσκο χρήμα και θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας. Η σφαίρα επιρροής των κινέζικων εταιρειών μέσω του λιμανιού του Πειραιά, απλώνεται σε γεωγραφικές ζώνες, όπου μέχρι πριν λίγες δεκαετίες οι δυτικές εταιρείες λιανεμπορίου είχαν το πάνω χέρι.

Η Amazon μια εταιρεία με παγκόσμιες βλέψεις, η οποία ως ανταγωνιστές στο λιανεμπόριο βλέπει πλέον κυρίως κινέζικες εταιρείες, όπως η Alibaba, γνωρίζει ότι για να διεκδικήσει ένα μερίδιο από την πίτα των εύπορων καταναλωτών, μια μεγάλη μερίδα των οποίων βρίσκεται στην Ευρώπη, χρειάζεται αρτηρίες μεταφοράς των προϊόντων που θα συνδυάζουν χαμηλό κόστος και ταχύτητα. Ο χρόνος παράδοσης του προϊόντος είναι ζωτικής σημασίας για τη στρατηγική της Amazon, όπως έχει άλλωστε αποδείξει με τις επενδύσεις σε ρομπότ που λειτουργούν στις αποθήκες της, αλλά και με δοκιμές drone αέρος και εδάφους που καλύπτουν τα τελευταία χιλιόμετρα προς τον αγοραστή. Μέσα από αυτό το πρίσμα, θεωρούμε ότι το “τρομακτικό” για τους Έλληνες λιανέμπορους δεν θα ήταν τόσο το ενδεχόμενο να ανταγωνιστούν την Amazon στις τιμές, όσο να την ανταγωνιστούν στο χρόνο παράδοσης. Με κέντρο το λιμάνι του Πειραιά, η Amazon αποκτά τη δυνατότητα να επεκτείνει την “επιρροή” της σε περιοχές που μέχρι στιγμής φαίνεται ως αναπόφευκτο να “κατακτηθούν” εμπορικά από κινέζικες εταιρείες. Ως εκ τούτου, ο ερχομός της εταιρείας κοντά στην Ελλάδα, αποκτά και μια ευρύτερη πολιτική διάσταση στο πλαίσιο του εμπορικού πολέμου που διαδραματίζεται ήδη ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα.