Ο βραβευμένος καθηγητής Στρατηγικής και Πληροφορικής του IMD, Donald Marchand, είναι διάσημος για την έρευνά του στις ψηφιακές τεχνολογίες και το μετασχηματισμό των επιχειρηματικών μοντέλων που δίνουν τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να μεγαλώσουν τόσο σε ευρύτητα δραστηριοτήτων όσο και σε κλίμακα.

Ο καθηγητής μίλησε στο NetFax για το τι πρέπει να προσέξουν οι επιχειρήσεις και τα στελέχη κατά τη μετάβασή τους προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, δίνοντας μάλιστα παραδείγματα από την έρευνά του σε επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο ως προς το τι πέτυχε και τι όχι.

Ποια είναι η επίπτωση του digital disruption στις υπάρχουσες εδραιωμένες εταιρείες;
Donald Marchand: Όταν είσαι στέλεχος σε μια ηγέτιδα εταιρεία που λειτουργεί σε έναν κλάδο που γίνεται disrupted μέσω των ψηφιακών τεχνολογιών, μπορείς να δεις το γεγονός αυτό ως απειλή. Μπορείς όμως να το δεις και ως ευκαιρία. Η εκθετικού βαθμού (και ταχύτατη) τεχνολογική αλλαγή δεν είναι μόνο καταστροφική για την αξία ολόκληρων κλάδων, αλλά ταυτόχρονα προσφέρει ευκαιρίες για καινοτομία σε νέα προϊόντα, υπηρεσίες, πλατφόρμες και επιχειρηματικά μοντέλα. Βλέπω λοιπόν ολοένα και περισσότερα στελέχη να αντιμετωπίζουν το digital disruption ως ευκαιρία και έτσι προετοιμάζουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό για την εταιρεία τους. Το ερώτημα λοιπόν για τις εδραιωμένες εταιρείες, δεν είναι αν χρειάζεται να μετασχηματιστούν, αλλά πώς θα το κάνουν; 

Τι πρέπει να προσέξει μια εδραιωμένη εταιρεία σε αυτό το πλαίσιο;
D. Marchand: Η δουλειά μου είναι να κάνω έρευνα και να παρέχω συμβουλευτικές υπηρεσίες σε μεγάλες εταιρείες ανά τον κόσμο ώστε να τις βοηθήσω να πετύχουν στη διαδρομή του ψηφιακού μετασχηματισμού τους. Έχω δει πολλά παραδείγματα εταιρειών που απέτυχαν και ακόμα πιο πολλών, το πρόγραμμα των οποίων εκτροχιάστηκε στην πορεία. Είναι πολύ σημαντικό να γίνει αντιληπτό ότι πρόκειται για ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα που αλλάζει σε πολλές περιπτώσεις την κουλτούρα και τις εδραιωμένες αντιλήψεις πολλών στελεχών. Οι επιχειρήσεις συνήθως δεν μπορούν να αξιολογήσουν τις οργανωτικές αλλαγές που απαιτούνται γιατί δεν έχουν σαφή εικόνα του προορισμού τους και τελικά αποτυγχάνουν σε αυτό ακριβώς το σημείο. Ένα μεγάλο μέρος της επιτυχούς μετάβασης είναι η κουλτούρα. Πρέπει κανείς να πειραματίζεται!

Σε ποια σημεία πρέπει να εστιάσουν οι επιχειρήσεις ώστε να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες του ψηφιακού μετασχηματισμού;
D. Marchand: Θα απαντήσω με τέσσερις ερωτήσεις:
1) Πώς γνωρίζετε ότι η εταιρεία σας είναι στις σωστές ράγες στο ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού; Ποιοι είναι οι βασικοί δείκτες αξιολόγησης της προόδου κατά την υλοποίηση του ψηφιακού επιχειρηματικού μετασχηματισμού στην εταιρεία σας;
2) Πώς θα αναγνωρίσετε τις βασικές πηγές εκτροχιασμού του ψηφιακού μετασχηματισμού; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι και τα μειονεκτήματα του να είσαι εκτός δρόμου κατά την υλοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού;
3) Ποιες είναι οι ικανότητες ηγεσίας που πρέπει να αναζητούν και να αναπτύξουν τα στελέχη τα οποία βιώνουν το digital disruption στους κλάδους ή τις εταιρείες τους;
4) Πώς μπορούν οι CIO να πλοηγήσουν το digital disruption στις εταιρείες τους και να αποκτήσουν ένα ρόλο που όχι μόνο θα υποστηρίζει αλλά και θα βοηθά την ενεργοποίηση του digital business transformation;

Τι θα παρουσιάσετε στο IT Directors Forum στις 12 Οκτωβρίου;
D. Marchand: Στο Συνέδριο στην Αθήνα θα βασίσω την παρουσίασή μου σε πραγματικά παραδείγματα επιχειρήσεων που έχουν αποτύχει στην ψηφιακή τους μετάβαση και θα εκθέσω τα μαθήματα που πήραν από τα λάθη τους, αλλά και σε εταιρείες που τελικά πέτυχαν παρόλο που κάποια στιγμή το πρόγραμμά τους εκτροχιάστηκε. Θα αναφερθώ σε συγκεκριμένους δείκτες που πρέπει κανείς να παρακολουθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού και στους κρίσιμους παράγοντες που οδηγούν στην επιτυχία. Η ομιλία μου θα είναι πρακτική! Εργάζομαι συνεχώς με εταιρείες πάνω στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους. Θα αναφερθώ στην πραγματικότητα που συναντάω. Θα μιλήσω για τα ζητήματα με τα οποία παλεύουν τα στελέχη των εταιρειών αυτών. Πιστεύω ότι τα στελέχη των εδραιωμένων εταιρειών που θα παρακολουθήσουν το Συνέδριο, θα αποκτήσουν τα εφόδια που χρειάζονται για να μπορούν αφενός να ανακαλύψουν τις ευκαιρίες που βρίσκονται στο digital disruption και αφετέρου να προετοιμάσουν το ταξίδι τους βασιζόμενοι σε μετρήσιμους δείκτες.