netweek - Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών: Έμφαση στην αξιοποίηση των non-aeronautical εσόδων

Πέμπτη, 30 Μαρτίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Professional Services

Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών: Έμφαση στην αξιοποίηση των non-aeronautical εσόδων

7 Φεβρουαρίου 2017 | 10:41 Γράφει το NetWeek  Editor Topics: Services

Γιώργος Δημητριάδης, Διευθυντής Επιχειρηματικής Μονάδας Πληροφοριακών Συστημάτων, Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών

Την εξυπηρέτηση των διαρκώς εντεινόμενων αναγκών των stakeholders (επιβάτες, αεροπορικές εταιρείες, handlers και retailers) την εκμετάλλευση των non-aeronautical εσόδων, την παροχή καινοτόμων ΙΤ λύσεων και υπηρεσιών που θα διασφαλίσουν μια νέα εμπειρία customer care, την αξιοποίηση του πλούτου των δεδομένων που γεννώνται καθημερινά στους χώρους του, αποτελούν τις προτεραιότητες του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών.

Το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών κατάφερε το 2016 να καταγράψει την καλύτερη ιστορική επίδοσή του από πλευράς επιβατικής κίνησης, αφού διακινήθηκαν συνολικά 20,02 εκατομμύρια επιβάτες. Μάλιστα, το προαναφερθέν μέγεθος είναι κατά 1,9 εκατομμύρια επιβάτες (+10,7%) αυξημένο εν συγκρίσει με την αντίστοιχη κίνηση που καταγράφηκε το 2015. Την ίδια στιγμή, τόσο οι επιβάτες εσωτερικού όσο και αυτοί του εξωτερικού σημείωσαν διψήφια ποσοστά ανόδου κατά 11,2% και 10,4% αντίστοιχα, φθάνοντας τα 7,15 και 12,87 εκατομμύρια άτομα αντίστοιχα. Το ακόμη πιο εντυπωσιακό στοιχείο που προκύπτει από την “ανάγνωση” των παραπάνω συνολικών μεγεθών, είναι πως το ΔΑΑ επί τρία συνεχόμενα έτη καταφέρνει να επιτυγχάνει διψήφια αύξηση! Σε αυτό, συνέτειναν μια σειρά από παράγοντες, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν η ευρύτερη άνοδος που εμφανίζει η χώρα μας ως τουριστικός προορισμός με την ταυτόχρονη ενίσχυση της παρουσίας της Αθήνας ως city break προορισμός, η ύπαρξη πολλών περισσότερων διασυνδέσεων μεταξύ διαφόρων αερογραμμών, καθώς επίσης και “επιθετική” πολιτική και ευρύτερο “άνοιγμα” απέναντί τους από την πλευρά της διοίκησης του ΔΑΑ.

Αποτέλεσμα; Η καθημερινή παρουσία τόσο μεγάλου πλήθους στους χώρους του αεροδρομίου να “γεννήσει” επείγουσες όσο και εξειδικευμένες απαιτήσεις εκ μέρους των stakeholders που απαρτίζουν τη συντριπτική πλειοψηφία της συνολικής λειτουργίας του (επιβάτες, αεροπορικές εταιρείες, handlers και retailers).

“Σε αυτό το σημείο η επιχειρηματική μονάδα Πληροφορικής του ΔΑΑ αναλαμβάνει αφενός μεν να εξυπηρετήσει με μοναδικό τρόπο προσέγγισης τους stakeholders-πελάτες και αφετέρου δε να αναπτύξει συγκεκριμένες εφαρμογές και συστήματα προκειμένου να ανταποκριθούμε άμεσα και αποτελεσματικά στα διαρκώς εντεινόμενα “θέλω” τους”, εξηγεί ο κ. Γιώργος Δημητριάδης, Διευθυντής Επιχειρηματικής Μονάδας Πληροφοριακών Συστημάτων του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών (ΔΑΑ) και συνεχίζει: “Αποτελώντας ένα αυτόνομο Business unit, παρέχουμε μια σειρά απ[ό υπηρεσίες, όπως λ.χ. consulting, data center hosting, managed services κ.ά. Έχουμε καταφέρει δε, σε σύντομο χρονικό διάστημα όχι μόνο να είμαστε κερδοφόροι, αλλά και να συνεισφέρουμε σε ένα -κάτι παραπάνω από αξιοπρεπές- επίπεδο στο συνολικό τζίρο του ΔΑΑ. Την ίδια στιγμή, σημειώνουμε σε ετήσια βάση σταθερή αύξηση των εσόδων μας, που διαμορφώνεται πέριξ του 4 με 5%”.

Το αεροδρόμιο αποτελεί mall και όχι πάροχο υποδομών…
Η έντονη μετεξέλιξη που παρατηρείται στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση και σταδιακή υιοθέτηση μιας σειράς νέων τάσεων, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκεται η διασφάλιση μιας συνολικής όσο και πλήρους εμπειρίας για κάθε ταξιδιώτη. Με βάση τα όσα ισχύουν σε διεθνές επίπεδο, ένα αεροδρόμιο δεν αποτελεί και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με την “περιοριστική” λογική απλά και μόνο του παρόχου υποδομών. Σήμερα, πλέον, το αεροδρόμιο λειτουργεί ουσιαστικά ως ένα μεγάλο mall, ένα οργανωμένο εμπορικό κέντρο με σημαντική δυναμική και αξιόλογες διαστάσεις, που φιλοξενεί πολλαπλά καταστήματα και εν γένει επιχειρήσεις. Πρόκειται για έναν χώρο πραγματοποίησης αγορών και ταυτόχρονα απόλαυσης ξεχωριστών όσο και ευχάριστων εμπειριών. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Δημητριάδης: “Στόχος μας είναι να εξυπηρετούμε σε απόλυτο βαθμό το εν λόγω… mall. Κι αυτό από τη στιγμή κατά την οποία κάποιος φτάνει στο αεροδρόμιο, τον εντοπίζουμε, τον εξυπηρετούμε προσφέροντάς του χώρο στάθμευσης, προϊόντα και τρόπο μεταφοράς. Ένα από τα πλέον βασικά ζητούμενα και τάση που κερδίζει διαρκώς έδαφος στα σύγχρονα αεροδρόμια σε διεθνές επίπεδο είναι τα αποκαλούμενα και ως non-aeronautical έσοδα.

Πρόκειται δε, για μια εντελώς “παρθένα” περιοχή, από την οποία μπορούμε να προσποριστούμε και απολαύσουμε ταυτόχρονα πολλαπλά οφέλη. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία τα “παραδοσιακά” έσοδα δείχνουν να έχουν φτάσει στη μέγιστη δυναμική τους, δίχως να εμφανίζεται στον ορίζοντα μια προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης. Σημαντικό ρόλο στη νέα εποχή των non-aeronautical εσόδων αναμένεται να παίξει η εκμετάλλευση και αποτελεσματική αξιοποίηση των Big data με απώτερο σκοπό μια σειρά από χρήσεις, όπως λ.χ. customer segmentation, process optimization κ.ο.κ. Κατ’ αυτό τον τρόπο οι stakeholders του ΔΑΑ θα είναι σε θέση να αποκτήσουν μια ακόμη πιο ξεκάθαρη εικόνα για το επιβατικό κοινό και τους δυνητικούς πελάτες τους, αξιοποιώντας την παραγόμενη γνώση για τον σχεδιασμό προσωποποιημένων υπηρεσιών και προϊόντων, που θα εξασφαλίσουν το… Wow factor του κοινού”.

Το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών κατάφερε το 2016 να καταγράψει την καλύτερη ιστορική επίδοσή του από πλευράς επιβατικής κίνησης, αφού διακινήθηκαν συνολικά 20,02 εκατομμύρια επιβάτες. Μάλιστα, το προαναφερθέν μέγεθος είναι κατά 1,9 εκατομμύρια επιβάτες (+10,7%) αυξημένο εν συγκρίσει με την αντίστοιχη κίνηση που καταγράφηκε το 2015. Την ίδια στιγμή, τόσο οι επιβάτες εσωτερικού όσο και αυτοί του εξωτερικού σημείωσαν διψήφια ποσοστά ανόδου κατά 11,2% και 10,4% αντίστοιχα, φθάνοντας τα 7,15 και 12,87 εκατομμύρια άτομα αντίστοιχα. Το ακόμη πιο εντυπωσιακό στοιχείο που προκύπτει από την “ανάγνωση” των παραπάνω συνολικών μεγεθών, είναι πως το ΔΑΑ επί τρία συνεχόμενα έτη καταφέρνει να επιτυγχάνει διψήφια αύξηση! Σε αυτό, συνέτειναν μια σειρά από παράγοντες, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν η ευρύτερη άνοδος που εμφανίζει η χώρα μας ως τουριστικός προορισμός με την ταυτόχρονη ενίσχυση της παρουσίας της Αθήνας ως city break προορισμός, η ύπαρξη πολλών περισσότερων διασυνδέσεων μεταξύ διαφόρων αερογραμμών, καθώς επίσης και “επιθετική” πολιτική και ευρύτερο “άνοιγμα” απέναντί τους από την πλευρά της διοίκησης του ΔΑΑ.

Αποτέλεσμα; Η καθημερινή παρουσία τόσο μεγάλου πλήθους στους χώρους του αεροδρομίου να “γεννήσει” επείγουσες όσο και εξειδικευμένες απαιτήσεις εκ μέρους των stakeholders που απαρτίζουν τη συντριπτική πλειοψηφία της συνολικής λειτουργίας του (επιβάτες, αεροπορικές εταιρείες, handlers και retailers).

“Σε αυτό το σημείο η επιχειρηματική μονάδα Πληροφορικής του ΔΑΑ αναλαμβάνει αφενός μεν να εξυπηρετήσει με μοναδικό τρόπο προσέγγισης τους stakeholders-πελάτες και αφετέρου δε να αναπτύξει συγκεκριμένες εφαρμογές και συστήματα προκειμένου να ανταποκριθούμε άμεσα και αποτελεσματικά στα διαρκώς εντεινόμενα “θέλω” τους”, εξηγεί ο κ. Γιώργος Δημητριάδης, Διευθυντής Επιχειρηματικής Μονάδας Πληροφοριακών Συστημάτων του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών (ΔΑΑ) και συνεχίζει: “Αποτελώντας ένα αυτόνομο Business unit, παρέχουμε μια σειρά απ[ό υπηρεσίες, όπως λ.χ. consulting, data center hosting, managed services κ.ά. Έχουμε καταφέρει δε, σε σύντομο χρονικό διάστημα όχι μόνο να είμαστε κερδοφόροι, αλλά και να συνεισφέρουμε σε ένα -κάτι παραπάνω από αξιοπρεπές- επίπεδο στο συνολικό τζίρο του ΔΑΑ. Την ίδια στιγμή, σημειώνουμε σε ετήσια βάση σταθερή αύξηση των εσόδων μας, που διαμορφώνεται πέριξ του 4 με 5%”.

Το αεροδρόμιο αποτελεί mall και όχι πάροχο υποδομών…
Η έντονη μετεξέλιξη που παρατηρείται στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση και σταδιακή υιοθέτηση μιας σειράς νέων τάσεων, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκεται η διασφάλιση μιας συνολικής όσο και πλήρους εμπειρίας για κάθε ταξιδιώτη. Με βάση τα όσα ισχύουν σε διεθνές επίπεδο, ένα αεροδρόμιο δεν αποτελεί και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με την “περιοριστική” λογική απλά και μόνο του παρόχου υποδομών. Σήμερα, πλέον, το αεροδρόμιο λειτουργεί ουσιαστικά ως ένα μεγάλο mall, ένα οργανωμένο εμπορικό κέντρο με σημαντική δυναμική και αξιόλογες διαστάσεις, που φιλοξενεί πολλαπλά καταστήματα και εν γένει επιχειρήσεις. Πρόκειται για έναν χώρο πραγματοποίησης αγορών και ταυτόχρονα απόλαυσης ξεχωριστών όσο και ευχάριστων εμπειριών. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Δημητριάδης: “Στόχος μας είναι να εξυπηρετούμε σε απόλυτο βαθμό το εν λόγω… mall. Κι αυτό από τη στιγμή κατά την οποία κάποιος φτάνει στο αεροδρόμιο, τον εντοπίζουμε, τον εξυπηρετούμε προσφέροντάς του χώρο στάθμευσης, προϊόντα και τρόπο μεταφοράς. Ένα από τα πλέον βασικά ζητούμενα και τάση που κερδίζει διαρκώς έδαφος στα σύγχρονα αεροδρόμια σε διεθνές επίπεδο είναι τα αποκαλούμενα και ως non-aeronautical έσοδα.

Πρόκειται δε, για μια εντελώς “παρθένα” περιοχή, από την οποία μπορούμε να προσποριστούμε και απολαύσουμε ταυτόχρονα πολλαπλά οφέλη. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία τα “παραδοσιακά” έσοδα δείχνουν να έχουν φτάσει στη μέγιστη δυναμική τους, δίχως να εμφανίζεται στον ορίζοντα μια προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης. Σημαντικό ρόλο στη νέα εποχή των non-aeronautical εσόδων αναμένεται να παίξει η εκμετάλλευση και αποτελεσματική αξιοποίηση των Big data με απώτερο σκοπό μια σειρά από χρήσεις, όπως λ.χ. customer segmentation, process optimization κ.ο.κ. Κατ’ αυτό τον τρόπο οι stakeholders του ΔΑΑ θα είναι σε θέση να αποκτήσουν μια ακόμη πιο ξεκάθαρη εικόνα για το επιβατικό κοινό και τους δυνητικούς πελάτες τους, αξιοποιώντας την παραγόμενη γνώση για τον σχεδιασμό προσωποποιημένων υπηρεσιών και προϊόντων, που θα εξασφαλίσουν το… Wow factor του κοινού”.


Ευκολία, ταχύτητα και χρόνος για λιανεμπορικές πωλήσεις
Η ανάπτυξη τεχνολογικά προηγμένων όσο και άρτιων προϊόντων και υπηρεσιών βρίσκεται στην “καρδιά” του business unit που ηγείται ο κ. Δημητριάδης. Κινούμενο με βάση την αναγκαιότητα για καινοτόμες ΙΤ λύσεις που θα διασφαλίσουν μια νέα εμπειρία customer care, η επιχειρηματική μονάδα Πληροφορικής του ΔΑΑ προγραμματίζει να υλοποιήσει μια σειρά από project. Από αυτά, ξεχωρίζουν η αυτοματοποιημένη διαδικασία ελέγχου του boarding pass, το self drop-off των αποσκευών, ενώ η πλέον σημαντική εξέλιξη αφορά στον αυτόματο έλεγχο με βάση τα βιομετρικά στοιχεία των διαβατηρίων που θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία κατά το προσεχές φθινόπωρο. “Πρόκειται για έργα τα οποία μόλις ξεκινήσουν να λειτουργούν θα διευκολύνουν περαιτέρω την μετακίνηση των επιβατών στους χώρους του αεροδρομίου, απλοποιώντας και επιταχύνοντας σημαντικά διαδικασίες που ήταν συνήθως χρονοβόρες, επιτρέποντάς τους να διαθέτουν περισσότερο χρόνο στους εμπορικούς χώρους. Προς αντίστοιχη κατεύθυνση κινείται και η προσέγγιση των επιβατών μέσω Social media και δη την αξιοποίηση υπηρεσιών. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και βελτιωτικά έργα που σχετίζονται με τις τεχνολογικές εγκαταστάσεις του συνόλου των stakeholders του ΔΑΑ”, σημειώνει ο κ. Δημητριάδης.

Cloud, location based υπηρεσίες και IoT
Η τεχνολογία για το ΔΑΑ εκτός από πολύτιμο “συνεργάτη” αποτελεί και έναν ιδιαίτερα άμεσο όσο και αποδοτικό τρόπο ώστε να είναι σε θέση να αποκτήσει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σε ότι έχει να κάνει με την καθημερινή λειτουργία του, υιοθετώντας εγκαίρως ταυτόχρονα cutting edge εφαρμογές, λύσεις και προϊόντα. Για παράδειγμα, αποτέλεσε ένα από τα 3 αεροδρόμια στον κόσμο που πρώτα εγκατέστησαν και “ανέβηκαν” πλήρως στην πλατφόρμα του Office 365, καθώς επίσης παρείχε Google Apps. Ποια, όμως, είναι οι τεχνολογικοί τομείς στους οποίους αναμένεται να δώσει βαρύτητα κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους το ΔΑΑ; “Κατ’ αρχήν, θα πρέπει να τονίσω πως όταν κάποιος αναφέρεται στην τεχνολογία, είναι -περίπου- βέβαιο πως η πρόβλεψη του συνόλου των αναγκών του που εμπίπτουν στον εν λόγω τομέα, κινείται στη σφαίρα της φαντασίας. Πόσο, μάλλον, όταν κάνουμε λόγο για ένα διεθνές αεροδρόμιο, το οποίο διακρίνεται από 24 x 7 x 365 λειτουργία. Παρόλα αυτά, έχουμε προβεί σε έναν κεντρικό σχεδιασμό, ο οποίος περιλαμβάνει ορισμένους ξεκάθαρους τεχνολογικούς άξονες. Έτσι, λοιπόν, ενδιαφερόμαστε για το Cloud και δη να είμαστε σε θέση να λαμβάνουμε υπηρεσίες που επιθυμούμε από PaaS μοντέλα. Θέλουμε να απαλλαγούμε σε ένα βαθμό από legacy συστήματα και να στραφούμε στο Internet of Things και στις location based υπηρεσίες ώστε να εισάγουμε mobile όσο και ευέλικτες υπηρεσίες στους stakeholders. Για παράδειγμα, μέχρι πρότινος το σύστημα building automation στηριζόταν σε παραδοσιακούς αισθητήρες, καλωδιακή σύνδεση κ.ά. Μέσω της υιοθέτησης βασικών αρχών και IoT χαρακτηριστικών η ποιότητα, η ταχύτητα, το εύρος, η δυναμική και η λειτουργικότητα αυτομάτως… εκτινάσσονται. Και δη σε ανταγωνιστικό κόστος. Ένας ακόμη τομέας που εμφανίζει ξεχωριστό ενδιαφέρον είναι μέσω της αξιοποίησης εργαλείων και εφαρμογών analytics για data warehouse να είμαστε σε θέση να παρέχουμε προς τους stakeholders δεδομένα και στοιχεία σε μορφή που να μπορούν να είναι εκμεταλλεύσιμα. Δεν σας κρύβω πως στο κοντινό μέλλον θα αναζητήσουμε να εντάξουμε και Data Scientists στην ομάδα μας προκειμένου να διευκολύνουμε το συγκεκριμένο task. Την ίδια στιγμή, σκοπεύουμε να επαναλάβουμε τον διαγωνισμό ψηφιακής καινοτομίας και νέας επιχειρηματικότητας The Digital Gate, ο οποίος αποσκοπεί στην εξεύρεση και ανάδειξη καινούριων business μοντέλων όσο και καινοτόμων ηλεκτρονικών υπηρεσιών που με τη σειρά τους θα προσφέρουν χρήσιμες υπηρεσίες στους ταξιδιώτες και θα βελτιώσουν τη λειτουργία τόσο του αεροδρομίου όσο και ολόκληρης της αεροδρομιακής κοινότητας. Μάλιστα, από την διεξαγωγή του πρώτου αντίστοιχου διαγωνισμού το 2015, προέκυψαν 6 ιδέες, εκ των οποίων οι πέντε υλοποιήθηκαν ως Proof of Concept (PoC) και τελικά τέσσερις προωθήθηκαν και μετετράπησαν σε τελικό προϊόν με άμεση εφαρμογή στο ΔΑΑ”, δηλώνει ο Διευθυντής Επιχειρηματικής Μονάδας Πληροφοριακών Συστημάτων του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών.

Απευθύνεται στο εξωτερικό με το GEAR
Από τη στιγμή κατά την οποία η Επιχειρηματική Μονάδα Πληροφοριακών Συστημάτων του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών λειτουργεί ως αυτόνομη business οντότητα, προκύπτει το ερώτημα εάν η προσέγγιση πελατών σε διεθνές επίπεδο βρίσκεται στους άμεσους σχεδιασμούς των ιθυνόντων της. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Δημητριάδης όχι μόνο υπάρχει ενδιαφέρον, αλλά ήδη έχει προχωρήσει σε εγκαταστάσεις και υλοποιήσεις έργων σε αεροδρόμια στην Αυστραλία και την Μέση Ανατολή. “Αναντίρρητα, η σημαντική εμπειρία και βαθιά γνώση που έχουμε αποκτήσει σε μια σειρά από τομείς εξειδικευμένου ενδιαφέροντος της καθημερινής λειτουργίας ενός διεθνούς αεροδρομίου αποτέλεσε “πυξίδα” για την αξιοποίησή της. Έτσι, λοιπόν, έχουμε δημιουργήσει το GEAR - GEt your Airport Ready, ένα πακέτο που απαρτίζεται από εφαρμογές λογισμικού απόλυτα εστιασμένες στα αεροδρόμια και τις ανάγκες τους, καθώς επίσης συμβουλευτικές υπηρεσίες και αντίστοιχες σχεδιασμού.

Μάλιστα, φέτος θεωρούμε πως θα μπορέσουμε να εντείνουμε τις προσπάθειές μας σε ότι αφορά την προσέλκυση νέων πελατών σε επίπεδο διεθνών αεροδρομίων, τα οποία θα έχουν την ανάγκη από μια σειρά καινοτόμων υπηρεσιών και λύσεων που θα διακρίνονται από άρτια ποιότητα, υψηλή λειτουργικότητα και θα συμβάλλουν στην βελτιστοποίηση καθημερινών διαδικασιών”, ανέφερε.

netweek (T. 400)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Netweek Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Banking / Finance

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

e-government

Μουσική Βιομηχανία

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Services

Ενέργεια / Περιβάλλον

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778