Κάθε μήνα, πρόσωπα της επικαιρότητας αποκρίνονται σε 7 «προκλήσεις» που τους δίνει το Netweek, με κύριο άξονα την τεχνολογία και όχι μόνο… Σ’ αυτό το τεύχος, με αφορμή την κυκλοφορία από τη νεοφυή επιχείρηση ακουστικών ξεναγήσεων Clio Muse μιας ξενάγησης στη… Σελήνη, καλεσμένος μας είναι ο Γιάννης Νικολόπουλος, συνιδρυτής και CTO της εταιρίας.

Μα στο Φεγγάρι;
Κι ακόμη παραπέρα! Το όραμά μας είναι ξεκάθαρο: θα οδηγούμε τους ταξιδιώτες σε κάθε μέρος του γνωστού κόσμου, με τη χρήστη πρωτοποριακής τεχνολογίας. Από τον Δεκέμβρη, λοιπόν, η Clio Muse (www.cliomusetours.com) ξεναγεί και στο Φεγγάρι. Μεθαύριο, ποιος ξέρει τι θα ανακαλύψουμε… Σίγουρα, όμως, η δική μας μούσα είναι αυτή που θα πάει πρώτη και θα επιστρέψει με την πρώτη ακουστική ξενάγηση για το κινητό σας! Κι αν σας άρεσε το φεγγάρι, τότε πιθανώς να σας ενδιαφέρει και κάποια από τις «γήινες» ακουστικές μας ξεναγήσεις στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Ισπανία, την Τουρκία ή την Ολλανδία, ώστε να επισκεφτείτε την Ακρόπολη, το Κολοσσαίο, την Αλάμπρα, το Τοπ Καπί ή τη Red Light District του Άμστερνταμ. Αγοράζοντάς την, θα μπορέσετε να περιηγηθείτε με τον δικό σας ρυθμό σε μνημειώδεις χώρους, επιλέγοντας τι θα ακούσετε μεταξύ μιας πληθώρας ηχογραφημένων ιστοριών, γραμμένων «στο χέρι» από επαγγελματίες στο χώρο του τουρισμού και του πολιτισμού.

Το κόστος είναι σημαντικά μικρότερο από εκείνο μιας φυσικής ξενάγησης και μπορείτε να απολαύσετε τις ιστορίες της Μούσας πριν, κατά τη διάρκεια ή και μετά την επίσκεψη, ως σουβενίρ. Μην ανησυχείτε αν έτσι θα ‘βλάψετε’ τους παραδοσιακούς ξεναγούς: οι ξεναγήσεις μας γράφονται κυρίως από αυτούς και μέρος των εσόδων αποδίδονται σ’ εκείνους! Για εμάς, στην Clio Muse, το καλοκαίρι του 2018 ήταν ξεχωριστό: τα τουριστικά πακέτα (εισιτήριο skip-the-line και ακουστική ξενάγηση) που προσφέρουμε σ’ όσους επισκέπτονται την Ελλάδα κατέκτησαν τις πρώτες θέσεις σε online τουριστικά πρακτορεία όπως GetYourGuide, TripAdvisor, Booking.com, Expedia, αποφέροντάς μας σημαντικά έσοδα. Αυτά, σε συνδυασμό με μια pre-seed επένδυση από το Unifund, μας έδωσαν τη δυνατότητα να αναπαράξουμε την επιτυχία της Ελλάδας στην Ιταλία. Αυτό το καλοκαίρι θα επιδιώξουμε κάτι ανάλογο για Ισπανία και Τουρκία!

Μύθοι κι αλήθειες…
Πέρα από τα τουριστικά πρακτορεία και τις ακουστικές ξεναγήσεις σε κάθε πόλη που δημιουργεί η Clio Muse, συνεργαζόμαστε συχνά με σημαντικά μουσεία στην Ελλάδα. Τέτοια παραδείγματα είναι το Μουσείο Γουλανδρή, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Ίδρυμα Θεοχαράκη, το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία, η Δημόσια Βιβλιοθήκη της Ανδρίτσαινας, κ.ά. Οι ξεναγήσεις δεν δημιουργούνται αποκλειστικά από εμάς, αλλά από ένα δίκτυο επαγγελματιών στο χώρο του πολιτισμού και του τουρισμού. Πιστοποιημένοι ξεναγοί, διακεκριμένοι ιστορικοί, αρχαιολόγοι κι άλλες ειδικότητες ακολουθούν τη βραβευμένη μεθοδολογία μας για να δημιουργήσουν μια ακουστική ξενάγηση υψηλής ποιότητας.

Δεινόν το καινοτομείν;
Και γλυκό και πικρό και τρυφερό και ριψοκίνδυνο, όπως καθετί που καλούμαστε να δημιουργήσουμε στη ζωή. Από ένα παιχνίδι LEGO που μπορεί να διαλυθεί αν δε στηθεί σε σωστά θεμέλια ως μια οικογένεια ή μια startup. Γιατί κι αυτό μια οικογένεια είναι, τελικά. Ξεκινάς ίσως λόγω άγνοιας κινδύνου και συνεχίζεις, συχνά με τη βοήθεια του οικοσυστήματος. Η Clio Muse εξαρχής είχε στο πλάι της την Ολλανδική Πρεσβεία και το Orange Grove, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Athens Center for Entrepreneurship & Innovation, τον πρώτο μας πελάτη, το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου–Ευταξία, και την επίτιμη έφορο αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού, Αγλαΐα Αρχοντίδου – Αργύρη. Κοιτώντας σήμερα πίσω, στα εμπόδια που έπρεπε να ξεπεράσουμε, απορώ πώς τα καταφέραμε… Το ελληνικό κράτος απουσιάζει από το οικοσύστημα, παρουσιάζεται στις φωτογραφίες, στις χειραψίες και τα προχειρογραμμένα ΕΣΠΑ που έχουν εκτροχιάσει πολλά startups, λόγω έλλειψης ρευστότητας. Περιμένω με ανυπομονησία την ώρα που η Ελλάδα θα μιμηθεί βέλτιστες πρακτικές από χώρες όπου η επιχειρηματικότητα και η εξωστρέφεια έχουν γίνει βασικοί πυλώνες της οικονομίας. Παρότι δεινόν το καινοτομείν, πάντως, η Clio Muse έκλεισε πέντε χρόνια ζωής τον περασμένο Οκτώβρη και συνεχίζουμε να δηλώνουμε αμετανόητα τρελοί, που προτιμούν να ζουν και να δημιουργούν στην Ελλάδα.

Προκλήσεις και ευκαιρίες…
Προκλήσεις; Αμέτρητες! Τόσες που κάθε μήνα οι επικεφαλής των τμημάτων της Clio Muse, και συχνά ολόκληρο το προσωπικό καλούμαστε να ψηφίσουμε τι προτεραιότητες θα θέσουμε, ποιες αγορές θα ανοίξουμε, ποια προϊόντα θα δημοσιεύσουμε, τι κώδικα θα αναπτύξουμε, κλπ. Κι αφού κατακτήσαμε την Ελλάδα, την Ιταλία και το φεγγάρι, σειρά παίρνουν γι’ αυτό το καλοκαίρι Ισπανία και Τουρκία. Ευκαιρίες; Πάμπολλες! Λόγω της κρίσης, οι Έλληνες υποχρεωθήκαμε να απαγκιστρωθούμε από την αδιέξοδη εσωστρέφεια και να συνεργαστούμε μεταξύ μας όλο και περισσότερο, δημιουργώντας καινοτόμα επιχειρηματικά μοντέλα.

Το μέλλον αόρατο;
Συχνά, οι επενδυτές απογοητεύονται γιατί η Clio Muse δεν προσφέρει ξεναγήσεις επαυξημένης πραγματικότητας. Είμαι υποχρεωμένος να τους υπενθυμίσω ότι, για την ώρα, οι περισσότεροι ταξιδιώτες δεν διαθέτουν κινητά τηλέφωνα που θα μπορούσαν να υποστηρίξουν τέτοιες ξεναγήσεις, ή ότι οι κατάλληλες συσκευές είναι πολύ ακριβές για το μέσο καταναλωτή ή ότι η σχετική τεχνολογία είναι ακόμα ανώριμη. Ως ηλεκτρολόγος μηχανικός, γοητεύομαι από την τεχνολογία, αλλά στην ομάδα μας υπερισχύει το ‘Τεχνολογία και πολιτισμός στην υπηρεσία του ανθρώπου’, έναντι του ‘Τεχνολογία για την τεχνολογία’. Ταυτόχρονα, επιδιώκουμε συνεργασίες με νέους επιστήμονες και ανερχόμενες νεοφυείς επιχειρήσεις που ανοίγουν δρόμους στην επαυξημένη πραγματικότητα, δίνοντας έμφαση στην αλληλεπίδραση των ανθρώπων μεταξύ τους, αλλά και με το φυσικό χώρο.

Από brain drain σε brain gain;
Ταξιδεύω συχνά εκτός συνόρων, άλλοτε για δουλειά κι άλλοτε incognito, για προσωπική ευχαρίστηση. Στα περισσότερα ταξίδια αναζητώ και συναντώ την ελληνική κοινότητα, η πλειοψηφία της οποίας μου εκμυστηρεύεται ότι εγκατέλειψε τη χώρα, όχι απογοητευμένη λόγω χαμηλών μισθών ή υψηλών κρατήσεων, αλλά κυρίως λόγω της απαξίωσης των δομών, των θεσμών και της κοινωνίας. Ανυπομονώ να δοθούν κίνητρα σε επιχειρήσεις, για αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού τους, ειδικά με Έλληνες του εξωτερικού. Θεωρώ ότι η τεχνογνωσία που θα εισάγουμε είναι το «κλειδί» για την ταχύτερη ανάπτυξη των ελληνικών startup επιχειρήσεων. Για να γίνει αυτό, όμως, χρειάζονται κάποια διαρθρωτικά μέτρα, στοιχειώδης αξιολόγηση και αναδιάρθρωση του ελληνικού δημόσιου τομέα. Μιλάμε για μια γενιά που ανυπομονεί να επιστρέψει στην Ελλάδα – ας βάλουμε όλοι ένα χεράκι να συγυρίσουμε το σπιτικό μας, να υποδεχτούμε νέους ανθρώπους με φρέσκιες παραστάσεις και βέλτιστες πρακτικές, όπως τις έμαθαν από πρώτο χέρι και με δύσκολο τρόπο, όταν ξενιτεύτηκαν για ένα καλύτερο αύριο.

Make a wish…
Θα ήθελα πολύ η Clio Muse να σημειώσει πρωτόγνωρες επιτυχίες, να μπορέσει να ανταποδώσει στο προσωπικό της τα μέγιστα, για όσα όλοι μαζί επιτυγχάνουμε καθημερινά. Να βρούμε πρώτοι τον επόμενο τρόπο ξενάγησης της ανθρωπότητας. Κι αν δεν τα καταφέρουμε, τότε άλλες νεοφυείς επιχειρήσεις δίπλα μας να ανθίσουν κι όλοι μαζί να αντιστρέψουμε την κατήφεια της χώρας μας, απ’ όποια θέση βρίσκεται ο καθένας.

    Γεννημένος τον Μάιο του ‘86, ο Γιάννης Νικολόπουλος ίδρυσε την πρώτη του εταιρεία κατασκευής και εκμετάλλευσης φωτοβολταϊκών πάρκων στο τρίτο έτος των σπουδών του, στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς & Τεχνολογίας Υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Ταυτόχρονα εκπαιδευόταν ως εθελοντής Σαμαρείτης του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και δούλευε στην τηλεφωνική εξυπηρέτηση του ΟΤΕ. Τον Οκτώβρη του 2009, ένα τροχαίο ατύχημα της αδελφής του τον δίδαξε πώς να βρίσκει λύσεις / πατέντες στα φαινομενικά άλυτα προβλήματα της αναπηρίας, πώς να αναπτύσσει τη συναισθηματική του ευφυΐα και πώς να είναι παραγωγικός κάτω απ’ όλες τις συνθήκες. Τον Οκτώβρη του 2012 ίδρυσαν, μαζί με τον Ανδρέα Φατούρο και τη Δάφνη Τσεβρένη, την Clio Muse Tours IKE που απασχολεί σήμερα 20 άτομα και προσφέρει μια ολοκληρωμένη παγκόσμια πλατφόρμα δημιουργίας και πώλησης ακουστικών ξεναγήσεων. Σήμερα, είναι ο τεχνικός διευθυντής της εταιρείας και ταυτόχρονα επιβλέπει τα τμήματα Operations, Marketing και Customer Care. Στον ελεύθερο χρόνο του παίζει ακορντεόν, διαβάζει αστυνομικά μυθιστορήματα και προσφέρει εθελοντικά τις γνώσεις του ως επιστημονικός συνεργάτης και μέλος ΔΣ του Orange Grove, μιας πρωτοβουλίας της Ολλανδικής Πρεσβείας στην Αθήνα, για την καταπολέμηση της ανεργίας των νέων και του brain drain.