Είναι πια κοινώς αποδεκτό ότι η πληροφορία που συσσωρεύεται συνεχώς μέσα σε κάθε σύγχρονη επιχείρηση είναι ένα από τα πιο σημαντικά κεφάλαια της. Για την ακρίβεια στις περισσότερες περιπτώσεις το πιο σημαντικό.

Η διεύθυνση Πληροφορικής καλείται να διασφαλίσει την αξία της αλλά και να την αυξήσει εφαρμόζοντας τις πιο κατάλληλες πρακτικές σε κάθε περίπτωση.
Η καθημερινότητα μας ως επαγγελματίες της Πληροφορικής περιστρέφεται γύρω από την φροντίδα του αγαθού της πληροφορίας. Δεν χρειάζεται πια να μιλήσουμε λεπτομερώς για την ανάγκη ενός αξιόπιστου συστήματος storage, την ανάγκη ύπαρξης disaster recovery plan με διαδικασίες οι οποίες θα ελέγχονται και θα επανεξετάζονται τακτικώς.

Επίσης την ανάγκη για διαρκές network management και monitoring καθώς και για αξιόπιστες λύσεις ασφαλείας σε επίπεδα proactive και reactive εντός και περιμετρικά του εταιρικού δικτύου. Τα εργαλεία για την προστασία της πληροφορίας υπάρχουν πια και ούτε το κόστος είναι απαγορευτικό ώστε να αντέχει ως δικαιολογία για την μη υλοποίηση του δικτύου προστασίας της.

Εταιρείες- κολοσσοί έχουν δημιουργηθεί βασισμένες μόνο στην πληροφορία και την σωστή διαχείριση της και άλλες έχουν καταβαραθρωθεί από την απώλεια της.

Το αίτημα του ΙΤ
Από την στιγμή λοιπόν που η πληροφορία και ότι την περιβάλλει (άνθρωποι και μηχανές-Τμήμα Πληροφορικής) μπορεί να είναι το  πιο σημαντικό κομμάτι μιας επιχείρησης , γιατί πολλές φορές τα άλλα τμήματα και πρωτίστως η διοίκηση, δεν συμμερίζονται τις ανησυχίες  μας και τις εκκλήσεις για αλλαγές, καινοτομίες και αναπόφευκτα αύξηση του budget;

Πιθανότατα δεν έχουμε αντιληφθεί ότι όλοι έχουμε κοινή πορεία και κοινούς στόχους αν επιζητούμε την επιτυχία τόσο σε προσωπικό όσο και σε εταιρικό επίπεδο. Θα πρέπει να μοιραστούμε με τους συναδέλφους και να «ζήσουμε την εμπειρία» ( από την έκφραση live the experience) μπαίνοντας μέσα στα δικά τους τμήματα και διαδικασίες ώστε σαν ΙΤ να έχουμε συνολική άποψη για την λειτουργία της επιχείρησης , να αξιολογούμε καλύτερα την πληροφορία που ήδη έχουμε και να προτείνουμε τις βέλτιστες λύσεις από άποψη τεχνολογίας ,δυνατότητας εφαρμογής και αποτελέσματος.

Μία κίνηση που μπορεί να βοηθήσει πολύ είναι η δημιουργία διατμηματικών συνεργασιών που θα έχουν διάρκεια , ξεκάθαρο και σαφές αντικείμενο και οφέλη για όλες τις πλευρές. Συμφωνώ απόλυτα ότι ο IT manager θα πρέπει πια να έχει αρκετές γνώσεις και δεξιότητες πέραν του καθαρώς τεχνολογικού αντικειμένου του.

Να είναι ειλικρινής, ξεκάθαρος και μερικές φορές υποχωρητικός χωρίς όμως να ενδίδει σε λάθος πρακτικές χάριν της «καλής» συνεργασίας. Φύλακας της πληροφορίας αλλά και γενναιόδωρος χορηγός της χωρίς υπεροψία ή ενδοτικότητα αναλόγως την θέση ή το επίπεδο γνώσης και μόρφωσης του συνεργάτη αλλά με μόνο κριτήριο την βέλτιστη χρήση αυτής.

Το μυστικό της επιτυχίας
Για κάθε ΙΤ project που αναλαμβάνεται από κοινού θα πρέπει να ακολουθούνται κάποιες τακτικές ώστε να διασφαλίζεται ότι όλοι οι άνθρωποι που εμπλέκονται  (νούμερο 1 παράγοντας αποτυχίας ενός project) θα έχουν μερίδιο της ευθύνης για την επιτυχία ή την αποτυχία αυτού. Η ροή της πληροφορίας θα πρέπει να είναι ελεύθερη και η χρήση της θα πρέπει να ενισχύεται με τα κατάλληλα εργαλεία και εφαρμογές ώστε όλοι οι μετέχοντες να νιώθουν ότι κερδίζουν από την απόκτηση γνώσης. Η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των ατόμων ειδικά τις δύσκολες στιγμές σε ένα project μπορεί να είναι καταλυτική, άρα, μία ακόμα ιδιότητα του IT manager μπορεί να είναι αυτή του «συμβούλου υποστήριξης».

Τέλος δεν γίνεται να υπάρχει project χωρίς budget και ως εκ τούτου χρησιμοποιώντας την σωστή πληροφορία μπορούμε να αποδεικνύουμε στους εκτός IT τμήματος συνεργάτες στην δική τους γλώσσα (στην διοίκηση κατά βάση) ότι το project είναι μέσα και θα βοηθήσει τα επιχειρηματικά πλάνα της εταιρίας καθώς και τα οφέλη(ROI) από την επιστροφή της επένδυσης , βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Πολλά έχουν ειπωθεί και ακόμα περισσότερα θα ειπωθούν στο μέλλον για την αξία της πληροφορίας . Η αλλαγή του ρόλου του IT manager στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον και η απαίτηση νέων δεξιοτήτων σε σχέση με το business αλλά και τους ανθρώπους εκτός του τμήματος IT έχει μεγάλη σχέση με την αλλαγή του τρόπου συλλογής και διαχείρισης της πληροφορίας.

Η πραγματικότητα της Rolco-Βιανίλ
Η ROLCO-ΒΙΑΝΙΛ ανήκει σε μία ομολογουμενώς μικρή ομάδα επιχειρήσεων όπου ένας IT manager μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος με πληθώρα προβλημάτων προς λύση ή καλύτερα προκλήσεων λόγω της πολυπλοκότητας της επιχείρησης. Βιομηχανία με γραμμές παραγωγής και συσκευασίας απορρυπαντικών αλλά και καλλυντικών, marketing, sales, logistics, retail κ.α. Η πληροφορία που συλλέγεται από την παραλαβή  των Ά υλών μέσω των εφαρμογών ιχνηλασιμότητας μέχρι την άφιξη του προϊόντος στα χέρια του καταναλωτή φιλτράρεται και αξιοποιείται μέσω μίας πληθώρας εφαρμογών.

Επίσης έχει δοθεί η δυνατότητα στους τελικούς χρήστες εκτός IT (και είναι πολύ βασικό) να εκμεταλλεύονται στο έπακρο αυτή την πληροφορία μέσω εργαλείων business intelligence(DB2, OLAP server) και ισχυρών reporting tools (Hyperion Brio ) μετατρέποντας τους σε συνειδητοποιημένους power users , μια διαδικασία από την οποία όλοι έχουν βγει κερδισμένοι. Για να φτάσουμε σε αυτό το επίπεδο εφαρμόσαμε τις πρακτικές που προανέφερα, που αν και έχουν  επισημανθεί από διεθνείς «σοφούς» στο χώρο της Πληροφορικής αρκετό καιρό τώρα δεν γίνονται πράξη από τις επιχειρήσεις.

Θεωρώ ότι το επόμενο βήμα είναι η ενοποίηση και ο συντονισμός  στο μέγιστο βαθμό των διαδικασιών και της εκμετάλλευσης της πληροφορίας μέσα από λύσεις που δίνει η Πληροφορική ώστε να επιτευχθεί η λειτουργία όλων των τμημάτων της επιχείρησης  σαν ένα ενιαίο τμήμα με μέγιστα οφέλη και ελάχιστες απώλειες για όλους.