netweek - Η Πληροφορική είναι κρίσιμη για την εταιρεία μας

Κυριακή, 16 Δεκεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Software

Η Πληροφορική είναι κρίσιμη για την εταιρεία μας

6 Απριλίου 2015 | 12:41 Γράφει το NetWeek  Editor Topics: Retail,Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

Δημήτρης Βαλινδράς

Ο Δημήτρης Βαλινδράς, VP IT SEE Delhaize Group (AB Βασιλόπουλος), μιλάει στο netweek για τον καταλυτικό ρόλο που παίζει η Πληροφορική σε ένα μεγάλο οργανισμό retail, για το ρόλο του CIO σήμερα, για την ανθρωποκεντρική φιλοσοφία διοίκησης του τμήματος και για τα σημαντικότερα IT Projects που τρέχουν ή βρίσκονται σε εξέλιξη στον οργανισμό του.

netweek: Ποιες είναι οι κυριότερες τάσεις που χαρακτηρίζουν την αγορά Πληροφορικής σήμερα και πώς αυτές οι τάσεις επηρεάζουν την αγορά retail και τη στρατηγική της εταιρείας σας;

Δημήτρης Βαλινδράς: Οι κυριότερες τάσεις στο retail σήμερα αφορούν στην ψηφιοποίηση και το omni-channel, τάσεις που αγγίζουν τον καταναλωτή. Βέβαια, υπάρχουν και άλλες τάσεις που βρίσκονται ένα επίπεδο παρακάτω και δεν φαίνονται στον καταναλωτή, τάσεις που μας βοηθάνε, ωστόσο, να καλύψουμε τις ανάγκες του καταναλωτή. Όπως το cloud, το οποίο σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο. Σήμερα, όλο και περισσότεροι καταναλωτές θέλουν να πραγματοποιούν τις αγορές τους online. Αυτό φυσικά επηρεάζει και την αγορά του λιανεμπορίου και έχει ως αποτέλεσμα ένα μεγάλο ποσοστό των εταιρειών αυτής της αγοράς να έχουν αναπτύξει ηλεκτρονικές υπηρεσίες και ηλεκτρονικά καταστήματα για να ανταποκριθούν σε αυτή την ανάγκη. Σε αυτό το περιβάλλον, τα ηλεκτρονικά κουπόνια, το cloud και το mobility, οι ηλεκτρονικές καινοτομίες μέσα στα καταστήματα και οι ψηφιακές εφαρμογές είναι μερικά από τα σύγχρονα «όπλα» που χρησιμοποιούνται για να διευκολύνουν τη ζωή των πελατών.

Στη χώρα μας οι καταναλωτές είναι πολύ “tech-savvy” και παρά την οικονομική κρίση των τελευταίων ετών - όπως δείχνουν οι στατιστικές και μελέτες των τελευταίων ετών - οι Έλληνες είναι αρκετά μπροστά όσον αφορά τη χρήση έξυπνων συσκευών και τεχνολογιών. Αυτό από μόνο του μας προβληματίζει θετικά. Υπό την έννοια ότι προσπαθούμε να βρούμε καινοτόμους τρόπους και ιδέες για να έρθουμε πιο κοντά στον καταναλωτή (είτε αυτός βρίσκεται στο σπίτι του είτε στο δρόμο, χρησιμοποιώντας ένα φορητό υπολογιστή ή ένα smartphone), εκμεταλλευόμενοι το digital και το online. Οι ευκαιρίες που δημιουργούνται είναι πολλές. Μας ενδιαφέρει, επίσης, να δούμε πώς μπορούμε να καινοτομήσουμε σε μια πολύ συγκεκριμένη κατηγορία καταναλωτικών ειδών και σε έναν τρόπο πώλησης που ακόμα έχει μείνει πολύ κλασσικός και παραδοσιακός, πώς να είμαστε και σε αυτό το digital και omnichannel κανάλι στο “top of mind” του καταναλωτή, αποσπώντας ένα μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά.

netweek: Πώς είναι δομημένο το ΙΤ στην ΑΒ Βασιλόπουλος και ποιες είναι οι αρμοδιότητές σας στην εταιρεία;

Δημήτρης Βαλινδράς: H ΑΒ Βασιλόπουλος αποτελεί μέλος του Delhaize Group, μιας πολυεθνικής εταιρείας που εδρεύει στις Βρυξέλλες με γραφεία (και δραστηριότητα) στην Ευρώπη (Βέλγιο, Ελλάδα, Λουξεμβούργο, Σερβία και Ρουμανία), την Ινδονησία και την ανατολική ακτή της Αμερικής. Η ΑΒ Βασιλόπουλος στην Ελλάδα απασχολεί περισσότερους από 11.500 εργαζόμενους. Το ΙΤ σε όλο τον οργανισμό είναι δομημένο με έναν πελατοκεντρικό τρόπο και αποτελείται από το κεντρικό κομμάτι (που είναι το supply), το regional supply IT (με έμφαση στις υποδομές, επικοινωνίες και όλο το “IT factory” και στην ανάπτυξη εφαρμογών) και, αντίστοιχα, το local demand side του IT (που είναι περισσότερο στο operational and service delivery) και το project delivery με μικτές ομάδες.

Θα έλεγα ότι η Ευρώπη και η Ασία κινούνται σε μια ομογενοποίηση όλων των πληροφοριακών τους συστημάτων (υποδομές, system infrastructure, network software κ.λπ..), ενώ η Αμερική ακολουθεί ένα ελαφρώς διαφορετικό δρόμο σεβόμενη τις τοπικές προτεραιότητες. Όσον αφορά τις αρμοδιότητές μου ειδικότερα, ηγούμαι του “IT Demand” στη νοτιοανατολική Ευρώπη, που περιλαμβάνει Ελλάδα, Σερβία και Ρουμανία. Το τμήμα μου είναι υπεύθυνο για το budgeting και το planning (σε οικονομικούς όρους και σε θέματα projects) των εταιρειών του ομίλου σε αυτήν τη γεωγραφική ζώνη, για τη διαχείριση αλλαγών, το project delivery, το service delivery και το operations. Παράλληλα, διαχειριζόμαστε και όλο το demand management του business.

netweek: Με ποιο τρόπο εκμεταλλεύεστε τις νέες τεχνολογίες για την αύξηση της πιστότητας των πελατών σας και πώς αυτές μπορούν να κάνουν πραγματικότητα το omni-channel όραμα της ΑB Βασιλόπουλος;

Δημήτρης Βαλινδράς: Για την εταιρεία μας είναι πολύ σημαντική η χρήση των νέων τεχνολογιών, ώστε κάθε φορά να είμαστε μέσα στις εξελίξεις. Έχουμε αναπτύξει μια omnichannel προσέγγιση που δικτυώνει όλα τα κανάλια αλληλεπίδρασης με τους πελάτες μας για να προσφέρουμε την άριστη εξυπηρέτηση της ΑΒ, ανεξάρτητα από το μέσο με το οποίο ο κάθε πελάτης έρχεται σε επαφή μαζί μας. Μέσα από το νέο site μας και το loyalty portal προσφέρουμε ολοκληρωμένη online εμπειρία στους χρήστες που έχουν λογαριασμό στο www.ab.gr κι έτσι καταφέρνουμε και πετυχαίνουμε πάντα μια περισσότερο προσωποποιημένη επικοινωνία με τους καταναλωτές. Με περιεχόμενο που ανανεώνεται καθημερινά, το site της εταιρείας μας έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των χρηστών.

Μέσω του ανανεωμένου site, οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν online λογαριασμό με την κάρτα AB Plus. Επιπλέον, προσφέρουμε μια κατά πολύ βελτιωμένη έκδοση της υπηρεσίας «Αποστολή στο σπίτι», επιλογή αναζήτησης στο site, καθώς και σύνθετη αναζήτηση συνταγών. Στο loyalty portal έχουν δημιουργηθεί πολλοί λογαριασμοί, ενώ οι περισσότεροι από αυτούς έχουν συνδεθεί με την κάρτα AB Plus. Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι μέσω της ηλεκτρονικής σύνδεσης ενός λογαριασμού με την κάρτα AB Plus, οι πελάτες μας έχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης των αγορών, των αποδείξεων και των πόντων, μπορούν να ενημερώνουν τα στοιχεία τους για μια πιο προσωποποιημένη επικοινωνία και, τέλος, να αποκτήσουν αντίγραφα καρτών με τη λειτουργία της επανεκτεκτύπωσης, Τέλος, μέσω της συνεργασίας με την Τράπεζα Πειραιώς, δημιουργήσαμε τις νέες κάρτες AB Plus Mastercard, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες μας, για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά, να αποκτήσουν το προϊόν που τους ταιριάζει, επιλέγοντας από μια παλέτα τραπεζικών προϊόντων- χρεωστικής, πιστωτικής και προπληρωμένης κάρτας - με κοινό πρόγραμμα επιβράβευσης.

netweek: Θα μπορούσατε να αναφερθείτε στα πιο σημαντικά έργα Πληροφορικής που υλοποιήσατε τελευταία και την επίδραση που είχαν στον οργανισμό σας;

Δημήτρης Βαλινδράς: Πολύ σημαντικό έργο για εμάς είναι τα Κέντρα Αριστείας ένα έργο που ξεκινήσαμε το 2013, για το οποίο είμαστε πολύ υπερήφανοι. Είναι μία επένδυση στρατηγικής σημασίας για την ΑΒ Βασιλόπουλος και για τον Όμιλο Delhaize, ο οποίος επέλεξε τη χώρα μας για να αναπτύξει αυτά τα Κέντρα, δείχνοντας την εμπιστοσύνη του στην εταιρεία μας. Τα Κέντρα Αριστείας αναπτύσσουν εξειδικευμένες λύσεις λογισμικού σε επίπεδο λιανεμπορίου (SAP Retail, ηλεκτρονικού εμπορίου, Intranet), καθορίζουν στρατηγικές τεχνολογίας, χειρίζονται τις περιφερειακές εφαρμογές και την περιφερειακή υποδομή, με απώτερο στόχο τη δημιουργία βέλτιστων πρακτικών στην εξέλιξη της οργάνωσης συνολικά του Ομίλου.

Ένα ακόμα σημαντικό έργο που υλοποιήσαμε τελευταία είναι η αλλαγή και βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας μέσω του SAP Retail. Το SAP Retail αποτελεί σημαντικό μοχλό για την αποτελεσματικότητα και τον ανασχεδιασμό των επιχειρηματικών διαδικασιών. Είναι το σύστημα που διαχειρίζεται τις αγορές, τις πωλήσεις και τις διακινήσεις εμπορευμάτων για αποθήκες και καταστήματα. Ο στόχος μας είναι η δημιουργία ενός προτύπου που υλοποιεί βέλτιστες πρακτικές και μοντέλα λειτουργίας, τα οποία στο μέλλον αναμένεται να εφαρμοστούν και στις υπόλοιπες εταιρείες του Ομίλου. Η σημασία του είναι μεγάλη και αυτό γιατί στο σημερινό κόσμο των πληροφοριακών συστημάτων - όπου επικρατούν διαφορετικά λειτουργικά συστήματα, πρωτόκολλα και κανάλια επικοινωνίας, διαφορετική αρχιτεκτονική και πρότυπα - το SAP Retail λειτουργεί ουσιαστικά ως «διαμεσολαβητής» για την εξασφάλιση της ομαλής αλληλεπίδρασης όλων αυτών. Ένα ακόμα σημαντικό επίτευγμά μας είναι το online loyalty πρόγραμμα, το οποίο σας αναφέραμε προηγουμένως.

netweek: Και το cloud; Με ποιο τρόπο το εκμεταλλεύεστε και πόσο σημαντικό είναι για εσάς;

Δημήτρης Βαλινδράς: Εκμεταλλευόμαστε ήδη το cloud σε πιλοτική φάση, σε Ελλάδα, Ρουμανία, Ευρώπη και Αμερική. Προς το παρόν έχουμε καταλήξει σε πλατφόρμες της Microsoft. Ως πολυεθνική εταιρεία είχαμε εξετάσει και άλλες λύσεις στο παρελθόν, τις οποίες δεν μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε ένεκα νομικών κωλυμάτων. Καθώς έχουμε γραφεία τόσο σε Αμερική όσο και σε Ευρώπη δεν μπορούσαμε να εφαρμόσουμε μια λύση cloud, η οποία θα διαχειρίζονταν προσωπικά δεδομένα σε μια χώρα που δεν έχει τόσο αυστηρή νομοθεσία, όσο η Ευρώπη. Δεν μας επιτρεπόταν να χρησιμοποιήσουμε data centers εκτός Ευρώπης ή εταιρειών που δεν μπορούσαν να το εγγυηθούν αυτό.

Έτσι, έχοντας ως κύριο γνώμονα την προστασία των προσωπικών στοιχείων των πελατών μας (data privacy) και την αξιοπιστία (reliability) των υπηρεσιών του, προβήκαμε στις στρατηγικές επιλογές συνεργασίας με Amazon Web Services για τα Digital/Omni-channel έργα και με Microsoft Azure technology σε υβριδικό Cloud μοντέλο (κάποια συστήματα εσωτερικά και κάποια εκτός με διασυνδεσιμότητα μεταξύ τους). Το εν λόγω σύστημα τρέχει από τον Αύγουστο του 2014 (έχει ολοκληρωθεί σε Βέλγιο, Σερβία, Ρουμανία, ενώ για τη χώρα μας βρίσκεται σε κατάσταση roll-out).

netweek: Ποια αλλά σημαντικά IT projects έχετε στο πλάνο σας;

Δημήτρης Βαλινδράς: Μας ενδιαφέρει και το BYOD. Δεν το έχουμε προχωρήσει ακόμα γιατί είμαστε αρκετά αυστηροί σε θέματα ασφάλειας δεδομένων. Όπως είναι στημένη η υποδομή μας, είναι αρκετά σύνθετο και περίπλοκο να προσφέρουμε πρόσβαση στα εταιρικά δεδομένα στον καθένα, από το τηλέφωνο ή το tablet. Προς το παρόν τρέχει ένα πιλοτικό project BYOD, όπου αποκτά κανείς πρόσβαση στα εταιρικά δεδομένα μέσα από ένα σύστημα authentication, αλλά ακόμα αυτό δεν έχει εφαρμοστεί. Ένα ακόμα project που τρέχουμε πιλοτικά (εσωτερικά) είναι τα ηλεκτρονικά κουπόνια.

netweek: Ποιο είναι το budget του τμήματός σας για φέτος;

Δημήτρης Βαλινδράς: Αυτό που μπορώ να σας πω είναι γενικά ότι ανέρχεται σε μερικά εκατομμύρια ευρώ και ότι είναι in line με τα KPIs του κλάδου. Ένα ποσοστό από τον συνολικό προϋπολογισμό της εταιρείας θα δοθεί για την υλοποίηση προγραμμάτων της Διεύθυνσης Πληροφορικής. Το ποσό αυτό θα επιμεριστεί στις περιοχές όπου ήδη κινούμαστε και αναπτυσσόμαστε, καθώς και σε νέες επενδύσεις Στις προτεραιότητές μας είναι να επενδύουμε σε κάθε τι νέο που διευκολύνει τη δουλειά μας, καλυτερεύει τις συνθήκες εργασίας και βελτιώνει τις υπηρεσίες που προσφέρουμε στους πελάτες μας.

netweek: Ποιες είναι οι κυριότερες τάσεις που χαρακτηρίζουν την αγορά Πληροφορικής σήμερα και πώς αυτές οι τάσεις επηρεάζουν την αγορά retail και τη στρατηγική της εταιρείας σας;

Δημήτρης Βαλινδράς: Οι κυριότερες τάσεις στο retail σήμερα αφορούν στην ψηφιοποίηση και το omni-channel, τάσεις που αγγίζουν τον καταναλωτή. Βέβαια, υπάρχουν και άλλες τάσεις που βρίσκονται ένα επίπεδο παρακάτω και δεν φαίνονται στον καταναλωτή, τάσεις που μας βοηθάνε, ωστόσο, να καλύψουμε τις ανάγκες του καταναλωτή. Όπως το cloud, το οποίο σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο. Σήμερα, όλο και περισσότεροι καταναλωτές θέλουν να πραγματοποιούν τις αγορές τους online. Αυτό φυσικά επηρεάζει και την αγορά του λιανεμπορίου και έχει ως αποτέλεσμα ένα μεγάλο ποσοστό των εταιρειών αυτής της αγοράς να έχουν αναπτύξει ηλεκτρονικές υπηρεσίες και ηλεκτρονικά καταστήματα για να ανταποκριθούν σε αυτή την ανάγκη. Σε αυτό το περιβάλλον, τα ηλεκτρονικά κουπόνια, το cloud και το mobility, οι ηλεκτρονικές καινοτομίες μέσα στα καταστήματα και οι ψηφιακές εφαρμογές είναι μερικά από τα σύγχρονα «όπλα» που χρησιμοποιούνται για να διευκολύνουν τη ζωή των πελατών.

Στη χώρα μας οι καταναλωτές είναι πολύ “tech-savvy” και παρά την οικονομική κρίση των τελευταίων ετών - όπως δείχνουν οι στατιστικές και μελέτες των τελευταίων ετών - οι Έλληνες είναι αρκετά μπροστά όσον αφορά τη χρήση έξυπνων συσκευών και τεχνολογιών. Αυτό από μόνο του μας προβληματίζει θετικά. Υπό την έννοια ότι προσπαθούμε να βρούμε καινοτόμους τρόπους και ιδέες για να έρθουμε πιο κοντά στον καταναλωτή (είτε αυτός βρίσκεται στο σπίτι του είτε στο δρόμο, χρησιμοποιώντας ένα φορητό υπολογιστή ή ένα smartphone), εκμεταλλευόμενοι το digital και το online. Οι ευκαιρίες που δημιουργούνται είναι πολλές. Μας ενδιαφέρει, επίσης, να δούμε πώς μπορούμε να καινοτομήσουμε σε μια πολύ συγκεκριμένη κατηγορία καταναλωτικών ειδών και σε έναν τρόπο πώλησης που ακόμα έχει μείνει πολύ κλασσικός και παραδοσιακός, πώς να είμαστε και σε αυτό το digital και omnichannel κανάλι στο “top of mind” του καταναλωτή, αποσπώντας ένα μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά.

netweek: Πώς είναι δομημένο το ΙΤ στην ΑΒ Βασιλόπουλος και ποιες είναι οι αρμοδιότητές σας στην εταιρεία;

Δημήτρης Βαλινδράς: H ΑΒ Βασιλόπουλος αποτελεί μέλος του Delhaize Group, μιας πολυεθνικής εταιρείας που εδρεύει στις Βρυξέλλες με γραφεία (και δραστηριότητα) στην Ευρώπη (Βέλγιο, Ελλάδα, Λουξεμβούργο, Σερβία και Ρουμανία), την Ινδονησία και την ανατολική ακτή της Αμερικής. Η ΑΒ Βασιλόπουλος στην Ελλάδα απασχολεί περισσότερους από 11.500 εργαζόμενους. Το ΙΤ σε όλο τον οργανισμό είναι δομημένο με έναν πελατοκεντρικό τρόπο και αποτελείται από το κεντρικό κομμάτι (που είναι το supply), το regional supply IT (με έμφαση στις υποδομές, επικοινωνίες και όλο το “IT factory” και στην ανάπτυξη εφαρμογών) και, αντίστοιχα, το local demand side του IT (που είναι περισσότερο στο operational and service delivery) και το project delivery με μικτές ομάδες.

Θα έλεγα ότι η Ευρώπη και η Ασία κινούνται σε μια ομογενοποίηση όλων των πληροφοριακών τους συστημάτων (υποδομές, system infrastructure, network software κ.λπ..), ενώ η Αμερική ακολουθεί ένα ελαφρώς διαφορετικό δρόμο σεβόμενη τις τοπικές προτεραιότητες. Όσον αφορά τις αρμοδιότητές μου ειδικότερα, ηγούμαι του “IT Demand” στη νοτιοανατολική Ευρώπη, που περιλαμβάνει Ελλάδα, Σερβία και Ρουμανία. Το τμήμα μου είναι υπεύθυνο για το budgeting και το planning (σε οικονομικούς όρους και σε θέματα projects) των εταιρειών του ομίλου σε αυτήν τη γεωγραφική ζώνη, για τη διαχείριση αλλαγών, το project delivery, το service delivery και το operations. Παράλληλα, διαχειριζόμαστε και όλο το demand management του business.

netweek: Με ποιο τρόπο εκμεταλλεύεστε τις νέες τεχνολογίες για την αύξηση της πιστότητας των πελατών σας και πώς αυτές μπορούν να κάνουν πραγματικότητα το omni-channel όραμα της ΑB Βασιλόπουλος;

Δημήτρης Βαλινδράς: Για την εταιρεία μας είναι πολύ σημαντική η χρήση των νέων τεχνολογιών, ώστε κάθε φορά να είμαστε μέσα στις εξελίξεις. Έχουμε αναπτύξει μια omnichannel προσέγγιση που δικτυώνει όλα τα κανάλια αλληλεπίδρασης με τους πελάτες μας για να προσφέρουμε την άριστη εξυπηρέτηση της ΑΒ, ανεξάρτητα από το μέσο με το οποίο ο κάθε πελάτης έρχεται σε επαφή μαζί μας. Μέσα από το νέο site μας και το loyalty portal προσφέρουμε ολοκληρωμένη online εμπειρία στους χρήστες που έχουν λογαριασμό στο www.ab.gr κι έτσι καταφέρνουμε και πετυχαίνουμε πάντα μια περισσότερο προσωποποιημένη επικοινωνία με τους καταναλωτές. Με περιεχόμενο που ανανεώνεται καθημερινά, το site της εταιρείας μας έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των χρηστών.

Μέσω του ανανεωμένου site, οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν online λογαριασμό με την κάρτα AB Plus. Επιπλέον, προσφέρουμε μια κατά πολύ βελτιωμένη έκδοση της υπηρεσίας «Αποστολή στο σπίτι», επιλογή αναζήτησης στο site, καθώς και σύνθετη αναζήτηση συνταγών. Στο loyalty portal έχουν δημιουργηθεί πολλοί λογαριασμοί, ενώ οι περισσότεροι από αυτούς έχουν συνδεθεί με την κάρτα AB Plus. Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι μέσω της ηλεκτρονικής σύνδεσης ενός λογαριασμού με την κάρτα AB Plus, οι πελάτες μας έχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης των αγορών, των αποδείξεων και των πόντων, μπορούν να ενημερώνουν τα στοιχεία τους για μια πιο προσωποποιημένη επικοινωνία και, τέλος, να αποκτήσουν αντίγραφα καρτών με τη λειτουργία της επανεκτεκτύπωσης, Τέλος, μέσω της συνεργασίας με την Τράπεζα Πειραιώς, δημιουργήσαμε τις νέες κάρτες AB Plus Mastercard, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες μας, για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά, να αποκτήσουν το προϊόν που τους ταιριάζει, επιλέγοντας από μια παλέτα τραπεζικών προϊόντων- χρεωστικής, πιστωτικής και προπληρωμένης κάρτας - με κοινό πρόγραμμα επιβράβευσης.

netweek: Θα μπορούσατε να αναφερθείτε στα πιο σημαντικά έργα Πληροφορικής που υλοποιήσατε τελευταία και την επίδραση που είχαν στον οργανισμό σας;

Δημήτρης Βαλινδράς: Πολύ σημαντικό έργο για εμάς είναι τα Κέντρα Αριστείας ένα έργο που ξεκινήσαμε το 2013, για το οποίο είμαστε πολύ υπερήφανοι. Είναι μία επένδυση στρατηγικής σημασίας για την ΑΒ Βασιλόπουλος και για τον Όμιλο Delhaize, ο οποίος επέλεξε τη χώρα μας για να αναπτύξει αυτά τα Κέντρα, δείχνοντας την εμπιστοσύνη του στην εταιρεία μας. Τα Κέντρα Αριστείας αναπτύσσουν εξειδικευμένες λύσεις λογισμικού σε επίπεδο λιανεμπορίου (SAP Retail, ηλεκτρονικού εμπορίου, Intranet), καθορίζουν στρατηγικές τεχνολογίας, χειρίζονται τις περιφερειακές εφαρμογές και την περιφερειακή υποδομή, με απώτερο στόχο τη δημιουργία βέλτιστων πρακτικών στην εξέλιξη της οργάνωσης συνολικά του Ομίλου.

Ένα ακόμα σημαντικό έργο που υλοποιήσαμε τελευταία είναι η αλλαγή και βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας μέσω του SAP Retail. Το SAP Retail αποτελεί σημαντικό μοχλό για την αποτελεσματικότητα και τον ανασχεδιασμό των επιχειρηματικών διαδικασιών. Είναι το σύστημα που διαχειρίζεται τις αγορές, τις πωλήσεις και τις διακινήσεις εμπορευμάτων για αποθήκες και καταστήματα. Ο στόχος μας είναι η δημιουργία ενός προτύπου που υλοποιεί βέλτιστες πρακτικές και μοντέλα λειτουργίας, τα οποία στο μέλλον αναμένεται να εφαρμοστούν και στις υπόλοιπες εταιρείες του Ομίλου. Η σημασία του είναι μεγάλη και αυτό γιατί στο σημερινό κόσμο των πληροφοριακών συστημάτων - όπου επικρατούν διαφορετικά λειτουργικά συστήματα, πρωτόκολλα και κανάλια επικοινωνίας, διαφορετική αρχιτεκτονική και πρότυπα - το SAP Retail λειτουργεί ουσιαστικά ως «διαμεσολαβητής» για την εξασφάλιση της ομαλής αλληλεπίδρασης όλων αυτών. Ένα ακόμα σημαντικό επίτευγμά μας είναι το online loyalty πρόγραμμα, το οποίο σας αναφέραμε προηγουμένως.

netweek: Και το cloud; Με ποιο τρόπο το εκμεταλλεύεστε και πόσο σημαντικό είναι για εσάς;

Δημήτρης Βαλινδράς: Εκμεταλλευόμαστε ήδη το cloud σε πιλοτική φάση, σε Ελλάδα, Ρουμανία, Ευρώπη και Αμερική. Προς το παρόν έχουμε καταλήξει σε πλατφόρμες της Microsoft. Ως πολυεθνική εταιρεία είχαμε εξετάσει και άλλες λύσεις στο παρελθόν, τις οποίες δεν μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε ένεκα νομικών κωλυμάτων. Καθώς έχουμε γραφεία τόσο σε Αμερική όσο και σε Ευρώπη δεν μπορούσαμε να εφαρμόσουμε μια λύση cloud, η οποία θα διαχειρίζονταν προσωπικά δεδομένα σε μια χώρα που δεν έχει τόσο αυστηρή νομοθεσία, όσο η Ευρώπη. Δεν μας επιτρεπόταν να χρησιμοποιήσουμε data centers εκτός Ευρώπης ή εταιρειών που δεν μπορούσαν να το εγγυηθούν αυτό.

Έτσι, έχοντας ως κύριο γνώμονα την προστασία των προσωπικών στοιχείων των πελατών μας (data privacy) και την αξιοπιστία (reliability) των υπηρεσιών του, προβήκαμε στις στρατηγικές επιλογές συνεργασίας με Amazon Web Services για τα Digital/Omni-channel έργα και με Microsoft Azure technology σε υβριδικό Cloud μοντέλο (κάποια συστήματα εσωτερικά και κάποια εκτός με διασυνδεσιμότητα μεταξύ τους). Το εν λόγω σύστημα τρέχει από τον Αύγουστο του 2014 (έχει ολοκληρωθεί σε Βέλγιο, Σερβία, Ρουμανία, ενώ για τη χώρα μας βρίσκεται σε κατάσταση roll-out).

netweek: Ποια αλλά σημαντικά IT projects έχετε στο πλάνο σας;

Δημήτρης Βαλινδράς: Μας ενδιαφέρει και το BYOD. Δεν το έχουμε προχωρήσει ακόμα γιατί είμαστε αρκετά αυστηροί σε θέματα ασφάλειας δεδομένων. Όπως είναι στημένη η υποδομή μας, είναι αρκετά σύνθετο και περίπλοκο να προσφέρουμε πρόσβαση στα εταιρικά δεδομένα στον καθένα, από το τηλέφωνο ή το tablet. Προς το παρόν τρέχει ένα πιλοτικό project BYOD, όπου αποκτά κανείς πρόσβαση στα εταιρικά δεδομένα μέσα από ένα σύστημα authentication, αλλά ακόμα αυτό δεν έχει εφαρμοστεί. Ένα ακόμα project που τρέχουμε πιλοτικά (εσωτερικά) είναι τα ηλεκτρονικά κουπόνια.

netweek: Ποιο είναι το budget του τμήματός σας για φέτος;

Δημήτρης Βαλινδράς: Αυτό που μπορώ να σας πω είναι γενικά ότι ανέρχεται σε μερικά εκατομμύρια ευρώ και ότι είναι in line με τα KPIs του κλάδου. Ένα ποσοστό από τον συνολικό προϋπολογισμό της εταιρείας θα δοθεί για την υλοποίηση προγραμμάτων της Διεύθυνσης Πληροφορικής. Το ποσό αυτό θα επιμεριστεί στις περιοχές όπου ήδη κινούμαστε και αναπτυσσόμαστε, καθώς και σε νέες επενδύσεις Στις προτεραιότητές μας είναι να επενδύουμε σε κάθε τι νέο που διευκολύνει τη δουλειά μας, καλυτερεύει τις συνθήκες εργασίας και βελτιώνει τις υπηρεσίες που προσφέρουμε στους πελάτες μας.


netweek: Πόσο άτομα απασχολείτε στο τμήμα σας; Με ποια κριτήρια στελεχώνετε το τμήμα σας και σε ποια skills δίνετε προτεραιότητα;

Δημήτρης Βαλινδράς: Η Διεύθυνση Πληροφορικής στην ΑΒ Βασιλόπουλος αποτελείται από 100 περίπου στελέχη εξειδικευμένα σε θέματα ανεφοδιασμού της αλυσίδας και λιανεμπορίου (operational & digital). Για τις τρεις χώρες στις οποίες ηγούμαι, το προσωπικό του ΙΤ ανέρχεται σε 170 άτομα περίπου. Όσον αφορά τα κριτήρια στελέχωσης του τμήματός μου, μας ενδιαφέρουν δυναμικά άτομα και γερά μυαλά. Σε ορισμένες περιπτώσεις δεν χρειάζεται να έχουν προηγούμενη εργασιακή εμπειρία, καθώς θέλουμε να δίνουμε ευκαιρίες και σε αποφοίτους που μόλις μπαίνουν στην αγορά. Ωστόσο, για συγκεκριμένους τομείς - όπως στα development tools - ζητάμε άτομα με πολυετή εμπειρία. Σε κάθε περίπτωση χρειαζόμαστε εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία έτσι ώστε να κερδίσουν όλοι. Και είναι σημαντικό ότι η επιλογή του προσωπικού που θα στελεχώσει τον οργανισμό μας γίνεται με αξιοκρατικές μεθόδους.

Μπορεί ένας μεγάλος πολυεθνικός όμιλος retail να μην αποτελεί εκ πρώτης όψεως θέλγητρο για τα στελέχη της Πληροφορικής, ωστόσο, τα οφέλη που μπορεί να κερδίσει ένα μέλος της ομάδας μας είναι πολλά. Όταν είσαι κοντά στο business, όταν έχεις όρεξη να δουλέψεις και δημιουργείς ιδέες, ο όμιλός μας σου δίνει πολλές ευκαιρίες για να κάνεις πραγματικότητα πράγματα που δεν φανταζόσουν. Όπως το ότι μπορείς να εξελιχθείς και να απασχοληθείς σε οποιαδήποτε εταιρεία του ομίλου στο εξωτερικό. Προσφέρουμε στα στελέχη μας ένα εξαιρετικό περιβάλλον εργασίας που τους βοηθάει να αναπτύξουν ένα διαφορετικό mindset και να εξελίξουν την καριέρα τους.

netweek: Με τι φιλοσοφία διοικείτε μια τόσο μεγάλη ομάδα;

Δημήτρης Βαλινδράς: Τόσο το Delhaize Group όσο και ο ΑΒ Βασιλόπουλος χαρακτηρίζονται από μια πολύ ανθρωποκεντρική φιλοσοφία. Νοιαζόμαστε για τους ανθρώπους μας, θέλουμε να υπάρχει ένα κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης ανάμεσα στον εργοδότη και στους εργαζόμενους. Η ομάδα είναι διαποτισμένη από ένα ομαδικό πνεύμα, χωρίς να υπάρχουν conflicts. Δεν θέλω να αδικώ και δεν αδικώ κανένα μέσα στην ομάδα. Αλλά όταν χρειάζεται πρέπει να δείχνεις την πρέπουσα αυστηρότητα, ειδικά όσον αφορά την τήρηση των αρχών του ομίλου. Αυτό είναι που χαρακτηρίζει τη διοίκηση και το τμήμα μου, δικαιοσύνη και εμπιστοσύνη στις αρχές.

netweek: Πόσο σημαντική είναι η σχέση ενός CIO με τα υπόλοιπα διοικητικά στελέχη της εταιρείας;

Δημήτρης Βαλινδράς: Οι εξελίξεις από μόνες τους είναι που απαιτούν από στελέχη με αυτό το ρόλο να συνδέονται στενά με τη διοίκηση των επιχειρήσεων για τις οποίες εργάζονται. Ο CIO θα πρέπει να βρίσκεται σε άμεση συνεννόηση και επικοινωνία με τα μέλη της διοικητικής ομάδας, ώστε να εξασφαλίζεται πως οι στόχοι της Διεύθυνσης Πληροφορικής ευθυγραμμίζονται με τους στόχους της εταιρείας. Oι διοικήσεις των επιχειρήσεων θέλουν να έχουν έναν ηγετικό ρόλο αναγνωρίζουν τη συμβολή της Πληροφορικής στην ανάπτυξη των εταιρειών. Μια τέτοια εταιρεία είναι και η δική μας που δείχνει στην πράξη ότι θέλει να είναι μέρος των εξελίξεων και, γιατί όχι, να τις οδηγεί. Γι’ αυτό και συμμετέχω στο Executive Committee (το αντίστοιχο ΔΣ), την εκτελεστική επιτροπή της εταιρείας και το ανώτερο όργανο για την Ελλάδα. Τo Executive Committee είναι μια ομάδα 10 διοικητικών στελεχών που ενημερώνεται τακτικά (κάθε εβδομάδα) για την πορεία της εταιρείας, τις προτεραιότητες και τη στρατηγική. Στην ΑΒ αναγνωρίσαμε πολύ νωρίς την ανάγκη για μια Omni channel προσέγγιση, με αποτέλεσμα ο τομέας της Πληροφορικής να αποτελεί μια προτεραιότητα.

netweek: Τι συμβουλές θα δίνατε στους συναδέλφους για να εξελίξουν περαιτέρω την καριέρα τους;

Δημήτρης Βαλινδράς: Θα πρέπει πάντα να βρίσκονται στο επίκεντρο των τεχνολογικών εξελίξεων, να ενημερώνονται συνεχώς για τα νέα δεδομένα στον τομέα τους και να ανανεώνουν τις γνώσεις τους. Είναι πολύ σημαντικό να είναι καλά καταρτισμένοι στον τομέα τους, καθώς η εξειδίκευση είναι το «κλειδί» που θα τους οδηγήσει στην επιτυχία. Σε κάθε περίπτωση η υπομονή, η επιμονή και η ομαδικότητα είναι χαρακτηριστικά που καλό θα ήταν να έχει κάθε εργαζόμενος.

netweek: Πόσο σημαντικό είναι για έναν CIO να έχει καλές σχέσεις συνεργασίας με τους vendors;

Δημήτρης Βαλινδράς: Ο CIO ως «ζωντανό» και ενεργό μέλος της διοικητικής ομάδας μιας εταιρείας χρειάζεται και οφείλει να έχει καλές σχέσεις με όλα τα συνεργαζόμενα μέλη και κατ’ επέκταση με τους vendors. Αυτό που εκτιμάμε είναι ότι πολλοί από τους vendors επιθυμούν να βρίσκονται μπροστά στις τεχνολογικές εξελίξεις και να μαθαίνουν «από πρώτο χέρι» κάθε τι μοντέρνο, νέο και σύγχρονο στην Πληροφορική, που στην ουσία θα διευκολύνει τη δουλειά τους. Υπάρχουν δύο στρατηγικές επιλογής των vendors στο χώρο του IT: το “best of breed” και το “best of class”. H μια σχολή είναι το “best of breed”, με τον CIO να αναλαμβάνει το ρόλο του integrator και του ενορχηστρωτή. Θα έλεγα ότι σε μεγάλο βαθμό, ωστόσο, έχει επικρατήσει η σχολή του “best in class”, όπου μπορεί να μην είναι η καλύτερη λύση στα επιμέρους, αλλά σου προσφέρει μια λύση «όλα σε ένα».

Το αποτέλεσμα σήμερα είναι να έχουν γιγαντωθεί οι μεγάλοι vendors και να έχουν εξαφανιστεί πολλοί από τους μικρότερους, δημιουργώντας μονοπώλια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι “best in class vendors” να έχουν «θεριέψει» τόσο πολύ που, κάποιες φορές, να συμπεριφέρονται αυταρχικά και όχι τόσο συνεργατικά. Σε «κλειδώνουν» στη λύση τους και δεν μπορείς να κάνεις κάτι γιατί το κόστος της αλλαγής είναι μεγάλο. Και αυτό είναι κάτι που με ενοχλεί. Και αν δεν αλλάξει αυτή η κατάσταση εκτιμώ ότι τελικά θα «τουμπάρει» η φιλοσοφία του “best in class”, δίνοντας τη θέση αυτών των vendors σε άλλους ανερχόμενους.

netweek: Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ένας CIO που δραστηριοποιείται στην αγορά του retail; Πιστεύετε ότι απειλείται από κάποιον άλλο ρόλο, για παράδειγμα, αυτόν του CMO;

Δημήτρης Βαλινδράς: Επειδή η αγορά retail εξελίσσεται διαρκώς και υπάρχει έντονος ανταγωνισμός, ο CIO χρειάζεται συνεχώς να ανανεώνει τις γνώσεις του και να μαθαίνει ότι νεότερο αναπτύσσεται στο πεδίο του. Όσο πιο ενημερωμένος είναι, τόσο πιο σύγχρονες πρωτοβουλίες και υπηρεσίες θα αναπτύσσει και τόσο πιο κοντά θα βρίσκεται στους καταναλωτές και στις ανάγκες τους - οι οποίες μεταβάλλονται συνεχώς. Λαμβάνοντας υπόψη το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της Πληροφορικής σήμερα, και με δεδομένο ότι κινούμαστε σε μία «ψηφιοποίηση» όλων των διαδικασιών και των υπηρεσιών, δεν μπορώ να μην υποστηρίξω ότι ο ρόλος του CIO σε μία εταιρεία θα συνεχίσει να είναι όλο και πιο σημαντικός. Ως εκ τούτου δεν νομίζω ότι ο CIO απειλείται από ένα ρόλο όπως αυτός του CMO. Αυτό που καλείται να κάνει η Πληροφορική σήμερα όλο και περισσότερο είναι ένα είδος Change Management, Process Engineering.

Όταν εγκαθιστάς ένα νέο πληροφοριακό σύστημα ή μια καινούργια τεχνολογία από την πλευρά του business, εφαρμόζεις ένα είδος αλλαγής στις διεργασίες, στην οργάνωση, στο service που προσφέρεις στον πελάτη. Σήμερα ο ρόλος του Διευθυντή Πληροφορικής είναι αρκετά σύνθετος. Περιλαμβάνει τόσο το τεχνικό κομμάτι (hardware, software, τηλεπικοινωνίες), όσο και το business, όπου καλείσαι να παίξεις το ρόλο του επιχειρηματικού συμβούλου. Χρειάζονται, επίσης, και γνώσεις management, οικονομικών και HR, τις οποίες αποκτάς με την πάροδο του χρόνου. Σήμερα, πρέπει να γινόμαστε μέρος του business και να σκεφτόμαστε ως επιχειρηματίες, συνδυάζοντας τους δύο κόσμους (το τεχνικό και το επιχειρηματικό) με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

netweek (T. 363)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Netweek Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Banking / Finance

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

e-government

Μουσική Βιομηχανία

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Services

Ενέργεια / Περιβάλλον

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778