Στην εποχή των social media το email εξακολουθεί να αποτελεί το κυρίαρχο μέσο συνεργασίας στην εργασιακή μας καθημερινότητα. Όχι για πολύ….

Ποια είναι η αξία που μπορεί να έχουν οι τεχνολογίες κοινωνικής δικτύωσης στο χώρο εργασίας; Σε έκθεση της McKinsey το 2012 σχετικά με τις τεχνολογίες κοινωνικής δικτύωσης και πώς αυτές μπορούν να επηρεάσουν την παραγωγικότητα, εκτιμήθηκε ότι 900 δισ. έως 1,3 τρισ. δολάρια θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν, εάν οι εταιρείες αξιοποιούσαν τις τεχνολογίες κοινωνικής δικτύωσης. Τα νούμερα αυτά προέκυψαν από το γεγονός, ότι περίπου το 25% της παραγωγικότητας των εργαζόμενων καταλήγει στη «μαύρη τρύπα» των κλασικών πληροφοριακών συστημάτων και, κυρίως, στο e- mail. Δύο είναι οι κυρίαρχοι λόγοι που το Business εξακολουθεί να αρνείται να εγκαταλείψει το αγαπημένο του e- mail.

Καταρχάς, οι Διευθύνσεις Πληροφορικής, ιδιαίτερα στους μεγάλους οργανισμούς, είναι εκ των πραγμάτων συντηρητικές. Η ασφάλεια, ο έλεγχος και η διακυβέρνηση των πληροφοριακών συστημάτων της εταιρείας είναι ουσιώδη τόσο από τους μετόχους, όσο και από άλλα ενδιαφερόμενα μέρη. Επιπλέον, οι εταιρικές διαδικασίες υπόκεινται σε συγκεκριμένους – περιχαραγμένους – δείκτες μέτρησης απόδοσης. Κατά δεύτερον, οι μεγάλοι οίκοι ανάπτυξης επιχειρηματικού λογισμικού έχουν καθυστερήσει να καλύψουν αξιόπιστα το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στις τεχνολογίες κοινωνικής δικτύωσης και το επιχειρηματικό λογισμικό. Απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις από τη μεριά τους, ταυτόχρονα, όμως, έχουν αφήσει ένα κενό που γρήγορα καλύπτουν ανερχόμενες εταιρείες.

Πολυάριθμες είναι, πλέον, οι εμπνευσμένες από τα social media τεχνολογίες συνεργασίας τόσο νεότερες, όσο και παλαιότερες, στις οποίες επενδύεται το IT budget των επιχειρήσεων. Η απάντηση σε αυτήν την πρόκληση είναι η απλοποίηση, που στοχεύει στην αύξηση της αποδοχής του λογισμικού από τους χρήστες, μέσα από την παράλληλη μείωση της γραφειοκρατίας. Ήδη μεγάλοι vendors του χώρου έχoυν παρουσιάσει πρoτάσεις για το πώς θα πρέπει να είναι το επιχειρηματικό λογισμικό και η τεχνολογία αμιγούς κοινωνικής Δικτύωσης, για το πώς μπορεί να υλοποιηθεί το ολοκληρωμένο social business. Το business δεν μπορεί να προσποιείται για πολύ ακόμα ότι βρίσκεται στο 1993… Σήμερα όλοι, έχουν αντιληφθεί ότι οι ίδιοι οι χρήστες θα απαιτήσουν να κλείσει αυτό το κενό γρήγορα και αποτελεσματικά.

Πρόκειται για τους αποκαλούμενους millennials ή digital natives , οι οποίοι έχουν γαλουχηθεί σε έναν κόσμο, όπου τα κινητά τηλέφωνα, το Internet, ακόμα και το Facebook, αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια του περιβάλλοντός τους. Οι ίδιοι αυτοί άνθρωποι, σταδιακά ανέρχονται στην ιεραρχία των οργανισμών όπου απασχολούνται και διαμορφώνουν νέες απαιτήσεις σχετικά με το επιχειρηματικό λογισμικό. Με δυο λόγια, το λογισμικό απαιτείται να δουλεύει όπως αναμένεται, να είναι εύχρηστο και επιπλέον να είναι και όμορφο. Η συνεργασία είναι μάλλον θέμα κουλτούρας παρά τεχνολογίας και αυτοί οι άνθρωποι ήδη μοιράζονται μια κοινή κουλτούρα συνεργασίας, που οποιαδήποτε επιχείρηση είναι διατεθειμένη να επενδύσει σημαντικά για να την αξιοποιήσουν τα μέλη της.

Αργή υιοθέτηση Αύγουστος 2015, κάνοντας την βραδινή βόλτα μου στα στενά του Αγ. Κηρύκου στην Ικαρία συνάντησα έκπληκτος την ταμπέλα της φωτογραφίας. Νομίζω πως κατανοώ την αντίδραση του συμπατριώτη μου, ιδιοκτήτη της ταβέρνας. Τα τελευταία χρόνια οι άνθρωποι ξοδεύουν ένα πολύ μεγάλο μέρος του ελεύθερου χρόνου τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. To Twitter, το Facebook, το LinkedIn και το Instagram είναι ευρύτατα αποδεκτοί χώροι δημιουργικής συνεργασίας, όμως, παραδόξως, σπάνια βλέπουμε να υιοθετούνται στην εργασιακή μας καθημερινότητα. Το e-mail με τη μορφή του “reply to all” εξακολουθεί να αποτελεί το κυρίαρχο μέσο συνεργασίας. Αν αναλογιστούμε ότι τα κοινωνικά δίκτυα υιοθετήθηκαν πιο γρήγορα από κάθε άλλη τεχνολογία στην ιστορία της ανθρωπότητας – το ραδιόφωνο έφτασε τα 50 εκ. χρήστες σε 38 έτη, η τηλεόραση σε 13 έτη και το Twitter σε 9 μήνες- η αποδοχή τους από τις επιχειρήσεις είναι δραματικά αργή.