netweek - Αποκλειστική συνέντευξη του Γιώργου Αθανασόπουλου, Γενικού Διευθυντή Τεχνολογιών Πληροφορικής Ομίλου ΟΤΕ

Τετάρτη, 18 Ιουλίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Telecoms

Αποκλειστική συνέντευξη του Γιώργου Αθανασόπουλου, Γενικού Διευθυντή Τεχνολογιών Πληροφορικής Ομίλου ΟΤΕ

19 Ιανουαρίου 2015 | 10:24 Γράφει ο Γιώργος  Φετοκάκης Topics: IT Strategy,Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

Γεώργιος Αθανασόπουλος

Πώς ένας μεγάλος τηλεπικοινωνιακός όμιλος εκμεταλλεύεται τις νέες τεχνολογίες; Γιατί είναι τόσο σημαντική η εξωστρέφεια της Διεύθυνσης Πληροφορικής; Πώς μπορεί το ΙΤ να βοηθήσει στην ανάπτυξη της επιχείρησης;

netweek: Κύριε Αθανασόπουλε, έχετε αναλάβει τη θέση του Γενικού Διευθυντή Τεχνολογιών Πληροφορικής Ομίλου ΟΤΕ από τον Φεβρουάριο του 2011. Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που έχετε αντιμετωπίσει όλα αυτά τα χρόνια σε αυτή τη θέση;

Γεώργιος Αθανασόπουλος: Η βασικότερη πρόκληση ήταν να αναδιοργανώσουμε την Πληροφορική, ώστε να υποστηρίξει τη νέα εικόνα που ήθελε να περάσει ο ΟΤΕ απέναντι στους πελάτες του. Πρακτικά, αυτό που κάναμε ήταν να θέσουμε ως πρώτο μας μέλημα την εμπειρία του πελάτη και ως Πληροφορική δουλέψαμε για να βελτιώσουμε αυτή την εμπειρία, για να δημιουργήσουμε ικανοποιημένους πελάτες. Πριν από τρία χρόνια, ο ΟΤΕ εξυπηρετούσε τους πελάτες του με πολλαπλά συστήματα με προβληματική επικοινωνία. Το αποτέλεσμα ήταν να μην υπάρχει μια ενιαία εικόνα του πελάτη. Πρώτος στόχος μας ήταν να υλοποιήσουμε ένα σύστημα CRM που να βλέπει ενιαία τον πελάτη, εξυπηρετώντας τον πολύ καλύτερα, να καταγράφουμε το ιστορικό του και να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε γι’ αυτόν.

Το δεύτερο μέλημά μας ήταν να οργανώσουμε τους τεχνικούς μας, ώστε να ολοκληρώνουν αποτελεσματικότερα και ταχύτερα τις εργασίες τους. Στο πλαίσιο αυτό εγκαταστήσαμε ένα σύστημα WFM (Work Force Management), ώστε οι τεχνικοί μας να παίρνουν κάθε πρωί τις δουλειές τους σε ένα laptop και να ενημερώνουν άμεσα για τις εργασίες που έχουν ολοκληρώσει και τα πιθανά προβλήματα που προκύπτουν - με αποτέλεσμα να έχουμε μια συγκεντρωτική εικόνα και να ξέρουμε ακριβώς τι γίνεται σε όλο το πεδίο. Ο τρίτος στόχος αφορούσε την τακτοποίηση του οικονομικού μας συστήματος. Στο πλαίσιο αυτό ενσωματώσαμε τον OTE στο SAP του ομίλου, με αποτέλεσμα να έχουμε ανά πάσα στιγμή μια συγκεντρωτική εικόνα για τον OTE και τις θυγατρικές του, την Cosmote και τις θυγατρικές του εξωτερικού. Σήμερα, εκτιμώ ότι έχουμε φτάσει σε ένα πολύ ικανοποιητικό επίπεδο. Τώρα πια η Πληροφορική έχει αποκτήσει μια πολύ διαφορετική εικόνα. Αν μη τι άλλο, δεν αποτελεί πλέον αυτό το μωσαϊκό συστημάτων που υπήρχε πριν από τρία χρόνια. Oι εργασίες μοιράζονται αυτοματοποιημένα και υπάρχει μια κεντρική επικοινωνία για όλες τις δραστηριότητες του ΟΤΕ.

netweek: Συμφωνείτε ότι το ΙΤ μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για μια εταιρεία τηλεπικοινωνιών και αν ναι, με ποιούς τρόπους; Τελικά, μπορεί να επιβιώσουν οι επικοινωνίες χωρίς το ΙΤ;

Γεώργιος Αθανασόπουλος: Οι τηλεπικοινωνίες, πλέον, λόγω όγκου δεδομένων και πελατών, απαιτούν τα πάντα να βρίσκονται σε πληροφοριακά συστήματα. Οπότε, οποιαδήποτε αδυναμία των πληροφοριακών συστημάτων επηρεάζει την επαφή που έχει μια εταιρεία τηλεπικοινωνιών είτε με τον πελάτη της είτε με το service που παρέχει μέσω των τεχνικών της. Αυτό είναι πάρα πολύ εύκολα αντιληπτό. Έστω και μια μικρή καθυστέρηση μπορεί να σημάνει συναγερμό για όλους, καθώς όλα περνάνε μέσα από τα πληροφοριακά συστήματα (τόσο ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε τους πελάτες όσο και το πώς εργαζόμαστε στο πεδίο).

netweek: Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι σημαντικότερες προτεραιότητες για έναν CIO σήμερα; Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του σε μια εταιρεία τηλεπικοινωνιών, όπου η τεχνολογία αποτελεί κινητήριο μοχλό των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της;

Γεώργιος Αθανασόπουλος: Ο ρόλος του Διευθυντή Πληροφορικής έχει αλλάξει. Από την εποχή της μηχανογράφησης με το διεκπεραιωτικό του ρόλο και τα μεγάλο «μπαμ» του 2000, φτάσαμε σήμερα σε ένα σημείο όπου η Πληροφορική βασίζεται σε δύο άξονες. Ο πρώτος έχει να κάνει με τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών μιας εταιρείας και ο δεύτερος με την υποστήριξη της ανάπτυξης. Έτσι, ένας Διευθυντής Πληροφορικής πρέπει, εκτός από την υποστήριξη της υποδομής ΙΤ και την παροχή υπηρεσιών που βελτιώνουν την εικόνα της εταιρείας του, να φροντίζει και για την εξωστρέφεια του ίδιου και του τμήματός του.

netweek: Αναμφίβολα, το κτίσιμο μιας καλής σχέσης ανάμεσα στον CIO και στη διοίκηση είναι αποφασιστική για την επιτυχία, Με ποιους τρόπους πιστεύετε ότι μπορεί να κτιστεί αυτή η σχέση;

Γεώργιος Αθανασόπουλος: Ο Διευθυντής Πληροφορικής αποτελεί μέρος της διοίκησης. Οι σχέσεις του με την υπόλοιπη διοικητική ομάδα έχουν να κάνουν με το τι είδος υπηρεσίες προσφέρει. Αν βοηθάει, δηλαδή, τη στοχοθεσία και την κατεύθυνση της εταιρείας ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσεται η Πληροφορική. Για παράδειγμα, όλος ο μετασχηματισμός που κάναμε, ήταν στο πλαίσιο του στόχου που έθεσε ο Μιχάλης Τσαμάζ όταν πρωτοήρθε στον ΟΤΕ, βάζοντας στο επίκεντρο τον πελάτη. Ο δεύτερος στόχος ήταν να βοηθήσουμε στην αύξηση των εσόδων. Στο πλαίσιο αυτό κάναμε δύο στρατηγικές κινήσεις. Να αναπτύξουμε στην εσωτερική αγορά το ICT service και να προσφέρουμε υπηρεσίες σε θυγατρικές της Deutsche Telekom (για παράδειγμα, τρέχουμε όλη την υποστήριξη Πληροφορικής της θυγατρικής στην Ολλανδία).

Η Deutsche Telekom μάς αναθέτει δουλειές που αφορούν τις θυγατρικές της εταιρείες, γιατί αποδείξαμε ότι διαθέτουμε την τεχνογνωσία να δημιουργήσουμε ένα κέντρο παροχής υπηρεσιών Πληροφορικής σε τηλεπικοινωνιακούς πάροχους. Κάτι το οποίο εκμεταλλεύτηκαν μέσα από μία «win-win» σχέση: και η Deutsche Telekom κάνει οικονομίες κλίμακας, κι εμείς εξαπλωνόμαστε και αυξάνουμε τα έσοδά μας ως εταιρεία. Εν κατακλείδι, η συνεισφορά του CIO στο συνολικό έργο της διοικητικής ομάδας σχετίζεται άμεσα με το κατά πόσο η ανάπτυξη της Πληροφορικής είναι συγχρονισμένη με τη στοχοθεσία που βάζει η διοίκηση της εταιρείας. Αυτό θεωρώ ότι το έχουμε πετύχει.

netweek: Με ποιο τρόπο εκτιμάτε ότι γίνεται σήμερα η σύγκλιση τηλεπικοινωνιών και Πληροφορικής;

Γεώργιος Αθανασόπουλος: Οι τηλεπικοινωνίες και η Πληροφορική είναι πλέον άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Ο πελάτης ζητάει μια ενιαία υπηρεσία, αδιαφορώντας για τους εσωτερικούς διαχωρισμούς μιας εταιρείας τηλεπικοινωνιών. Στα έργα που αναπτύσσουμε και εσωτερικά και εξωτερικά δουλεύουμε πάρα πολύ στενά με τους ανθρώπους του δικτύου. Δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε και αλλιώς. Φανταστείτε μια εφαρμογή που λειτουργεί μεν, αλλά οι επιδόσεις της είναι προβληματικές λόγω κακής ποιότητας της δικτυακής σύνδεσης.

netweek: Τι κίνητρα δίνετε στα στελέχη σας και τι προϋποθέσεις δημιουργείτε για την ανάπτυξη των ταλέντων; Τι συμβουλές θα δίνατε, επίσης, στους συναδέλφους σας CIO για την περαιτέρω εξέλιξη της καριέρας τους;

Γεώργιος Αθανασόπουλος: To έμψυχο δυναμικό είναι κρίσιμο για την Πληροφορική. Και αυτό γιατί έχουμε να κάνουμε με έναν τομέα που σχετίζεται άμεσα με την ανθρώπινη απόδοση και ικανότητα. Οι ίδιοι οι άνθρωποι, η τεχνογνωσία και ποιότητά τους, αλλά και η ικανότητα επικοινωνίας και συνεργασίας είναι πολύ σημαντικά κριτήρια επιλογής για τη στελέχωση της ομάδας μας. Στον ΟΤΕ προσφέρουμε ευκαιρίες εξέλιξης στους ανθρώπους μας, διαθέτουμε προγράμματα εκπαίδευσης και ανάπτυξης. Ο ΟΤΕ προσφέρει ένα από τα πιο ελκυστικά περιβάλλοντα εργασίας. Είμαστε μια εταιρεία που αναπτύσσεται συνεχώς, κάνοντας έργα εσωτερικά, έργα για την ελληνική αγορά, αλλά και για την Deutsche Telekom. Κάτι πολύ σημαντικό, λαμβάνοντας υπόψη τη δύσκολη οικονομική κατάσταση της χώρας μας. Η περίοδος που διανύουμε είναι περίοδος έντονης δραστηριότητας για την Πληροφορική του ΟΤΕ, δημιουργώντας, έτσι, ένα ελκυστικό περιβάλλον εργασίας.

Όσον αφορά στους συναδέλφους μου, μια μεγάλη παγίδα στην οποία πέφτουμε όλοι μας είναι ο μονοδιάστατος προσανατολισμός στον περιορισμό του κόστους. Αυτό δεν αρκεί. Χρειάζεται να συμβάλλουμε και στη δημιουργία πρόσθετων εσόδων. Αυτό σημαίνει ανάπτυξη. Και πρέπει κανείς να την κάνει πριν φτάσει σε αδιέξοδο, διότι τότε θα είναι αργά. Η ανάπτυξη δεν έρχεται ακαριαία, αλλά χρειάζεται χρόνο και την κατάλληλη προετοιμασία. Τρία χρόνια προετοιμάζουμε τις δραστηριότητές μας στο ICT και στην Deutsche Telekom και μόλις φέτος ήρθαν τα αποτελέσματα. Χρειάζεται χρόνος γιατί μεταβάλλεται και ο τρόπος εργασίας. Είναι διαφορετικό να εξυπηρετείς έναν εσωτερικό πελάτη και διαφορετικό να εξυπηρετείς έναν εξωτερικό.

netweek: Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι σημαντικότερες τάσεις που χαρακτηρίζουν το ΙΤ σήμερα και πώς τις εκμεταλλεύεστε;

Γεώργιος Αθανασόπουλος: Τρεις είναι οι κυριότερες τάσεις, οι οποίες βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων της κοινότητας Πληροφορικής: τα Big Data, το cloud και το machine-to-machine. Εμείς δουλεύουμε πάνω σε όλες αυτές τις τάσεις. Στο cloud προσφέρουμε υπηρεσίες τόσο για οικιακούς όσο και για εταιρικούς πελάτες. Στο machine-to-machine δουλεύουμε πάνω σε έργα στην ελληνική αγορά. Γύρω από τα Big Data έχει ανοίξει μια ολόκληρη συζήτηση που έχει να κάνει με τα δομημένα δεδομένα, με τα δεδομένα του δικτύου και τα δεδομένα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Στο πλαίσιο αυτό συνεργαζόμαστε και με άλλες εταιρείες, αλλά και με πανεπιστήμια. Το πρόβλημα της ιντερνετικής επικοινωνίας στην Ελλάδα είναι ότι έχουμε να κάνουμε με τρεις διαφορετικές γλώσσες: τα ελληνικά, τα αγγλικά και τα greeklish. Εκτιμώ, ωστόσο, ότι πολύ σύντομα θα είμαστε σε ένα πολύ καλό σημείο, καθώς τα αποτελέσματα είναι πολύ ενθαρρυντικά.

netweek: Θα μπορούσατε να αναφερθείτε στα πιο σημαντικά IT projects που έχετε υλοποιήσει, αλλά και στα σημαντικότερα IT projects που τρέχουν αυτή τη στιγμή στον οργανισμό;

Γεώργιος Αθανασόπουλος: Έχουμε υλοποιήσει πολλά projects. Θα αναφερθώ στα τρία μεγαλύτερα:

1. Τακτοποιήσαμε τα του οίκου μας. Πλέον όλες οι εταιρείες του ομίλου συνδέονται σε ένα ενιαίο περιβάλλον SAP.
2. Έχουμε πλέον μια ενιαία εικόνα του πελάτη σε όλα τα σημεία επαφής μαζί του, με την υλοποίηση του συστήματος Siebel.
3. Αποκτήσαμε τη δυνατότητα καλύτερης οργάνωσης και αντίληψης για τις δραστηριότητες των τεχνικών μας στο πεδίο με την υλοποίηση του Work Force Management (WFM).

Μπορεί όλα τα παραπάνω να ακούγονται απλά, αλλά στην πράξη ήταν δύσκολα έργα που χρειάστηκαν πολλή δουλειά, ξενύχτι και προσπάθεια από όλες τις ομάδες. Υπάρχουν και άλλα IT Projects που βρίσκονται σε εξέλιξη. ’λλωστε, τα έργα στην Πληροφορική εξελίσσονται διαρκώς, όπως και η δραστηριότητα της εταιρείας μας. Θέλουμε να κάνουμε αλλαγές στα συστήματα OSS, τα πληροφοριακά συστήματα του δικτύου, τα συστήματα provisioning. Στόχος μας είναι να αυτοματοποιήσουμε ακόμη περισσότερο τις διαδικασίες. Ταυτόχρονα, δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στην ανάπτυξη και την εξωστρέφεια. Η επόμενη τριετία σηματοδοτείται από την εξωστρέφεια της Πληροφορικής του ΟΤΕ προς την ελληνική αγορά, αλλά και προς την Deutsche Telekom.

netweek: Με ποιο τρόπο μπορείτε να πετύχετε αυτή την εξωστρέφεια;

Γεώργιος Αθανασόπουλος: Συνεργαζόμαστε πάρα πολύ στενά με την εμπορική διεύθυνση σε ότι αφορά την ελληνική αγορά και συμμετέχουμε σε όλα τα μεγάλα έργα Πληροφορικής που αφορούν στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα. Παράλληλα, προσδοκούμε να μας ανατεθούν επιπλέον έργα από τη Deutsche Telekom. Θέλω να πιστεύω ότι οι επιτυχίες που σημειώσαμε τα τελευταία τρία χρόνια θα συνεχιστούν και την επόμενη τριετία. Αυτή η πρακτική, η εξωστρέφεια, είναι σημαντική τόσο για εμάς όσο και για τη χώρα. Αναπτύσσουμε νέους τομείς δραστηριότητας, φέρνουμε νέες πηγές εσόδων στον ΟΤΕ και προσλαμβάνουμε ανθρώπους μέσα σε περίοδο κρίσης.

netweek: Πώς μπορείτε να εκμεταλλευτείτε την τεχνολογία στο μέλλον πέρα από την εξωστρέφεια;

Γεώργιος Αθανασόπουλος: Ένας CIO οφείλει να παρακολουθεί στενά πώς εξελίσσεται η τεχνολογία. Πρέπει να ενημερώνεται διαρκώς, να δοκιμάζει προγράμματα σε πιλοτικό επίπεδο. Παράλληλα, όμως, θα πρέπει να είναι συντηρητικός στις αποφάσεις του με βάση το τι μπορεί να αποτελέσει επιτυχημένο προϊόν και τι όχι. Πολλές φορές η βιομηχανία έχει δαπανήσει σε ιδέες που δεν έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Στα εργαστήρια του ΟΤΕ, αλλά και σε συνεργασία με μεγάλες εταιρείες του χώρου, προσπαθούμε να αποκτήσουμε τεχνογνωσία σε οτιδήποτε καινούργιο υπάρχει. Αλλά είμαστε πολύ προσεκτικοί στο πώς επενδύουμε τα χρήματα μας, πάντα σε συνεργασία με την Οικονομική και Εμπορική διεύθυνση. Φυσικά, οφείλουμε να είμαστε έτοιμοι να αξιοποιήσουμε οποιαδήποτε ευκαιρία παρουσιαστεί. Και γι αυτό, παρακολουθούμε όλες τις εξελίξεις σε επίπεδο πιλοτικών έργων και labs.

netweek: Πόσο δυσκολεύουν το έργο σας οι κανονιστικές ρυθμίσεις που επιβάλλονται από το κράτος;

Γεώργιος Αθανασόπουλος: Οι κανονιστικές ρυθμίσεις θέτουν πολύ μεγάλες δυσκολίες, κυρίως όσον αφορά την ενιαία αντιμετώπιση του πελάτη, που είναι για εμάς βασικό ζητούμενο. Αναγκαζόμαστε να συντηρούμε δύο διαφορετικούς κόσμους, αυτόν της κινητής και αυτόν της σταθερής γιατί δεν μπορούμε να πράξουμε διαφορετικά. Αυτό χρειάζεται να αλλάξει, ειδικά σε μια εποχή όπου η τάση είναι προς την απορρύθμιση.

netweek (T. 357)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Netweek Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Banking / Finance

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

e-government

Μουσική Βιομηχανία

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Services

Ενέργεια / Περιβάλλον

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778