Η Ίσκρα Νικόλοβα, CTO, Vodafone Greece, μιλάει στο netweek για τις κυριότερες τεχνολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ένας μεγάλος οργανισμός τηλεπικοινωνιών, για τη μεγάλη σημασία που έχει η βελτίωση της εμπειρίας των καταναλωτών, αλλά και για την καταλυτική επίδραση των νέων τεχνολογίων στην επιχειρηματική ανάπτυξη.

netweek: Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε σήμερα, ως CTO μιας μεγάλης εταιρείας τηλεπικοινωνιών;

Ίσκρα Νικόλοβα: Η Vodafone Ελλάδας είναι ένας αξιόπιστος πάροχος συνολικών υπηρεσιών επικοινωνίας που στηρίζει ενεργά ιδιώτες και επιχειρήσεις, καλύπτοντας κάθε σύγχρονη ανάγκη τους για επικοινωνία, με καινοτόμα προϊόντα, ολοκληρωμένες υπηρεσίες και εξαιρετική εμπειρία πελάτη. Στρατηγικός μας στόχος και, παράλληλα, πρόκληση για εμάς είναι να προσφέρουμε εξαιρετική εμπειρία στους πελάτες μας και νέες δυνατότητες για αξιόπιστη και ευέλικτη επικοινωνία. Υλοποιώντας το επενδυτικό πλάνο ανάπτυξης της εταιρείας μας, το τμήμα μας αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες, επεκτείνει και αναβαθμίζει συνεχώς το δίκτυο, ώστε η Vodafone να μπορεί σήμερα να παρέχει τη βέλτιστη εμπειρία πελάτη. Μέσα από τον κατάλληλο σχεδιασμό σε θέματα δικτύου, υπηρεσιών αλλά και επιχειρησιακών διαδικασιών, καθώς και με αξιοποίηση των πιο σύγχρονων τεχνολογιών, παραμένουμε πρωτοπόροι στην αγορά, διαθέτοντας τις πιο καινοτόμες λύσεις.

netweek: Στην ευρέως κορεσμένη και έντονα αμφισβητούμενη αγορά τηλεπικοινωνιών, η διατήρηση καλών σχέσεων με τους πελάτες είναι ιδιαίτερα σημαντική. Πώς η τεχνολογία σάς βοηθάει σε αυτόν τον τομέα; Θα μπορούσατε να αναφερθείτε σε συγκεκριμένες τεχνολογικές καινοτομίες που χρησιμοποιείτε για να βελτιώσετε την εμπειρία των πελατών σας;

Ίσκρα Νικόλοβα: Η εξαιρετική εμπειρία πελάτη βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής μας. Αυτός είναι ο βασικός άξονας γύρω από τον οποίο περιστρέφονται οι δράσεις μας σε όλα τα επίπεδα της λειτουργίας μας. Προς αυτήν την κατεύθυνση υιοθετούμε τεχνολογικές καινοτομίες για τη διαρκή βελτίωση τόσο των επιχειρησιακών μας λειτουργιών, όσο και τη διάθεση των πιο πρωτοποριακών προϊόντων και υπηρεσιών. Ενδεικτικά, μπορούμε να αναφέρουμε την εφαρμογή My Vodafone app που δίνει στους συνδρομητές μας πλήρη έλεγχο στη χρήση χρόνου ομιλίας, SMS και δεδομένων, με μία κίνηση, εύκολα και γρήγορα, όπου κι αν βρίσκονται, από το smartphone ή το tablet τους. Επιπλέον, η Vodafone είναι η πρώτη εταιρεία που έφερε στην ελληνική αγορά την τεχνολογία “3G femtocell” και διέθεσε αποκλειστικά την πρωτοποριακή λύση “Vodafone Full Σήμα”, η οποία παρέχει υψηλής ποιότητας κάλυψη 3G σε εσωτερικούς χώρους, ακόμη και στα πιο δύσκολα σημεία, όπως για παράδειγμα σε υπόγειους χώρους, όπου μέχρι πρότινος η επικοινωνία πιθανόν να ήταν δύσκολη. Σήμερα η Vodafone, με στόχο πάντα τη βέλτιστη εμπειρία πελάτη, αξιοποιεί την τεχνολογία Fixed Mobile Bonding και συνενώνει το υπερσύγχρονο και συνεχώς επεκτεινόμενο δίκτυο κινητής 4G με το αξιόπιστο σταθερό, ευρυζωνικό δίκτυο, πρωτοπορώντας για μία ακόμη φορά στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών.

Μέσα από τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία Fixed Mobile Bonding, οι συνδρομητές της Vodafone σύντομα θα μπορούν να απολαμβάνουν Ιnternet στο σπίτι με ταχύτητες υπερδιπλάσιες του VDSL. Σίγουρα, η συμβολή της τεχνολογίας στην εμπειρία πελάτη είναι σημαντική, ωστόσο τα πάντα ξεκινάνε από την κουλτούρα της εταιρείας και τη δέσμευσή μας να παρέχουμε στους συνδρομητές κορυφαία εξυπηρέτηση σε όλα τα touch points. Σας υπενθυμίζω ότι πρώτη η Vodafone παρουσίασε την υπηρεσία Προσωπικής Εξυπηρέτησης για τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες, μια υπηρεσία που απολαμβάνουν πλέον και οι συνδρομητές που συνδυάζουν πρόγραμμα συμβολαίου Vodafone κινητής με σταθερό και Internet Vodafone Home, αποκτώντας δωρεάν και αποκλειστικά τον προσωπικό τους σύμβουλο, ο οποίος φροντίζει για όλη την επικοινωνία τους, για το σταθερό, το κινητό και το Internet.

netweek: Τι τεχνολογίες και καινοτομίες ενσωματώνουν τα συστήματα BSS (Business Support Systems) και OSS (Operation Support Systems ) που χρησιμοποιείτε για την υποστήριξη των πελατών σας και των Back Office διεργασιών; Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που διαχειρίζεστε με αυτά τα συστήματα;

Ίσκρα Νικόλοβα: Η συνεχής ανάπτυξη και εξέλιξη των BSS και OSS συστημάτων αποτελεί βασικό άξονα για την υποστήριξη των πελατών μας. Με δεδομένο ότι οι προσφερόμενες υπηρεσίες αυξάνονται τόσο σε μέγεθος όσο και σε πολυπλοκότητα, μια από τις κύριες προκλήσεις αφορά την ενοποίηση των δύο αυτών περιοχών (BSS και OSS) σε νέες δομές και τεχνολογίες που θα μπορούν να αξιοποιούν στο έπακρο τις διαθέσιμες πληροφορίες, ώστε συνεχώς να βελτιώνουμε την υποστήριξη των πελατών και τελικά την εμπειρία του πελάτη. Έτσι, είμαστε σε θέση να υποστηρίζουμε αποτελεσματικά τη λειτουργία μας, να διευκολύνουμε τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων που αφορούν στη διάθεση νέων προϊόντων και ολοκληρωμένων υπηρεσιών, καθώς και να παρέχουμε στους πελάτες μας ολοκληρωμένες υπηρεσίες, που ανταποκρίνονται στις εξειδικευμένες ανάγκες τους, συνδυάζοντας καινοτομία, αποτελεσματικότητα και ευελιξία.

netweek: Ποια είναι η κάλυψη του δικτύου 4G στον ελλαδικό χώρο; Tι είδους αλλαγές είδατε στη χρήση του δικτύου μετά το λανσάρισμα του LTE; Ποιο πιστεύετε ότι είναι το δυναμικό του LTE broadcast και πώς θα μπορούσε αυτό να το εκμεταλλευτείτε εμπορικά;

Ίσκρα Νικόλοβα: Έχοντας βασική μας προτεραιότητα την περαιτέρω επέκταση της γεωγραφικής κάλυψης 4G, αλλά και τη βελτίωση στην ποιότητα του 4G σήματος σε εσωτερικούς χώρους, επενδύσαμε το 2014 επιπλέον 124,5 εκ. ευρώ για την εξασφάλιση φάσματος στις ζώνες των 800 και 2.600ΜHz. Στόχος για το τρέχον έτος, είναι να επεκτείνουμε ακόμη περισσότερο την πληθυσμιακή κάλυψη 4G και να αξιοποιήσουμε περαιτέρω την τεχνολογική καινοτομία του 4G+/4G++, προσφέροντας ταχύτητες μέχρι 375Mbps σε ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό των συνδρομητών μας. Με δίκτυο 4G που καλύπτει την πλειονότητα του πληθυσμού πανελλαδικά και δίκτυο 4G+ που αναπτύσσεται συνεχώς, οι συνδρομητές της Vodafone μπορούν να απολαμβάνουν ποιοτικές υπηρεσίες Internet και να έχουν ακόμα περισσότερες δυνατότητες μέσα από το smartphone ή το tablet τους.

Για παράδειγμα, μπορούν να ανεβάζουν και να κατεβάζουν αρχεία μεγάλου όγκου και να βλέπουν βίντεο υψηλής ευκρίνειας χωρίς διακοπές και, επομένως, το κινητό μπορεί να αποτελεί μέσο επικοινωνίας, ψυχαγωγίας, αλλά και πολύτιμο εργαλείο δουλειάς. Έτσι, απελευθερώνουμε την επικοινωνία για εκατομμύρια καταναλωτές και χιλιάδες επιχειρήσεις, που μέσω του δικτύου μας συνδέονται με τον κόσμο και ανταλλάσουν πληροφορίες, όπου και αν βρίσκονται, γρήγορα και αξιόπιστα. Παράλληλα, κρίσιμοι κλάδοι της οικονομίας αξιοποιούν το προηγμένο τεχνολογικά δίκτυό μας και τις καινοτόμες υπηρεσίες μας, όπως είναι οι υπηρεσίες mobile M2M και cloud για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους στη διεθνή αγορά.

netweek: Ποιο είναι το επόμενο βήμα στο οποίο θα προβεί η Vodafone Greece όσον αφορά την ανάπτυξη των δικτύων της; Πόσο μακρινή δείχνει για εσάς η εκμετάλλευση του 5G; Σας έχει απασχολήσει καθόλου αυτό, έχετε κάνει ήδη κάποια πλάνα για την αξιοποίησή του;

Ίσκρα Νικόλοβα: Σήμερα η Vodafone Ελλάδας προσφέρει συνολικές υπηρεσίες κινητής, σταθερής, Internet και συνδρομητικής τηλεόρασης, που καλύπτουν κάθε σύγχρονη ανάγκη επικοινωνίας. Κύρια προτεραιότητά μας αποτελεί στην παρούσα φάση η ανάπτυξη του 4G/4G+ δικτύου και σχετικών υπηρεσιών, καθώς και η ενοποίηση τού δικτύου σταθερής και κινητής. Το 5G αποτελεί την επόμενη μεγάλη πρόκληση στο επίπεδο της κινητής και η Vodafone συμμετέχει ενεργά στην ανάπτυξη των προδιαγραφών 5G με στόχο να διαθέσει τις συγκεκριμένες υπηρεσίες το ταχύτερο δυνατόν σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται. Η Vodafone θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στις τηλεπικοινωνίες, να προσφέρει πρωτοποριακά προϊόντα και να διασφαλίζει την ποιότητα των υπηρεσιών της, στηρίζοντας παράλληλα τις σύγχρονες ψηφιακές υποδομές της χώρας.

netweek: Τι τακτικές και τι τεχνολογίες ακολουθείτε για να διασφαλίσετε την ποιότητα των τηλεπικοινωνιών με τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στο μικρότερο δυνατό κόστος;

Ίσκρα Νικόλοβα: Η διαρκής παρακολούθηση των προσφερόμενων υπηρεσιών μέσω υφιστάμενων εφαρμογών, νέων τεχνολογιών (π.χ. crowdsourcing), η αξιολόγηση από ανεξάρτητους πιστοποιημένους φορείς, αλλά και οι μετρήσεις δικτύου σε όλη την επικράτεια είναι πρακτικές που εξασφαλίζουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στις διεργασίες που ακολουθούμε για τη διασφάλιση της ποιότητας. Επιπλέον, η Vodafone συνεχίζει να επενδύει σε νέα συστήματα και τεχνολογίες με απώτερο σκοπό τη διασφάλιση και περαιτέρω βελτίωση των προσφερόμενων στους πελάτες της υπηρεσιών.

netweek: Θα μπορούσατε να αναφερθείτε σε σημαντικά τεχνολογικά IT Projects που υλοποιήσατε πρόσφατα, αλλά και την επίδραση που έχουν στη λειτουργία του οργανισμού σας;

Ίσκρα Νικόλοβα: Όπως ανέφερα προηγουμένως, σήμερα η Vodafone Ελλάδας προσφέρει συνολικές υπηρεσίες κινητής, σταθερής, Internet και συνδρομητικής τηλεόρασης, που καλύπτουν κάθε σύγχρονη ανάγκη επικοινωνίας. Σε αυτήν τη βάση, διευρύνουμε διαρκώς τις επιλογές των προϊόντων και των υπηρεσιών που διαθέτουμε στους πελάτες μας, ώστε να μπορούν να επιλέξουν αυτό που πραγματικά ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στις απαιτήσεις τους. Ταυτόχρονα, προσηλωμένοι στη στρατηγική μας για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση και την παροχή άριστης εμπειρίας στον πελάτη, εξελίσσουμε και ανανεώνουμε διαρκώς τις υπηρεσίες και τα μέσα που διαθέτουμε για την άμεση και εύκολη εξυπηρέτησή του όποτε το επιθυμεί.

Πρόσφατα, για παράδειγμα, παρουσιάσαμε το Vodafone Home, μια μοναδική εμπειρία σταθερής και Internet για κάθε σπίτι, που συνοδεύεται από δύο πρωτοποριακές υπηρεσίες για τα ελληνικά δεδομένα, τη Δωρεάν Προσωπική Εξυπηρέτηση και τη Δωρεάν «Ρεζέρβα Επικοινωνίας». Και συνεχίζουμε με νέα προϊόντα και υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των πελατών μας. Η Vodafone πλέον αποτελεί αξιόπιστο πάροχο συνολικών υπηρεσιών επικοινωνίας και προς αυτήν την κατεύθυνση υλοποιούμε πολλά projects για την υποστήριξη της διάθεσης συνδυαστικών υπηρεσιών σταθερής και κινητής σε ένα εύκολο στην αποδοχή και χρήση πακέτο από την πλευρά του χρήστη. Είναι μια προσπάθεια που απαιτεί σημαντικές δράσεις και επενδύσεις στην περιοχή του IT. Η ενοποίηση των τεχνολογικών συστημάτων προς αυτή την κατεύθυνση αποτέλεσαν ένα από τα κύρια πεδία στην περιοχή των IT projects αυτό το διάστημα.

netweek: Με την Wind ιδρύσατε από κοινού την Victus Networks, ενώ πρόσφατα εξαγοράσατε και την hol. Ποιες ήταν οι σημαντικότερες προκλήσεις που δημιούργησαν για εσάς αυτές οι δράσεις; Πόσο δύσκολο ήταν να συνδυαστούν οι υποδομών διαφορετικών εταιρειών, αλλά και να γίνει η αφομοίωση του δικτύου και των υποδομών τους;

Ίσκρα Νικόλοβα: Θα ήθελα να επικεντρωθώ στην εξαγορά της hellas online που αποτελεί μια σημαντική κίνηση στην αγορά των τηλεπικοινωνιών. Πρόκειται για μια επένδυση ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ που χτίζει πάνω στην επιτυχημένη εμπορική συνεργασία με τη hellas online η οποία ξεκίνησε το 2009. Η διαδικασία ενοποίησης των δύο εταιρειών απαιτεί πολύ και οργανωμένη δουλειά, ωστόσο προχωρούμε με γοργό ρυθμό, καθώς η κοινή μας πορεία όλα αυτά τα χρόνια έχει αποτελέσει μια πολύ στερεή βάση. Όπως πολύ σωστά αναφέρετε, μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις αφορά στην ενοποίηση των υποδομών και συστημάτων. Εξίσου όμως σημαντικές είναι και οι προκλήσεις που έχουν να κάνουν με τη διαφορά στη εργασιακή κουλτούρα ανθρώπων που προέρχονται από διαφορετικές εταιρείες και πρέπει να λειτουργήσουν σε ένα καινούριο περιβάλλον, καθώς και ο σχεδιασμός και η εφαρμογή των κατάλληλων διαδικασιών που θα διευκολύνουν αυτήν την λειτουργία.

Σας υπενθυμίζω ότι η Vodafone αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους επενδυτές στη χώρα, με σαφή και έμπρακτη δέσμευση για τη δημιουργία σύγχρονων και τεχνολογικά ανεπτυγμένων υποδομών τηλεπικοινωνιών και την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών επικοινωνίας. Από το 2008, η Vodafone έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις που αγγίζουν το ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ με στόχο να παρέχει τις πλέον αξιόπιστες υπηρεσίες επικοινωνίας μέσα από ένα ποιοτικό, γρήγορο και αξιόπιστο δίκτυο, καθώς και προϊόντα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των συνδρομητών.