Σύσσωμη η κοινότητα των Διευθυντών Πληροφορικής παρευρέθηκε στο καθιερωμένο συνέδριο IT Directors Forum που πραγματοποιήθηκε στις 22 Οκτωβρίου στο ξενοδοχείο InterContinental, για έβδομη συνεχή χρονιά.

Το φετινό IT Directors Forum εστίαζε στην ανταγωνιστικότητα, η οποία μπορεί να ενισχυθεί μέσω της καινοτομίας, αλλά και απλών αποτελεσματικών ενεργειών. Σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, με τη χώρα μας να βρίσκεται σε συνεχή ύφεση, η αύξηση της ανταγωνιστικότητας είναι επιτακτική. Σε ένα περιβάλλον που αλλάζει καθημερινά, που η Πληροφορική καθίσταται αρωγός αυτής της αλλαγής, ο Διευθυντής Πληροφορικής oφείλει να είναι ευέλικτος και να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες. Αλλωστε, σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα της Gartner, η Πληροφορική θεωρείται ως μια από τις βασικές πηγές ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για μια επιχείρηση, όπως τονίστηκε κατά την έναρξη του συνεδρίου.

Ο Aneesh Chopra, ο Chief Technology Officer της κυβέρνησης των ΗΠΑ (2009-2012), πραγματοποίησε την κεντρική ομιλία, κατά τη διάρκεια της οποίας ανέδειξε την έννοια της καινοτομίας κυρίως σε ό,τι αφορά τις πρακτικές και τις διαδικασίες που φέρνουν τα έργα σε πέρας με αποτελεσματικό, διαφανή και οικονομικό τρόπο. Δίνοντας συγκεκριμένα παραδείγματα από περιπτώσεις που χρειάστηκε να υλοποιήσει πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, απέδειξε πως – εφόσον λειτουργείς με έμφαση στην καινοτομία – βρίσκεις τρόπο να φέρεις ταχύτατα σε πέρας έργα, ακόμα κι αν αρχικά θεωρούνταν αδύνατα ή ιδιαίτερα χρονοβόρα στην υλοποίηση. Χρησιμοποιώντας τη δύναμη του Internet και των κοινοτήτων που δημιουργούνται στο συγκεκριμένο μέσο, ο Chopra εφάρμοσε πρακτικές πρωτόγνωρες για την κυβέρνηση, δίνοντας την ευκαιρία σε όλους – και κυρίως στη «συλλογική ευφυΐα» που βρίσκεται στη Silicon Valley – να ασχοληθούν και να προσφέρουν στα έργα της κυβέρνησης.

Ακραίο παράδειγμα ήταν το έργο της κατασκευής ενός νέου στρατιωτικού οχήματος, όπου ο Chopra διενήργησε διαγωνισμό για το σχεδιασμό του, τον οποίο δημοσιοποίησε ανοιχτά στο Internet. Νικητής του διαγωνισμού ήταν ένας άνεργος μετανάστης από το Μεξικό. Τελικά, το έργο υλοποιήθηκε σε τρεις εβδομάδες, ενώ αν είχε πραγματοποιηθεί μέσω της κλασικής οδού, θα απαιτούσε αρκετούς μήνες και φυσικά μεγαλύτερο κονδύλι. Τέτοιες καινοτομίες εφάρμοσε ο Chopra κατά τη διάρκεια της θητείας του στη θέση του CTO, βάσει του σκεπτικού της ανοιχτής διακυβέρνησης, της οποίας υπήρξε υπέρμαχος.

Τhe DNA of a CIO
Στη συνέχεια πήρε το λόγο ο Νικήτας Δεσποτίδης, Senior Manager, Advisory Services της Ernst & Young, o οποίος ανέλυσε τα αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας «The DNA of a CIO». Η έρευνα έγινε από την Ernst & Young ανάμεσα σε 300 Διευθυντές Πληροφορικής από όλες τις γεωγραφικές περιοχές του πλανήτη και 40 ανώτατα στελέχη της Διοίκησης (CEOs, CFOs κ.λπ). Το βασικό θέμα που επιχείρησε να διερευνήσει αυτή η έρευνα ήταν κατά πόσο ο CIO μιας επιχείρησης συμμετέχει στο στρατηγικό σχεδιασμό της και σε ποιο βαθμό αυτό έχει επιτευχθεί. Σύμφωνα με την έρευνα, ο CIO σήμερα χρειάζεται να δρα ως επιχειρηματικός σύμβουλος, όπως κάνουν και τα άλλα μέλη της ανώτατης διοίκησης ενός οργανισμού. Αν περιοριστεί μόνο στο τεχνολογικό κομμάτι, τότε είναι πολύ δύσκολο να τον αποδεχθούν τα ανώτατα μέλη της διοίκησης σαν ισότιμο μέλος και όχι σαν εκτελεστικό όργανο.

Στη συνέχεια, ο CTΟ της κυβέρνησης των ΗΠΑ είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με διακεκριμένους CIOs ελληνικών επιχειρήσεων και συγκεκριμένα με τους κκ: Αναστάσιο Δάνα, Διευθυντή Πληροφορικής του Ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων, Νίκο Χριστόδουλο, CIO του ομίλου της Εθνικής Τράπεζας και Δημήτρη Βαλινδρά, αντιπρόεδρο Πληροφορικής για την νοτιοανατολική Ευρώπη του ομίλου Delhaize. Το σχετικό πάνελ συντόνιζε ο Νικήτας Δεσποτίδης, ο οποίος και έθεσε τις σχετικές ερωτήσεις με βάση τα αποτελέσματα της προηγούμενης έρευνας. Στην ερώτηση για το ποια είναι εκείνα τα χρήσιμα χαρακτηριστικά ενός CIO, ο Αναστάσιος Δάνας, Διευθυντής Πληροφορικής του Ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων είπε ότι ένας CIO πρέπει να γνωρίζει καλά το περιβάλλον της επιχείρησής του για να μπορεί να συζητά για θέματα business, αλλά και να καταλαβαίνει την τεχνολογία, ώστε να τη μεταφέρει στην επιχείρηση που δραστηριοποιείται. Σημαντικό είναι, επίσης, ο CIO να μπορεί να κατανοήσει και να διαχειρίζεται την αλλαγή.

Ο Νίκος Χριστοδούλου, CIO του ομίλου της Εθνικής Τράπεζας, συμπλήρωσε ότι ένας CIO πρέπει να καταλαβαίνει εις βάθος όλα όσα αφορούν την επιχειρηματική λειτουργία μίας εταιρείας, να έχει το χάρισμα της επικοινωνίας και τέλος να μπορεί να κατανοεί την πολυπλοκότητα που σχετίζεται με τη τεχνολογία. Κατά τον Δημήτρη Βαλινδρά, αντιπρόεδρο Πληροφορικής για την νοτιοανατολική Ευρώπη του ομίλου Delhaize, η γνώση όλου του επιχειρησιακού περιβάλλοντος και η δυνατότητα χτισίματος σχέσεων εμπιστοσύνης μέσα στον οργανισμό μπορούν να επιτρέψουν στο CIO να επιδράσει ως παράγοντας της αλλαγής, βελτιώνοντας όλο το επιχειρησιακό περιβάλλον. Επιπλέον, θεώρησε λιγότερο σημαντικό ένας CIO να έχει βαθιά γνώση των νέων τεχνολογιών. Εν κατακλείδι, όλοι οι συμμετέχοντες στο πάνελ συμφώνησαν ότι ο ρόλος του CIΟ έχει αλλάξει και ότι θα πρέπει σήμερα να διαθέτει βαθιά γνώση του business και του κλάδου για τον οποίο εργάζεται, αλλά και soft skills, όπως καλή επικοινωνία με τις ομάδες και τα στελέχη της επιχείρησης, με το τεχνολογικό υπόβαθρο να αποτελεί λιγότερο σημαντικό χαρακτηριστικό.

To cloud ως εργαλείο για την αντιμετώπιση της κρίσης
Κυρίαρχα σημεία των παρουσιάσεων που ακολούθησαν ήταν το cloud computing, το enterprise mobility, το collaboration, τα business analytics και τα Big Data. Ο πρώτος κύκλος των παρουσιάσεων ξεκίνησε με την ομιλία του Munir Ismet, EMEA Cloud Solutions Director της HP, ο οποίος αναφέρθηκε σε τρόπους με τους οποίους η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει να ξεπεραστεί η κρίση, παίρνοντας ως σημείο αναφοράς το cloud. Το cloud για την αντιμετώπιση της δύσκολης οικονομικής κατάστασης που βιώνουν οι επιχειρήσεις σήμερα πρότεινε και η hol, διαμέσου των ομιλιών του Νίκου Παπαδόγλου, Corporate Product Marketing Manager και Αργύρη Διαμαντή, IT Director της εταιρείας.

Με πλεονεκτήματα όπως η ευκολία κλιμάκωσης στις ανάγκες της εταιρείας, πληρώνοντας μόνο αυτό που καταναλώνεται, με τη γρήγορη βελτιστοποίηση των διαθέσιμων πόρων προς όφελος της επιχειρηματικής λειτουργίας, εγγυημένη αύξηση της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας, οικονομία και πράσινη επιχειρηματικότητα, ασφάλεια, απλότητα και άμεση υλοποίηση, το cloud, σύμφωνα με την hol, αποτελεί τη βέλτιστη λύση για τις ελληνικές επιχειρήσεις και οργανισμούς σήμερα.


To IT μεταμορφώνεται
Στη θετική επίδραση της συνεργατικότητας επικέντρωσε την ομιλία του, Γιώργος Πηλιανίδης, Cisco Collaboration Sales Specialist της Cisco. Σήμερα, ο χώρος εργασίας δεν περιορίζεται σε ένα μέρος, με το mobility, το βίντεο και το cloud να ενθαρρύνουν την ομαδική εργασία από παντού, υλοποιώντας ένα νέο μοντέλο εργασίας. Ενα σύγχρονο μοντέλο εργασίας που αυξάνει την παραγωγικότητα, συμβάλει στην καινοτομία και οδηγεί στην ανάπτυξη μίας εταιρείας.
Για το νέο μοντέλο εργασίας που διαμορφώνεται σήμερα στις επιχειρήσεις με επίκεντρο το mobility, μίλησε ο Κωστής Παπαδημητρακόπουλος, Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Globo.

To τσουνάμι του BYOD επεκτείνεται συνεχώς, συμπαρασύροντας μαζί του και τις Διευθύνσεις Πληροφορικής. Το μέλλον βρίσκεται στο Εnterpise Mobility και ανάμεσα στα εργαλεία που προτείνει η Globo για τη διαχείριση του, βρίσκονται τα Go! Enterprise Server, GO!Enterprise Office, GO!Enterprise Mobilizer και GO!Enterprise Reach. Ο αέρας της αλλαγής έχει συμπαρασύρει και το συνδεδεμένο κόσμο μας, ο οποίος περνά μια φάση μεταμόρφωσης, σύμφωνα με τον Κωστή Αθανασόπουλο, Country Manager Greece, Cyprus & Malta της APC. H συνεχιζόμενη αλματώδης ανάπτυξη του Internet, η εκρηκτική αύξηση της ποσότητας των διακινούμενων δεδομένων, oι αυξανόμενες ανάγκες σε ενέργεια σε αντιπαράθεση με την ανάγκη για περικοπή των εξόδων, οδηγούν στην αναζήτηση λύσεων περιορισμού της ενεργειακής κατανάλωσης.

Λύσεις που προσφέρει η APC και που μπορούν να μειώσουν αποτελεσματικά το κόστος της ενέργειας στα σύγχρονα data centers. Στη σημαντική περικοπή του κόστους σε μια επιχείρηση που μπορεί να επιτευχθεί μέσω των τεχνολογικών λύσεων της EMC, αναφέρθηκε η Αγάθη Γαλάνη, District Sales Manager, Greece Cyprus Malta της εταιρείας. Οπως είναι η εκμετάλλευση του cloud, το server virtualization, η αποτελεσματικότερη διαχείριση των δεδομένων, τα big data analytics, η βελτίωση της αρχιτεκτονικής των data centers και η εκμετάλλευση του mobility. Για τα Social Analytics και τη σημαντική επίδραση που ασκούν τα κοινωνικά δίκτυα στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον μίλησε ο Αριστείδης Βάσσης, Commercial Director της TARGIT Ελλάδος. Τα δεδομένα που παράγονται από τα κοινωνικά δίκτυα είναι πολλά, αλλά χρήσιμα, και η TARGIT παρέχει τα εργαλεία για την αρτιότερη εκμετάλλευσή τους.

Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας
Στο επίκεντρο του δεύτερου κύκλου των παρουσιάσεων ήταν η αναζήτηση τρόπων χτισίματος ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για την επιχείρηση του μέλλοντος.
Για τρόπους βελτιστοποίησης των συστημάτων OSS (Operations Support Systems)/BSS (Business Support Systems), όπως και για τη θετική επίδραση του ICT στη διαδικτυωμένη κοινωνία μίλησε ο Σίμος Μενεξές, Επικεφαλής OSS/BSS Noτιοανατολικής Ευρώπης της Ericsson. Στα απαραίτητα συστατικά για την ανταγωνιστική επιχείρηση του μέλλοντος αναφέρθηκε ο Ηλίας Πολυχρονόπουλος, Ηead of Corporate Sales της Cyta Ελλάδος, φέρνοντας ως παράδειγμα τη μεταφορά του τηλεφωνικού κέντρου στο cloud (IP Centrex).

Πρόκειται για μια υπηρεσία που προσομοιώνει τις λειτουργίες ενός τυπικού τηλεφωνικού κέντρου (PBX) μέσω ενός «εικονικού» κεντρικού τηλεφωνικού κέντρου. Mε αυτό τον τρόπο προσφέρεται από τη Cyta, σύμφωνα με το Ηλία Πολυχρονόπουλο, μια ολοκληρωμένη και πλήρως διαχειρίσιμη λύση τηλεφωνίας, με μειωμένο κόστος απόκτησης εξοπλισμού, έξοδα διαχείρισης και συντήρησης, με πλήθος δυνατοτήτων, ευελιξία προσαρμογών ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε επιχείρησης και μοναδικά χαρακτηριστικά, τα οποία δεν μπορεί να προσφέρει ένα παραδοσιακό τηλεφωνικό κέντρο. Για τη μεταφορά του EPR και του CRM στο cloud μίλησε ο Μιχάλης Λυμπεριάδης της Data Communications, τονίζοντας για άλλη μια φορά τα σημαντικά πλεονεκτήματα (μείωση του κόστους, ευκολία αναβαθμίσεων και επανασχεδιασμού, απλοποίηση διαδικασιών κ.λπ.) που φέρνει το cloud στις επιχειρήσεις, κάνοντας τις περισσότερο ανταγωνιστικές.

Για το CyberEdge, ένα νέο προϊόν της Chartis που σχετίζεται με την ασφάλιση των δεδομένων και της IT υποδομής μιας εταιρείας από κάθε κακόβουλη επίθεση, μίλησε ο Ιωάννης Τζίτζικας, Διευθυντής Επιχειρηματικών Ασφαλίσεων της Chartis. Πρόκειται για ένα εργαλείο διαχείρισης κρίσεων, με προληπτικές “ερευνητικές” υπηρεσίες, διαχείριση της εταιρικής προσωπικής φήμης, παρακολούθηση των συνεπειών της διαρροής, νομική κάλυψη, διακοπή εργασιών και ενημέρωση των προσώπων που επηρεάζονται καθώς και των αρμόδιων αρχών. Στην αλίευση προστιθέμενης αξίας από τη χαώδη πληροφορία που συσσωρεύεται σε ένα οργανισμό σήμερα αναφέρθηκε ο Ανέστης Δημόπουλος, Αντιπρόεδρος του ISACA Athens Chapter, περιγράφοντας το πώς αυτό μπορεί να γίνει με το COBIT 5 Framework.

Προμηθευτές: οι σύμμαχοι των CIOs;
Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με ένα πάνελ, όπου συζητήθηκαν οι σχέσεις των Προμηθευτών με τους Διευθυντές Πληροφορικής και το οποίο συντόνισε ο Δρ. Νίκος Μυλωνόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Πληροφοριακών Συστημάτων & Αντιπρύτανης της ALBA. Ο Δρ. Τάσος Βασιλόπουλος, CIO της DHL Express, είπε ότι βασικό μέλημα της Διεύθυνσης Πληροφορικής της εταιρείας του είναι να διατηρήσει μια λειτουργική αριστεία. Από τους vendors θα ήθελε υποστήριξη τόσο στη διαρθρωτική λειτουργία της επιχείρησης, όσο και στο ψηφιακό μετασχηματισμό των λειτουργικών διαδικασιών της εταιρείας που γίνεται την τελευταία περίοδο. Θα ήθελε, τέλος, από τους προμηθευτές να προτείνουν νέες, εύκολες και γρήγορες λύσεις.

Ο Λεωνίδας Τσιγώνιας, CIO του Aττικό Μετρό, είπε χαρακτηριστικά ότι υπήρχαν κατά καιρούς, σχέσεις μίσους και πάθους με τους προμηθευτές. Οπως τόνισε, είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει μια αμοιβαία σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο, μια σχέση «win-win». Επιπλέον, ειδικά όσον αφορά τις εταιρείες του Δημόσιου Τομέα, πρέπει να υπάρχει διαφάνεια για το κόστος. Ο Ιωάννης Κοτρώτσιος, IT Director των Everest/Goody’s, αναφέρθηκε στη στενότητα χρημάτων που υπάρχει σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε συνεργασία που υπάρχει ή θα γίνει στο μέλλον θα πρέπει ο προμηθευτής να είναι on-time και on-budget. Αυτό θα δημιουργήσει στη συνέχεια τη σχέση εμπιστοσύνης που είναι απαραίτητη για οποιαδήποτε επόμενη συνεργασία της εταιρείας του. Για την ανάγκη ύπαρξης εμπιστοσύνης και δέσμευσης με τους προμηθευτές μίλησε ο Απόστολος Μουρελάτος, Διευθυντής Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών της Olympic Catering.

Το πρώτο πράγμα που θα ήθελε από τους πελάτες της εταιρείας του είναι να υπάρχει μια στρατηγική, σχολίασε ο Πυθαγόρας Παπαδημητρίου, Managing Director για την Ελλάδα και την Κύπρο της HP. Διαφώνησε με το σκεπτικό μιας σχέσης“win-win”, ισχυριζόμενος ότι αυτό έχει ένα οπορτουνιστικό χαρακτήρα, ενώ πρότεινε να υπάρχει μια συμβιωτική σχέση, ανάμεσα στους προμηθευτές και στους CIOs. H στρατηγική είναι πολύ σημαντική συμπλήρωσε ο Αντώνης Τσιμπούκης, Γενικός Διευθυντής για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα της Cisco. Θα ήθελε να υπάρχει μια μακροχρόνια σχέση με τους πελάτες, μια σχέση εμπιστοσύνης που θα κερδίζουν και οι δύο πλευρές.

Ο Κωστής Παπαδημητρακόπουλος, Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου GLOBO, είπε ότι σημαντικό για τους vendors είναι να έχουν μετρήσιμα KPIs από την πλευρά του πελάτη. Πρέπει ένας vendor να ξέρει ποια είναι τα resources που μπορεί να σπαταλήσει, να γνωρίζει εξ αρχής τα πλαίσια του έργου. Οσον αφορά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι CIOs σήμερα, ο Τ. Βασιλόπουλος αναφέρθηκε στην έλλειψη του διαθέσιμου budget και στην πίεση που υπάρχει για να μην ξεφεύγει κανείς από τους οικονομικούς στόχους. Πρόβλημα είναι, επίσης, και η στενότητα του διαθέσιμου χρόνου. Επιπλέον, συμπλήρωσε, ότι οι μικρές , σωστά οργανωμένες και ευέλικτες, ομάδες μπορούν να βοηθήσουν στην επιτυχή ολοκλήρωση των projects, μικρών ή μεγάλων. Τη μεταφορά best practices από το εξωτερικό, κάτι που δεν γίνεται όπως ισχυρίστηκε, ζήτησε από τους προμηθευτές ο Λ. Τσιγώνιας, τονίζοντας την ανάγκη για την εκμετάλλευση της διεθνούς εμπειρίας, από αντίστοιχα έργα. Ζήτησε, παράλληλα, από τους προμηθευτές να τους προτείνουν λύσεις για συγκεκριμένα προβλήματα για να εξεταστεί κατά πόσο μπορούν να υλοποιηθούν. Την εύρεση λύσεων στα σημεία που πονάνε ζήτησε ο Ι. Κοτρώτσιος.

Συνήθως οι λύσεις που προσφέρουν οι προμηθευτές είναι κλασικές. Ο Π. Παπαδημητρίου αναφέρθηκε στη σημασία του project management, το οποίο και αποτελεί το κλασικό σημείο τριβής ανάμεσα στις δύο πλευρές, ενώ ο Α. Τσιμπούκης, είπε ότι μπορούν να βοηθήσουν τους CIOs να κάνουν το ένα βήμα παραπάνω στη συνεργασία τους. Στο πρόβλημα όπου ο CIO γίνεται CTO, στο μπέρδεμα των ρόλων δηλαδή, αναφέρθηκε ο Κ. Παπαδημητρακόπουλος. Πρόκειται για ένα πρόβλημα το οποίο παρατηρείται αρκετές φορές στο τομέα του mobility. Χρειάζεται, όπως είπε, ειλικρίνεια, αλλά και ένα ξεκαθάρισμα των ρόλων για να μην δημιουργούνται τέτοιες συγκρούσεις. Το πάνελ έκλεισε με την κοινή παραδοχή από όλους τους συμμετέχοντες ότι η βελτίωση των σχέσεων ανάμεσα στους vendors και τους Διευθυντές Πληροφορικής θα βοηθήσει και τις δύο πλευρές, αναγνωρίζοντας ότι αν κάτσουν στο ίδιο τραπέζι θα βρουν ευκολότερα λύση σε πολλά από τα προβλήματα τους, τα οποία εντείνονται από την παρατεταμένη περίοδο ύφεσης.