netweek - Aποκλειστική συνέντευξη του Γιώργου Δημητριάδη, IT&T Director στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών

Σάββατο, 15 Δεκεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

IT Management

Επενδύουμε στην τεχνολογία, παράγουμε καινοτομία

Aποκλειστική συνέντευξη του Γιώργου Δημητριάδη, IT&T Director στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών

13 Οκτωβρίου 2014 | 10:00 Γράφει το NetWeek  Editor Topics: innovation,IT Strategy,Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

Γιώργος Δημητριάδης

Ο Γιώργος Δημητριάδης, IT&T Director στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, μιλάει για τα κυριότερα IT projects που βρίσκονται σε εξέλιξη στον οργανισμό, για τις κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει στη νέα του θέση, για τη συμβολή της Πληροφορικής στην επιχειρηματική ανάπτυξη και την καινοτομία.

netweek: Σχετικά πρόσφατα αναλάβατε τη θέση του IT&T Director στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις αυτού του ρόλου και τι αλλαγές σκοπεύετε να κάνετε;

Γιώργος Δημητριάδης: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών είναι η προσωποποίηση του 7x24x365. Ως εκ τούτου, η κύρια πρόκληση της νέας θέσης είναι, καταρχάς, η συνέχεια της έως σήμερα επιτυχημένης αδιάλειπτης λειτουργίας των υπηρεσιών του Αερολιμένα. Επιπλέον, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό η Πληροφορική όχι μόνον να συμβάλλει στα έσοδα, αλλά και να δημιουργεί έσοδα και κέρδη (income & profit generation) με αυξητικό ρυθμό.

Αυτό απαιτεί το σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας στρατηγικής, η οποία θα επιτρέψει μεσοπρόθεσμα τη δημιουργία ενός πιστοποιημένου μηχανισμού υποστήριξης των λειτουργιών (Demand & Service Management) και μέσο-μακροπρόθεσμα θα εισάγει λύσεις που θα εξυπηρετούν τις αυξημένες επιχειρησιακές ανάγκες, τόσο του Αερολιμένα όσο και της ευρύτερης αεροδρομιακής κοινότητας. Σε αυτό το πλαίσιο, μια πολύ σημαντική πρόκληση είναι όχι η απλή ικανοποίηση των προσδοκιών των ταξιδιωτών, αλλά η πρόβλεψη και η επακόλουθη ικανοποίηση αυτών των προσδοκιών. Αυτό προϋποθέτει, για παράδειγμα, τον «εναγκαλισμό» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την παροχή προσωποποιημένων υπηρεσιών (π.χ. disruption management), με σεβασμό, πάντοτε, στα προσωπικά δεδομένα.

netweek: Ποια είναι τα σημαντικότερα IT projects που τρέχουν αυτή τη στιγμή στον οργανισμό; Έχετε μια εικόνα για τι περαιτέρω επενδύσεις σκοπεύει να κάνει ο ΔΑΑ στην τεχνολογία;

Γιώργος Δημητριάδης: Αυτή τη στιγμή -και με βάση τη στρατηγική ΙΤ&Τ που έχουμε υιοθετήσει- τρέχουν τα παρακάτω κύρια έργα:

  • New Generation Networks: Ένα πολύ σημαντικό έργο αναβάθμισης των υποδομών δικτύων & τηλεφωνίας, το οποίο, πέραν από οικονομίες κλίμακας (που θα αποφέρει λόγω κεντρικοποίησης, ενοποίησης δικτύων και χαμηλότερου κόστους συντήρησης), θα δώσει νέα δυναμική στον οργανισμό, προσδίδοντας στο ΙΤ&Τ τη δυνατότητα παροχής νέων υπηρεσιών σε χαμηλότερες τιμές. Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι ο ΔΑΑ είναι αδειοδοτημένος πάροχος τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και κάτω από αυτό το πλαίσιο υποστηρίζει πλήρως την αεροδρομιακή κοινότητα, σε όλες τις τηλεπικοινωνιακές ανάγκες της.
  • Σχεδιασμός, υλοποίηση Demand Center & Service Management και πιστοποίηση του Service Management κατά ISO20000: Έχοντας εντοπίσει την ανάγκη για βελτίωση των εσωτερικών διαδικασιών του ΙΤ&Τ, προχωρήσαμε σε κάποιες οργανωτικές αλλαγές και ενδυναμώσαμε τη διακυβέρνηση της μονάδος με την ίδρυση ενός Demand Centre, το οποίο και θα αναλάβει κομβικό ρόλο στη λειτουργία της μονάδος. Επιπλέον, στο πλαίσιο της συνεχούς βελτίωσης, αποφασίσαμε να μοντελοποιήσουμε τις υποστηρικτικές λειτουργίες, ακολουθώντας πλήρως το μοντέλο ITIL. Έτσι, από τα μέσα του Σεπτεμβρίου 2014 θα ξεκινήσει ένα έργο, το οποίο κατά πρώτον θα μοντελοποιήσει περαιτέρω τις λειτουργίες υποστήριξης και κατά δεύτερον θα μας επιτρέψει να τις πιστοποιήσουμε κατά ISO20000. Παράλληλα, τρέχει μια σειρά άλλων έργων, τα οποία απευθύνονται είτε κατ’ αποκλειστικότητα στην αεροδρομιακή κοινότητα (όπως η αναβάθμιση του Extranet, ακολουθώντας μια 100% λύση cloud based) είτε στο ταξιδιωτικό κοινό (mobile applications, interactive applications), προσφέροντας πληροφόρηση και άλλες υπηρεσίες.

Ο ΔΑΑ είναι ένας οργανισμός, ο οποίος πιστεύει στην τεχνολογία και τη θεωρεί βασικό μέσο στην προσπάθεια παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών προς τους συνεργάτες και προς το ταξιδιωτικό κοινό. Ως εκ τούτου, επενδύει στην τεχνολογία, μέσα βέβαια στο πλαίσιο το οποίο επιβάλουν οι οικονομικές συνθήκες, με σκοπό την εισαγωγή καινοτόμων λύσεων.

netweek: Με ποιο τρόπο ειδικότερα εκμεταλλεύεστε το ITSM στον οργανισμό;

Γιώργος Δημητριάδης: Στην παρούσα φάση και βάσει του στρατηγικού σχεδιασμού των υπηρεσιών που παρέχονται από την Επιχειρηματική Μονάδα του ΙΤ&Τ του ΔΑΑ, βρισκόμαστε στην έναρξη μιας νέας φάσεως, όπου το υπάρχον μοντέλο θα αναβαθμισθεί τόσο σε λειτουργικότητα, όσο και σε χρηστικότητα. Ο ΔΑΑ βραβεύτηκε πρόσφατα ως ο πλέον αποδοτικός αερολιμένας της Ευρώπης (Europe’s most efficient airport) το 2014 για την κατηγορία του. Στόχος της Μονάδος μας είναι όχι μόνον να «περιφρουρήσουμε» αυτή τη διάκριση, αλλά να παράσχουμε επιπλέον εργαλεία, τα οποία θα δημιουργήσουν βάσεις για τη δημιουργία του μοντέλου “Digital Airport”. Σε αυτήν τη βάση, λοιπόν, έχουμε λάβει, ήδη, την έγκριση της Διοικήσεως να προχωρήσουμε στην αναπροσαρμογή του υπάρχοντος μοντέλου Service Management, καλύπτοντας πλέον επιπλέον περιοχές, όπως το Demand Management, αλλά και το ΙΤ Product Development & Implementation Lifecycle.

Στόχος μας δε, είναι να αποκτήσουμε μέσα στο 2015 και πιστοποίηση κατά ISO 20000 για υπηρεσίες που θα προσφέρονται μέσα από το νέο Service Catalogue. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η περίοδος από τον Οκτώβριο 2014 έως και το τέλος του 2015 θα είναι μία περίοδος κατά την οποία - βασισμένοι στις προηγούμενες εμπειρίες, στις υπάρχουσες λόγω πιστοποίησης κατά ISO9001 υποδομές και τις χαρτογραφημένες ανάγκες μας - θα αποκτήσουμε νέες εμπειρίες και γνώση. Επιδίωξή μας είναι έως το τέλος του 2015 να παράσχουμε υπηρεσίες όπως : Demand Management (συνδεδεμένο με διαδικασίες Project Management, IΤ Vendor Performance Management, Change – Release & Configuration Management), Service Desk & customer e-care με συγκεκριμένα SLAs & OLAs.

netweek: Ποια, πιστεύετε, ότι είναι τα μυστικά της επιτυχίας ενός ITSM project; Ποια είναι εκείνα τα σημεία που, κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει να προσέξει η Διεύθυνση Πληροφορικής ενός οργανισμού κατά την υλοποίηση και εφαρμογή ενός ITSM project;

Γιώργος Δημητριάδης: Ένα έργο ITSM στηρίζεται κατά βάση στη θέληση ενός οργανισμού να υιοθετήσει μία «καινούργια» νοοτροπία για τον τρόπο διαχείρισης των λειτουργιών της Πληροφορικής. Ως εκ τούτου, πέραν των κοινών αρχών, όπως η υποστήριξη της Διοίκησης (η οποία πρέπει να υπάρχει για όλα τα έργα ούτως ή άλλως) και η δημιουργία της σωστής Ομάδος Έργου (αρχή, η οποία, επίσης, ισχύει για όλα τα έργα), ο πλέον σημαντικός παράγοντας επιτυχίας και για το ΙΤSM είναι η διαχείριση της αλλαγής ή της προσαρμογής της επιχειρηματικής κουλτούρας στις νέες απαιτήσεις.

Θα πρέπει να αντιμετωπισθούν, καταρχάς εντός του χώρου της Πληροφορικής και ακολούθως και στους υπόλοιπους χώρους, τυχόν θέματα που προκύπτουν από «παλαιού τύπου» νοοτροπίες, φόβο για τις επερχόμενες αλλαγές, περιφρούρηση «κεκτημένων» κ.λπ. Τυχόν αποτυχία σε αυτό το βήμα θα επιδράσει πολύ αρνητικά στο όλο έργο και μπορεί να το οδηγήσει, είτε σε άμεση (μη ολοκλήρωση) είτε σε έμμεση αποτυχία (ελλιπή ή μηδενική χρήση του υλοποιημένου περιβάλλοντος).

netweek: Σχετικά πρόσφατα αναλάβατε τη θέση του IT&T Director στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις αυτού του ρόλου και τι αλλαγές σκοπεύετε να κάνετε;

Γιώργος Δημητριάδης: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών είναι η προσωποποίηση του 7x24x365. Ως εκ τούτου, η κύρια πρόκληση της νέας θέσης είναι, καταρχάς, η συνέχεια της έως σήμερα επιτυχημένης αδιάλειπτης λειτουργίας των υπηρεσιών του Αερολιμένα. Επιπλέον, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό η Πληροφορική όχι μόνον να συμβάλλει στα έσοδα, αλλά και να δημιουργεί έσοδα και κέρδη (income & profit generation) με αυξητικό ρυθμό.

Αυτό απαιτεί το σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας στρατηγικής, η οποία θα επιτρέψει μεσοπρόθεσμα τη δημιουργία ενός πιστοποιημένου μηχανισμού υποστήριξης των λειτουργιών (Demand & Service Management) και μέσο-μακροπρόθεσμα θα εισάγει λύσεις που θα εξυπηρετούν τις αυξημένες επιχειρησιακές ανάγκες, τόσο του Αερολιμένα όσο και της ευρύτερης αεροδρομιακής κοινότητας. Σε αυτό το πλαίσιο, μια πολύ σημαντική πρόκληση είναι όχι η απλή ικανοποίηση των προσδοκιών των ταξιδιωτών, αλλά η πρόβλεψη και η επακόλουθη ικανοποίηση αυτών των προσδοκιών. Αυτό προϋποθέτει, για παράδειγμα, τον «εναγκαλισμό» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την παροχή προσωποποιημένων υπηρεσιών (π.χ. disruption management), με σεβασμό, πάντοτε, στα προσωπικά δεδομένα.

netweek: Ποια είναι τα σημαντικότερα IT projects που τρέχουν αυτή τη στιγμή στον οργανισμό; Έχετε μια εικόνα για τι περαιτέρω επενδύσεις σκοπεύει να κάνει ο ΔΑΑ στην τεχνολογία;

Γιώργος Δημητριάδης: Αυτή τη στιγμή -και με βάση τη στρατηγική ΙΤ&Τ που έχουμε υιοθετήσει- τρέχουν τα παρακάτω κύρια έργα:

  • New Generation Networks: Ένα πολύ σημαντικό έργο αναβάθμισης των υποδομών δικτύων & τηλεφωνίας, το οποίο, πέραν από οικονομίες κλίμακας (που θα αποφέρει λόγω κεντρικοποίησης, ενοποίησης δικτύων και χαμηλότερου κόστους συντήρησης), θα δώσει νέα δυναμική στον οργανισμό, προσδίδοντας στο ΙΤ&Τ τη δυνατότητα παροχής νέων υπηρεσιών σε χαμηλότερες τιμές. Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι ο ΔΑΑ είναι αδειοδοτημένος πάροχος τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και κάτω από αυτό το πλαίσιο υποστηρίζει πλήρως την αεροδρομιακή κοινότητα, σε όλες τις τηλεπικοινωνιακές ανάγκες της.
  • Σχεδιασμός, υλοποίηση Demand Center & Service Management και πιστοποίηση του Service Management κατά ISO20000: Έχοντας εντοπίσει την ανάγκη για βελτίωση των εσωτερικών διαδικασιών του ΙΤ&Τ, προχωρήσαμε σε κάποιες οργανωτικές αλλαγές και ενδυναμώσαμε τη διακυβέρνηση της μονάδος με την ίδρυση ενός Demand Centre, το οποίο και θα αναλάβει κομβικό ρόλο στη λειτουργία της μονάδος. Επιπλέον, στο πλαίσιο της συνεχούς βελτίωσης, αποφασίσαμε να μοντελοποιήσουμε τις υποστηρικτικές λειτουργίες, ακολουθώντας πλήρως το μοντέλο ITIL. Έτσι, από τα μέσα του Σεπτεμβρίου 2014 θα ξεκινήσει ένα έργο, το οποίο κατά πρώτον θα μοντελοποιήσει περαιτέρω τις λειτουργίες υποστήριξης και κατά δεύτερον θα μας επιτρέψει να τις πιστοποιήσουμε κατά ISO20000. Παράλληλα, τρέχει μια σειρά άλλων έργων, τα οποία απευθύνονται είτε κατ’ αποκλειστικότητα στην αεροδρομιακή κοινότητα (όπως η αναβάθμιση του Extranet, ακολουθώντας μια 100% λύση cloud based) είτε στο ταξιδιωτικό κοινό (mobile applications, interactive applications), προσφέροντας πληροφόρηση και άλλες υπηρεσίες.

Ο ΔΑΑ είναι ένας οργανισμός, ο οποίος πιστεύει στην τεχνολογία και τη θεωρεί βασικό μέσο στην προσπάθεια παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών προς τους συνεργάτες και προς το ταξιδιωτικό κοινό. Ως εκ τούτου, επενδύει στην τεχνολογία, μέσα βέβαια στο πλαίσιο το οποίο επιβάλουν οι οικονομικές συνθήκες, με σκοπό την εισαγωγή καινοτόμων λύσεων.

netweek: Με ποιο τρόπο ειδικότερα εκμεταλλεύεστε το ITSM στον οργανισμό;

Γιώργος Δημητριάδης: Στην παρούσα φάση και βάσει του στρατηγικού σχεδιασμού των υπηρεσιών που παρέχονται από την Επιχειρηματική Μονάδα του ΙΤ&Τ του ΔΑΑ, βρισκόμαστε στην έναρξη μιας νέας φάσεως, όπου το υπάρχον μοντέλο θα αναβαθμισθεί τόσο σε λειτουργικότητα, όσο και σε χρηστικότητα. Ο ΔΑΑ βραβεύτηκε πρόσφατα ως ο πλέον αποδοτικός αερολιμένας της Ευρώπης (Europe’s most efficient airport) το 2014 για την κατηγορία του. Στόχος της Μονάδος μας είναι όχι μόνον να «περιφρουρήσουμε» αυτή τη διάκριση, αλλά να παράσχουμε επιπλέον εργαλεία, τα οποία θα δημιουργήσουν βάσεις για τη δημιουργία του μοντέλου “Digital Airport”. Σε αυτήν τη βάση, λοιπόν, έχουμε λάβει, ήδη, την έγκριση της Διοικήσεως να προχωρήσουμε στην αναπροσαρμογή του υπάρχοντος μοντέλου Service Management, καλύπτοντας πλέον επιπλέον περιοχές, όπως το Demand Management, αλλά και το ΙΤ Product Development & Implementation Lifecycle.

Στόχος μας δε, είναι να αποκτήσουμε μέσα στο 2015 και πιστοποίηση κατά ISO 20000 για υπηρεσίες που θα προσφέρονται μέσα από το νέο Service Catalogue. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η περίοδος από τον Οκτώβριο 2014 έως και το τέλος του 2015 θα είναι μία περίοδος κατά την οποία - βασισμένοι στις προηγούμενες εμπειρίες, στις υπάρχουσες λόγω πιστοποίησης κατά ISO9001 υποδομές και τις χαρτογραφημένες ανάγκες μας - θα αποκτήσουμε νέες εμπειρίες και γνώση. Επιδίωξή μας είναι έως το τέλος του 2015 να παράσχουμε υπηρεσίες όπως : Demand Management (συνδεδεμένο με διαδικασίες Project Management, IΤ Vendor Performance Management, Change – Release & Configuration Management), Service Desk & customer e-care με συγκεκριμένα SLAs & OLAs.

netweek: Ποια, πιστεύετε, ότι είναι τα μυστικά της επιτυχίας ενός ITSM project; Ποια είναι εκείνα τα σημεία που, κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει να προσέξει η Διεύθυνση Πληροφορικής ενός οργανισμού κατά την υλοποίηση και εφαρμογή ενός ITSM project;

Γιώργος Δημητριάδης: Ένα έργο ITSM στηρίζεται κατά βάση στη θέληση ενός οργανισμού να υιοθετήσει μία «καινούργια» νοοτροπία για τον τρόπο διαχείρισης των λειτουργιών της Πληροφορικής. Ως εκ τούτου, πέραν των κοινών αρχών, όπως η υποστήριξη της Διοίκησης (η οποία πρέπει να υπάρχει για όλα τα έργα ούτως ή άλλως) και η δημιουργία της σωστής Ομάδος Έργου (αρχή, η οποία, επίσης, ισχύει για όλα τα έργα), ο πλέον σημαντικός παράγοντας επιτυχίας και για το ΙΤSM είναι η διαχείριση της αλλαγής ή της προσαρμογής της επιχειρηματικής κουλτούρας στις νέες απαιτήσεις.

Θα πρέπει να αντιμετωπισθούν, καταρχάς εντός του χώρου της Πληροφορικής και ακολούθως και στους υπόλοιπους χώρους, τυχόν θέματα που προκύπτουν από «παλαιού τύπου» νοοτροπίες, φόβο για τις επερχόμενες αλλαγές, περιφρούρηση «κεκτημένων» κ.λπ. Τυχόν αποτυχία σε αυτό το βήμα θα επιδράσει πολύ αρνητικά στο όλο έργο και μπορεί να το οδηγήσει, είτε σε άμεση (μη ολοκλήρωση) είτε σε έμμεση αποτυχία (ελλιπή ή μηδενική χρήση του υλοποιημένου περιβάλλοντος).


netweek: Ποιος είναι ο ρόλος του σύγχρονου Διευθυντή Πληροφορικής; Θα πρέπει να βρίσκεται πιο κοντά στο Business ή στο ΙΤ; Τι συμβουλές θα δίνατε στους συναδέλφους σας, όσον αφορά το ρόλο τους στην εταιρεία τους;

Γιώργος Δημητριάδης: Ο ρόλος του Διευθυντή Πληροφορικής σε οποιονδήποτε οργανισμό είναι αυτός του καταλύτη. Ο Διευθυντής Πληροφορικής ζει σε δύο κόσμους: στον κόσμο της τεχνολογίας, όπου έχει την ευθύνη της ορθής και ασφαλούς λειτουργίας όλων των συστημάτων που χρησιμοποιεί ο οργανισμός και στον κόσμο του Επιχειρείν, όπου οφείλει να αντιληφθεί τους επιχειρησιακούς στόχους του οργανισμού, να βρει και να διαθέσει όλα τα μέσα της τεχνολογίας, τα οποία θα υποστηρίζουν και θα διευκολύνουν την επίτευξη των επιχειρησιακών στόχων και τέλος να λειτουργήσει ως σύμβουλος προς τα υπόλοιπα μέλη της Διοικητικής Ομάδος.

Στην προσπάθειά του να ανταποκριθεί σε αυτές τις ανάγκες, πέραν του τεχνολογικού υπόβαθρου που πρέπει να έχει, ο Διευθυντής Πληροφορικής χρειάζεται, πλέον, να έχει αναπτύξει όλες τις δεξιότητες ενός επιχειρησιακού διευθυντικού στελέχους. Είναι πολύ σημαντικό να αντιλαμβάνεται την οικονομική και επιχειρησιακή ορολογία, να κατανοεί τα financial statements του Οργανισμού και να γνωρίζει τα τεκταινόμενα στο χώρο της αγοράς και, ιδιαιτέρως, τα όσα κάνει ο ανταγωνισμός.

Επιπλέον, δεδομένου του γεγονότος ότι οι Διευθύνσεις Πληροφορικής είναι μονάδες ιδιαιτέρως απαιτητικές όσον αφορά τους ανθρώπινους πόρους τους, οι αντίστοιχοι Διευθυντές πρέπει να έχουν αναπτύξει τα soft skills τους για να μπορούν όχι απλά να διαχειρισθούν τα θέματα ανθρώπινου δυναμικού, αλλά να «εμφυσήσουν» στους συνεργάτες τους την εμπιστοσύνη και το σεβασμό και να μοιρασθούν μαζί τους το όραμα που έχουν για το μέλλον της Πληροφορικής, εντός του Οργανισμού, χαρακτηριστικά που θα επιτρέψουν στο Διευθυντή Πληροφορικής να γίνει πραγματικός Ηγέτης.

Κατά την άποψή μου, κάθε Διευθυντής Πληροφορικής πρέπει να:

1) Γνωρίζει άριστα τους μηχανισμούς λειτουργίας του Οργανισμού, στον οποίο εργάζεται, δυνάμενος έτσι να λειτουργεί είτε καταλυτικά είτε συνεργατικά ανάλογα με την περίπτωση, να υπερβαίνει και να επιλύει τυχόν προβλήματα και επιπλέον να λειτουργεί ως ο κύριος φορέας της καινοτομίας προσφέροντας λύσεις σε απλά ή σύνθετα επιχειρησιακά προβλήματα ή εισάγοντας νέους τρόπους εργασίας.
2) Φροντίζει ώστε ο Οργανισμός να αντιλαμβάνεται τον ρόλο και τη σημασία της Πληροφορικής και των στελεχών που εργάζονται σε αυτόν τον τομέα.

netweek: Ποια η συμβολή της Πληροφορικής στην προώθηση της καινοτομίας και, κατ΄ επέκταση, στην επιχειρηματική ανάπτυξη;

Γιώργος Δημητριάδης: Η καινοτομία δεν είναι αποκλειστικότητα της Πληροφορικής. Καινοτομία μπορεί να εισαχθεί σε οποιοδήποτε τμήμα μιας επιχείρησης αρκεί να υπάρχουν (α) οι άνθρωποι με τις ιδέες και (β) το πρόσφορο έδαφος και η θετική σχετική επιχειρησιακή κουλτούρα. Παρ’ όλα αυτά, ο χώρος, συνήθως, από τον οποίον όλοι περιμένουν κάτι παραπάνω, λόγω της φύσης του αντικειμένου, είναι η Πληροφορική. Έτσι, λοιπόν, είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος της Πληροφορικής, καθώς είτε «πρέπει» να «γεννήσει» ιδέες και μεθόδους ή να υλοποιήσει ιδέες που προέρχονται από άλλους εσωτερικά ή εξωτερικά. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Wells Fargo, η οποία τον Αύγουστο του 2014 ανακοίνωσε ένα πρόγραμμα, το οποίο αποκαλεί “Financial Technology Accelerator Program”, μέσω του οποίου χρηματοδοτεί και βοηθά εταιρείες τεχνολογίας, οι οποίες μπορούν να προσφέρουν καινοτόμες υπηρεσίες σε θέματα εξυπηρέτησης πελατείας ή ασφάλειας συναλλαγών.

Στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, μια από τις αλλαγές στην οργανωτική δομή της μονάδος Πληροφορικής ήταν η προσθήκη του τμήματος “Innovation Lab”, με στόχο τη δημιουργία ενός «λίκνου» ιδεών μέσα από το οποίο θα μπορέσουμε να αντλήσουμε, πιθανώς, νέες υπηρεσίες ή ακόμη και τρόπους εργασίας. Ήδη, έχουν γίνει οι πρώτες συζητήσεις με Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, όπως το Πανεπιστήμιο Αθηνών, για να ξεκινήσουν κάποιες εργασίες με άξονα τα Βig Data και το Data Mining. Καταλήγοντας, πιστεύω ότι η καινοτομία συμβάλλει σαφέστατα στην επιχειρησιακή ανάπτυξη και η Πληροφορική έχει κομβικό αλλά όχι αποκλειστικό ρόλο στην εισαγωγή και ανάπτυξη της καινοτομίας.

netweek: Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι κυριότερες τάσεις που χαρακτηρίζουν το IT σήμερα και με ποιο τρόπο τις εκμεταλλεύεστε (ή σκοπεύετε να τις εκμεταλλευτείτε);

Γιώργος Δημητριάδης: Οι κυριότερες τάσεις που χαρακτηρίζουν το ΙΤ σήμερα, κατά την άποψή μου, είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το mobility. Θεωρώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως κυρίαρχη τάση γιατί δεν είναι απλά θέμα της Πληροφορικής, αλλά ένα κοινωνικό φαινόμενο, το οποίο όμως στηρίζεται 100% στην τεχνολογία. Στις αρχές, οι περισσότερες επιχειρήσεις απαγόρευαν την πρόσβαση σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης από τους υπαλλήλους τους εν ώρα εργασίας γιατί αυτό εθεωρείτο αντιπαραγωγικό. Τώρα, υπάρχουν ολόκληρα Τμήματα και Διευθύνσεις που έχουν ως μοναδικό εργαλείο εργασίας (job tool) τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Πρόσφατα, σε ένα συνέδριο της SITA (www.sιta.aero), παρακολούθησα μια παρουσίαση, η οποία εξηγούσε πώς χρησιμοποιείται το Twitter για διαχείριση παραπόνων και έμαθα, με έκπληξη ομολογώ, ότι υπάρχει αεροπορική εταιρεία, η οποία έχει συγκεκριμένο τμήμα online παρακολούθησης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με 100 περίπου υπαλλήλους και μέσο χρόνο απόκρισης σε κάποιο αρνητικό σχόλιο ή παράπονο, κάτω των 10 λεπτών, ενώ ο μέσος χρόνος απάντησης σε οποιοδήποτε σχόλιο στο Facebook είναι 45 λεπτά.

Η σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζονται τα τελευταία χρόνια τα σχόλια στο Facebook, φαίνεται από το γεγονός ότι πλέον βλέπουμε στους περισσότερους επιχειρηματικούς κλάδους να απαντιούνται από τους ενδιαφερόμενους πάνω από το 50% των σχολίων, τα οποία καταγράφονται. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λόγω του περιεχομένου τους (φωτογραφίες, video, text), αποτελούν και μία από τις γενεσιουργούς αιτίες των Βig Data, ενός από τα θέματα που κυριαρχούν σε συζητήσεις σχετικά με τις τάσεις της Πληροφορικής. Άρα, κατά την άποψή μου, είναι και η 1η κυριότερη τάση, η οποία σε συνδυασμό με τη 2η, δηλαδή το mobility, δημιουργούν ένα απίθανο ντουέτο, προσφέροντας αναρίθμητες δυνατότητες εκμετάλλευσης, όπως και ευκαιρίες ενεργοποίησης της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης (corporate social responsibility) για οποιαδήποτε επιχείρηση. Το mobility είναι η τάση, η οποία έχει αλλάξει όχι μόνον τον τρόπο που εργαζόμαστε, αλλά και τον τρόπο που ζούμε.

Η δυνατότητα που υπάρχει για ένα στέλεχος να είναι συνεχώς “online” λόγω των φορητών συσκευών, αν και πιθανώς μπορεί να αποτελεί πρόβλημα κοινωνικής μορφής, λόγω της επίδρασης που έχει στην εκτός γραφείου ζωή, έχει ανοίξει νέους ορίζοντες στην εργασιακή απασχόληση και στα μοντέλα εργασίας. Πέραν όμως της εργασίας, το mobility έχει επηρεάσει και τον τρόπο με τον οποίον συμπεριφέρονται οι καταναλωτές, καθώς αυξάνεται συνεχώς η χρήση mobile applications για δραστηριότητες που εκτείνονται από πληρωμές λογαριασμών μέχρι check in σε πτήσεις και κρατήσεις ξενοδοχείων. Kαι οι δύο αυτές τάσεις είναι αντικείμενο της στρατηγικής IT & T που έχει υιοθετήσει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών με στόχο, μεσοπρόθεσμα, να έχουμε πετύχει αυτό που περιγράφουμε ως Digital Airport.

netweek (T. 350)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Netweek Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Banking / Finance

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

e-government

Μουσική Βιομηχανία

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Services

Ενέργεια / Περιβάλλον

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778