Στο πλαίσιο της έρευνας Consulting’s global 2015 CIO survey της Deloitte, στην οποία συμμετείχαν παραπάνω από 1.200 διευθυντικά στελέχη του ΙΤ, διερευνήθηκαν οι κορυφαίες δεξιότητες που ένας ηγέτης του ΙΤ χρειάζεται να κατέχει σήμερα.

Πηγή: Deloitte, Απόδοση: Γιώργος Φετοκάκης, [email protected]

Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων που συμμετείχαν στην έρευνα της Deloitte συμφώνησε ότι οι κυριότερες δεξιότητες για έναν σύγχρονο CIO είναι οι εξής: επιρροή στα εσωτερικά ενδιαφερόμενα μέλη, διαχείριση ταλέντων, τεχνολογικό όραμα και ηγεσία, επικοινωνιακές δεξιότητες, κατανόηση των στρατηγικών επιχειρηματικών προτεραιοτήτων, ικανότητα καθοδήγησης πολύπλοκων και γρήγορα μεταβαλλόμενων περιβαλλόντων.

Το επάγγελμα του CIO έχει εξελιχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, φθάνοντας σήμερα να αποτελεί σημαντικό μοχλό επιχειρηματικής ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό οι CIOs χρειάζεται να αναπτύξουν διοικητικές δεξιότητες σε διαφορετικές περιοχές από ότι συνήθως. Στην πραγματικότητα, μόλις 9% των συμμετεχόντων ανέφερε τις τρεις ηγετικές δεξιότητες (επιρροή, διαχείριση ταλέντων και τεχνολογικό όραμα) ως τις πιο σημαντικές για την άσκηση του ρόλου τους.

Οι επιτυχημένοι CIOs, όπως φάνηκε στην έρευνα, τείνουν να ξοδεύουν πολύ χρόνο για να επενδύουν στις σχέσεις τους με τα ενδιαφερόμενα μέλη, ενώ φροντίζουν να στελεχώσουν τις ομάδες τους με τα κατάλληλα ταλέντα. Αυτό τους βοηθάει να αφιερώνουν τον απαραίτητο χρόνο και επιρροή για να αναπτύξουν και να επικοινωνήσουν το τεχνολογικό τους όραμα. Πώς, όμως, μπορούν οι CIOs να αυξήσουν την επιρροή τους;

Ηγετικά πρότυπα
Tα πάντα ξεκινάνε από την αυτογνωσία, σύμφωνα με την Delloitte, η οποία έχει αναπτύξει το Deloitte Consulting lab, ένα συμβουλευτικό εργαστήριο για CIOs, στο οποίο καλούνται να παρουσιάζουν το ρόλο τους όπως τον ασκούν στην εταιρεία τους. Σε αυτό το εργαστήριο ζητείται από τους CIOs να σκεφτούν για το αν ο τρόπος που ξοδεύουν το χρόνο τους ευθυγραμμίζεται για το ρόλο που ο οργανισμός τους θέλει να παίξουν. Οι CIOs που συμμετείχαν στην έρευνα, αλλά και τα διευθυντικά στελέχη του ΙΤ που πήραν μέρος στο Deloitte Consulting lab, ανακάλυψαν τρία μοτίβα για το πώς οι σύγχρονοι CIOs μπορούν να προσφέρουν αξία: αξιόπιστος λειτουργός, υποκινητής της αλλαγές, συνδημιουργός της επιχείρησης.

Το κλειδί σε κάθε περίπτωση είναι οι CIOs να κατανοήσουν το περιβάλλον τους – είτε αφορά το σήμερα είτε την μελλοντική πορεία του – και να ταιριάξουν το ρόλο τους σε αυτό. Οι πιο επιτυχημένοι CIOs, σύμφωνα με την Deloitte, «διαβάζουν» πολύ καλά τους οργανισμούς τους και προσαρμόζονται στις αλλαγές. Οι περισσότεροι CIOs σκέφτονται πολύ για το ρόλο που θα κληθούν να παίξουν στην εταιρεία όταν ξεκινάνε την καριέρα τους σε αυτήν. Ωστόσο, τι συμβαίνει όταν οι επιχειρήσεις προσλαμβάνουν ένα νέο CEO;

Προσαρμογή ρόλου
Όταν ένας νέος CEO αναλαμβάνει τα ηνία μιας εταιρείας και αλλάζει τις προτεραιότητες για το IT, όπως και για τα υπόλοιπα μέλη της διοικητικής ομάδας, χρειάζεται να επανακαθορίσει το ρόλο του. Από την άλλη, εάν ένας CIO έχει προσληφθεί για να επιλύσει συγκεκριμένα προβλημάτα και τελικά πέτυχε το στόχο του ίσως ήρθε η ώρα να αναλάβει ένα νέο ηγετικό ρόλο. Η μετακίνηση από το ρόλο του αξιόπιστου λειτουργού σε αυτόν του υποκινητή της αλλαγής αποτελεί συχνά την πιο δύσκολη αλλαγή για τους CIOs.

Οι πιο αποτελεσματικοί CIOs έχουν επίγνωση της κατάστασης και γνωρίζουν πώς να κάνουν την αλλαγή. Κατά την προσαρμογή του ρόλου του στα νέα δεδομένα θα πρέπει να είναι κανείς προσεκτικός, ώστε μην ξεφύγει πολύ από αυτά που ζητάει ο οργανισμός του. Όσον αφορά τη διαχείριση των ταλέντων, η Deloitte προτείνει στους CIOs να δώσουν σημασία σε θέματα όπως είναι η χημεία της ομάδας και η ενέργεια του κάθε στελέχους ξεχωριστά, επιπρόσθετα με τα ειδικά σετ δεξιοτήτων. Το IT διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη επιχειρηματική λειτουργία. Είναι τεχνικό και στρατηγικό, λειτουργικό και καινοτόμο.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι CIOs, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο διευθυντικό στέλεχος, χρειάζεται να αφιερώσουν χρόνο για να σκεφτούν τους ειδικούς ρόλους που θα κληθούν να παίξουν κάθε στιγμή. Είναι σημαντικό να γίνει αντιληπτό από τους CIOs ότι δεν πρέπει να μένουν στάσιμοι σε αυτά που ξέρουν, αλλά να μετεξελίσσουν συνεχώς τους εαυτούς τους, προσεγγίζοντας τον ηγέτη που χρειάζεται η επιχείρησή τους.