H Μάνια Σέργη, Διευθύντρια Πωλήσεων Λογισμικού στην IBM Ελλάδας και Κύπρου, μας εξηγεί τους λόγους που η εταιρεία θεωρεί πως έχει δημιουργήσει μια πλήρης λίστα λύσεων που μπορούν να εξυπηρετήσουν τις επιχειρήσεις σε όλα τα βήματα προς την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης.

Έχοντας πουλήσει σχεδόν ο,τιδήποτε που ήταν άσχετο με αυτό που η IBM θεωρεί εδώ και μια δεκαετία περίπου πυρήνα των εργασιών της, είναι δεδομένο ότι η εταιρεία θα πρέπει να βάλει το 110% των δυνάμεων της στην προσπάθεια να δημιουργήσει κερδοφορία, από υπηρεσίες πληροφορικής, μεταξύ των οποίων και όσες βρίσκονται στο φρέσκο σχετικά πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης.

    Netweek: Ποια είναι η στρατηγική που θα ακολουθήσει η IBM, προκειμένου να πετύχει τους στόχους της στην αγορά των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης; θα είναι μια custom made προσέγγιση ανά πελάτη ή θα διαθέσει και γενικής χρήσης υπηρεσίες;

Μάνια Σέργη: Θα έλεγα και τις δύο προσεγγίσεις. Οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο αλλά και στην Ελλάδα, βρίσκονται σε μια διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού, καθώς αναζητούν τρόπους για την καλύτερη αξιοποίηση των δεδομένων που αποτελούν για αυτές την πιο ισχυρή πηγή ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Τώρα, αρχίζουμε να βλέπουμε τις εταιρείες να ξεφεύγουν από τον πειραματισμό και να προχωρούν σε μετασχηματισμούς μεγάλης κλίμακας αξιοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη και ενσωματώνοντάς την όλο και περισσότερο στη λειτουργία τους.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι δεν υπάρχει AI (Artificial Intelligence) χωρίς IA (Information Architecture). Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλές επιχειρήσεις είναι ότι το 80% των δεδομένων είναι είτε απροσπέλαστα, είτε αναξιόπιστα, είτε δεν έχουν αναλυθεί. Σύμφωνα με το MIT Sloan, «Και ο πιο προηγμένος αλγόριθμος Τεχνητής Νοημοσύνης, δεν μπορεί να ξεπεράσει την έλλειψη δεδομένων [αρχιτεκτονική] … τα κακά δεδομένα απλώς παραλύουν». Το λεγόμενο “AI Ladder” είναι η στρατηγική μας για τον τρόπο με τον οποίο οι πελάτες μας μπορούν να εκσυγχρονίσουν την αρχιτεκτονική των δεδομένων τους, προκειμένου να μπορέσουν να αξιοποιήσουν πλήρως την Τεχνητή Νοημοσύνη, τοποθετώντας επί της ουσίας το Data Analytics και το AI σε μια ενιαία προσέγγιση, για τη δημιουργία μιας γνωσιακής επιχείρησης. Μπορούμε να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις συνδυάζοντας:

  • καινοτόμες τεχνολογίες στις περιοχές των Analytics, της Τεχνητής Νοημοσύνης, του Cloud, της Aσφάλειας, του Βlockchain και των Kβαντικών Υπολογιστών (Quantum Computing).
  • τη γνώση των αγορών καθώς και
  • την πάγια δέσμευσή μας για εμπιστοσύνη και ασφάλεια, με υπεύθυνη διαχείριση της τεχνολογίας.
    Θεωρείτε ότι οι υπηρεσίες που είναι ήδη διαθέσιμες θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν άμεσα από την ελληνική αγορά και σε ποιους τομείς θα περιμένατε να υπάρχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον;

Το χαρτοφυλάκιο των λύσεων της ΙΒΜ, διαθέτει όλα όσα χρειάζονται οι πελάτες μας για την ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στο επιχειρηματικό τους περιβάλλον.

Το IBM Cloud Pak for Data, είναι μια πλήρως ενοποιημένη self service πλατφόρμα με Cloud Native αρχιτεκτονική, που καλύπτει τις ανάγκες μιας επιχείρησης για συλλογή, εύρεση, εμπλουτισμό, μετασχηματισμό, οργάνωση, ανάλυση και διαχείριση των δεδομένων, ανεξάρτητα με το πού βρίσκονται, on premise ή /και σε πολλαπλά Clouds. Έχει τη δυνατότητα επικοινωνίας με πολλαπλά Cloud Foundations (IBM Cloud, MS Azure, RedHat OpenShift, Amazon AWS και OpenStack) και τη λογική του «Build Once, Run Anywhere», φέρνοντας όλα τα δεδομένα των πελατών και των δυνατοτήτων της Τεχνητής Νοημοσύνης σε ένα σύνολο αυτοματοποιημένων και συνεργατικών ροών εργασίας και δυνατοτήτων διακυβέρνησης κάτι απαραίτητο στην εποχή μας για λόγους αύξησης της παραγωγικότητας καθώς και της ανάγκης συμμόρφωσης με το GDPR.

Το χαρτοφυλάκιο της ΙΒΜ επιτρέπει:

  • Το Κτίσιμο (Build) μοντέλων, με τη χρήση του Watson Studio.
  • Την Υλοποίηση (Deploy) μοντέλων στην παραγωγή, ενσωματωμένων σε μια εφαρμογή ή επιχειρηματική διαδικασία, με χρήση της λύσης Watson Machine Learning.
  • Την καταγραφή (Catalog) των δεδομένων με χρήση της λύσης Watson Knowledge Catalog, η οποία επιτρέπει στους χρήστες να έχουν πρόσβαση, να καθαρίζουν, να κατηγοριοποιούν και να μοιράζονται δεδομένα και assets όπου κι αν βρίσκονται.
  • Τη διαχείριση (Manage) σε όλα τα στάδια λειτουργίας, αυτοματοποιώντας τη διαχείριση των μοντέλων και των εργαλείων, με εμπιστοσύνη και διαφάνεια, αξιοποιώντας τη λύση Watson OpenScale.

Οι επιχειρήσεις μπορούν επίσης να επιταχύνουν την ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης, με “Out of the Box” Watson Application Services όπως ο Watson Assistant και τα Watson Services.

Όλες οι παραπάνω λύσεις είναι διαθέσιμες στην Ελληνική αγορά και όλοι οι κλάδοι μπορούν να αξιοποιήσουν την Τεχνητή Νοημοσύνη στη χώρα, ο χρηματοοικονομικός, οι τηλεπικοινωνίες, ο βιομηχανικός, ο τουριστικός, το λιανεμπόριο κ.ά.

    Ο τομέας της υγείας ήταν από τους πρώτους που επενδύσατε; Σας έχουν ικανοποιήσει μέχρι τώρα τα αποτελέσματα σε διεθνές και τοπικό επίπεδο;

Πράγματι, ήταν από τους πρώτους τομείς που επένδυσε η ΙΒΜ καθώς ήταν και από τους πρώτους κλάδους που αντιλήφθηκαν την αξία της τεχνητής νοημοσύνης για να βελτιώσουν τα συστήματα υγείας. Πρόσφατα, μάλιστα η ΙΒΜ παρουσίασε 22 νέες επιστημονικές μελέτες που τεκμηριώνουν την πρόοδο στην υποστήριξη των ιατρών ογκολογίας για τη κλινική λήψη ιατρικών αποφάσεων προσδιορίζοντας τεκμηριωμένες θεραπευτικές επιλογές.

Οι υπηρεσίες και οι λύσεις που διαθέτει η ΙΒΜ στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης αξιοποιούνται από χιλιάδες πελάτες μας παγκοσμίως και όπως γνωρίζετε η πλατφόρμα Watson for Oncology αξιοποιείται και στη χώρα μας από το νοσοκομείο ΥΓΕΙΑ παρέχοντας στους ογκολογικούς ασθενείς μια σύγχρονη, τεκμηριωμένη και εξατομικευμένη επιλογή θεραπείας.

Αδιαμφισβήτητα η αναδυόμενη αυτή τεχνολογία θα παίξει κρίσιμο ρόλο τα επόμενα χρόνια στην επιτάχυνση της γνώσης παρέχοντας ασφαλείς, έμπιστες και τεκμηριωμένες πληροφορίες ως ένα σύγχρονο, ενημερωμένο βοήθημα λήψης αποφάσεων.

    Ποια θεωρείτε ότι είναι τα ανταγωνιστικά σας πλεονεκτήματα απέναντι στους άλλους παρόχους;

Το χαρτοφυλάκιο των λύσεων Τεχνητής Νοημοσύνης της ΙΒΜ, έχει σχεδιαστεί έτσι, ώστε να προσφέρει αξία στους πελάτες μας μέσα από 6 διαφορετικές πτυχές:

    1. Open Ecosystem: Η προσέγγισή μας υποστηρίζεται από ένα ανοιχτό οικοσύστημα – με το οποίο συνεργαζόμαστε και συν-δημιουργούμε. Συμμετέχουμε ενεργά σε Οpen Source Projects, Standards & Partnerships. Είμαστε μέλη του R Consortium, έχουμε σημαντική συνεισφορά στο Apache Spark, Kubernetes & Docker. Υποστηρίζουμε Python, TensorFlow, Jupyter, SparkML, Apache Hadoop & MongoDB.
    2. Multi-Cloud by design – Build Once, Run Anywhere – No vendor lock-in
    3. Data Virtualization – Query Anything, Anywhere, χωρίς μετακίνηση δεδομένων & duplication, παρέχοντας απρόσκοπτη πρόσβαση στα δεδομένα όλης της επιχείρησης.
    4. Data Science & AI lifecycle Automation & Governance.
    5. Data Security: Kρυπτογράφηση δεδομένων. Build in Authentication & Authorization – Integration με κορυφαία LDAP (π.χ. Microsoft Active Directory κ.λπ.) και υποστήριξη SAML. Δυνατότητες Data Masking, Auto-Discovery & Curation.
    6. Pre-built Enterprise Apps/Services.
    Υπάρχουν σε αυτήν τη φάση συνεργασίες με ελληνικά ερευνητικά κέντρα και την ακαδημαϊκή κοινότητα. Μπορείτε να μας δώσετε κάποια παραδείγματα;

Η IBM συνεργάζεται με τα Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ιδρύματα παρέχοντας μέσα από το διεθνές Ακαδημαϊκό της Πρόγραμμα, τη δυνατότητα δωρεάν χρήσης επιλεγμένων προϊόντων λογισμικού της εταιρείας για διδακτικούς και ερευνητικούς σκοπούς καθώς και υπηρεσιών Watson, διαθέσιμων μέσα από το ΙΒΜ Cloud.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της προσπάθειας να εξοπλισθούν οι νέοι επιστήμονες με δεξιότητες σε αναδυόμενους τομείς υψηλής ζήτησης στην αγορά – όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) και τα Big Data – η ΙΒΜ συνεργάζεται σε μεταπτυχιακό επίπεδο με κορυφαία Πανεπιστήμια της χώρας, όπως με τη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, η οποία έχει εντάξει στο πρόγραμμα διδακτορικών σπουδών της εξειδικευμένα αντικείμενα για τις γνωσιακές τεχνολογίες και πρακτική εφαρμογή αυτών μέσω των υπηρεσιών ΙΒΜ Watson στο ΙΒΜ Cloud, με το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.