Η Ανδριάνα Θεοδωρακοπούλου, Consultant στην Stanton Chase, μιλάει για μια καινούργια εξέλιξη στην αγορά αναζήτησης στελεχών, η οποία συνδέεται με την ανάπτυξη του ψηφιακού κόσμου, τη διείσδυση του Internet στους Ελληνες, τη δραστηριοποίηση και στροφή των εταιρειών προς το digital, καθώς και για μια αναπτυσσόμενη και ολοένα και πιο διαδεδομένη θέση εργασίας, αυτή του 'Content Manager'.

Το Internet ήταν, είναι και θα παραμείνει απαραίτητο στη ζωή μας, καθώς μας προσφέρει κάθε πληροφορία, επικοινωνία, ευκολία και δύναμη. Το προφίλ, όμως, του σύγχρονου καταναλωτή, αλλά και χρήστη του Internet, τα τελευταία χρόνια, έχει αλλάξει ριζικά.

Η τελευταία τάση της αγοράς, όπως δείχνουν και οι έρευνες, είναι ότι ο βασικότερος λόγος για να είναι κάποιος on line είναι η πληροφόρηση (99%), και μετά ακολουθούν η κοινωνική δικτύωση (54%) και αγορά (22%). Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα, τα 2/4 των χρηστών Internet, καταφεύγουν στα social media για τις συναλλαγές/αγορές τους, μέσω ανταλλαγής πληροφοριών/εμπειριών με άλλους χρήστες.

Kατακόρυφη άνοδο καταγράφουν οι πωλήσεις προϊόντων μέσω του Διαδικτύου, καθώς το τελευταίο εξάμηνο 620.000 Ελληνες αγόρασαν προϊόντα αξίας 550 ευρώ κατά μέσο όρο. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από πρόσφατη έρευνα της Focus Bari, σύμφωνα με την οποία ο αριθμός των καταναλωτών που κάνουν αγορές μέσω του Διαδικτύου τετραπλασιάστηκε μέσα σε δύο χρόνια. Το γεγονός δείχνει, μεταξύ άλλων, ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα έχει εισέλθει πλέον στη φάση της ωριμότητας.

Δυνατό επιχειρηματικό κανάλι το Διαδίκτυο
Στο επίπεδο των εταιρειών, και όπως μας «μαρτυρούν» οι πελάτες μας, η αξιοποίηση των social media ποικίλλει, ανάλογα με την επιχείρηση και τα στελέχη. Οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα αξιοποιούν κατά κύριο λόγο το Facebook και το YouTube. Σε μικρότερο βαθμό, καταφεύγουν σε blogs, λογαριασμό Twitter ή Flickr. Οι managers σε ατομική βάση, προτιμούν κυρίως το Facebook (περισσότερο για hobbies, προσωπική δικτύωση) ή το LinkedIn (κατά κανόνα για επαγγελματική δικτύωση).

Συνεπώς, εάν συνυπολογίσουμε και τη ραγδαία χρήση των smart phones για την ασύρματη χρήση του Διαδικτύου, σύμφωνα και με μια πρόσφατη έρευνα της McKinsey, οι σύγχρονες επιχειρήσεις καλούνται να υιοθετήσουν νέες επιχειρησιακές στρατηγικές αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες και να επαναπροσδιορίσουν τα budgets τους. Υπάρχουν, δηλαδή, πολλά χαρακτηριστικά γνωρίσματα που θα μπορούσαν ενδεχομένως να βελτιώσουν τα on-line  αποτελέσματά των εταιρειών.

Πιο συγκεκριμένα, σε μια αγορά, όπου το 2009 κινήθηκε παραπάνω από το 1δις συναλλαγών στην Ελλάδα, διαφαίνεται ότι το Διαδίκτυο αποτελεί ιδιαιτέρως σημαντικό κανάλι, το οποίο διατηρεί τις δυνάμεις του ακόμα και στη δύσκολη οικονομική κατάσταση της ελληνικής αγοράς. Γι’ αυτό και ολοένα περισσότερες επιχειρήσεις καταφεύγουν όχι μόνο στη δημιουργία ενός site & microsites, αλλά και στην ανάπτυξη mobile websites, καθώς και άλλων ειδών κινητών εφαρμογών.

Το περιεχόμενό τους δημιουργείται πλέον βάσει της δραστηριότητας των καταναλωτών (για παράδειγμα ποιος εγγράφεται σε alerts ή γίνεται «μέλος» στο Facebook) και προσαρμόζεται στις προτιμήσεις τους.


Αξιοποιώντας τα digital κανάλια
Κατά συνέπεια, τα προφίλ των στελεχών συμβαδίζουν και αυτά με τις νέες τάσεις και τις καταναλωτικές απαιτήσεις. Παραδείγματος χάρη, στην SCI, η ζήτηση των πελατών μας στρέφεται προς τα προφίλ εκείνα των IT directors, οι οποίοι εκτός από την άριστη κατάρτιση σε νέες τεχνολογίες, μπορούν, επίσης, να λειτουργήσουν ως κοινωνοί του digital καναλιού, μεταδίδοντας τη γνώση τους προς όλο το Management team, ώστε να αξιοποιηθεί κάθε του δυναμική. Πώς, γιατί, από ποιούς, ποια τα κόστη και το ROI αλλά και σε ποιους χρόνους, είναι μερικά από τα ερωτήματα που θα κληθούν να απαντήσουν ως προς το marketing, τις πωλήσεις, το finance, logistics κ.λπ.

Κάποιες από τις πιο περιζήτητες θέσεις είναι Web Applications Manager, Senior Java Developers, Web developers & designers, καθώς και Web Masters και Content Managers. Δεδομένου ότι το περιεχόμενο στο Διαδίκτυο είναι άμεσο, μη ελεγχόμενο και δημιουργείται από τους ίδιους τους χρήστες με αποτέλεσμα τίποτα να μη μένει στατικό και μόνιμο, ο ρόλος του Web Content Manager διαφαίνεται αναγκαίος. Πιο ειδικά, είναι αρμόδιος για τις πληροφορίες που εμφανίζονται στο site της επιχείρησης. Είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξή του και λειτουργεί ως σχεδιαστής για να συντονίσει το περιεχόμενο και να σιγουρευτεί ότι αυτό εξυπηρετεί τις ανάγκες της επιχείρησης.

Τα καθήκοντά περιλαμβάνουν:
• λήψη ενός καθοδηγητικού ρόλου στη συντήρηση και την ανάπτυξη του site.
• συνεδρίαση με τις ομάδες έκδοσης, μάρκετινγκ και σχεδίου για να προγραμματίσει και να αναπτύξει το περιεχόμενο, το ύφος και την εμφάνιση.
• χρησιμοποίηση συστημάτων διαχείρισης Ιστού (content management systems) για να αναλύσει στατιστικά χρήσης.
• καθορισμός των αδειών για τους χρήστες.
• προώθηση των πληροφοριών του site στους πελάτες και τους συνεργάτες στόχων.
• πραγματοποίηση των ελέγχων εξασφάλισης ποιότητας στο περιεχόμενο.
• υποβολή εκθέσεων των τεχνικών προβλημάτων στο ΙΤ.
• εξετάζοντας τα νομικά θέματα, όπως τα πνευματικά δικαιώματα και η προστασία δεδομένων.

Οι κλάδοι με τη μεγαλύτερη ζήτηση είναι:
• ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως on-line αγορές καταναλωτικών / τραπεζικών προϊόντων.
• διαφήμιση προϊόντων και λιανικοί κατάλογοι.
• τοπικές, εθνικές και εκθέσεις διεθνών ειδήσεων.
• πληροφορίες για κολέγια και πανεπιστημιακά τμήματα.
• online δημόσιες πληροφορίες και κυβερνητικές υπηρεσίες.

Χαρακτηριστικό αυτής της ανερχόμενης τάσης αποτελεί η νέα ανακάλυψη από μια αγγλική ερευνητική ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Bristol.
Η ομάδα αυτή ανακάλυψε ένα chip από φωτόνια το οποίο λειτουργεί με φως αντί ρεύματος και οδηγεί το δρόμο για την κατασκευή των Η/Υ του μέλλοντος. Τα λεγόμενα quantum leap computers θα έχουν πολλαπλάσιες ικανότητες σε σχέση με τους σημερινούς υπολογιστές, όσον αφορά την αυτόματη άντληση πληροφοριών από τις μεγαλύτερες βάσεις δεδομένων και θα μπορούν να δημιουργούν περιεχόμενο, συντονισμένο και ομοιογενές, το οποίο οι χρήστες με ευκολία και ακρίβεια θα μπορούν να το εντοπίζουν.

Συμπερασματικά, δεδομένου ότι οι ηλεκτρονικές αγορές αποκτούν μεγαλύτερη σημασία όσον αφορά εξυπηρέτηση πελατών και δημιουργία εισοδήματος, οι επιχειρήσεις πρέπει να εξασφαλίσουν ότι η εμπειρία που παραδίδουν ικανοποιεί τις ανάγκες μιας όλο και περισσότερο δύσπιστης και ευμετάβλητης βάσης πελατών.

Σήμερα, οι επιχειρήσεις πρέπει να υπερβούν τα βασικά ηλεκτρονικής παρουσίας και να διαφοροποιούν συλλήβδην τα προφίλ στελεχών που την αντικατοπτρίζουν.

Who is who
H Ανδριάνα Θεοδωρακοπούλου είναι Consultant στο τμήμα Επιλογής Στελεχών της Stanton Chase, με ειδίκευση στον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων (FMCG), λιανικής και υπηρεσιών, καθώς και στο Ε-commerce. Διαθέτει 4ετή εμπειρία στο χώρο του executive search.

Είναι απόφοιτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, του τμήματος Marketing και Επικοινωνίας και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (Μ.Sc) στο Human Resources and Knowledge Management.