Ο Richard Marshall, Research Director της Gartner, αναλύει αποκλειστικά στο netweek τις κυριότερες τάσεις που χαρακτηρίζουν το mobility σήμερα
netweek: Με ποιο τρόπο το mobility και τα mobile apps αλλάζουν τον τρόπο που ζούμε και εργαζόμαστε; Ποια είναι τα σημαντικότερα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει μια εταιρεία από τη νέα εποχή του mobility;
R. Marshall: Το mobility αλλάζει δραστικά τον τρόπο λειτουργίας της εργασίας και ωθεί την αύξηση της παραγωγικότητας. Υποστηρίζει την άμεση επικοινωνία με τους συνεργάτες και τους πελάτες, διευκολύνει την αλληλεπίδραση μεταξύ τους και παρέχει άμεση πληροφόρηση προς όλους τους ενδιαφερόμενους. Σήμερα, το mobility δημιουργεί μια επανάσταση στον τρόπο που συλλέγεται η πληροφορία, καθώς παρέχει έναν πιο απλό τρόπο χρήσης των πληροφοριακών συστημάτων από κινητές συσκευές, αποφεύγοντας, για παράδειγμα, την παραδοσιακή στοίβα εγγράφων που συσσωρεύεται στο γραφείο.
Η εργασία απλοποιείται, αυτοματοποιείται και μεταμορφώνεται συνολικά, μετατρέποντας το περιβάλλον της πλήρους απασχόλησης στο γραφείο σε ένα περιβάλλον που θυμίζει περισσότερο αυτό της μερικής απασχόλησης, με πιο ελαστική μορφή και περισσότερες επιλογές για τους εργαζομένους. Σήμερα προσλαμβάνεις ανθρώπους, τους βάζεις να εργαστούν και ελπίζεις ότι θα κάνουν τη δουλειά τους από όπου και αν είναι. Το mobility μπορεί να παίξει κομβικό ρόλο σε αυτό. Ταυτόχρονα, με τα business-to-consumer mobile apps, οι επιχειρήσεις ενημερώνονται ταχύτερα σχετικά με τις ανάγκες των πελατών τους, αποκτούν ένα κανάλι άμεσης επικοινωνίας μαζί τους και, κατά συνέπεια, χτίζουν μια πιο δυνατή σχέση, αποκτώντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
netweek: Η αγορά Mobile Device Management (MDM) είναι ισχυρά κορεσμένη, ενώ χαρακτηρίζεται και από ένα κλίμα ενοποιήσεων. Τι αλλαγές περιμένετε να δείτε σε αυτήν την αγορά μέσα στο επόμενα χρόνια;
R. Marshall: Μεγαλύτερη ενοποίηση, μεγαλύτερη εστίαση σε πρόσθετες υπηρεσίες, λιγότερη έμφαση στο MDM. Γενικά, η αξία του Device Management περιορίζεται, καθώς οι πλατφόρμες εξελίσσονται και υποστηρίζονται καλύτερα. Η αγορά στρέφεται σε υπηρεσίες υψηλότερης προστιθέμενης αξίας, που αφορούν τα επιχειρηματικά αρχεία και την πρόσβαση στα εταιρικά δεδομένα. Σήμερα, η τάση είναι το Mobile Applications Management, το οποίο εξασφαλίζει ότι οι κατάλληλες εφαρμογές βρίσκονται στις φορητές συσκευές των κατάλληλων ανθρώπων, ώστε ο καθένας μέσα στην εταιρεία να χρησιμοποιεί τα απαραίτητα για την εργασία του mobile apps.
netweek: Τον τελευταίο καιρό το cloud, το mobility και η ασφάλεια βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων. Πώς μπορούν οι επιχειρήσεις να βρουν μια ισορροπία ανάμεσα σε όλα αυτά και να τα εκμεταλλευτούν βέλτιστα;
R. Marshall: H ασφάλεια στο cloud αποτελεί ένα ενδιαφέρον θέμα. Για να κατανοήσει κανείς τι σημαίνει ασφάλεια στο cloud, χρειάζεται να αναλογιστεί πόσοι στην Amazon ασχολούνται με θέματα ασφαλείας και πόσοι στην εταιρεία που εργάζεται. Κάνοντας αυτή τη σύγκριση, θα διαπιστώσει ότι τα επίπεδα ασφάλειας της Amazon είναι μακράν ανώτερα από αυτά που μπορεί να προσφέρει μια μέση εταιρεία. Όταν συνδέει κανείς συστήματα στο Internet, κάτι που γίνεται μέσω του mobility, τότε οι πάροχοι υπηρεσιών cloud μπορούν να προσφέρουν πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια από μια επιχείρηση, καθώς επενδύουν πολύ περισσότερο χρόνο και προσπάθεια σε αυτό.
Το μοντέλο που βλέπουμε σήμερα πολύ συχνά είναι η αρχική επιλογή του cloud για την έναρξη μιας δραστηριότητας mobility και όταν το όλο project γίνει πιο στρατηγικό για τον οργανισμό και επεκταθεί, τότε μεταφέρεται στα data centers των εταιρειών, όχι για λόγους ασφάλειας, αλλά γιατί είναι φθηνότερο. Και φυσικά το τι θα επιλέξει κανείς εξαρτάται από τις ανάγκες του. Για παράδειγμα, μια ελεγκτική επιχείρηση με την οποία συνεργαζόμαστε χρησιμοποιεί πολύπλοκους αλγόριθμους για οικονομικές αναλύσεις, οι οποίοι μπορούν να ενεργοποιήσουν έως και 50.000 επεξεργαστές σε οποιοδήποτε project. Όπως καταλαβαίνετε, είναι αδύνατο μία εταιρεία να διαθέτει τέτοιες υποδομές Με το cloud, ωστόσο, αυτό είναι εφικτό, καθώς προσφέρει κλιμακωτή ισχύ όταν χρειαστεί, κάτι που δεν μπορεί να γίνει με μια κλασική υποδομή.
netweek: Πώς βλέπετε να αναπτύσσεται η αγορά Enterprise Mobility μέσα στα επόμενα χρόνια;
R. Marshall: Εκτιμώ ότι πρόκειται να δούμε μια τεράστια ανέλιξη και περαιτέρω αύξηση ενδιαφέροντος για τα mobile apps από οργανισμούς και επιχειρήσεις ειδικότερα, με τεχνολογίες που θα προσφέρουν μια ολοκληρωμένη λύση, εύκολα αξιοποιήσιμη με εργαλεία front-end. Αυτό που βλέπουμε είναι μια αυξανόμενη τάση για ένα κεντρικό framework πάνω στο οποίο θα αναπτύσσονται οι εφαρμογές. Οι Διευθύνσεις Πληροφορικής των επιχειρήσεων θα κάνουν στροφή στη στρατηγική τους και αντί να προσπαθούν να μπλοκάρουν τη mobile δραστηριότητα των εργαζομένων, θα την ενσωματώσουν στο καθημερινό πλαίσιο εργασίας. Και αυτό θα γίνεται ολοένα και πιο αισθητό. Εκτιμώ, επίσης, ότι λόγω των μεγάλων περιθωρίων ανάπτυξης της αγοράς, ο ρυθμός ανάπτυξης mobile apps διεθνώς φέτος θα διπλασιαστεί, κάτι που αναμένεται να συνεχίσει και στα επόμενα χρόνια.
netweek: Ποια είναι η εκτίμησή σας για την ελληνική αγορά Enterprise mobile apps και τις τάσεις που την χαρακτηρίζουν;
Richard Marshall: H Gartner καταγράφει στοιχεία για τη διεθνή αγορά (αλλά και για μεγάλες γεωγραφικές ζώνες), αλλά όχι για συγκεκριμένες χώρες. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, δεν πιστεύω ότι η Ελλάδα έχει μείνει πίσω. Όλοι είναι στην ίδια θέση και καλούνται να διαχειριστούν ένα παγκόσμιο φαινόμενο, για το οποίο θα έλεγα ότι κανείς δεν είναι ακόμα απολύτως έτοιμος.
netweek: Όπως είπατε, περιμένετε τεράστια ανάπτυξη στα mobile apps μέσα στα επόμενα χρόνια. Έχετε μια εκτίμηση για το είδος αυτών των εφαρμογών, αν, για παράδειγμα, αυτή η «έκρηξη» αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες;
R. Marshall: Αυτό που πιστεύω είναι ότι θα υπάρχει μια ποικιλία στις κατηγορίες των εφαρμογών. Αν και θα δούμε κατηγορίες για τις οποίες θα συνεχίσει να υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον – όπως είναι τα sales applications, τα field services applications, αλλά και τα approval applications – δεν θα δούμε να ξεχωρίζουν συγκεκριμένες περιοχές. Για παράδειγμα, ακόμα και στον κλάδο της υγειονομικής περίθαλψης υπάρχουν εκατοντάδες εφαρμογές m- health, π.χ. για συντονισμό ραντεβού με γιατρούς, για υπενθύμιση στον ασθενή για τη λήψη της αγωγής του, για τη μέτρηση της αρτηριακής πίεσης κ.λπ. – η Globo, για παράδειγμα, αναπτύσσει mobile apps για m-Health.
Σημαντικό είναι, επίσης, το γεγονός ότι τα περισσότερα ιατρικά συστήματα στα νοσοκομεία στρέφονται σε “tablet-oriented” λύσεις, καθώς αυτά επιτρέπουν στο προσωπικό τους να έχει πάντα μαζί του τις απαραίτητες πληροφορίες, όπως και το ιατρικό των ασθενών. Αξίζει να αναφερθεί ότι υπάρχουν ακόμα και εφαρμογές που προσφέρουν τη δυνατότητα στους γιατρούς να δουν μια ακτινογραφία στο tablet και να κάνουν ζουμ στις λεπτομέρειες που θέλουν να εξετάσουν περαιτέρω.
netweek: Μπορεί να πει κανείς ότι τα mobile apps σώζουν ανθρώπινες ζωές;
R. Marshall: Ναι, φυσικά. Εκτός από τον κλάδο της περίθαλψης, τα mobile apps μπορούν να παρέχουν πιο γρήγορα ακόμα και διαγνωστικές πληροφορίες, π.χ. προειδοποιώντας τους ασθενείς για αυξημένο κίνδυνο καρδιακής προσβολής και ενεργοποιώντας αυτόματα την προληπτική κλήση ενός ασθενοφόρου.
netweek: Και ποια είναι η άποψή σας για την ασφάλεια; Πόσο σημαντική είναι η υποστήριξη της κρυπτογράφησης σε επίπεδο apps;
R. Marshall: Οτιδήποτε σήμερα πρέπει να κρυπτογραφείται. Όποιος δεν κρυπτογραφεί τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα του, τότε δεν κάνει καλά τη δουλειά του. Μια επιχείρηση χρειάζεται να κρυπτογραφεί όλα τα δεδομένα της και υπάρχουν, πλέον, πλατφόρμες για την ενσωμάτωση κάθε φύσης κρυπτογράφησης στο επιχειρηματικό περιβάλλον. Μια ακόμα τάση που βλέπουμε να διαφαίνεται στο μέλλον είναι η ενίσχυση της ασφάλειας σε επίπεδο εφαρμογών και όχι σε επίπεδο συσκευών.
netweek: Τι συμβουλές θα δίνατε στους Έλληνες IT Managers, όσον αφορά την ανάπτυξη μιας αποτελεσματικής στρατηγικής mobile στον οργανισμό τους;
R. Marshall: Nα συζητάνε με όσα περισσότερα από τα ενδιαφερόμενα μέλη της εταιρείας τους είναι εφικτό. Να δραστηριοποιηθούν και να διασφαλίσουν ότι θα επιλέξουν μια στρατηγική ενσωμάτωσης που θα προσφέρει τις απαραίτητες πληροφορίες. Για τον καθορισμό της mobile στρατηγικής χρειάζεται να κατανοείς ποια είναι τα ενδιαφερόμενα μέλη, ποια είναι τα projects υψηλής αξίας, ποιες προτεραιότητες αναδύονται και ποια «εργαλεία» θα χρησιμοποιηθούν για την υλοποίησή της.
Σημαντικές διακρίσεις για την GLOBO
H GLOBO αποτελεί την πρώτη ελληνική εταιρεία που συμπεριλαμβάνεται σε Magic Quadrant της Gartner και τη μόνη εταιρεία παγκοσμίως που συμπεριλήφθηκε στο συγκεκριμένο Magic Quadrant που αφορά λύσεις για Enterprise Mobility Management.Η GLOBO έχει αναγνωριστεί, επίσης, στο Decision Matrix της Ovum, ενώ ξεχώρισε και στην τελευταία έκθεση της IDC (Δεκέμβριος 2014), στην κατηγορία Mobile Application Development Platforms (MADP) – “Worldwide Mobile Enterprise Application 2014-2018 Forecast and 2013 Vendor Shares” – για τις ολοκληρωμένες λύσεις της