Μεικτή εικόνα εμφανίζει η εγχώρια αγορά cloud computing, καθώς μπορεί οι επιχειρήσεις να εμφανίζονται ολοένα και πιο δεκτικές στην υιοθέτησή του στην καθημερινή τους πρακτική, αφήνοντας στο παρελθόν τις όποιες επιφυλάξεις είχαν, εντούτοις όμως όταν φτάνει η κρίσιμη στιγμή, δηλαδή αυτή της απόκτησής τους, κάτι συμβαίνει και τα πάντα κωλυσιεργούν. Παρόλα αυτά, οι ελληνικοί πάροχοι cloud computing λύσεων και υπηρεσιών εμφανίζονται αισιόδοξοι για την επόμενη ημέρα.

Μπορεί τα τελευταία χρόνια το cloud computing να έχει μετεξελιχθεί από μια φημολογούμενη ή σε θεωρητικό επίπεδο τεχνολογία σε μια απτή πραγματικότητα που εμφανίζει διαρκώς αυξητικές τάσεις παγκοσμίως, εντούτοις όμως το τοπίο που διαμορφώνεται στην εγχώρια αγορά είναι εντελώς διαφορετικό. Μάλιστα, πρόσφατα στατιστικά στοιχεία καταδεικνύουν πως οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν δείχνουν ακόμη να έχουν εξοικειωθεί με τις σχετικές υπηρεσίες. Αναπόφευκτα, λοιπόν, η διείσδυση του cloud computing παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Προς το παρόν, όπως επισημαίνουν παράγοντες της εγχώριας αγοράς, καθώς στο κοντινό μέλλον τα πράγματα θα αλλάξουν άρδην.

Αργά, αλλά σταδιακή υιοθέτηση από τις ελληνικές επιχειρήσεις
Αρκεί να υπογραμμιστεί πως σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα δεδομένα που προέρχονται από έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, ενώ 1 στις 2 ελληνικές επιχειρήσεις είχε αρχίσει να εμπεδώνει τα οφέλη του cloud computing, μόλις το 10,3% προχώρησαν στην απόκτηση cloud υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, από το σύνολο των εγχώριων εταιρειών που είχαν πρόσβαση στο διαδίκτυο (20.519 επιχειρήσεις), μόλις το 10% (2.120) αγόρασαν cloud υπηρεσίες. “Yπό διαμόρφωση” θεωρεί πως βρίσκεται η αγορά του cloud στην Ελλάδα, όπως εκτιμά ο κ. Αντώνης Σταματόπουλος, Commercial Director – Value Added Products της Info Quest Technologies. “Η ελληνική αγορά υποδέχθηκε το cloud όπως οι περισσότερες: Με ενθουσιασμό σε πρώτη φάση, ως τη λεγόμενη “3η Πλατφόρμα” της πληροφορικής, την τεχνολογία του μέλλοντος. Στη συνέχεια, επήλθε ένας προβληματισμός σχετικά με τις δυσκολίες που προκύπτουν στην πρακτική εφαρμογή των αρχών του cloud computing.

Σήμερα, πλέον, έχουμε εισέλθει στη φάση της υλοποίησης. Οι περισσότεροι οργανισμοί αντιλαμβάνονται τα οφέλη του cloud και αναζητούν το βέλτιστο τρόπο για την αξιοποίησή του. Όσο για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, το έχουν εντάξει στην καθημερινότητά τους, είτε ως συνειδητή επιλογή για την υιοθέτηση της νέας τεχνολογίας ή ως εργαλείο για την καλύτερη αξιοποίηση των πόρων τους και τη σημαντική μείωση του κόστους. Απομένει, όμως, να φτάσουμε στη φάση της ωρίμανσης της αγοράς, κατά την οποία δε θα χρειάζεται να επιχειρηματολογήσει κανείς για τα οφέλη του cloud, ούτε να εφαρμόσει αρχές change management για να ωθήσει μια επιχείρηση προς την κατεύθυνση αυτή”.

Αισιόδοξη είναι η «ματιά» της κας Ιωάννας Ανδρονοπούλου, Account Director, Enterprise Partner Group στην Microsoft Hellas αναφορικά με την αγορά του cloud στη χώρα μας, η οποία αυξάνεται με διψήφια ποσοστά χρόνο με το χρόνο. “Στη χώρα μας επιχειρήσεις σε όλους τους τομείς των υπηρεσιών, του λιανεμπορίου, ναυτιλιακές, ασφαλιστικές, καθώς επίσης και τραπεζικοί οργανισμοί προχωρούν σε επενδύσεις στο cloud συνειδητοποιώντας τα οφέλη σε επίπεδο ταχύτητας, επεκτασιμότητας και υπολογιστικής ισχύος. Θεωρώ πως η αγορά έχει ξεπεράσει το αρχικό στάδιο κατανόησης και αξιολόγησης των πλεονεκτημάτων του cloud και επικεντρώνεται -πλέον- σε υλοποιήσεις ολοένα και πιο προηγμένων σεναρίων”. Σύμφωνα με τον κ. Μάνο Αεράκη, Managing Director της Netmechanics ΕΠΕ, οι ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκονται ήδη σε αναζήτηση cloud-based λύσεων SaaS (Software as a Service), οι οποίες αφορούν τα τμήματα πωλήσεων, marketing, εξυπηρέτησης πελατών (customer care) και HR. “Σε πρώτο βαθμό ζήτησης βρίσκονται οι υπηρεσίες cloud για την ηλεκτρονική αλληλογραφία, την αποθήκευση αρχείων και τις εφαρμογές CRM.

Σε ότι αφορά τα ηλεκτρονικά καταστήματα η ζήτηση υπηρεσιών cloud προδιαγράφεται ιδιαίτερα θετική για το άμεσο μέλλον εξαιτίας όχι μόνο των αυξημένων αναγκών τους αλλά και λόγω των αυξητικών τάσεων και ρυθμών ανάπτυξης που παρουσιάζει το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Πόσο, μάλλον, από την στιγμή κατά την οποία οι retailers αναζητούν ασφάλεια των δεδομένων τους, αδιάλειπτη λειτουργία συστημάτων, γρήγορο loading page (για την επίτευξη καλύτερου SEO), δυνατότητα εξυπηρέτησης υψηλής επισκεψιμότητας και μεγάλου όγκου παραγγελιών στο κατάστημά τους, πλήρη εικόνα μέσω των business analytics που προκύπτουν από τα Big Data και μείωση του κόστους συντήρησης των υποδομών.

Εφαρμογές για εξειδικευμένες ανάγκες και καθετοποιημένες αγορές

Η Info Quest Technologies προχώρησε το 2013 σε μια σημαντική επένδυση, στο χώρο της μεταπώλησης Cloud υπηρεσιών, καθώς διαμόρφωσε και παραμετροποίησε το www.QuestonCloud.com, μιάς 2-Tier Cloud Automation πλατφόρμας για την αυτοματοποιημένη διάθεση, διαχείριση και τιμολόγηση cloud συνδρομητικών υπηρεσιών. Όπως αναφέρει ο κ. Σταματόπουλος: “Το οικοσύστημα Quest On Cloud αυτή τη στιγμή προσφέρει το Portfolio Cloud Service Provider λύσεων της Microsoft (Office365, Azure), τις λύσεις υποδομών Bare Metal / Virtual Servers και Storage της IBM Softlayer και τις λύσεις End Point Protection και Mail Security της Symantec, δηλαδή λύσεις υποδομών και αυτοματισμού. Ταυτόχρονα, στο Quest On Cloud μπορεί κανείς να βρει το πρώτο στην Ελλάδα Cloud SW Εμπορικής Διαχείρισης και POS που διαθέτει εδώ και λίγο χρονικό διάστημα η Info Quest Technologies στην αγορά.

Όσο για το Q-Zone, αποτελεί την καινοτόμο πρόταση της εταιρείας μας για την Εμπορική Εφαρμογή της μικρής, μεσαίας και μεγάλης εμπορικής επιχείρησης. Ουσιαστικά, πρόκειται για την ελληνική έκδοση μιας διεθνούς cloud εφαρμογής, η οποία και εμπεριέχει το σύνολο των λειτουργιών και βέλτιστων πρακτικών της λιανικής. Απώτερος σκοπός είναι η αντικατάσταση της παραδοσιακής ταμειακής μηχανής και των… παρωχημένων εφαρμογών προηγούμενης γενιάς. Πρόκειται για μια αμιγώς Cloud λύση, χωρίς έξοδα έναρξης και αρχικό κεφάλαιο, συμβατό με όλα τα λειτουργικά, και προσβάσιμο πάντα από παντού χωρίς απαιτήσεις εγκατάστασης. Μια ιδιαίτερα ευρεία γκάμα λύσεων στην οποία περιλαμβάνονται από υπηρεσίες IaaS (Infrastructure as a Service) και PaaS (Platform as a Service), μέχρι και SaaS (Software as a Service) διαθέτει στην αγορά η Microsoft. “Οι λύσεις της Microsoft παρέχονται για υλοποιήσεις Public, Private και Hybrid Cloud. Το Microsoft Cloud αποτελεί ένα “Trusted Cloud”, καθώς η Microsoft έχει και εξακολουθεί να επενδύει σημαντικά ποσά προκειμένου να εξασφαλίσει τα χαρακτηριστικά της ασφάλειας, της ιδιωτικότητας και της συμμόρφωσης υλοποιώντας οδηγίες Διεθνών Οργανισμών Διαμόρφωσης Προτύπων, καθώς επίσης και οδηγιών της Ευρωπαϊκής κοινότητας, σημειώνει χαρακτηριστικά η κυρία Ανδρονοπούλου.

Έμφαση στα συστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου μέσω της πλήρους αξιοποίησης της υποδομής του Microsoft cloud Azure δίνει η Netmechanics, όπως σημειώνει σχετικά ο κύριος Αεράκης. “Κάνοντας χρήση του cloud στους πελάτες μας, τα έργα τους αποκτούν υψηλή διαθεσιμότητα διασφαλίζοντας 100% uptime και autoscale έτσι ώστε να ανταποκρίνονται σε μέρες ή ώρες υψηλού φόρτου επισκεψιμότητας, γίνονται πιο “έξυπνα” με τη χρήση Business Intelligence εργαλείων. ”.