netweek - Δείκτης ψηφιακής ανάπτυξης & Ελλάδα: Βήματα προς τα πίσω…

Παρασκευή, 22 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

IT Industry

Δείκτης ψηφιακής ανάπτυξης & Ελλάδα: Βήματα προς τα πίσω…

7 Σεπτεμβρίου 2017 | 09:42 Γράφει το Net Week  Online Team Topics: Digital

Σαφείς υποχωρητικές τάσεις στον δείκτη ψηφιακής εξέλιξης και ανάπτυξης εμφάνισε η χώρα μας κατά την τελευταία διετία, όπως προκύπτει με βάση τα αποτελέσματα πρόσφατης μελέτης που διενήργησαν από κοινού η Σχολή Νομικής και Διπλωματίας Fletcher του Πανεπιστημίου Tufts της Βοστώνης και η Mastercard.

Κι αυτό, τη στιγμή κατά την οποία χώρες που στην αντίστοιχη μελέτη το 2015 βρίσκονταν στο ίδιο (Τουρκία, Πολωνία, Σαουδική Αραβία κ.ά.) ή ακόμη και σε χαμηλότερο επίπεδο (Ινδονησία, Κολομβία, Μεξικό κ.ά.) κατάφεραν να προσπεράσουν με χαρακτηριστική ευκολία την χώρα μας και την θέση που καταλαμβάνει στην σχετική κατάταξη.

Την ίδια στιγμή, κατάφεραν να εφαρμόσουν στην πράξη μια περισσότερο θετική κατεύθυνση. Σε αντίθεση με την πορεία της Ελλάδος. Δείγμα πως αφενός μεν τα περί της ψηφιακής μετεξέλιξης της χώρας δεν βρέθηκαν ψηλά στις προτεραιότητες των κρατούντων και αφετέρου δε τα υπόλοιπα κράτη εφήρμοσαν δομημένες στρατηγικές, πολιτικές και άμεσες ενέργειες, που κατά την διετία “καρποφόρησαν”.

Ελκυστική η Ασία - Με κενά η Ευρώπη – Προκλήσεις για τις κορυφαίες οικονομίες
Η πλέον δυναμικά αναπτυσσόμενη όσο και ενδιαφέρουσα -σε επίπεδο εξελίξεων και προοπτικής- γεωγραφική περιοχή σήμερα δεν είναι άλλη από αυτή της Ασίας. Ως αποτέλεσμα, αναμένεται να υπάρξει έντονο επενδυτικό όσο και επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τις επιμέρους χώρες της περιοχής, αρκεί προς την ίδια κατεύθυνση να συμβαδίσουν αρμονικά και να υποστηρίξουν τις όποιες προσπάθειες και οι πολιτικοί θεσμοί. Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, το ψηφιακό momentum της Αγγλίας δείχνει σαφώς ισχυρότερο εν συγκρίσει με τις υπόλοιπες χώρες της Κοινότητας. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός πως δύο από τις πλέον ισχυρές οικονομίες σε παγκόσμιο επίπεδο (ΗΠΑ και Γερμανία) βρίσκονται στο μεταίχμιο του Stand Out και Stall Out, ενώ μια ακόμη (Ιαπωνία) ακολουθεί κατά πόδας…

Όπως επισημαίνεται, είναι αρκούντως σημαντικό για αυτές να αναγνωρίσουν τους κινδύνους να έχουν “χτυπήσει ταβάνι”, εξετάζοντας και παίρνοντας ως παράδειγμα μικρότερων μεν, υψηλότερης δυναμικής δε χώρες ώστε να διερευνήσουν με ποιο τρόπο οι παρεμβάσεις πολιτικής θα μπορούσαν να είναι αποτελεσματικές στην ώθηση μιας χώρας σε μια ζώνη μεγαλύτερης ανταγωνιστικότητας.Μια ακόμη σημαντική -σε πληθυσμό- χώρα, η Ινδία, αποσκοπώντας σε μια συνολικότερη ενίσχυση του βαθμού ψηφιοποίησης, έχει προαναγγείλει μια σειρά από κυβερνητικές δράσεις, ωστόσο ίσως θα πρέπει να προβληματιστεί σχετικά με το χαμηλό επίπεδο εξέλιξης και ανάπτυξης που καταγράφεται σε αυτήν. Στην Αφρική, ενώ οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες (Νιγηρία και Νότιος Αφρική) παραμένουν στις ζώνες Break Out και Watch Out αντίστοιχα, η ψηφιακά αναδυόμενη Κένυα έχει καταφέρει να καλύψει εντυπωσιακά ευρύ έδαφος σε επίπεδο momentum, συγκροτώντας ένα δυναμικό όσο και “ζωντανό” οικοσύστημα. Όσο για την Λατινική Αμερική, η πλειοψηφία των εκεί χωρών θα μπορούσαν να παραδειγματιστούν θετικά από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες όσο και κινούμενες χώρες, όπως λ.χ. η Κολομβία και η Βολιβία.

Ποια βήματα “οδηγούν” σε έναν ψηφιακό πλανήτη;
Η έρευνα κατατείνει σε δύο βασικές παραδοχές για τις ψηφιακές εξελίξεις, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν ποικίλες επιπτώσεις τόσο για τους ηγέτες του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα. Κι αυτό, καθώς διερευνούν τρόπους βελτίωσης της κατάστασης των ψηφιακών οικονομιών σε ολόκληρο τον κόσμο.

Σε πρώτο βαθμό, όσοι καινοτομούν σε ψηφιακό επίπεδο οφείλουν να αναγνωρίσουν πως ο δημόσιος τομέας παίζει καταλυτικό ρόλο για την περαιτέρω επιτυχημένη πορεία της ψηφιακής οικονομίας. Υπό αυτό το πρίσμα, χώρες που διέθεταν υψηλής απόδοσης ψηφιακούς τομείς, όπως λ.χ. αυτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παραδοσιακά διακρίνονταν από την ισχυρή εμπλοκή του κεντρικού κράτους και της εν γένει πολιτικής στην διαμόρφωση της ψηφιακής οικονομίας. Την ίδια τακτική εφαρμόζουν χώρες με υψηλό momentum (λ.χ. Σιγκαπούρη, Νέα Ζηλανδία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), καθώς επίσης και μια σειρά από κράτη που ανήκουν στην κατηγορία του Break Out (συμπεριλαμβανομένων της Κίνας, της Μαλαισίας και της Σαουδικής Αραβίας).

Όσο για το ποια κατεύθυνση πρέπει να λαμβάνουν οι κρατικές πολιτικές, οφείλουν να λαμβάνουν μέριμνα σχετικά με τις συμπράξεις και συνεργασίες ψηφιακής καινοτομίας μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, να υπάρχει αποδοτικότερη ολοκλήρωση της αυτοματοποίησης, των δεδομένων και των νέων τεχνολογιών στην “παραδοσιακή” οικονομίας, ενώ άκρως σημαντική κρίνεται η επένδυση στην επανακατάρτιση των εργαζομένων με την ταυτόχρονη διδασκαλία των μαθητών σχετικά με τις δεξιότητες και την σκέψη που χρειάζεται να υιοθετήσουν σε έναν δυναμικά εμφανιζόμενο ψηφιακό κόσμο.

Κι αυτό, τη στιγμή κατά την οποία χώρες που στην αντίστοιχη μελέτη το 2015 βρίσκονταν στο ίδιο (Τουρκία, Πολωνία, Σαουδική Αραβία κ.ά.) ή ακόμη και σε χαμηλότερο επίπεδο (Ινδονησία, Κολομβία, Μεξικό κ.ά.) κατάφεραν να προσπεράσουν με χαρακτηριστική ευκολία την χώρα μας και την θέση που καταλαμβάνει στην σχετική κατάταξη.

Την ίδια στιγμή, κατάφεραν να εφαρμόσουν στην πράξη μια περισσότερο θετική κατεύθυνση. Σε αντίθεση με την πορεία της Ελλάδος. Δείγμα πως αφενός μεν τα περί της ψηφιακής μετεξέλιξης της χώρας δεν βρέθηκαν ψηλά στις προτεραιότητες των κρατούντων και αφετέρου δε τα υπόλοιπα κράτη εφήρμοσαν δομημένες στρατηγικές, πολιτικές και άμεσες ενέργειες, που κατά την διετία “καρποφόρησαν”.

Ελκυστική η Ασία - Με κενά η Ευρώπη – Προκλήσεις για τις κορυφαίες οικονομίες
Η πλέον δυναμικά αναπτυσσόμενη όσο και ενδιαφέρουσα -σε επίπεδο εξελίξεων και προοπτικής- γεωγραφική περιοχή σήμερα δεν είναι άλλη από αυτή της Ασίας. Ως αποτέλεσμα, αναμένεται να υπάρξει έντονο επενδυτικό όσο και επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τις επιμέρους χώρες της περιοχής, αρκεί προς την ίδια κατεύθυνση να συμβαδίσουν αρμονικά και να υποστηρίξουν τις όποιες προσπάθειες και οι πολιτικοί θεσμοί. Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, το ψηφιακό momentum της Αγγλίας δείχνει σαφώς ισχυρότερο εν συγκρίσει με τις υπόλοιπες χώρες της Κοινότητας. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός πως δύο από τις πλέον ισχυρές οικονομίες σε παγκόσμιο επίπεδο (ΗΠΑ και Γερμανία) βρίσκονται στο μεταίχμιο του Stand Out και Stall Out, ενώ μια ακόμη (Ιαπωνία) ακολουθεί κατά πόδας…

Όπως επισημαίνεται, είναι αρκούντως σημαντικό για αυτές να αναγνωρίσουν τους κινδύνους να έχουν “χτυπήσει ταβάνι”, εξετάζοντας και παίρνοντας ως παράδειγμα μικρότερων μεν, υψηλότερης δυναμικής δε χώρες ώστε να διερευνήσουν με ποιο τρόπο οι παρεμβάσεις πολιτικής θα μπορούσαν να είναι αποτελεσματικές στην ώθηση μιας χώρας σε μια ζώνη μεγαλύτερης ανταγωνιστικότητας.Μια ακόμη σημαντική -σε πληθυσμό- χώρα, η Ινδία, αποσκοπώντας σε μια συνολικότερη ενίσχυση του βαθμού ψηφιοποίησης, έχει προαναγγείλει μια σειρά από κυβερνητικές δράσεις, ωστόσο ίσως θα πρέπει να προβληματιστεί σχετικά με το χαμηλό επίπεδο εξέλιξης και ανάπτυξης που καταγράφεται σε αυτήν. Στην Αφρική, ενώ οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες (Νιγηρία και Νότιος Αφρική) παραμένουν στις ζώνες Break Out και Watch Out αντίστοιχα, η ψηφιακά αναδυόμενη Κένυα έχει καταφέρει να καλύψει εντυπωσιακά ευρύ έδαφος σε επίπεδο momentum, συγκροτώντας ένα δυναμικό όσο και “ζωντανό” οικοσύστημα. Όσο για την Λατινική Αμερική, η πλειοψηφία των εκεί χωρών θα μπορούσαν να παραδειγματιστούν θετικά από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες όσο και κινούμενες χώρες, όπως λ.χ. η Κολομβία και η Βολιβία.

Ποια βήματα “οδηγούν” σε έναν ψηφιακό πλανήτη;
Η έρευνα κατατείνει σε δύο βασικές παραδοχές για τις ψηφιακές εξελίξεις, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν ποικίλες επιπτώσεις τόσο για τους ηγέτες του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα. Κι αυτό, καθώς διερευνούν τρόπους βελτίωσης της κατάστασης των ψηφιακών οικονομιών σε ολόκληρο τον κόσμο.

Σε πρώτο βαθμό, όσοι καινοτομούν σε ψηφιακό επίπεδο οφείλουν να αναγνωρίσουν πως ο δημόσιος τομέας παίζει καταλυτικό ρόλο για την περαιτέρω επιτυχημένη πορεία της ψηφιακής οικονομίας. Υπό αυτό το πρίσμα, χώρες που διέθεταν υψηλής απόδοσης ψηφιακούς τομείς, όπως λ.χ. αυτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παραδοσιακά διακρίνονταν από την ισχυρή εμπλοκή του κεντρικού κράτους και της εν γένει πολιτικής στην διαμόρφωση της ψηφιακής οικονομίας. Την ίδια τακτική εφαρμόζουν χώρες με υψηλό momentum (λ.χ. Σιγκαπούρη, Νέα Ζηλανδία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), καθώς επίσης και μια σειρά από κράτη που ανήκουν στην κατηγορία του Break Out (συμπεριλαμβανομένων της Κίνας, της Μαλαισίας και της Σαουδικής Αραβίας).

Όσο για το ποια κατεύθυνση πρέπει να λαμβάνουν οι κρατικές πολιτικές, οφείλουν να λαμβάνουν μέριμνα σχετικά με τις συμπράξεις και συνεργασίες ψηφιακής καινοτομίας μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, να υπάρχει αποδοτικότερη ολοκλήρωση της αυτοματοποίησης, των δεδομένων και των νέων τεχνολογιών στην “παραδοσιακή” οικονομίας, ενώ άκρως σημαντική κρίνεται η επένδυση στην επανακατάρτιση των εργαζομένων με την ταυτόχρονη διδασκαλία των μαθητών σχετικά με τις δεξιότητες και την σκέψη που χρειάζεται να υιοθετήσουν σε έναν δυναμικά εμφανιζόμενο ψηφιακό κόσμο.


Η βελτίωση της πρόσβασης σε κεφάλαια και ψηφιακές υποδομές, με την παράλληλη μείωση των πολλών ανισοτήτων θα πρέπει να βρίσκονται σε πρώτο πλάνο ενδιαφέροντος. Όσο για τους επιμέρους κανονισμούς, θα πρέπει να συμβαδίζουν με τους μεταβαλλόμενους κανόνες του διεθνούς ανταγωνισμού, έχοντας αίσθηση και άποψη σχετικά με την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών δίχως όμως να στραγγαλίζεται η καινοτομία! Σε δεύτερο βαθμό, όσοι εργάζονται προς την κατεύθυνση της ενδυνάμωσης του ψηφιακού momentum της χώρας τους, θα πρέπει να δώσουν έμφαση στις λεπτομέρειες ώστε να αναγνωρίσουν, επισημάνουν και φωτίσουν τους ξεχωριστούς ψηφιακούς οδηγούς digital momentum ενός κράτους. Ανάλογα με το επίπεδο ψηφιακής εξέλιξης και οικονομικής εξέλιξης μιας χώρας, υπάρχουν διάφοροι οδηγοί που ευθύνονται κυρίως για την ψηφιακή δυναμική μιας χώρας ή αγοράς. Κάτι, που ενέχει διαφορετικές συνέπειες για τις προτεραιότητες τόσο των προηγμένων όσο και των αναπτυσσόμενων οικονομιών: Καινοτομία για τους πρώτους και θεσμικά όργανα για τους έτερους.

Οι λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες πρέπει να κατανείμουν με σύνεση τους περιορισμένους πόρους τους. Αναμφίβολα το μέγεθος της χώρας αποτελεί επίσης έναν παράγοντα προβληματισμού. Κι αυτό, καθώς μικρότερες χώρες που διαθέτουν ισχυρούς θεσμούς είναι σε θέση να δημιουργήσουν υψηλή αξία ως early adopters, δημιουργώντας ένα επιδραστικό φαινόμενο για τον υπόλοιπο κόσμο μέσω της σύνθεσης του κατάλληλου οικοσυστήματος.

Για παράδειγμα, “παραδοσιακοί” κόμβοι εμπορικών συναλλαγών (όπως λ.χ. το Χονγκ Κονγκ, η Σιγκαπούρη και το Ηνωμένο Βασίλειο), αλλά και αναδυόμενοι ψηφιακοί κόμβοι (π.χ. η Νέα Ζηλανδία και η Εσθονία) μπορούν να αναλάβουν ηγετικό ρόλο στη δημιουργία “έξυπνων” ψηφιακών οικοσυστημάτων. Συμπερασματικά, η παγκόσμια ψηφιακή οικονομία βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι, όπου οι ευκαιρίες και ο κίνδυνος ενυπάρχουν και ισορροπούν.

Το εύρος των αλλαγών που έχουν επέλθει στην πορεία προς τον ψηφιακό πλανήτη είναι εντυπωσιακός. Είναι σαφές ότι πολλά από αυτά σχετίζονται με το ψηφιακό momentum που παρατηρείται σε χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο, καθώς επίσης και με τη συστημική φύση των δυνάμεων που διέπουν την ψηφιακή εξέλιξη. Δίχως αμφιβολία, οι χώρες που εντάσσονται στις κατηγορίες “Stand Out” και “Break Out” επωφελούνται από τον συνδυασμό των ισχυρών ρυθμών ψηφιοποίησης και της συμμετοχής των κυβερνήσεων στην οργάνωση των ψηφιακών οικονομιών.

Πολλαπλά χαρακτηριστικά για την ανάδειξη του δείκτη
Αναφορικά με την μεθοδολογία που χρησιμοποιείται για την δημιουργία ενός -κατά το δυνατόν- περισσότερο ενδεικτικού όσο και κοντά στην πραγματικότητα δείκτη ψηφιακής εξέλιξης και ανάπτυξης, έχει βασιστεί σε μια σειρά από χαρακτηριστικά.

Συγκεκριμένα, προσμετρώνται οι συνθήκες προμήθειας και απαίτησης, το θεσμικό περιβάλλον, καθώς επίσης η παραγωγή, υιοθέτηση και εφαρμογή της καινοτομίας και μιας ευρύτερης φιλοσοφίας αλλαγής. Στις πρώτες συμπεριλαμβάνονται η πρόσβαση στις εν γένει υποδομές (τηλεπικοινωνιακή κάλυψη και ευκολία, ασφάλεια), στις συναλλαγές (πρόσβαση σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και σε ηλεκτρονικές πληρωμές), καθώς και σε δυνατότητες εκπλήρωσης (ποιότητα και απόδοση σε υποδομές logistics και μεταφορών). Σε αυτές της απαίτησης υπολογίζεται ο βαθμός ψηφιακής διάδρασης των ίδιων των καταναλωτών (λ.χ. είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν online, αξιοποιούν τις διαθέσιμες επιλογές ψηφιακών πληρωμών κ.ά.), ενώ στο θεσμικό περιβάλλον περικλείονται η νομοθεσία (προστασία πνευματικής ιδιοκτησίας και επενδυτών), αλλά και το πόσο ο Δημόσιος τομέας χρησιμοποιεί την ψηφιακή τεχνολογία.

Όσο για την καινοτομία και τις αλλαγές, καταγράφονται τρεις υποκατηγορίες: εισροή (επιλογές χρηματοδότησης, προσέλκυση ταλέντου, δυναμική και επάρκεια startup), διαδικασίες (πόσο εξελιγμένες όσο και ευφυείς κρίνονται οι επιχειρηματικές διαδικασίες ενός οργανισμού, ποιο το επίπεδο ωριμότητας της έρευνας και ανάπτυξης), καθώς επίσης και εκροές (ποιος ο βαθμός και ο πλούτος της διασυνδεσιμότητας κατά μήκος δικτύων – συμπεριλαμβανομένων φορητών συσκευών, ψηφιακής ψυχαγωγίας, social media κ.ά. που βοηθούν συνολικά στην διάδοση καινούριων προϊόντων, ιδεών, ακόμη και επιχειρηματικών μοντέλων). Επιπροσθέτως, η ίδια μελέτη λάμβανε υπόψη της τον βαθμό ανταγωνιστικότητας της ψηφιακής οικονομίας μιας χώρας σε συνάρτηση με δύο διαστάσεις: Την υφιστάμενη κατάσταση της ψηφιακής μετεξέλιξης όπως καθορίζεται με την αλληλεπίδραση των τεσσάρων δεικτών που προαναφέρθηκαν, καθώς επίσης και τον ρυθμό της ψηφιακής εξέλιξης στην πορεία του χρόνου, όπως υπολογίζεται με βάση τον ρυθμό της e-ανάπτυξης μιας χώρας κατά την διάρκεια της χρονικής περιόδου 2008 - 2015. Μάλιστα, ο συγκεκριμένος ρυθμός ανάπτυξης αποτελεί τον κορυφαίο δείκτη για το μέλλον της ψηφιακής προοπτικής μιας χώρας.

Επίσης, η ίδια μελέτη “διαχωρίζει” τις χώρες ως Stand Out (χώρες ιδιαίτερα προηγμένες ψηφιακά, που συγκεντρώνουν υψηλό momentum και καθοδηγούν την καινοτομία), Stall Out (εξελιγμένα ψηφιακά κράτη που εμφανίζουν επιβράδυνση στην δυναμική τους), Break Out (χώρες που μέχρι πρότινος σημείωναν χαμηλές επιδόσεις, αλλά πλέον αναπτύσσονται με ταχύτατους ρυθμούς), Watch Out (όσα κράτη βρίσκονται αντιμέτωπα με σημαντικές προκλήσεις εξαιτίας των “αναιμικών” επιδόσεών τους στο επίπεδο της ψηφιοποίησης, αλλά και του αντίστοιχου momentum τους).

DIGITAL JOURNEY
Συμπερασματικa, η παγκόσμια ψηφιακή οικονομία βρίσκεται σε ένα δίστρατο που διακρίνεται από κίνδυνο και πρόκληση, ρίσκο και ευκαιρία, όλα μπερδεμένα σε ένα δημιουργικό κουβάρι και μια -ενδεχομένως- προβληματική ισορροπία…
Ενώ παλαιότερα οι εξελίξεις κινούνταν σε σαφώς πιο αργούς ρυθμούς και ήταν περισσότερο “συγκροτημένες” ή αλλιώς και “τακτοποιημένες”, πλέον έχουμε περάσει στην εποχή κατά την οποία η αλλαγή έγινε ήδη, χτες, ενώ σήμερα αποτελεί μια εντελώς νέα πραγματικότητα, με καινούρια χαρακτηριστικά και δεδομένα.
Δίχως απαραιτήτως να υφίστανται αυστηρές δομές ή ξεκάθαρες διαδικασίες. Είναι σαφές ότι πολλά από αυτά έχουν να κάνουν με την ψηφιακή ορμή που παρατηρείται σε χώρες σε όλο τον κόσμο, καθώς και με τη συστημική φύση των δυνάμεων που διέπουν την ψηφιακή εξέλιξη.
Δίχως καμιά αμφιβολία, οι χώρες που ξεχωρίζουν και σημειώνουν “εκρηκτική” πορεία επωφελούνται από έναν συνδυασμό ισχυρών ποσοστών ψηφιοποίησης και συμμετοχής των κυβερνήσεων στην εν γένει οργάνωση των ψηφιακών οικονομιών.

netweek (T. 406)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Netweek Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Banking / Finance

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

e-government

Μουσική Βιομηχανία

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Services

Ενέργεια / Περιβάλλον

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778