Η επικρατούσα αντίληψη του SaaS φέρνει συνειρμικά στο νου τη «χρονοχρεωτική» (sic) προμήθεια και χρήση λογισμικού στο cloud. Την ίδια στιγμή, οι σύγχρονες τεχνολογίες mobility, σε συνδυασμό με τη ραγδαία μείωση του κόστους του mobile Internet, φέρνουν μία “βροχή” από λύσεις on-demand στα smartphones και τα tablets.

Σε ένα περιβάλλον χρηματο-οικονομικής κρίσης, η παλιρροιακή δίνη που δημιουργείται όταν συγκρούεται η ανάγκη για επιχειρησιακή ανάπτυξη με τα μειωμένα budget του CIO, ανατρέπει με την ορμή της το παραδοσιακό μοντέλο διάθεσης, προμήθειας και χρήσης λογισμικού.

Το Software as a Service δεν είναι καινούργια ιδέα, καθώς αναφέρεται για πρώτη φορά το 1961 στα εργαστήρια του MIT, όταν ο, βραβευμένος με το «Turing Award», John McCarthy διατύπωσε την προφητεία ότι μια ημέρα η Πληροφορική θα διατίθεται σαν δημόσιο αγαθό, υπονοώντας την κοινόχρηστη υπολογιστική ισχύ που εννοούμε σήμερα ως cloud computing. Το νέο οικοσύστημα της πληροφορίας έχει, πλέον, πρωταγωνιστή το mobility σε μια εποχή που τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα και tablets βρίσκονται στην πρώτη θέση της κατανάλωσης bandwidth και της επισκεψιμότητας στο Internet.

Περισσότερο από ποτέ, η επιχείρηση έχει σήμερα τη δυνατότητα να κρατάει τα στελέχη της διαρκώς συνδεδεμένα με τις υποδομές της, σε online σύνδεση με επιχειρησιακές εφαρμογές στο εταιρικό Intranet / Portal, ένα κλικ μακριά από ενημερωμένες αποφάσεις και από την πώληση προϊόντων και υπηρεσιών από το χώρο του πελάτη.

Για να καλύψει αυτές τις ανάγκες, η επιχείρηση έχει να λύσει το γρίφο της κτήσης και του κόστους της τεχνογνωσίας και της υποδομής που απαιτείται για να παρέχει εφαρμογές mobile στους «κινητούς» της χρήστες. Μια πολυπλοκότητα που περιλαμβάνει λογισμικό, υλικό, τηλεπικοινωνίες, υπηρεσίες τρίτων, πλάνα επιχειρησιακής συνέχειας κ.λπ. Ο στόχος του Mobile SaaS είναι να αποκρύψει αυτήν την πολυπλοκότητα από τον ιδιοκτήτη έναντι μιας μηνιαίας αμοιβής.

Οι άξονες του Mobile SaaS
• Ο τιμοκατάλογος των παρόχων κινητής τηλεφωνίας για πρόσβαση των συσκευών στο Internet μειώνεται, ενώ το διαθέσιμο bandwidth αυξάνεται. Η υλοποίηση της τεχνολογίας 4G – LTE στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας θα φέρει τον mobile εργαζόμενο ακόμα πιο κοντά στις εφαρμογές του γραφείου του, σε ταχύτητες που αγγίζουν το τοπικό δίκτυο.

Οι άξονες που αναδεικνύουν το Mobile Software as a Service είναι:
• H εφαρμογή του BYOD από τις επιχειρήσεις, επιτρέπει στον εργαζόμενο να φέρει στη δουλειά τη δική του συσκευή, στην οποία θα εγκατασταθούν οι Mobile SaaS επιχειρησιακές εφαρμογές, ώστε να χρησιμοποιεί μία προσφιλή του τεχνολογία, ενώ η επιχείρηση απολαμβάνει χαμηλά κόστη μετάβασης στο mobility.
• Οι λύσεις Mobile SaaS είναι εγγενώς cross-platform λειτουργικές, με την ίδια αξιοπιστία σε όλα τα mobile λειτουργικά συστήματα. Οι κατασκευαστές των λύσεων επιτυγχάνουν συγκράτηση του κόστους ανάπτυξης μέσα από τεχνολογίες στοχευμένες στο mobility, όπως η HTML 5 και τα λεγόμενα “υβριδικά” apps, αυτά, δηλαδή, που μέρος της λειτουργικότητάς τους τρέχει τοπικά στη φορητή συσκευή και μέρος της σε mobile web site, χωρίς ο χρήστης να αντιλαμβάνεται τη διαφορά.
• Το λεγόμενο Device Management λογισμικό πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι μιας λύσης Mobile SaaS, καθώς είναι ύψιστης κρισιμότητας να μπορεί η επιχείρηση να ελέγξει κεντρικά και απομακρυσμένα χιλιάδες συσκευές διαφορετικού τύπου, να τις ενημερώνει αυτόματα με νέες εκδόσεις του λογισμικού, να ελέγχει την πρόσβαση των χρηστών, ακόμα και να διαγράφει απομακρυσμένα εφαρμογές και δεδομένα από μία κλεμμένη ή απενεργοποιημένη συσκευή.

Η επιχειρησιακή δραστηριότητα είναι σίγουρο ότι θα τρέχει πολύ σύντομα πάνω από το mobility, καθώς διατίθενται πλέον λύσεις, ακόμα και μέσα από το SaaS μοντέλο, σε διάφορους κλάδους. Ο πελάτης έχει πολλά να κερδίσει μέσα από τον μετασχηματισμό των κεφαλαιακών δαπανών σε αμιγώς λειτουργικές δαπάνες, ενώ η κατάκτηση του mobility του κοστίζει ακριβώς όσο απαιτούν οι ανάγκες του, εστιάζοντας σε καθαρά επιχειρησιακούς στόχους και όχι στην υποκείμενη τεχνολογία.