Το «Data 360o Forum», που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 10 Ιουλίου στο Αμφιθέατρο Maroussi Plaza από την BOUSSIAS και το περιοδικό netweek αποτέλεσε το πρώτο ελληνικό συνέδριο που ανέδειξε σφαιρικά το κρίσιμο ζήτημα της διαχείρισης των δεδομένων από τους σύγχρονους οργανισμούς, παρουσιάζοντας τις απόψεις στελεχών από το ΙΤ.

Αντίθετα απ’ ότι θα ανέμενε κανείς για ένα συνέδριο τεχνολογίας, η πελατοκεντρικότητα αποτέλεσε το κυρίαρχο θέμα των συζητήσεων που πραγματοποιήθηκαν στο Data 360o Forum, καθώς όλα τα στελέχη των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στα διευρυμένα πάνελ διαλόγου του συνεδρίου, ακόμα και αυτά που προέρχονταν από διευθύνσεις που δεν έχουν άμεση επαφή με τον πελάτη, μίλησαν για τα analytics ως εργαλείο καλύτερης κατανόησης του πελάτη, αλλά και αποφυγής διαρροών πελατών προς τον ανταγωνισμό. Χαρακτηριστικό της στρατηγικής διάστασης των analytics στον σύγχρονο οργανισμό ήταν το γεγονός ότι στην έναρξη του συνεδρίου πραγματοποιήθηκαν χαιρετισμοί από τους Ξενοφώντα Λιαπάκη, Πρόεδρο Ο.Ε. του Hellenic CIO Forum, Διονύση Μυρτίδη, Αντιπρόεδρο Δ.Ε. του ΕΙΠ (Ελληνικό Ινστιτούτο Πληροφορικής και Επικοινωνιών), Frank Thibaut, Πρόεδρο ΔΣ του Ελληνικού Ινστιτούτου Εξυπηρέτησης Πελατών και Νερίνα Κομιώτη, Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Διαφημιζομένων Ελλάδος.

Ο πελάτης μέσα από το πρίσμα των analytics
Η ανάλυση των συνηθειών και των προτιμήσεων του πελάτη με τα παραδοσιακά «φίλτρα», καθώς και η δημιουργία target groups βάσει δημογραφικών χαρακτηριστικών ή δαπάνης δεν εξυπηρετούν πλέον τους σκοπούς των επιχειρήσεων, οι οποίες χρειάζεται να αποκτήσουν συνολική εικόνα για τον πελάτη, αλλά και να του παράσχουν άριστο επίπεδο εξυπηρέτησης σε όλα τα κανάλια προσέγγισής του (omnichannel). Σε αυτό το πλαίσιο, τα τμήματα marketing, αλλά και ο CMO κάθε επιχείρησης θα πρέπει υποχρεωτικά να εντάξουν τα analytics στην ατζέντα τους. Πάνω σε αυτή τη βάση εκτυλίχθηκε η συζήτηση σχετικά με την καλύτερη προσέγγιση του πελάτη με τη βοήθεια των analytics, στην οποία συμμετείχαν οι Βασίλης Δαβιλάς, Group CRM & Customer Service Manager-ΕΛΓΕΚΑ, Αλέξανδρος Δοδόπουλος, Market Categories & Pricing Insights Manager-ΑΒ Βασιλόπουλος, Δημήτρης Κουβαράς, Business Development, Business Analytics & In-memory Computing-SAP Hellas & Cyprus, Απόστολος Μουρελάτος, Διευθυντής Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών- Goody’s/Everest Group of Companies, Παντελής Ξανθούλης, Enterprise Marketing Management Sales Specialist-ΙΒΜ Ελλάς, Βάια Τζιάγκα, Customer Intelligence Domain Expert-SAS Greece, Cuprus & Bulgaria, Γιάννης Τσίληρας, Consumer CRM & Channel Management Director-ΟΤΕ- Cosmote και Κωνσταντίνος Τσιπτσής, Συγγραφέας του βιβλίου “Data Mining Techniques in CRM: Inside Segmentation”.

Απαντώντας στις ερωτήσεις του συντονιστή του πάνελ, του συμβούλου Νίκου Δούση, τα διακεκριμένα στελέχη κατέδειξαν ότι τα analytics μπορούν να βοηθήσουν το marketing, όχι μόνο να αποκτήσει πιο ακριβή προφίλ και segments καταναλωτών, αλλά και να έχουν έγκαιρη «προειδοποίηση» όταν ο πελάτης αρχίζει να στρέφεται προς τον ανταγωνισμό. Επίσης, αποτελούν πολύτιμο εργαλείο για τη μελέτη των αντιδράσεων του πελάτη απέναντι στην τιμή προϊόντων και υπηρεσιών και τον υπολογισμό της ανταποδοτικότητας των προωθητικών ενεργειών, κυρίως, όμως, βοηθούν τις επιχειρήσεις να κάνουν στον πελάτη την κατάλληλη προσφορά, την κατάλληλη στιγμή, μέσα από το ενδεδειγμένο κανάλι.

Προκλήσεις και τάσεις σχετικά με τη χρήση των Big Data
Την ανάγκη για μετατόπιση του ενδιαφέροντος από το IT και το infrastructure στη χρήση των analytics για τη λήψη καλύτερων επιχειρηματικών αποφάσεων κατέδειξε μέσα από την παρουσίασή του ο Βασίλης Αγγέλης, Head στο Customer Intelligence & Experience της Τράπεζας Πειραιώς, ο οποίος αναφέρθηκε και στο Social Network Analysis και στο Micro Segmentation & GIS Mapping ως τις μεγάλες προκλήσεις σχετικά με τη χρήση των Big Data σήμερα.

Για τον Πάρι Ζιώγκα, Quality Assurance Manager του skroutz.gr, μεγάλη πρόκληση συνιστά η απόκτηση ποιοτικών δεδομένων, καθώς, όπως απέδειξε με την παρουσίαση του case study της εταιρείας του, όπου τα customer reviews αποτελούν βασική «δεξαμενή δεδομένων», χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στο ποιος λέει τι και με ποια αφορμή. Σε ό,τι αφορά τα online media και το e-commerce, ο Τριαντάφυλλος Βλασσόπουλος. Digital Marketing Consultant της Digimark τόνισε στην παρουσίασή του ότι οι οργανισμοί θα πρέπει να μετατρέψουν τα Big Data της συμπεριφοράς σε διαδραστικά digital analytics, χτίζοντας μία ολοκληρωμένη εικόνα (προφίλ) για τον κάθε επισκέπτη, σε κάθε κανάλι. Την εξέλιξη των Big Data σε… Huge Data προέβλεψε ο Δαμιανός Χατζηαντωνίου, Αναπληρωτής Καθηγητής στο τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος μίλησε για την ανάγκη ανάπτυξης καταρτισμένων Data Scientists που θα κατανοούν τις ανάγκες του business.

Ο «βασιλικός» δρόμος προς τα Big Data
Καθώς οι εξελίξεις της τεχνολογίας είναι καταιγιστικές, είναι λογικό για τις επιχειρήσεις να αναζητούν τον βέλτιστο τρόπο υιοθέτησης μεθοδολογιών και τεχνολογικών λύσεων για τη βέλτιστη αξιοποίηση των analytics στο business. Και η Διεύθυνση Πληροφορικής διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία υποδομών για την εφαρμογή λύσεων analytics σε έναν οργανισμό. Η «αυτονόμηση» του τελικού χρήστη, ώστε να είναι σε θέση να αξιοποιεί τα insights που προκύπτουν από τα Big Data, χωρίς την παρέμβαση των ανθρώπων του IT, αλλά και οι τάσεις σχετικά με την επένδυση των οργανισμών στα analytics αποτέλεσαν τα κύρια θέματα που συζητήθηκαν στο πάνελ με θέμα τον ρόλο της Πληροφορικής στον διαμορφούμενο data-driven οργανισμό.

Στη συζήτηση συμμετείχαν οι Γιώργος Κιούσης, Technology Director-Αττικές Διαδρομές, Χρήστος Λαμπρόπουλος, ΙΤ Μanager-Sika Hellas, Ελευθέριος Α. Λυκουρόπουλος, Διευθυντής Ψηφιακών Συστημάτων, Υπηρεσιών και Προώθησης Προϊόντων-ΕΚΧΑ,Θωμάς Σπυριδάκης, CIO/Senior. Project Manager-BSB Fashion, Επιστήμη Χριστοδουλοπούλου, Big Data Specialist-IBM Ελλάς και Δρ. Νεκτάριος Ψυχάρης, Supervisor Business Intelligence, Information Technology and Telecommunications Business Unit- Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών. Τα διακεκριμένα στελέχη επισήμαναν ότι η Διεύθυνση Πληροφορικής μπορεί να αυτονομήσει τους τελικούς χρήστες των analytics, επενδύοντας στο visualization, αλλά και κλιμακώνοντας την προσπάθεια εκπαίδευσης των χρηστών, θέτοντας quick wins, ώστε να διευκολυνθεί η προσπάθεια.

Για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο κομμάτι των analytics, ο Μίλτος Καλαμπόκας, Head of the IBM Big Data & Business Analytics Center of Competence της IBM Ελλάς, επισήμανε ότι προτού πάρουν την τελική απόφαση για επένδυση, οι οργανισμοί θα πρέπει να αξιολογήσουν προσεκτικά το ποιοι τομείς της επιχείρησης θα ωφεληθούν περισσότερο από τα Big Data, καθώς και τις δεξιότητες που ήδη διαθέτουν τα στελέχη της επιχείρησης.

Στο πλαίσιο της σφαιρικής εξέτασης της θέσης των Big Data στον σύγχρονο οργανισμό, δεν θα μπορούσε να λείπει η διερεύνηση των ωφελειών που μπορούν να επιφέρουν τα analytics στην οικονομική διεύθυνση και στα operations των επιχειρήσεων, η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο συζήτησης ανάμεσα στους Αριστείδη Βάσση, Commercial Director-Targit Ελλάδος, Κωνσταντίνο Βίγλα, Head of IT-BB Energy, Φίλιππο Κανταράκη, CFO-Real Media, Ιωάννη Πατινιώτη, CFO-Carras Shipping, Βύρωνα Σοφό, Διευθυντή Στρατηγικού Σχεδιασμού & MIS-Eurolife ERB και Βαγγέλη Χατζηγεωργίου, General Manager-NetU Hellas

Όπως εξήγησαν τα εξαίρετα στελέχη από την οικονομική διεύθυνση και τον χώρο της τεχνολογίας, τα analytics μπορούν να βοηθήσουν την οικονομική διεύθυνση να επιτελέσει τον στρατηγικό της ρόλο, κάνοντας ένα βήμα παραπέρα από το στατικό reporting, στην ανάλυση των αιτιών που «κρύβονται» πίσω από την εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών, την ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για την επίδραση της αλλαγής συγκεκριμένων μεγεθών στο bottom line και την πραγματοποίηση πιο έγκυρου forecasting.

Η αξία των analytics στην επίτευξη operational excellence
Μια ξεχωριστή στιγμή για το συνέδριο ήταν η παρουσίαση του Δαμιανού Χαραλαμπίδη, Group COO της Εθνικής Τράπεζας. Ο Δ. Χαραλαμπίδης μίλησε για τα analytics ως μέσο βελτίωσης της απόδοσης του οργανισμού, το οποίο, στην περίπτωση της Εθνικής Τράπεζας, μεταφράζεται σε αναδιοργάνωση των εργασιών των τραπεζικών καταστημάτων, ώστε να παράγουν περισσότερη αξία στην προσέγγιση του κάθε πελάτη, μέσα από τα σωστά κανάλια και στη βελτίωση της απόδοσης, μέσα από τη σύνδεση των επιχειρησιακών αντικειμενικών σκοπών με KPIs και scorecards. Ο ίδιος τόνισε ότι η δημιουργία μιας ισχυρής Διεύθυνσης Πληροφορικής, η οποία θα υποστηρίζει συνεχώς τις επαναλαμβανόμενες διαδικασίες που σχετίζονται με τα analytics είναι θέσφατο για να στεφθούν με επιτυχία οι πρωτοβουλίες των οργανισμών.


Δαμιανός Χαραλαμπίδης, Group COO, Εθνική Τράπεζα
Η αξιοποίηση των δεδομένων είναι ο ακρογωνιαίος λίθος για την επίτευξη του analytics excellence.

Βασίλης Δαβιλάς, Group CRM & Customer Service Manager-ΕΛΓΕΚΑ
Τα analytics μας επιτρέπουν να έχουμε συνολική εικόνα του πελάτη, σε ένα πραγματικά 360° επίπεδο. Επίσης, μας βοηθούν να καταλάβουμε τις ελαστικότητες των τιμών σε πραγματικό χρόνο.

Αλέξανδρος Δοδόπουλος, Market Categories & Pricing Insights Manager – ΑΒ Βασιλόπουλος
Τα analytics βοηθούν την εταιρεία να κρατήσει τον πελάτη που αλλάζει, γιατί η σωστή εταιρεία πρέπει να επιδιώκει την αλλαγή του πελάτη.

Δημήτρης Κουβαράς, Business Development, Business Analytics & In- memory Computing-SAP Hellas & Cyprus
Ο CMO θα αναγκαστεί να ασχοληθεί με τα δεδομένα, καθώς τον βοηθούν να κάνει την κατάλληλη προσφορά, τη σωστή στιγμή και από το ενδεδειγμένο κανάλι.

Απόστολος Μουρελάτος, Διευθυντής Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών- Goody’s/Everest Group of Companies
To IT δεν «κατέχει» τα data, αλλά τα μοιράζεται με το business. Είναι το «όχημα» για τα data στην επιχείρηση.

Παντελής Ξανθούλης, Enterprise Marketing Management Sales Specialist-ΙΒΜ Ελλάς
Τα analytics είναι πολύτιμα εργαλεία για τον υπολογισμό του marketing ROI, καθώς δείχνουν την αντίδραση των πελατών σε κάθε marketing ενέργεια

Βάια Τζιάγκα, Customer Intelligence Domain Expert-SAS Greece, Cyprus & Bulgaria
Πέρα από την omnichannel εικόνα του πελάτη, εξαιρετική σημασία έχει και η real time ανταπόκριση στις ανάγκες του πελάτη, με τη χρήση των analytics.

Γιάννης Τσίληρας, Consumer CRM & Channel Management Director-ΟΤΕ- Cosmote
Τα business analytics είναι μια «γλώσσα», την οποία πρέπει να μάθει κάθε στέλεχος, ανεξαρτήτως βαθμίδας.

Κωνσταντίνος Τσιπτσής, Συγγραφέας του βιβλίου «Data Mining Techniques in CRM: Inside Segmentation»
Η διαχείριση των analytics προϋποθέτει μια δυνατή εσωτερική ομάδα, όμως το outsourcing θα αποτελέσει δυνατή τάση στο μέλλον

Βασίλης Αγγέλης, Head στο Customer Intelligence & Experience, Τράπεζα Πειραιώς
Το personal pricing και το real-time decisioning είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα των Big Data

Πάρις Ζιώγκας, Quality Assurance Manager, skroutz.gr
Τα δεδομένα δεν είναι άλλο ένα IT project, αντίθετα θα πρέπει να εμπεδωθούν στην κουλτούρα των ανθρώπων κάθε επιχείρησης

Τριαντάφυλλος Βλασσόπουλος, Digital Marketing Consultant, Digimark
Οι άνθρωποι του marketing θέλουν να έχουν το πλήρες προφίλ των πελατών τους, ώστε να βελτιστοποιήσουν την εικόνα των προϊόντων.

Δαμιανός Χατζηαντωνίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Χρειαζόμαστε ένα πιο ευέλικτο ευρωπαϊκό πλαίσιο data privacy, γιατί τα data είναι χρήμα.

Γιώργος Κιούσης, Technology Director-Αττικές Διαδρομές
Ανεξάρτητα με το αν οι ελληνικές επιχειρήσεις διαθέτουν Big Data, η πληροφόρηση από unstructured data αποτελεί μεγάλη πρόκληση.

Χρήστος Λαμπρόπουλος, ΙΤ Μanager-Sika Hellas
Χρειάζεται η θέσπιση quick wins στην εκπαίδευση του τελικού χρήστη για την αξιοποίηση των analytics.

Ελευθέριος Α. Λυκουρόπουλος, Διευθυντής Ψηφιακών Συστημάτων, Υπηρεσιών και Προώθησης Προϊόντων-ΕΚΧΑ
Σημασία δεν έχει το εάν έχουμε Big Data, αλλά το πώς χειριζόμαστε την πληροφορία.

Θωμάς Σπυριδάκης, CIO/Senior Project Manager-BSB Fashion
Υπάρχει συνεχής επένδυση σε analytics, γιατί μας επιτρέπουν να γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή εάν το business πιάνει τους στόχους του.

Επιστήμη Χριστοδουλοπούλου, Big Data Specialist-IBM Ελλάς
Τα Big Data έργα δεν αφορούν μόνο μεγάλες τράπεζες και τηλεπικοινωνιακούς οργανισμούς, αλλά κάθε επιχείρηση που θέλει να έρθει κοντά στον πελάτη.

Δρ. Νεκτάριος Ψυχάρης, Supervisor Business Intelligence, Information Technology and Telecommunications Business Unit- Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Πρέπει να χτιστεί η εμπιστοσύνη μεταξύ IT και Business, αλλιώς δεν «ξεκλειδώνουν» τα δεδομένα.

Μίλτος Καλαμπόκας, Head of the IBM Big Data & Business Analytics Center of Competence-IBM Ελλάς
Οι οργανισμοί σήμερα πεθαίνουν από δίψα σε έναν «ωκεανό» δεδομένων.

Αριστείδης Βάσσης, Commercial Director-Targit Ελλάδος
Τα analytics βοηθούν την επιχείρηση να εντοπίσει τις αιτίες πίσω από τις κινήσεις των οικονομικών μεγεθών.

Κωνσταντίνος Βίγλας, Head of IT-BB Energy
Σε ένα έργο analytics έχει μεγάλη σημασία να ξέρει η επιχείρηση σε ποια μεγέθη και δείκτες θέλει να εστιάσει και το ΙΤ μπορεί να βοηθήσει σημαντικά σε αυτό.

Φίλιππος Κανταράκης, CFO-Real Media
Τα analytics δείχνουν στην επιχείρηση τις εκβάσεις των πιθανών σεναρίων στρατηγικής και βοηθούν στο να γίνονται λιγότερα λάθη που κοστίζουν.

Ιωάννης Πατινιώτης, CFO-Carras Shipping
Πάνω απ’ όλα, έχει σημασία να θέλουν οι διευθύνσεις και τα units να μοιραστούν πληροφορίες και δεδομένα. Αλλιώς δεν γίνεται τίποτα.

Βύρων Σοφός, Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού & MIS-Eurolife ERB
Πρέπει να εξαλειφθούν τα Information Silos και να ευθυγραμμιστεί το IT με τη στρατηγική και το performance management.

Βαγγέλης Χατζηγεωργίου, General Manager-NetU Hellas
Τα analytics πρέπει να δίνουν στον Οικονομικό Διευθυντή insights για την εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών από ετερόκλητες πηγές, όπως είναι, για παράδειγμα, τα social media.