Το Fletcher School του Tufts University σε συνεργασία με την Mastercard δημοσίευσαν τα αποτελέσματα του Digital Evolution Index 2017, μια ολοκληρωμένη έρευνα που καταγράφει την πρόοδο που έχουν κάνει οι χώρες στην ανάπτυξη των ψηφιακών οικονομιών και την ενσωμάτωση της διασυνδεσιμότητας στις ζωές των πολιτών τους.

Με σχεδόν το μισό πληθυσμό online, η έρευνα χαρτογραφεί την ψηφιακή ανάπτυξη σε 60 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, χρησιμοποιώντας ένα δείκτη που μετράει 170 επιμέρους υποδείκτες και τέσσερις βασικές παραμέτρους –  πρόσβαση στο Internet και υποδομές, καταναλωτική ζήτηση για ψηφιακές τεχνολογίες, θεσμικό περιβάλλον (κυβερνητική πολιτική, νόμοι και πόροι) και, τέλος, καινοτομία (επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη, ψηφιακά start-ups κ.λπ.).

Η έρευνα κατατάσσει τις Σιγκαπούρη, Μ. Βρετανία, Νέα Ζηλανδία, ΗΑΕ, Εσθονία, Χονγκ Κονγκ, Ιαπωνία και Ισραήλ στην ψηφιακή ελίτ, η οποία χαρακτηρίζεται από υψηλά επίπεδα ψηφιακής ανάπτυξης και ταχύτατους ρυθμούς ψηφιακής εξέλιξης. Έχοντας το μομέντουμ και την καινοτομία με το μέρος τους, αυτές οι “Stand Out” αγορές αποτελούν πρότυπο προόδου και μελλοντικής ανάπτυξης.

Πολλές αναπτυγμένες περιοχές (περιοχή Stall Out) – Δυτική Ευρώπη, Σκανδιναβικές χώρες, Αυστραλία, Νότια Κορέα κ.λπ. – διαθέτουν παράδοση ισχυρής ανάπτυξης, αλλά το μομέντουμ τους επιβραδύνεται. Χωρίς περαιτέρω καινοτομία ελλοχεύει ο κίνδυνος να μείνουν πίσω. Αν και παραμένουν στους ουραγούς της ψηφιακής εξέλιξης οι χώρες που κατατάσσονται στην περιοχή «Break Out» επιδεικνύουν τη μεγαλύτερη ορμή, είναι έτοιμες για ανάπτυξη και ελκυστικές για επενδύσεις.

Οι Κίνα, Κένυα, Ρωσία, Ινδία, Μαλαισία, Φιλιππίνες, Ινδονησία, Βραζιλία, Κολομβία, Χιλή και Μεξικό επιδεικνύουν αυτή τη δυναμική ανάπτυξης. Η Ελλάδα κατατάσσεται στην ομάδα Watch Out  – μαζί με χώρες όπως οι Νότια Αφρική, Περού, Αίγυπτος και Πακιστάν –  αντιμετωπίζοντας σημαντικές προκλήσεις σχετικά με τη χαμηλή κατάσταση ψηφιοποίησης και το ασθενές μομέντουμ ψηφιακής εξέλιξης.

Ο ασφαλέστερος τρόπος για να βρουν οι χώρες αυτής της κατηγορίας το μομέντουμ που χρειάζεται για την ψηφιακή εξέλιξή τους είναι, σύμφωνα με τη μελέτη, να βελτιώσουν την πρόσβαση στο Internet για τους πολίτες τους – είναι χαρακτηριστικό, δε, ότι σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη του Pew Research Center, το 40% των ενηλίκων στη χώρα μας, ούτε μπαίνει στο Internet ούτε χρησιμοποιεί τα social media.