Επέλαση της ψηφιακής τεχνολογίας στον χώρο των ασφαλειών. Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στις 12 Δεκεμβρίου 2019 το 3o Συνέδριο Insurtech, με τίτλο «Evolving the Insurance Value Chain».

Λίγο πριν από το τέλος της δεκαετίας, με τις εκθετικές τεχνολογίες να αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού σε όλους τους κλάδους, του ασφαλιστικού μη εξαιρουμένου, τo 3o Συνέδριο Insurtech -που πραγματοποιήθηκε από την BOUSSIAS στο ξενοδοχείο Divani Caravel, στις 12 Δεκεμβρίου, με τίτλο «Evolving the Insurance Value Chain»- έδωσε μια καλή αφορμή για να συζητηθούν τα βασικά θέματα που απασχολούν σήμερα τον κλάδο, αλλά και να δοθεί άφθονη τροφή για σκέψη σχετικά με όσα θα τον απασχολήσουν (σχεδόν, κυριολεκτικά) αύριο.

Οι βασικές προκλήσεις στις οποίες πρέπει να απαντήσει ο κλάδος (και οι οποίες αποτέλεσαν, επίσης, τους «πυλώνες» του Συνεδρίου) είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων και η προσφορά σύγχρονων και εστιασμένων λύσεων στις νέες -και όχι μόνο- γενιές πελατών, που αναζητούν προσωποποιημένες ασφαλιστικές υπηρεσίες, εύχρηστες, προσιτές και απόλυτα προσαρμοσμένες στις ανάγκες τους.

Το Συνέδριο -στο οποίο παρέστησαν πλήθος c-level στελέχη, όχι μόνο του ασφαλιστικού, αλλά και των συναφών τομέων- διερεύνησε τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που συνοδεύουν την καταλυτική επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας τόσο στην ίδια τη λειτουργία της συγκεκριμένης αγοράς (με την εμφάνιση ανατρεπτικών προτάσεων από νεοφυείς επιχειρήσεις, τη ανάπτυξη νέου οικοσυστήματος και την εμφάνιση τεχνολογιών όπως το blockchain), όσο και στη σύνθεση του κοινού που -προφανώς- αλλάζει με την πάροδο του χρόνου. Αυτό το ζητούμενο, άλλωστε, αποτύπωσε και ο τίτλος του Συνεδρίου, κάνοντας λόγο για την εξέλιξη της αλυσίδας αξίας στο χώρο των ασφαλειών.

Τα περισσότερα από αυτά τα θέματα ανέδειξε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Αθήνας & CEO της εταιρίας MegaBrokers, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, ο οποίος ανακοίνωσε, επίσης, σημαντικές ψηφιακές πρωτοβουλίες από την πλευρά του ΕΕΑ, όπως δωρεάν δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων για τα μέλη του, εικονικές περιηγήσεις, μελέτες και εκπαιδευτικά προγράμματα.

Ανοίγοντας την πρώτη ενότητα (αφιερωμένη στις «Προκλήσεις & Τάσεις στην Ασφαλιστική Αγορά») ο καθηγητής Στρατηγικής του Πανεπιστημίου Πειραιά και διευθυντής του εργαστηρίου iLEADS, Γιάννης Πολλάλης, μίλησε για τη σημασία του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, τονίζοντας ότι -για να περάσουμε σε φάση ανάπτυξης- χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας και μάλιστα το ταχύτερο δυνατό, γιατί το τσουνάμι των δεδομένων έρχεται. Υπογράμμισε ότι πρέπει να δοθούν αξία και λύσεις στον πελάτη, του οποίου η εμπειρία πρέπει να βελτιωθεί άμεσα και παρακίνησε τους πάντες να βιαστούν καθώς οι εξελίξεις δεν είναι πια γραμμικές, αλλά εκθετικές. Ο Ξενοφών Λιαπάκης, πρόεδρος του Hellenic CIO Forum και μέλος του ΔΣ του euro.digital, Γεν. Διευθυντής Ψηφιακού Μετασχηματισμού & Πληροφορικής του Ομίλου Interamerican (θέση από την οποία θα αποχωρήσει, όπως ανακοίνωσε, από το νέο έτος), αναφέρθηκε στα νέα ψηφιακά επιχειρηματικά μοντέλα στον χώρο των ασφαλειών, παρακινώντας και αυτός τους συναδέλφους του να κινηθούν γρήγορα, προκειμένου να αντιδράσουν στις ραγδαίες αλλαγές, σε όλα τα επίπεδα. Ο Αιμίλιος Μάρκου, συνιδρυτής και Εκτελ. Διευθυντής της Hellas Direct, περιέγραψε τις τάσεις και τα μαθήματα από το παγκόσμιο ασφαλιστικό τοπίο του Insurtech (τομέας που δεν υπήρχε καν, πριν από τέσσερα χρόνια, όπως τόνισε), συστήνοντας έξυπνες ιδέες που κάνουν τη διαφορά, παρατήρηση των αναγκών της αγοράς, αξιοποίηση των μεγάλων δεδομένων, σύναψη συνεργειών με τρίτους και τη δημιουργία μικρού οικοσυστήματος, αν χρειαστεί.

Στο πάνελ διαλόγου, που ακολούθησε, συμμετείχαν εκφράζοντας τις απόψεις τους σχετικά με το στίγμα του ασφαλιστικού κλάδου στο πλαίσιο της νέας εποχής και ταυτόχρονα απαντώντας στο ερώτημα/απειλή ‘Γίνεσαι ψηφιακή επιχείρηση ή χάνεσαι’, οι Χαράλαμπος Αλεξόπουλος, αντιπρόεδρος ΕΕΑΕ (αναγκαία η ισορροπία ανάμεσα στον ανθρώπινο παράγοντα και την τεχνολογία), Δημ. Γαβαλάκης, ΓΓ ΕΕΑ, Ιδιοκτήτης Life Plan Insurance (πρέπει να αξιοποιήσουμε τα νέα εργαλεία και να προσαρμόσουμε το ρυθμιστικό πλαίσιο στην ψηφιακή εποχή), Παναγιώτης Λελεδάκης, Ιδρυτής, Πρόεδρος & CEO, IFAAcademy (να μην πάθουμε ότι οι Αμερικανοί ασφαλιστές, όπου ο μέσος όρος ηλικίας στο επάγγελμα είναι 58 χρόνων), Κάρολος Μαρκουίζος, Country Chair, MDRT (εξαιρετικό το παράδειγμα της συνδεδεμένης Κινέζας ασφαλίστριας, που ανέφερε), Άγγελος Μπεφών, Head Commercial Div., HDI Global Greece (ο διαμεσολαβητής είναι απαραίτητος, αλλά πρέπει να βρεθεί σωστός τρόπος), και Ιωάννης Τοζακίδης, πρόεδρος ΠΣΣΑΣ (Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι εκ των ων ουκ άνευ κι ο κλάδος έχει αργήσει). Συντονιστής του πάνελ ήταν ο καθηγητής Γ. Πολλάλης.


Η δεύτερη ενότητα ξεκίνησε με τον Γιώργο Ντόντο, Partner & COO, In|T|Trust, o οποίος αναφέρθηκε γενικά στο μέλλον της αυτοματοποιημένης ψηφιακής εργασίας, δηλ. στη χρήση bots, και ειδικά στον ασφαλιστικό χώρο, παραθέτοντας τα σημαντικά πλεονεκτήματά της πλατφόρμας Automation Anywhere. Ο Ιωάννης Βασιλάτος, Chief Digital Transformation & Growth Officer, Eurolife ERB, μίλησε για τις αλλαγές που θα φέρουν η 4η και οι επόμενες Βιομηχανικές Επαναστάσεις, προσδιόρισε τους νέους πελάτες-στόχους (κάτω των 30 και άνω των 60) με τις αυξημένες απαιτήσεις τους και αναρωτήθηκε δημόσια αν θα κάνουμε την ανατροπή ή θα γίνουμε θύματά της… Οι Αχιλλέας Κωνσταντινίδης, Senior Consultant, Priority, και Μαρία Σωτήρχου, Data Governance & Information Security Manager, Ευρωπαϊκή Πίστη Ασφαλιστική, αναφέρθηκαν στα μοντέλα διακυβέρνησης των πολύτιμων δεδομένων, με στόχο την επεξεργασία, τη βελτίωσή τους και την αποτελεσματικότερη λειτουργία της επιχείρησης, μέσω της λήψης ορθότερων αποφάσεων. Ο Τάσος Αναγνωστόπουλος, Principal Solutions Architect, Unisystems, εστίασε την εισήγησή του στις μεταβολές και τις νέες δυνατότητες που μπορεί να φέρει στις ασφαλιστικές εταιρίες ειδικά στον χώρο των πωλήσεων το μοντέλο Open Insurance, με αξιοποίηση των APIs, δίνοντας παραδείγματα με χρήση IBM API Connect. Ο Γιάννης Αντωνακάκης, Technology Consulting Senior Manager, Insurance Accounts Lead, Accenture, τέλος, επεσήμανε την τεράστια προοπτική που θα έχει και στον χώρο των ασφαλειών η επανάσταση του Internet των Αντικειμένων, ξεκινώντας από τον χώρο της ευζωΐας.

Η δεύτερη ενότητα ολοκληρώθηκε με ένα ακόμα πάνελ, με τίτλο “Risk-free Insurance: Security leading to loyalty”, στο οποίος συμμετείχαν οι Νίκος Γεωργόπουλος, Cyber Risk Data Protection Insurance Advisor, Cromar coverholder @ Lloyd’s & συνιδρυτής ‘The DPO Academy’ (προσοχή στη διαχείριση του ρίσκου, ώστε να προφυλαχθεί το κύρος της εταιρίας), η Τάνια Παπαδοπούλου, Strategy & PMO Director, ERGO Ασφαλιστική (να πάψουμε να ταλαιπωρούμε τον πελάτη με βαριές διαδικασίας και να επενδύσουμε στη βελτίωση της εμπειρίας του), ο Ιωάννης Σηφάκης, Διευθυντής Εταιρικής Επικοινωνίας, Marketing & Δημ. Σχέσεων, Εθνική Ασφαλιστική (υπάρχει loyalty και είναι μακράς διαρκείας, αρκεί η ασφαλιστική να κάνει ευτυχισμένο τον πελάτη), και ο Στέφανος Φαλκονάκης, Director of Digital Strategy & Marketing, Insurance Market (κινδυνεύει το engagement με τον πελάτη, αν δεν αλλάξουμε κουλτούρα). Το συντονισμό του πάνελ είχε η Χριστιάννα Τσιτερού, Regional Director EMEA, Baton Global.

Η τρίτη και τελευταία ενότητα ξεκίνησε με την ομιλία του Διονύση Σπηλιόπουλου, συνιδρυτή & CEO, eHOSP, ο οποίος παρουσίασε την ομώνυμη της εταιρίας του εφαρμογή, που δημιουργήθηκε ειδικά για ασφαλιστικές καλύψεις του κλάδου υγείας, ενσωματώνοντας σύγχρονες τεχνολογίες (Azure, blockchain κ.ά.). Ακολούθησε ο Αντώνης Τσακνάκης, Διευθυντής Digital, ERGO Ασφαλιστική, ο οποίος αναφέρθηκε στην αλληλεπίδραση μεταξύ εταιρίας και πελατών, επανέλαβε ότι η εμπειρία του πελάτη είναι το επόμενο πεδίο μάχης στον ανταγωνισμό και ως δείγμα «ανταμοιβής» παρουσίασε την εφαρμογή ‘Drive & Win’ της ERGO, με στόχο τη βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς του πελάτη. Η ενότητα, αλλά και το Συνέδριο, έκλεισαν με το τρίτο πάνελ, που είχε τίτλο «Use-based Insurance and the new generation of services to digitally savvy customers» και συντονιστή τη δημοσιογράφο Αλεξάνδρα Λεφοπούλου.

Τέλος, παραθέτουμε αξιοσημείωτες δηλώσεις από τους συμμετέχοντες:

  • Νότης Βαγιακάκος, Managing Director, HDI Global Hellas, – “τα δεδομένα είναι το μεγαλύτερο περιουσιακό μας στοιχείο”
  • Κίμων Ρεϊνίερ Ευσταθόπουλος, Επιχειρησιακός & Τεχνικός Διευθυντής, Δύναμις Ασφαλιστική, – “να προχωρήσουμε όλοι μαζί στην αξιοποίηση των δεδομένων από ευρωπαϊκές βάσεις”
  • Νίκος Ζάχος, CFO & Administrative Services Manager, NP Ασφαλιστική, – «τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία μπορούν να μας βοηθήσουν πολύ στη διαχείριση κινδύνου”
  • Μανώλης Σιατούνης, Managing Director, Aon Reinsurance Solutions Greece, – “η εταιρία μας έχει διαθέσει περισσότερα από 350 εκατ. $ για R&D στο χώρο των μεγάλων δεδομένων”
  • Άννυ Τρύφων, CEO, ERB Insurance Brokers AEMA, – η βιώσιμη ανάπτυξη παραμένει αναξιοποίητη από τις ελληνικές ασφαλιστικές, παρότι έχει αναπτυξιακή προοπτική) και
  • Τάσος Χατζηθεοδοσίου, Εκτελεστικό μέλος & Γεν. Διευθυντής, MegaBrokers, – ο πελάτης ανήκει στον εαυτό του κι εμείς πρέπει να τον κερδίσουμε.

Γιάννης Α. Πολλάλης
Καθηγητής Στρατηγικής & Διευθυντής Εργαστηρίου iLEADS, Πανεπιστήμιο Πειραιώς

    Στη διάρκεια της ομιλίας σας, χαρακτηρίσατε τον ψηφιακό μετασχηματισμό growth engine. Συνεχίζοντας την ίδια μεταφορά, «καύσιμο» για τη μηχανή ανάπτυξης έχουμε αρκετό; Θα μας φτάσει για να ολοκληρώσουμε το «ταξίδι» του πελάτη, που -λογικά- δεν θέλουμε καν να έχει τέρμα;

Έχουμε «καύσιμο» και μάλιστα πολύ! Βέβαια, αν οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν ενσωματώσουν τις νέες τεχνολογία και τα εκτός ασφαλιστικής αγοράς εργαλεία (πχ. data analytics, business analytics κ.ά.) που σε βοηθούν να προβλέψεις. Εδώ έχει φτάσει η Amazon να προβλέπει με 95% ακρίβεια -αν ο πελάτης έχει αγοράσει 10 πράγματα- ποιο θα είναι το ενδέκατο… Δεν το εφαρμόζει ακόμα, για να μην υπάρξει αντίδραση! Μπορεί ο ασφαλιστής να προβλέψει με βάση την ηλικία σου και το τι έχεις κάνει ως τώρα στη ζωή σου και να σου προτείνει ένα προϊόν που ξέρει ότι το θέλεις, αλλά δεν το έχεις σκεφτεί καν; Αυτή είναι η μαγεία της ψηφιακής τεχνολογίας: πήγαινε πίσω, δες πρώτα τον πελάτη και μετά προχωρείς… Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός είναι μεν ακριβό σπορ, αλλά δεν υπάρχει εναλλακτική λύση, πρέπει να μπεις και να προχωρήσεις, γιατί έχει συνέχεια… Μάλιστα, έχει τρεις πυλώνες: ο πρώτος είναι η καθημερινή λειτουργία, ο δεύτερος είναι ο τρόπος που βγάζεις χρήματα και ο τρίτος είναι η εμπειρία του πελάτη. Όμως, δεν είναι υποχρεωτικό να επενδύσεις σε όλα, ταυτόχρονα – μπορείς πχ. να αφοσιωθείς στην εμπειρία του πελάτη (για να μην τον χάσεις) και να περάσεις αργότερα στα άλλα δυο. Ο πελάτης σε ξέρει, σου έχει εμπιστοσύνη… Αργότερα, μπορείς να αλλάξεις και το τι γίνεται μέσα στην εταιρία… Κι όπως είπα στην ομιλία μου, μετράνε πολύ οι συνεργασίες με το οικοσύστημα – δεν τα κάνεις όλα μόνος σου! Πας πχ. με εταιρίες από τον χώρο της Πληροφορικής, ή άλλες ασφαλιστικές που ήδη έχουν την τεχνολογία – συνεργαζόσαστε και προχωράτε… Π.χ., για τις πληρωμές, δεν θα γίνεις τράπεζα, ούτε θα στήσει ένα ολόκληρο τμήμα γι’ αυτόν τον σκοπό – πας με κάποιον ο οποίος είναι ήδη έτοιμος…

Γιάννης Αντωνακάκης
Technology Consulting Senior Manager, Insurance Account Lead, Accenture

    Μπορεί να υπολογιστεί το ρίσκο στον χώρο του ΙοΤ και, αν ναι, αυτό αφορά μόνο στις επιχειρήσεις ή και σε άλλους χώρους; Οι συνέργειες στο πλαίσιο ενός ευρύτερου οικοσυστήματος περιλαμβάνουν, επίσης, εκπαίδευση των ασφαλιστών, αλλά και του κοινού για τα νέα προϊόντα, που θα συνδεθούν με ανάλογες καλύψεις;

Το Ιnternet οf Τhings αποτελεί ευκαιρία όχι μόνο για την οικονομία και τις επιχειρήσεις, αλλά και για τον ίδιο τον άνθρωπο – όμως, υπάρχουν και μεγάλες προκλήσεις! Πιστεύω ότι τα Cyber Risks είναι και θα συνεχίσουν να είναι η μεγαλύτερη πρόκληση. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να «χτίσουμε» γνώση και επίγνωση των κινδύνων σε επίπεδο τελικού καταναλωτή, ενώ και οι επιχειρήσεις πρέπει να συνεχίσουν τις προσπάθειές τους για να γίνουν Cyber Resilient. Σημαντικό είναι, επίσης, ότι και σ’ αυτό το χώρο ο ασφαλιστικός κλάδος θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, αναλαμβάνοντας τους σχετικούς κινδύνους.

Σ’ ό,τι αφορά στο δεύτερο ερώτημα σας, θα έλεγα ότι γενικότερα κάθε μετάβαση σε μια νέα κατάσταση επιβάλει και τη σχετική διαχείριση. Θα πρέπει, επίσης, να δούμε και πώς θα διαμορφωθεί ο ρόλος των θεσμών και των ενώσεων σ’ αυτή την μετάβαση. Για τον ασφαλιστικό κλάδο ειδικότερα, τα χαρακτηριστικά των προϊόντων και υπηρεσιών, η πολυπλοκότητά τους, η επιλογή του κατάλληλου καναλιού διανομής, αλλά και του customer segment στο οποίο απευθύνονται είναι μερικά από τα σημεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη, και ναι, αν απαιτείται να αναπτυχθούν οι κατάλληλες συνέργειες στο ευρύτερο πλαίσιο ανάπτυξης των οικοσυστημάτων. Πιστεύω ότι ακόμα και σήμερα υπάρχει αγορά που είναι ώριμη για να υποδεχθεί ΙοΤ προϊόντα, όπως -για παράδειγμα- στην περιοχή της ευζωίας.

Χριστιάννα Τσιτερού
Regional Director EMEA, Baton Globe

    Οι νέες τεχνολογικές εξελίξεις (που με τη σειρά τους φέρνουν ριζικές αλλαγές στην καθημερινότητά μας) έχουν αυξήσει ή μειώσει το ρίσκο για τις ασφαλιστικές εταιρίες; Κι ακόμα, η αλλαγή γενιάς πελατών τι σημαίνει στην πράξη; ζητούν νέα καινοτόμα προϊόντα; βάζουν στις ασφαλιστικές εταιρίες νέες προκλήσεις και ποιες είναι αυτές;

Οι εξελίξεις της τεχνολογίας με τη μορφή των smartphones και των ολοένα ισχυρότερων υπολογιστών έχουν αυξήσει μεν τους κινδύνους που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι ασφαλιστές, αλλά ταυτόχρονα τους προσφέρουν νέους τρόπους να μετριάσουν αυτό το ρίσκο. Τα smartphones, που συνδέουν τους ανθρώπους όπως ποτέ άλλοτε, δίνουν στους ασφαλιστές τη δυνατότητα να έρχονται σε επαφή με τους πελάτες τους και να τιμολογούν τα προϊόντα τους με καινοτομικό τρόπο. Όμως, την ίδια ώρα δημιουργούν πρόσθετους κινδύνους λόγω της απρόσεκτης οδήγησης και της ασφάλειας των διακινούμενων δεδομένων. Οι ισχυρότεροι υπολογιστές προσφέρουν στους ασφαλιστές ασφαλέστερες προβλέψεις, με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της Τεχνητής Νοημοσύνης και της Ανάλυσης Μεγάλων Δεδομένων, και καλύτερη τιμολόγηση των προϊόντων τους. Όμως, τα Μεγάλα Δεδομένα και η Τεχνητή Νοημοσύνη προκαλούν νέες ανησυχίες λόγω θεμάτων κυβερνοασφάλειας και υποσυνείδητης πόλωσης. Συνολικά, θα λέγαμε ότι οι νέες τεχνολογίες έχουν αυξήσει το ρίσκο που αντιμετωπίζουν οι ασφαλιστές, όμως παράλληλα προσφέρουν και τρόπους αυτό να μετριαστεί, σ’ όσους είναι πρόθυμοι να επενδύσουν. Την ίδια ώρα, οι Millennials και οι νεότεροι, της Generation Z, απαιτούν από το ασφαλιστικό οικοσύστημα αλλαγές ‘εδώ και τώρα’… Ειδικά οι δεύτεροι, είναι «ψηφιακοί γηγενείς», η πρώτη γενιά που γνώρισε την τεχνολογία και τα κοινωνικά δίκτυα από τα «γενοφάσκια» της, με αποτέλεσμα να περιμένει φανταστικές ψηφιακές εμπειρίες σε κάθε τομέα, απλώς με το πάτημα ενός κουμπιού… Αυτές οι γενιές κατά κανόνα διαβάζουν πολλές γνώμες και απόψεις πριν αγοράσουν ένα προϊόν και η εμπειρία του πελάτη αποτελεί βασικό κριτήριο.

Ο συνδυασμός των online ασφαλιστικών προϊόντων και των ολοένα αυξανόμενων προσδοκιών εκ μέρους των πελατών θα οδηγήσει σε εντονότερο ανταγωνισμό στην αγορά, ο οποίος θα βασίζεται στην τιμή, τις δυνατότητες και τη γενικότερη εμπειρία του πελάτη.


Γιώργος Ντόντος
Partner & COO, In|T|Trust

    Αναφερθήκατε στην ομιλία σας, στο digital labor και τις προοπτικές του. Ποια είναι η κατάσταση, σήμερα στην Ελλάδα, σ’ αυτόν τον τομέα; Ποιος εκπαιδεύει την αγορά, ποιο το κόστος και η προοπτική απόσβεσης;

Υπάρχουν εγκαταστάσεις στην Ελλάδα και, κατ’ αρχήν, το βλέπουν πλέον σοβαρά, ανεξαρτήτως τομέα εφαρμογής, επειδή θέλουν να προχωρήσουν το θέμα της αυτοματοποίησης. Δεν έχουν όμως, προχωρήσει ιδιαίτερα στο θέμα του συνδυασμού της αυτοματοποίησης με άλλα χαρακτηριστικά, όπως η λήψη αποφάσεων. Βλέπουμε, όμως, αγορές (όπως πχ. ο κλάδος της χονδρικής) που δεν ήταν καν σ’ αυτό το κομμάτι, να ενδιαφέρονται σοβαρά. Το βασικό είναι πως καταλαβαίνουν ότι θα αποσβέσουν πάρα πολύ γρήγορα… Η λογική είναι να φτιάξεις αρχικά τα bots και να τα τρέξεις – αν πάρεις το runner, παίρνεις μαζί και κάποιον αριθμό creators. Αυτό δεν είναι ακριβό και είναι πάρα πολύ εύκολο να το αποσβέσεις. Μπορείς να βάλεις κάποιους να φτιάχνουν και σε ένα μηχανισμό, σε ένα μηχάνημα, να έχεις το runner που τρέχει και εκτελεί. Από τη στιγμή που είναι εύκολο να το φτιάξεις, σου δίνει μεγάλο πλεονέκτημα. Μάλιστα, όσες εταιρίες έχουν σχέση με το εξωτερικό, όπου έχουν τοπικό ανταγωνισμό, είναι υποχρεωμένες να το κάνουν – δεν γίνεται αλλιώς. Όσο για την εκπαίδευση της αγοράς, γίνεται από εταιρίες σαν κι εμάς, που κάνουμε την υλοποίηση, αλλά και όσοι κατασκευάζουν τις πλατφόρμες, πχ. στην περίπτωσή μας, η ΙΒΜ με την πλατφόρμα Automation Anywhere- δίνει το εργαλείο κι εμείς, ως συνεργάτης, παρεμβαλλόμαστε για να λειτουργήσει το σύστημα. Οι περισσότερες επιχειρήσεις ξεκινούν πιλοτικά, με ένα σύστημα, κι αν όλα πάνε καλά, προχωρούν με περισσότερα. Να σημειώσω, τέλος, πως η λογική δεν είναι το bot να «φάει» θέσεις εργασίας, αλλά να επιτρέψει στους εργαζομένους να κάνουν κάτι άλλο, πιο χρήσιμο για την επιχείρηση!

Παναγιώτης Λελεδάκης
Ιδρυτής, Πρόεδρος & Διευθ. Σύμβουλος IFAAcademy

    Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της εκπαίδευσης στον ασφαλιστικό χώρο και πόσο δεκτικά είναι τα μέλη της κοινότητας σ’ αυτό το ενδεχόμενο; Κι ακόμα, ποια είναι (η θα έπρεπε να είναι) η σχέση των ασφαλιστικών συμβούλων με τους νεότερους σε ηλικία πελάτες;

Ο χώρος είναι έτσι δομημένος που χρειαζόταν πάντα εκπαίδευση – τώρα που αλλάζουν οι εποχές, χρειάζεται ακόμα περισσότερη – κι ήταν προς μια, όχι απόλυτα σωστή κατεύθυνση. Οι προηγούμενες γενιές προβάλλουν κάποια αντίσταση, καθώς είχαν βρει ένα τρόπο να πηγαίνει η αγορά ως ένα σημείο. Όμως .έτσι χάνουν ευκαιρίες – γιατί, αφενός η αγορά θα μπορούσε να μεγαλώσει και να αναπτυχθεί, αφετέρου χρειάζεται συνέχεια, continuity. Αν δεν στελεχωθεί με νέα άτομα, τα οποία θα εκπαιδευτούν κατάλληλα, ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τον νέο καταναλωτή, η αγορά θα χτυπήσει σε τοίχο – αυτό το πρόβλημα υπάρχει, για παράδειγμα, στις ΗΠΑ, όπου το επάγγελμα «γερνάει» (ο μέσος όρος ηλικίας είναι κοντά στα 60) , δεν μπαίνουν νέοι. Αν αυτό συνεχιστεί, σε 10 χρόνια, έχει τελειώσει.

Οι ασφαλιστικές εταιρίες θα βρουν κάποιο τρόπο να διαθέσουν τα απλά προϊόντα τους, αλλά ο καταναλωτής σίγουρα θα χάσει. Οι σύμβουλοι έχουν σοβαρό λόγο ύπαρξης: δεν πρέπει να μιλάμε για πωλήσεις, αλλά για συμβουλευτική – το προϊόν δεν είναι το ασφαλιστικό, αυτό είναι το εύκολο κομμάτι, θα γράψεις τους όρους είτε καλύτερα, είτε χειρότερα… Όμως, ο σύμβουλος έχει μια δική του προστιθέμενη αξία, που είναι ο τρόπος με τον οποίο σε συμβουλεύει – κάτι ανάλογο ισχύει με τον φαρμακοποιό, μπορείς να πάρεις ένα φάρμακο από το ράφι, αλλά ζητάς τη συμβουλή του.

Το πρόβλημα είναι να εκπαιδευτούν σωστά κι αυτό κάνουμε εμείς, έχουμε φτιάξει ένα πρωτοποριακό (και ήδη, βραβευμένο) πρόγραμμα με διεθνή πλέον εξάπλωση, το οποίο χρησιμοποιεί την επιστήμη του risk management στη συμβουλευτική για τη διαχείριση και προτεραιοποίηση των ασφαλιστικών κινδύνων κι, επίσης, έχουμε επενδύσει στο κομμάτι του profiling με neuroscience (νευροβιολογικές μελέτες), προκειμένου να καταλάβουμε γιατί το μυαλό του ανθρώπου αντιστέκεται στην έννοια του ρίσκου, της ασφάλισης. Σύμφωνα με μελέτες, ο εγκέφαλος του ανθρώπου δεν είναι συμβατός με την έννοια του ρίσκου – ουσιαστικά, θέλει να μας κάνει να αποφεύγουμε τον πόνο και ο φόβος του ρίσκου, είναι πόνος. Επομένως, η ευθεία συμβουλευτική δεν λειτουργεί πια, όσο οι νέες γενιές εξελίσσονται.

Βρήκαμε, λοιπόν, τρόπους (με τη χρήση επιστήμης, τεχνολογίας και αποτελεσμάτων άλλων ερευνών που έχουν γίνει) να προσπεράσουμε αυτή την άμυνα και να πάρουμε την αντίστοιχη πιστοποίηση, αλλά μια ανάλυση επ’ αυτού χρειάζεται πολύ χρόνο…

Τάσος Αναγνωστόπουλος
Principal Solutions Architect, Unisystems

    Η παρουσίασή σας εστίασε στο API management. Ποια είναι η κατάσταση στην Ελλάδα σήμερα, όσον αφορά σ’ αυτόν τον τομέα; Υπάρχει η σχετική κουλτούρα (ενδεχομένως και ανεξαρτήτως κλάδου) – ξέρουν τι είναι; το επιτρέπουν στις επιχειρήσεις τους; κάποια ανώτερα στελέχη το ευνοούν;

Όχι ακόμα, αλλά αργά ή γρήγορα αυτό θα είναι υποχρεωτικό. Σταδιακά θα οδηγηθούν όλοι προς αυτή την κατεύθυνση – Αν δεν το κάνεις, θα αισθάνεσαι ότι έχεις μείνει πίσω. Μπορεί, πάλι, να προσπαθήσεις να είσαι καινοτόμος, να οραματιστείς κάποια προϊόντα. Στην Ελλάδα έχουμε ένα καταπληκτικό πλεονέκτημα, το οποίο δεν εκμεταλλευόμαστε: επειδή είμαστε λίγο πίσω τεχνολογικά, δεν χρειάζεται να είμαστε τόσο καινοτόμοι… Απλώς, πρέπει να κοιτάξουμε τι κάνουν οι άλλες χώρες και να πάρουμε μόνο τα θετικά. Μπορούμε να δούμε βέλτιστες πρακτικές, να πάρουμε μαθήματα, απλώς πρέπει να τολμήσουμε. Θα υπάρχει πάντα ρίσκο, αλλά πολύ λιγότερο από άλλες χώρες που προηγήθηκαν… Μπορούμε, όπως κάναμε και με τις τηλεπικοινωνίες, να αποτολμήσουμε μια κίνηση leapfrogging – είμασταν τόσο πίσω και κάποια στιγμή, βρεθήκαμε μπροστά. Και στον χώρο των big data, γίνονται πράγματα… Σίγουρα θα υιοθετηθεί, λοιπόν, αυτή η τακτική – οι τράπεζες αναγκάστηκαν ήδη να υιοθετήσουν το API management… Η πρόοδος εξαρτάται από το πόσο οραματιστές είναι οι CEO. Βέβαια, δεν γνωρίζουν, δεν έχουν εκπαιδευτεί, γι’ αυτό και στην παρουσίασή μου ξεκίνησα από τα βασικά, να εξηγήσω τι είναι… Σε λίγα χρόνια, θα το θεωρούμε κοινό τόπο. Σίγουρα, οι ασφαλιστικές εταιρίες πρέπει να γίνουν πιο διαδραστικές – είναι πίσω και κάποιοι άνθρωποι που ηγούνται των τεχνολογικών τμημάτων έχουν παλιό mentality… κάποια πράγματα δεν αλλάζουν εύκολα. Εμείς, από την πλευρά μας, προσπαθούμε να προωθήσουμε την τεχνολογία, δείχνουμε βέλτιστες πρακτικές, ενημερώνουμε και τους ζητάμε να δοκιμάσουν τις νέες δυνατότητες…