Το Web 2.0 αποτελεί μία από τις πιο «trendy» αλλά και παρεξηγημένες έννοιες του ΙΤ. Ωστόσο, αυτό που δεν πρέπει να παραβλέπεται είναι ότι το Web 2.0 αναμένεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στις τεχνολογικές αρχιτεκτονικές, το περιεχόμενο των εφαρμογών, την επικοινωνία, τη συνεργασία και τις επιχειρηματικές υπηρεσίες.

<‘Σελίδα 1: Web 2.0 ή Web;’>
Το «φαινόμενο» Web 2.0 έχει αποκτήσει μεγάλη προβολή και δημοσιότητα από μερίδα του σχετικού Τύπου. Οπως είχε συμβεί με τη service- oriented architecture, τις υπηρεσίες και τις διαδικτυακές πύλες, ερευνητές της Gartner πιστεύουν ότι οι πάροχοι του ΙΤ θα κεφαλοποιήσουν αυτήν την τάση με το να συνδέσουν τα προϊόντα τους με χαρακτηριστικά Web 2.0.

Το Web 2.0 λειτουργεί καταλυτικά για γρήγορες αλλαγές, ορμώμενες από τους χρήστες-καταναλωτές, που μπορούν να προσφέρουν ανάπτυξη σε αυτές τις εταιρείες που θα διερευνήσουν τις δυνατότητές του

Η πρόκληση έγκειται στο ότι δεν πρόκειται απλά για ένα σετ τεχνολογιών, αλλά στο ότι το Web 2.0 διαθέτει χαρακτηριστικά που έχουν μια κοινωνική διάσταση: νέα επιχειρηματικά μοντέλα, περιεχόμενο που διαμορφώνεται από τους χρήστες, δημιουργία metadata από τους χρήστες, πιο «ανοιχτές» και διαυγείς επιχειρηματικές διαδικασίες, απλότητα στον σχεδιασμό και τα χαρακτηριστικά και αποκεντρωμένα και συμμετοχικά προϊόντα και διαδικασίες.

Με το να δίνει τη δυνατότητα για αποκεντροποιημένη καινοτομία, το Web 2.0 λειτουργεί καταλυτικά για γρήγορες αλλαγές, ορμώμενες από τους χρήστες-καταναλωτές, που μπορούν να προσφέρουν ανάπτυξη σε αυτές τις εταιρείες που θα διερευνήσουν τις δυνατότητές του. Οι κοινωνίες του Διαδικτύου προσφέρουν πλούσια αλληλεπίδραση μεταξύ του ανθρώπινου δυναμικού, των συνεργατών και των πελατών, που μπορεί να υποστηρίξουν αλλά και να απειλήσουν την εταιρεία – ανάλογα με τον τρόπο που γίνεται η διαχείριση αυτών των αλληλεπιδράσεων. Επίσης, η αρχιτεκτονική του Διαδικτύου παρέχει ένα ευπροσάρμοστο τεχνολογικό μοντέλο και αξιώνει σημαντικά πιο χαμηλού κόστους υποδομή για να αποδώσει αυτά τα οφέλη.

Web 2.0 ή Web;
Ο ευρύτατος αντίκτυπος του Web 2.0  είναι συγκλονιστικός, αν και η έννοια του παραμένει ομιχλώδης. Δεν υπάρχει ένας σαφής και ξεκάθαρος ορισμός του. Ο καλύτερος τρόπος προσέγγισης είναι η αντίληψη ότι πρόκειται για την επόμενη γενιά του Internet, που αντανακλά τις δυνατότητες που σημερινού Διαδικτύου. Είναι χρήσιμο να διασπαστεί το φαινόμενο του  Web 2.0 σε τρία βασικά σημεία που σχετίζονται με θέματα τεχνολογίας, ανθρώπων και επιχειρήσεων. Η οπτική που μπορεί να έχει κάποιος εξαρτάται από το υπόβαθρο και τα ενδιαφέροντά του και χωρίζεται στα εξής καίρια σημεία:

– Τεχνολογία και αρχιτεκτονική: περιλαμβάνει την υποδομή του δικτύου και ότι σχετίζεται με πλατφόρμες Web. Παραδείγματα συγκεκριμένων τεχνολογιών περιλαμβάνουν τις Ajax, representational state transfer (REST) και Really Simple Syndication (RSS). Οι τεχνολόγοι έχουν μία τάση να έλκονται από αυτήν την οπτική.

– Κοινωνική διάσταση: εξετάζει τις δυναμικές γύρω από τα κοινωνικά δίκτυα, τις κοινωνίες και άλλα προσωπικού περιεχομένου μοντέλα, wikis και συνεργατικού περιεχομένου μοντέλα. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν μια ροπή προς την συγκεκριμένη οπτική. Να σημειωθεί ότι το Web 2.0 είναι αρκετά στοχευμένο στην αρχιτεκτονική της συμμετοχής.

– Επιχειρήσεις και διαδικασίες: οι υπηρεσίες δικτύου που προσφέρουν επιχειρηματικά μοντέλα και remix/mashup εφαρμογές (με τον όρο mashup εννοείται ένα Website, ή μια δικτυακή εφαρμογή, που συνδυάζει περιεχόμενο από περισσότερες από μία πηγές). Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν long-tail economics, διαφημιστικά και συνδρομητικά μοντέλα, όπως το software as a service. Φυσικά, οι άνθρωποι που ασχολούνται με τις επιχειρήσεις εστιάζουν πολύ σε αυτά.

Καμία από αυτές τις οπτικές δεν εξαρτάται από τις άλλες. Για παράδειγμα wikis, blogs και podcasts δεν απαιτούν τη χρήση Ajax ή τη διαφήμιση, και η διαφήμιση στο διαδίκτυο δεν απαιτεί REST ή συνεργατικά μοντέλα.
<‘here’>

Διαβάστε στο ένθετο αυτού του τεύχους:


<‘Σελίδα 2: Το ζήτημα της υποδομή του δικτύου και η κοινωνική διάσταση’>
Ζήτημα υποδομής
Η υποδομή του δικτύου επικεντρώνεται στην αρχιτεκτονική της Web τεχνολογίας και του μοντέλου ανάπτυξης και αποτελεί ένα νέο παράδειγμα για το χτίσιμο, την εφαρμογή και τη λειτουργία των εφαρμογών. Η Web-oriented architecture είναι ένα υποσύνολο SOA που παρέχει έναν παγκόσμια συνδεδεμένο, αποκεντροποιημένο μοντέλο, το οποίο είναι ταυτόχρονα δικτυοκεντρικό και επεκτάσιμο. Χαρακτηρίζεται από τεχνολογίες όπως η Ajax και τη χρήση επόμενης γενιάς interfaces για να φανούν, από τη μία, συστατικά μιας site-εφαρμογής με τη χρήση SaaS-oriented architecture και, από την άλλη, η σύνθεση εφαρμογών που παραδίδονται ως mashups.

Σύνθετες εφαρμογές και πλατφόρμες επιχειρηματικών διαδικασιών θα κτιστούν πάνω σε πολλά πράγματα, συμπεριλαμβανομένων και εφαρμογών service oriented αλλά και web platforms

Το consumerization υπόσχεται ότι αυτές οι αρχές, που επί της παρούσης επικεντρώνονται στις καταναλωτικές αγορές, θα επηρεάσουν τις εταιρείες επειδή το Internet παραμένει το πρωταρχικό όχημα για τη διεύρυνση της αξιοποίησης των παραπάνω. Το cunsumerization του ΙΤ και το διαδίκτυο είναι άρρηκτα συνδεδεμένα και αλληλοσυμπληρώνονται. Το φαινόμενο της πελατοκεντρικής προσέγγισης λειτουργεί ως πρωταρχική αιτία για το διαδίκτυο. Ο λόγος είναι ότι μία από τις μεγάλες δυνάμεις πίσω από το consumerization του ΙΤ είναι το Internet και η υιοθέτηση των τεχνολογιών του διαδικτύου, όπως το instant messaging αλλά και η συνεργατική τεχνολογία που αναπτύσσεται από τον κλάδο των παιχνιδιών.

Ωστόσο, το φαινόμενο του consumerization είναι πολύ πιο ευρύ από το Internet, και υπάρχουν και όψεις του που δεν είναι προσανατολισμένες στους καταναλωτές. Παρολαυτά,  οι δύο αυτές έννοιες έχουν μια συνεργατική σχέση. Σύμφωνα με τη Gartner, οι web πλατφόρμες θα αναδυθούν ως υλοποιήσεις Web αρχιτεκτονικής εξειδικευμένων παρόχων. Η έννοια της «πλατφόρμας» έχει χρησιμοποιηθεί υπέρ του δέοντος και μπορεί να υπάρχει και μία σχετική σύγχυση, όμως αποτελεί ένα σημείο αναφορά στο δαιδαλώδες ΙΤ.

Επειδή οι εφαρμογές που παραδίδονται στους χρήστες εκμεταλλεύονται καλύτερα τις δυνατότητες που παρέχει το διαδίκτυο, μια νέα οπτική της έννοιας της πλατφόρμας είναι απαραίτητη για να περιγραφεί αυτό που συμβαίνει. Η οπτική του Web 2.0 περιγράφεται καλύτερα ως το «Web ως υποδομή». Οι πλατφόρμες που κτίζονται πάνω σε Web υποδομή αναδύονται. Αν και ο πρώτος αντίκτυπος θα αφορά τη χρήση των καταναλωτών, θα επηρεαστεί και η εταιρική χρήση. Σύνθετες εφαρμογές και πλατφόρμες επιχειρηματικών διαδικασιών θα κτιστούν πάνω σε πολλά πράγματα, συμπεριλαμβανομένων και εφαρμογών service oriented αλλά και web platforms.

Κοινωνική διάσταση
Αν και η προσθήκη προϊόντων εξειδικευμένων τεχνολογιών, όπως τα Ajax και RSS, είναι μονόδρομος για τις πλατφόρμες και τις εφαρμογές, αποδεικνύεται πιο δύσκολο να προσθέσει κάποιος κοινωνική διάσταση -για παράδειγμα τη συνεισφορά περιεχομένου από τους χρήστες ή ένα νέο είδος επιχειρηματικού μοντέλου.

Τέτοιου είδους προσθήκη απαιτεί την επαναδιαπραγμάτευση του σχεδιασμού του συστήματος και, πιθανόν, και επαναπροσδιορισμό του target group. Για αυτό ενέχει περισσότερες προκλήσεις από ότι μια «αισθητική» παρέμβαση στην εφαρμογή, μέσω Ajax, επειδή μπορεί να συνεπάγεται σημαντικές αλλαγές στη διαδικασία ανάπτυξης, το επιχειρηματικό μοντέλο και πιθανόν στην ίδια την αποστολή του συστήματος που βρίσκεται υπό κατασκευή.

Ένα επιτυχημένο παράδειγμα αυτού είναι το «crowdsourcing» που, σύμφωνα με τη Wikipedia, είναι η πράξη του να παίρνει κάποιος ένα καθήκον που παραδοσιακά επωμίζεται ένας εργαζόμενος ή ένας συμβαλλόμενος και να το διαθέτει σε ένα ακαθόριστο, μεγάλο γκρουπ ατόμων με τη μορφή ανοιχτού «διαλόγου». Η ίδια η Wikipedia είναι ένα παράδειγμα «crowdsourcing». Επειδή αυτές οι υλοποιήσεις είναι αρκετά δυσπρόσιτες, η Gartner εκτιμά ότι η υιοθέτηση στους κόλπους των εταιρειών θα είναι σε χαμηλότερα επίπεδα από ότι η απλή ενσωμάτωση της τεχνολογίας.

Ωστόσο, η παράκαμψη των μη τεχνολογικών όψεων του Web 2.0 σημαίνει ότι αρκετοί οργανισμοί θα χάσουν μερικά από τα θετικά επιχειρηματικά του οφέλη. Επιπλέον η υιοθέτηση είναι σημαντική τόσο για την ίδια την εταιρεία, όσο και για το πόσο η εταιρεία συνδέεται με τον χρήστη και την επιχειρηματική χρήση.
<‘here’>

Διαβάστε στο ένθετο αυτού του τεύχους:


<‘Σελίδα 3: Ο αρχιτεκτονικό αντίκτυπος και η νέα επιχειρηματική αντίληψη’>
Αρχιτεκτονικός αντίκτυπος
Το Web 2.0 ορίζεται ως μορφή global-class computing. Πρόκειται για μια προσέγγιση σχεδιασμού συστημάτων και αρχιτεκτονικών που επεκτείνει τη διαδικασία του computing έξω από την εταιρεία και ενσαρκώνει την κουλτούρα του καταναλωτή, του απομακρυσμένου εργαζόμενου και του επιχειρηματικού συνεργάτη. Η προσέγγιση global-class εκμεταλλεύεται τα χαρακτηριστικά του internet-enabled computing και υλοποιεί εφαρμογές και υπηρεσίες που είναι πιο ευέλικτες, περιεκτικές, απλούστερες και λιγότερο κοστοβόρες από ότι αυτές που έχουν σχεδιαστεί για εταιρική χρήση.

Η προσέγγιση global-class εκμεταλλεύεται τα χαρακτηριστικά του internet-enabled computing και υλοποιεί εφαρμογές και υπηρεσίες που είναι πιο ευέλικτες, περιεκτικές, απλούστερες και λιγότερο κοστοβόρες από ότι αυτές που έχουν σχεδιαστεί για εταιρική χρήση

Το κλειδί στην προσέγγιση του global-class είναι η έμφαση στη διαλειτουργικότητα μέσω προτύπων που βασίζονται στο δίκτυο. Η αρχιτεκτονική του δικτύου μπορεί να εκληφθεί ως η βάση για την επόμενη γενιά παγκόσμιας τάξης. Οι όψεις του global-class computing θα ενδυναμωθούν από το Web 2.0. Η παγκόσμια τάξη αντανακλά την κουλτούρα των καταναλωτών και επίσης περιλαμβάνει οπτικές του συστήματος, στο οποίο το virtualization και οι τεχνολογίες grid computing χρησιμοποιούνται συχνά.

Αντίθετα, το enterprise-class computing σχετίζεται με πιο πολύπλοκα projects, υψηλότερη διαθεσιμότητα, μεγαλύτερη κλιμάκωση και αξιοπιστία συστημάτων και μεγαλύτερες ομάδες ανάπτυξης και διαχειριστών συστημάτων. Στην ουσία της, αυτή η προσέγγιση περιλαμβάνει φιλοσοφία inside-out, κατά την οποία οι περισσότερες εκφάνσεις του business computing αντανακλούν την κουλτούρα της εταιρείας, και υποστηρίζει σθεναρά τις εσωτερικές προσπάθειες. Αν και το Web 2.0 είναι σε αυτήν τη φάση global class, μερικές εκφάνσεις του αναπτύσσονται προς την κατεύθυνση του enterprise class, ώστε να είναι πιο χρήσιμο για τις εταιρείες.

Νέα επιχειρηματική αντίληψη
Εκτός από την τεχνολογία και την αρχιτεκτονική, το Web 2.0 επηρεάζει και άλλους τομείς της εταιρικής στρατηγικής. Ο μεγαλύτερος ενθουσιασμός για το Web 2.0 δεν ήταν εξαιτίας της τεχνολογίας, αλλά περιστρεφόταν γύρω από επιχειρηματικά θέματα. Με τα μακροοικονομικά, το uploading, τη μαζική συμμετοχή, τη συλλογική ιδιοφυΐα και τη λειτουργικότητα που μπορεί να επιτευχθεί μέσω Web gadgets, μια νέα επιχειρηματική αντίληψη μπορεί να προκύψει. Οι CIOs, που κατά παράδοση υιοθετούν την αιχμή της τεχνολογίας, ήδη διαβλέπουν ευκαιρίες και ετοιμάζονται να τις εκμεταλλευτούν. Η έννοια της virtual εταιρείας θα ξαναπροκύψει ως αποτέλεσμα των πλατφορμών δικτύου και η επιστροφή του φόβου ότι ο ανταγωνισμός που βασίζεται στο δίκτυο θα ξαναγράψει τους επιχειρηματικούς κανόνες, δεν είναι μακριά.
<‘here’>

Διαβάστε στο ένθετο αυτού του τεύχους:


<‘Σελίδα 4: Η αυταπόδεικτη αξία του Web 2.0 και το επόμενο βήμα’>
Αυταπόδεικτη αξία
Τα περισσότερα χαρακτηριστικά αυτού που ονομάζεται Web 2.0 δεν είναι εντελώς καινούργια. Αρκετές από τις αρχές και τις τεχνολογίες προϋπήρχαν εδώ και καιρό. Για παράδειγμα, το RSS είναι στην ουσία το ίδιο όπως το εργασιακό πλαίσιο του καθορισμού των πηγών. Σίγουρα η συνεργασία και η διαφήμιση δεν είναι καινούργια. Οι πιο ισχυρές εφαρμογές του Web 2.0 μπορούν να επιτευχθούν με το να προωθούνται νέα επιχειρηματικά μοντέλα που εξισορροπούν τις τεχνολογικές και κοινοτικές οπτικές του Web 2.0. Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο μοναδικός τρόπος για να υπάρξει αξία. Κάθε ένας από τους τρεις τρόπους που προαναφέρθηκαν μπορεί να εξεταστεί μεμονωμένα, καθώς και σε ποικίλους συνδυασμούς, ώστε να προκύψει η αξία.

Ανεξάρτητα με το ποια είναι η επόμενη λέξη εντυπωσιασμού του κοινού, το δίκτυο παραμένει ένας από τους καταλύτες της τεχνολογίας και μία από τις βασικές πηγές καινοτομίας

Παραδείγματος χάριν, τα μοντέλα της Web κοινότητας μπορούν να διευρυνθούν για μια προσπάθεια εσωτερικής συνεργασίας, χωρίς να αλλάξουν τα βασικά επιχειρηματικά μοντέλα της εταιρείας. Επιπρόσθετα, οι Web τεχνολογίες μπορούν να εφαρμοστούν για να αναπτυχθεί μια ευέλικτη και προσαρμόσιμη SOA, χωρίς να αλλάξει το επιχειρηματικό μοντέλο ή να διευρυνθούν οι κοινότητες Web. Τέλος, μια εταιρεία μπορεί να διευρύνει το επιχειρηματικό μοντέλο Web με μεγαλύτερη έμφαση στο intent-based advertising και την εκμετάλλευση συνδεδεμένων προγραμμάτων χωρίς τη χρήση τεχνολογιών που βασίζονται στο Web 2.0 ή τη διεύρυνση των Web κοινοτήτων.

Το επόμενο βήμα
Αν και το όνομα Web 2.0 γίνεται δημοφιλές και αντιπροσωπεύει το Web του σήμερα, ο κόσμος φαίνεται να αδημονεί για το 3.0 – ότι και να είναι αυτό. Το Web 2.0 χώλαινε στο ότι είναι ιδιαιτέρως ευρύ, τα ειδικά ενδιαφέροντα που οδηγούν την μανία του 3.0 έχουν το αντίθετο πρόβλημα: είναι συχνά εξαιρετικά στοχευμένα.

Παραδείγματα περιλαμβάνουν το semantic Web, το mobile Web και το virtual world Web. Ανεξάρτητα με το ποια είναι η επόμενη λέξη εντυπωσιασμού του κοινού, το δίκτυο παραμένει ένας από τους καταλύτες της τεχνολογίας και μία από τις βασικές πηγές καινοτομίας, ενώ τα τρία σημεία κλειδιά του Web 2.0 θα αποτελούν ένα χρήσιμο οικοδόμημα. Το δίκτυο είναι μια θεμελιώδης υποδομή και ένα κέντρο βαρύτητας που υποστηρίζει αρκετές από τις προσθήκες στο λεξικό του ΙΤ και θα παραμείνει ακόμα και όταν η επόμενη εντυπωσιακή λέξη κάνει την εμφάνισή της.
<‘here’>

Διαβάστε στο ένθετο αυτού του τεύχους:


<‘Σελίδα 5: Σ. Κωνσταντινίδης: Το Web 2.0 δείχνει το δρόμο – Θ. Παπαγγελής: Τι είναι το eLearning 2.0’>
Το Web 2.0 δείχνει το δρόμο
Ο ορισμός του Web 2.0, τονίζει την ανάγκη για την ουσιαστικότερη ανάπτυξη ενός πλαισίου συνεργασίας, μιας Διαδικτυακής κοινότητας που αλλελεπιδρά δυναμικά, ανταλλάσσει πληροφορία, είναι ταυτόχρονα δημιουργός και διανομέας γνώσης, συμμετέχει ενεργά, καταγράφει νέες ιδέες και διαμορφώνει τάσεις.
Του Σπύρου Κωνσταντινίδη, Project Leader, Internet Services του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών

Η επιτυχία που γνωρίζουν τα websites επαγγελματικής δικτύωσης (enterprise collaboration), δείχνουν ότι το Web 2.0 δεν είναι πλέον μια τάση, αλλά το σήμερα και το αύριο στον παγκόσμιο ιστό.  Ο πρόδρομός τους, τα Διαδικτυακά ημερολόγια (blogs), που ουσιαστικά άρχισαν να εμφανίζονται πιο συστηματικά πριν από 4 περίπου χρόνια, έφτασαν να αγγίζουν σήμερα τα 200 εκατομμύρια.

Το μυστικό της επιτυχίας τους; Aπέριττη και αντικειμενική πληροφόρηση προς κάθε ενδιαφερόμενο, απαλλαγμένη από τις κατευθυντήριες γραμμές των οικονομικών συμφερόντων που χαρακτηρίζουν τα υπόλοιπα μέσα. Ανταλλαγή απόψεων και ενεργή συμμετοχή είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από κάθε τέτοια Διαδικτυακή έκφραση. Τα blogs σήμερα παρουσιάζουν εξαιρετική προσαρμοστικότητα και εξειδίκευση, σε σημείο που να αμφισβητούν την κυριαρχία των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης.

Η τάση αυτή δεν πέρασε απαρατήρητη από τον επιχειρηματικό κόσμο, ο οποίος πλέον επενδύει σημαντικά στην ανάπτυξη του Web 2.0. Γιατί μπορεί το Web 2.0 να θεωρείται επανάσταση προς την κατεύθυνση της συνεργατικής & επαγγελματικής δικτύωσης, ωστόσο, η καινοτομία του έγκειται στον τρόπο που επιτρέπει στις εταιρείες να αποκτήσουν γνώση για το  πώς σκέφτονται οι χρήστες του web, την διαδικτυακή τους συμπεριφορά, τις προτιμήσεις τους και τις τάσεις που διαμορφώνουν. Γνώση η οποία, αν αξιοποιηθεί σωστά, αποτελεί μοναδικό πλεονέκτημα ικανό να στηρίξει σημαντικές επιχειρηματικές αποφάσεις.

Εταιρικό περιβάλλον
Οι Διαδικτυακές κοινωνικές ομάδες δημιουργούνται πλέον και στο εταιρικό περιβάλλον μέσω των εταιρικών ημερολογίων (enterprise collaboration, corporate blogs, enterprise wikis) τα οποία, όχι μόνο δεν περνούν απαρατήρητα, αλλά ενθαρρύνονται από την ίδια τη διοίκηση λειτουργώντας έτσι ως ένα ακόμη κανάλι επικοινωνίας με τον μικρόκοσμο της επιχείρησης.

Το κέρδος, ωστόσο, σε κάθε περίπτωση δείχνει να είναι προς κάθε κατεύθυνση. Οι χρήστες των sites που ακολουθούν τη φιλοσοφία του Web 2.0, γνωρίζουν ότι οι απόψεις τους πλέον ακούγονται και καταγράφονται. Πρόσφατο παράδειγμα – από μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία  – η δημιουργία ενός διαδικτυακού forum μέσω του οποίου ο υποψήφιος αγοραστής, ιδιοκτήτης αλλά και κάθε ενδιαφερόμενος, μπορούσε να δώσει τη δική του γνώμη, να σχολιάσει θετικά ή αρνητικά το συγκεκριμένο μοντέλο που μόλις είχε κυκλοφορήσει. Οι επιχειρήσεις από την άλλη, δείχνουν να γνωρίζουν το πλεονέκτημα που αποκτούν από τη γνώση αυτή: η γνώμη του πελάτη είναι εκείνη που κατευθύνει τις όποιες επιχειρηματικές αποφάσεις.

Τι είναι το eLearning 2.0;
Αν ζητήσει κάποιος έναν ορισμό για το eLearning 2.0 δύσκολα θα πάρει μια καθαρή απάντηση. Ο  κοντινός ξάδερφος, το Web 2.0, πάσχει από το ίδιο σύνδρομο – οι άνθρωποι που ασχολούνται μαζί του αντιλαμβάνονται τα πλεονεκτήματά του, αλλά δυσκολεύονται να το περιγράψουν με κατανοητό και λιτό τρόπο.
Του Θανάση Παπαγγελή, Τεχνικού Διευθυντή της ΕΠΙΓΝΩΣΙΣ ΕΠΕ

Το πρόβλημα ξεκινάει από το ότι το eLearning 2.0 δεν είναι ένα πράγμα. Είναι μια συνολική κίνηση προς νέες συνεργατικές πρακτικές και τρόπους χρήσης του διαδικτύου τόσο για να ενημερωθούμε και να επικοινωνήσουμε, όσο και για να εκπαιδευθούμε πιο αποδοτικά και πιο ευχάριστα. Ολα τα παραπάνω συγχέονται σε πολύ μεγάλο βαθμό, ώστε τελικά πολλές φορές η ενημέρωση να γίνεται επικοινωνία και η επικοινωνία εκπαίδευση. Ο νέος συμμετοχικός τρόπος χρήσης του διαδικτύου επιβοηθήθηκε και από τεχνολογικά εργαλεία, αλλά και μια κίνηση προς περισσότερο λειτουργικά, λιτά αλλά και αισθητικά άρτια συστήματα.

Το παραπάνω πολλές φορές δεν βοηθάει, οπότε ας ξεκινήσουμε ανάποδα. Ας υποθέσουμε ότι μας δίνουν ένα οποιοδήποτε eLearning εργαλείο. Ένα σύστημα «πόντων» θα μας βοηθήσει να ξεχωρίσουμε την ήρα από το σιτάρι ή, αλλιώς, τα eLearning  από τα eLearning 2.0 εργαλεία.

Το εργαλείο αναφοράς είναι eLearning 2.0 αν…
…ζει και αναπνέει αποκλειστικά πάνω από το διαδίκτυο (2 πόντοι)
…περιλαμβάνει εργαλεία δημιουργίας υλικού από τους τελικούς χρήστες -όπως forum, chat, wiki, blog (3 πόντοι)
…είναι εικαστικά λιτό και άρτιο, με ζωντανά χρώματα, ευδιάκριτα γράμματα, καλόγουστες εικόνες και εικονίδια (3 πόντοι)
…είναι παραμετροποιήσιμο σε βάθος, σύμφωνα με τις ανάγκες του τελικού χρήστη (2 πόντοι)
…κάνει εκτενή χρήση δικτυακών τεχνολογιών όπως AJAX (asynchronous JavaScript and XML) ή Flash – όχι για εντυπωσιασμό, αλλά για να βελτιώσει τη συνολική εμπειρία του χρήστη (4 πόντοι)
…επιτρέπει τη μη-κεντροποιημένη επικοινωνία μεταξύ των χρηστών (για παράδειγμα μοιράζεται εκπαιδευτικά προφίλ χρηστών) (3 πόντοι)
…επιτρέπει τη χρήση και μεταφορά πληροφορίας από και σε τρίτα συστήματα (με την χρήση  π.χ RSS feeds) (2 πόντοι)
…επιτρέπει τη διαχείριση ισχυρά πολυμεσικής πληροφορίας (video, podcasts, powerpoint presentations) (2 πόντοι)
… δίνει την δυνατότητα να εμπλουτιστεί η προς μετάδοση εκπαιδευτική πληροφορία με προσωπικές εμπειρίες και σχόλια από τον χρήστη (συνδυάζει δηλαδή τυπική και μη-τυπικά οργανωμένη πληροφορία) (2 πόντοι)
… μετατρέπει, ανά περίπτωση, τον εκπαιδευτή σε εκπαιδευόμενο και το ανάποδο (2 πόντοι).

Αν το εργαλείο σας μάζεψε πάνω από 18 πόντους, τότε είναι σε καλό δρόμο. Αν μάζεψε κάτω από 14 πόντους, τότε μάλλον είναι καιρός να ψάξετε για κάτι πιο σύγχρονο.
<‘here’>
Διαβάστε στο ένθετο αυτού του τεύχους: