Οι διαδραστικοί πίνακες καθιστούν την παρουσία τους ολοένα και πιο αισθητή, τόσο στον κόσμο της εκπαίδευσης όσο και των επιχειρήσεων. Ο ίδιος ο πίνακας δεν αποτελεί όμως παρά τον «καμβά» και η αξία του συνίσταται στο περιεχόμενο που προβάλλεται σε αυτόν. Πριν να φτάσουμε, ωστόσο, στο θέμα του περιεχομένου και της χρήσης ενός διαδραστικού πίνακα, θα πρέπει να πάμε κάποια βήματα πίσω και να ξεκινήσουμε από στο στάδιο της επιλογής του προϊόντος που ενδείκνυται ανάλογα με τις ανάγκες του χρήστη.
Τα SOS του πίνακα
Δύο βασικά τεχνικά θέματα στα οποία θα πρέπει να δώσετε προσοχή προκειμένου να επιλέξετε τον σωστό διαδραστικό πίνακα είναι η ανάλυση της εικόνας και οι δυνατότητες tracking. Η υψηλή ανάλυση βοηθά την αναγνώριση των χειρόγραφων σημειώσεων (η ανάλυση τύπου 1000 γραμμές ανά ίντσα συνεπάγεται πολύ καλή αναγνώριση). Η υψηλή ταχύτητα του tracking σημαίνει ότι οι σημειώσεις εμφανίζονται στην οθόνη την ίδια στιγμή που γράφονται στο συνδεδεμένο υπολογιστή. Οι χαμηλότερες ταχύτητες tracking καθυστερούν τη μετάδοση και μπορούν, υπό συνθήκες, να δημιουργήσουν προβλήματα στην επικοινωνία. Η ταχύτητα των 200 ιντσών ανά δευτερόλεπτο επαρκεί για τις περισσότερες εφαρμογές.
Λειτουργικότητες: Οσον αφορά τις λειτουργικότητες του πίνακα, αυτός θα πρέπει να σας επιτρέπει:
- Να γράφετε ή να σχεδιάζετε χρησιμοποιώντας διαφορετικούς μαρκαδόρους -ή ακόμη και τα δάχτυλά σας
- Να εκτυπώνετε ή να αποθηκεύετε τα αποτελέσματα σε υπολογιστή
- Να επωφελείστε προηγμένου συστήματος αναγνώρισης γραφής και μετατροπής της σε κείμενο που να επιδέχεται επεξεργασία
- Να υποστηρίζει τη λήψη feedback και ψηφοφορίας
- Να αποθηκεύει αλληλουχίες εικόνων για playback
- Nα επιτρέπει τον έλεγχο εφαρμογών του Η/Υ μέσω της οθόνης
- Να επιτρέπει την προσαρμογή της εμφάνισης της οθόνης.
Πρότυπα: Οι διαδραστικοί πίνακες είναι συμβατοί με PC και με Mac και υποστηρίζουν συνήθως όλα τα κοινά resolutions -συμπεριλαμβανομένων των VGA, XGA, SVGA και SXGA.
Παιδαγωγικοί προβληματισμοί: Σε περίπτωση που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε το διαδραστικό πίνακα σαν συσκευή για παρουσιάσεις, θα μπορούσατε ενδεχομένως να αρκεστείτε σε ένα PC συνδεδεμένο με προτζέκτορα.
Αντιθέτως, θα πρέπει να προτιμήσετε ένα διαδραστικό πίνακα για τις παρακάτω χρήσεις και λόγους:
- Το μέγεθος του διαδραστικού πίνακα διευκολύνει την ομαδική εργασία
- Η διαδραστικότητα του πίνακα διευκολύνει την ενεργή μάθηση -και όχι την παθητική απορρόφηση πληροφορίας
- Είναι πιο προσιτοί σε άτομα με αναπηρίες
- Η δυνατότητά τους να καταγράφουν επιτρέπει ευελιξία ως προς την αξιοποίηση του τελικού προϊόντος το οποίο και μπορεί να αποθηκευτεί για μελλοντική χρήση, να σταλεί με email ή και να αποδομηθεί προκειμένου να γίνει η ανάλυση μιας διαδικασίας.
1+1=2
Σε γενικές γραμμές, όσο ψηλότερη είναι η ανάλυση και η ταχύτητα του tracking, τόσο μεγαλύτερο και το κόστος του πίνακα. Η τιμή είναι επίσης ανάλογη του μεγέθους του πίνακα. Οικονομικότεροι είναι οι πίνακες διπλής μεμβράνης στους οποίους γράφει κανείς με το χέρι ή με ειδικό στυλό. Οι μεμβράνες αυτές είναι, όμως, αρκετά ευαίσθητες σε σύγκριση με άλλους τύπους επιφανειών. Σε περίπτωση που τις επιλέξετε, είναι συνετό να συνυπολογίσετε και κόστη αντικατάστασης. Θα πρέπει επίσης να εκπαιδεύστε τους χρήστες σχετικά με το ότι δεν θα πρέπει να γράφουν σε αυτούς χρησιμοποιώντας κοινούς μαρκαδόρους.
Ακριβότεροι είναι οι συμπαγείς πίνακες που λειτουργούν μόνο με ηλεκτρονικό στυλό ή μια σχετικά ακριβότερη παραλλαγή που επιτρέπει έλεγχο μέσω ασύρματου στυλό υπέρυθρων, Α5 ή Α6 pad -ή και τα δύο. Το ακριβότερο είδος πίνακα είναι εκείνο του τύπου laser scanner.
Το λογισμικό περιλαμβάνεται κατά κανόνα στην τιμή του πίνακα, αλλά θα πρέπει απαραιτήτως να εξετάζετε το τι ακριβώς μπορεί να κάνει το λογισμικό αυτό. Τέλος, σε περίπτωση που δεν υπάρχει ήδη διαθέσιμος ψηφιακός προτζέκτορας, τότε θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το κόστος αγοράς αυτού.
Επιστροφή στα θρανία
Ενα σημαντικό ποσοστό των εγκαταστάσεων διαδραστικών πινάκων γίνεται σε σχολεία και εκπαιδευτήρια. Στους χώρους αυτούς, προκειμένου οι πίνακες να έχουν την προσδοκώμενη επιτυχία, θα πρέπει να συνυπολογίζονται και τα παρακάτω logistics. Είναι σημαντικό να εγκαταστήσετε τον πίνακα σε σημείο τέτοιο που οι μαθητές να βλέπουν το περιεχόμενο με άνεση και οι δάσκαλοι να έχουν εύκολη πρόσβαση στην τεχνολογία.
Εξίσου σημαντικό είναι να καθορίσετε το ποιος θα έχει πρόσβαση στα νέα αυτά εργαλεία. Αν και είναι σαφώς οικονομικότερο το να αναγκάσετε τους δασκάλους να μοιράζονται τον ίδιο πίνακα, οι ειδικοί συμφωνούν ότι αυτός δεν είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος για να διευκολύνετε την αποδοχή της νέας τεχνολογίας. Οι δάσκαλοι χρειάζονται τακτική και συνεχή πρόσβαση στην τεχνολογία ώστε να μάθουν πώς να τη χρησιμοποιούν αποτελεσματικά και να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες.
Οι παρακάτω πρακτικές συντελούν στην επιτυχή ολοκλήρωση μιας εγκατάστασης:
- Εάν πρόκειται να εγκαταστήσετε ένα μόνο πίνακα, τοποθετήστε τον σε μια ξεχωριστή αίθουσα και ορίστε δύο βασικούς χρήστες οι οποίοι και θα αλληλοϋποστηρίζονται.
- Εάν πρόκειται να εγκαταστήσετε πολλαπλούς πίνακες, εγκαταστήστε τους ομαδικά -ανά τάξη ή ανά μάθημα. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η προσέγγιση αυτή είναι αποτελεσματικότερη καθώς επιτρέπει στους δασκάλους να μαθαίνουν ο ένας από τον άλλο και να μοιράζονται πόρους και ιδέες.
Ξεκινήστε εκπαιδεύοντας τους δασκάλους
Η εκπαίδευση είναι απολύτως απαραίτητη για την επιτυχία μιας νέας εγκατάστασης τεχνολογίας. Εφόσον τους παρασχεθεί η κατάλληλη εκπαίδευση, οι δάσκαλοι θα αναπτύξουν γρήγορα τις δεξιότητες που απαιτούνται για την αποτελεσματική χρήση του πίνακα. Το σωστό πρόγραμμα εκπαίδευσης είναι παράλληλα αυτό που εγγυάται ότι οι νέες λύσεις χρησιμοποιούνται με ικανοποιητική συχνότητα αλλά και βαθμό, προσδίδοντας μεγαλύτερη απόδοση στην επένδυση σας.
- Ξεκινήστε το πρόγραμμα εκπαίδευσης πριν από την εγκατάσταση της νέας τεχνολογίας. Με τον τρόπο αυτό, θα εκμεταλλευτείτε τον ενθουσιασμό που δημιουργείται όταν πρόκειται να εγκατασταθεί μια νέα τεχνολογία και θα δώσετε στους δασκάλους την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν τους πίνακές τους αμέσως.
- Ζητήστε από τους δασκάλους να δεσμευτούν στη νέα τεχνολογία ενσωματώνοντάς την σε κάθε μάθημα. Πραγματοποιήστε συναντήσεις με τους δασκάλους ώστε να συζητήσετε τους καλύτερους τρόπους για να πετύχετε το παραπάνω.
- Δημιουργήστε ένα πρόγραμμα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης για τους δασκάλους ώστε να διατηρηθεί η ορμή. Ενθαρρύνετέ τους να αναζητήσουν -ή να δημιουργήσουν- ομάδες με παρόμοια αντικείμενα διδασκαλίας στο διαδίκτυο.
- Διασφαλίστε ότι υπάρχει διαθέσιμη βοήθεια, σε περίπτωση που χρειαστεί. Ο συνδυασμός της εύληπτης τεχνολογίας με την επαρκή υποστήριξη είναι ο ιδανικός τρόπος για να διασφαλίσετε την επιτυχία της εγκατάστασής σας. Θα πρέπει να φροντίσετε εκ των προτέρων ώστε να διασφαλίσετε ότι η βοήθεια και η υποστήριξη την οποία θα χρειαστείτε στην πορεία σας είναι διαθέσιμη είτε εσωτερικά, είτε μέσω συμβολαίου με τρίτο. Το να ψάχνετε για βοήθεια αφού τη χρειαστείτε, ενέχει τον κίνδυνο του να πληρώσετε για αυτήν ακριβότερα αλλά και του να αποθαρρύνετε τους χρήστες.
- Διευκολύνετε τους δασκάλους στον εντοπισμό περιεχομένου διδασκαλίας. Ο διαδραστικός πίνακας σαφώς και είναι πιο «ζωντανός» από τον παραδοσιακό μαυροπίνακα, αλλά -όπως και κάθε άλλη τεχνολογία- αξίζει τόσο όσο η χρήση που του γίνεται. Προκειμένου ο πίνακας να εκπληρώσει τις υποσχέσεις για αναβάθμιση της εκπαίδευσης, θα πρέπει να πλαισιώνει το σωστό περιεχόμενο. Η σκέψη, όμως, της δημιουργίας -ή ακόμα και της αναζήτησης- περιεχομένου μπορεί να τρομάζει τον πολυάσχολο ή αμαθή δάσκαλο. Αντιθέτως, ακόμα και ο δάσκαλος που δεν είναι εξοικειωμένος με την τεχνολογίας -εφόσον έχει στη διάθεσή του έτοιμο περιεχόμενο- θα χρησιμοποιήσει τον πίνακα με πολύ μεγαλύτερη ευκολία. Δημιουργήστε ένα χώρο στην ιστοσελίδα ή στο intranet του σχολείου, όπου οι δάσκαλοι θα μπορούν να συγκεντρώνουν και να μοιράζονται το περιεχόμενο που δημιουργούν καθώς εξοικειώνονται με τη χρήση του πίνακα. Εκπαιδεύστε τους δασκάλους στην αναζήτηση ποιοτικού υλικού για διαδραστικούς πίνακες στο διαδίκτυο.
Πίνακες σε δράση
Οι διαδραστικοί πίνακες πρωτοπαρουσιάστηκαν στις αίθουσες συσκέψεων μεγάλων επιχειρήσεων και, μετά από κάποια χρόνια, άρχισαν να κάνουν την παρουσία τους στις σχολικές τάξεις.
Σήμερα πλέον, βρίσκουν τη θέση τους σε πολλά διαφορετικά περιβάλλοντα του κόσμου της εκπαίδευσης, των επιχειρήσεων και της δημόσιας διοίκησης. Η χρήση τους ποικίλει μάλιστα από την προβλεπόμενη, μέχρι την πιο εξειδικευμένη και πρωτότυπη. Το κέντρο αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών της πόλης Clarksville των ΗΠΑ, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί διαδραστικό πίνακα για το σχεδιασμό των επιχειρήσεών του, με αποτέλεσμα αυτές να γίνονται αποτελεσματικότερες.
Τηλεοπτικός σταθμός του Καναδά χρησιμοποιεί διαδραστικό πίνακα στο δελτίο ειδήσεων προκειμένου να παρουσιάζει αναλυτικότερα κάποια από τα ρεπορτάζ του και οίκος μόδας για να επιτρέπει στους πελάτες να σχεδιάζουν το ένδυμα που επιθυμούν σε συνεργασία με τον σχεδιαστή.
Case study # 1: Κέντρο Επιχειρήσεων
Η καταλληλότητα του διαδραστικού πίνακα για το συντονισμό των συνεργείων διάσωσης σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών αποδείχθηκε στην πράξη, στο Clarksville του Τενεσί των ΗΠΑ. Από έντονες καταιγίδες μέχρι διαρροές επικίνδυνων υλικών και εκκενώσεις χώρων, ο πίνακας συνεργάστηκε με συστήματα GIS και λογισμικό μετεωρολογικών προβλέψεων ώστε να προβάλει τις απαραίτητες πληροφορίες και να λειτουργεί ως κοινό πλαίσιο αναφοράς για όλη την ομάδα.
Ολοι όσοι βρίσκονται στο κέντρο αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών μπορούν να παρακολουθήσουν, για παράδειγμα, την πορεία που ακολουθεί μια καταιγίδα και τις ζημιές που προκαλεί. Χρησιμοποιώντας το GIS, μπορεί να εντοπίσει το ακριβές σημείο στο οποίο προκλήθηκε κάποια σοβαρή βλάβη ή να εντοπίσει δυνητικούς κινδύνους και να προλάβει τα χειρότερα.
Επειδή η λειτουργία ενός τέτοιου κέντρου προϋποθέτει τη συνεργασία προσωπικού από διαφορετικές υπηρεσίες (πυροσβεστική, αστυνομία, ΕΚΑΒ κλπ.) η δυνατότητα της ενημέρωσης και της καθοδήγησης του συνόλου της ομάδας είναι κρίσιμη για την αντιμετώπιση του περιστατικού.
Η αξία του διαδραστικού πίνακα δεν εξαντλείται στην αντιμετώπιση των έκτακτων περιστατικών. Ο πίνακας αποτελεί παράλληλα και ζωτικό εργαλείο της εκπαίδευσης του προσωπικού και των εθελοντών.
Case study # 2 : Εταιρικές παρουσιάσεις, εκπαιδεύσεις και τηλεδιασκέψεις
Στην περίπτωση αμερικάνικης πετρελαϊκής εταιρείας, ο διαδραστικός πίνακας αποδείχτηκε ιδανική πλατφόρμα για παρουσιάσεις, εκπαιδεύσεις και τηλεδιασκέψεις. Πολλοί από τους υπάλληλους της εταιρείας χρησιμοποιούν υπολογιστές με διπλές οθόνες, γεγονός που δυσχέραινε την πραγματοποίηση παρουσιάσεων, αφού προϋπέθετε τη σύνδεση με δύο προτζέκτορες. Η προσθήκη διαδραστικού πίνακα επέφερε ένα «νοικοκύρεμα» και διευκόλυνε τη σύνθεση των στοιχείων που παρουσιάζονταν στις δύο επιμέρους οθόνες.
Οσον αφορά την εκπαίδευση νέου προσωπικού, η χρήση του πίνακα δεν προϋποθέτει τίποτα περισσότερο από τη μεταφορά του στο σχετικό χώρο και τη σύνδεσή του σαν να επρόκειτο για ένα δεύτερο μόνιτορ. Επιπλέον, καθώς κάθε αίθουσα γραφείων διαθέτει σύνδεση δικτύου, το προσωπικό έχει πρόσβαση στο σύνολο των αρχείων και τη δυνατότητα να τα χρησιμοποιήσει με ευελιξία τόσο για καθημερινές συσκέψεις, όσο και για μεγάλες παρουσιάσεις.
Τέλος, οι υπάλληλοι έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν τον πίνακα για να πραγματοποιήσουν videoconference με παραρτήματα της εταιρείας ή με πελάτες της ανά την υφήλιο.
Case study # 3 : High-tech χρήση
Ο διαδραστικός πίνακας έχει τη θέση του και σε εταιρεία προηγμένης τεχνολογίας η οποία αναπτύσσει εξειδικευμένο λογισμικό για το αμερικάνικο Υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Η αξία του πίνακα στην περίπτωση αυτή έγκειται στη δυνατότητά του να προβάλει μεγάλες ποσότητες από σύνθετες πληροφορίες οι οποίες αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας μιας ευρύτερης ομάδας ανθρώπων. Στόχος του λογισμικού είναι η αυτοματοποίηση των κεντρικών διαδικασιών του Υπουργείου και η αύξηση της αποτελεσματικότητας αλλά και η δυνατότητα οπτικής απεικόνισης της πληροφορίας εκείνης που είναι σύνθετη και δύσκολη στη διαχείριση.
Οι τεχνικές αυτές έχουν συντελέσει στην αυτοματοποίηση διαδικασιών όπως ο σχεδιασμός αποστολών, η εκπαίδευση, η προετοιμασία παρουσιάσεων/ενημερώσεων, η απόκριση σε έκτακτα περιστατικά και ο προγραμματισμός. Η εταιρεία έχει φτάσει ακόμα σε επίπεδο δημιουργίας συνδυαστικής τεχνολογίας οπτικοποίησης πληροφορίας και αυτοματοποίησης διαδικασιών. Η τεχνολογία αυτή, γνωστή ως «Active IT,» χαρακτηρίζεται από την μη-παθητική φύση του λογισμικού και τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται σε μια μεγάλη ποικιλία από οργανωτικές αποστολές.