Η έκθεση CES (Consumer Electronic Show) που πραγματοποιήθηκε στο Las Vegas τον Ιανουάριο καθώς και το Mobile World Congress που έλαβε χώρα στη Βαρκελώνη στα μέσα Φεβρουαρίου, έδειξαν ξεκάθαρα τη νέα τάση που θα κυριαρχήσει την επόμενη πενταετία στην καταναλωτική αγορά: τα tablets. Θα απασχολήσει, όμως, το ίδιο και την επιχειρηματική;

Οι περισσότερες εταιρείες ερευνών, όπως η Gartner, η Forrester, η IDC και η Yankee Group, συμφωνούν -έστω και με σημαντικές αποκλίσεις στα νούμερα- πως η αγορά των tablets παρουσιάζει μία εκθετική τάση. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, μέσα στο 2010 πουλήθηκαν περίπου 15 με 17 εκατ. συσκευές tablet, ενώ το 2015 οι πωλήσεις θα έχουν φτάσει τα 250 εκατ. τεμάχια.

Η Deloitte, σύμφωνα με πρόσφατη ερευνά της, προβλέπει ότι μέσα στο 2011 άνω του 50% των πωλήσεων υπολογιστικών συσκευών δεν θα είναι προσωπικοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές, αλλά τα λεγόμενα έξυπνα τηλέφωνα (smartphones), tablets και netbooks, με τις συνολικές πωλήσεις να ξεπερνούν τις 400 εκατ. μονάδες. Ειδικότερα, το 2011 άνω του 25% των tablet υπολογιστών ενδέχεται να αγοραστεί από επιχειρήσεις, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται από το 2012 και μετά.

Για παράδειγμα, η Deloitte προβλέπει ότι στη διάρκεια του 2011 περί τα 5 εκατ. tablets θα χρησιμοποιηθούν στους κλάδους της λιανικής και της υγείας, λόγω της ευκολίας χρήσης τους, της μεγάλης αυτονομίας των μπαταριών, της ελάχιστης ανάγκης για εκπαίδευση και της ραγδαίας ανάπτυξης εφαρμογών. Για τη Διεύθυνση Πληροφορικής, το κόστος διαχείρισης ενός μεικτού δικτύου ενδέχεται να είναι πολύ υψηλότερο.

Επιπρόσθετα, η Deloitte προβλέπει ότι κανένα λειτουργικό σύστημα ευρείας αποδοχής για υπολογιστικές συσκευές εκτός PCs δεν θα προκύψει στο άμεσο μέλλον. Αυτό ενδέχεται να αυξήσει το κόστος για τα τμήμα μηχανοργάνωσης, τους προγραμματιστές και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Αξίζει η επένδυση;
Η Gartner εκτιμά πως, μέχρι το 2013, το 80% των επιχειρήσεων του δυτικού κόσμου θα έχει επενδύσει σε tablets, όπως το iPad και το Galaxy Tab. Το εύλογο ερώτημα που τίθεται σε αυτή την περίπτωση είναι αν όντως οι επιχειρήσεις έχουν όφελος από την επένδυση στις εν λόγω συσκευές. Οι απόψεις διίστανται. Η μία άποψη υποστηρίζει πως η βασική διαφορά ανάμεσα στον καταναλωτή και την επιχείρηση είναι ο πολλαπλασιασμός των συσκευών.

Ο εργαζόμενος χρειάζεται έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή για να κάνει τη δουλειά του μέσα στο χώρο του εργασιακού περιβάλλοντος. Τα smartphones ήδη αυξάνουν την πολυπλοκότητα στα IT τμήματα, τα οποία δεν σκοπεύουν να επενδύσουν και σε άλλες συσκευές, αυξάνοντας παράλληλα το κόστος. Ο ρόλος των tablets μπορεί να είναι μόνο υποστηρικτικός των PCs, γεγονός που δυσκολεύει τη λήψη απόφασης για την επένδυση στις συγκεκριμένες συσκευές.

Ωστόσο, υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος. Αυτή που υποστηρίζει πως τα tablets θα υπερκεράσουν τα PCs στις επιχειρήσεις. Τα tablets θα φέρουν μία θεμελιώδη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι εργαζόμενοι δουλεύουν, απομακρύνοντας τους περιορισμούς της τεχνολογίας. Δεν θα απαιτείται να είναι καθηλωμένοι σε μία θέση και μπροστά από έναν υπολογιστή.

Θα είναι περισσότερο απελευθερωμένοι και θα έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν από όποιο σημείο και αν βρίσκονται -αρκεί βέβαια να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα. Κάτι που μας φέρνει στο δεύτερο μεγάλο επιχείρημα υπέρ της επένδυσης σε tablets. Η σύγχρονη επιχειρηματική τάση στο χώρο του ΙΤ είναι το cloud computing και τα thin clients.

Στην προσπάθειά τους για καινοτομία, ευελιξία, αύξηση της παραγωγικότητας και -φυσικά- μείωση του κόστους, ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις στρέφονται στις λύσεις του cloud computing. Επιπρόσθετα, η συντήρηση και αναβάθμιση ηλεκτρονικών υπολογιστών, servers και λογισμικού είναι κόστη τα οποία αρκετές επιχειρήσεις δεν μπορούν να διαχειριστούν σήμερα. Η επένδυση σε tablets προσφέρει λύσεις και στα δύο μέρη της εξίσωσης.

Αφενός είναι οι ιδανικές συσκευές για να αναλάβουν το ρόλο των thin clients, αφετέρου δεν απαιτούν επένδυση σε επιπρόσθετο hardware και λογισμικό -λαμβάνοντας ως δεδομένο πως η στρατηγική της επιχείρησης στρέφεται γύρω από το cloud computing. Η ευελιξία που προσφέρουν είναι σημαντική και ενδεχομένως να προσδίδουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που αναζητούν οι σύγχρονες επιχειρήσεις. Ας μην λησμονούμε πως η ειδοποιός διαφορά σήμερα είναι η ταχύτητα πρόσβασης στην πληροφορία.


Λύση για…κάποιους
Σε αντίθεση με το νέο σύνθημα της WIND («λύσεις προς όλους»), η λύση των tablets είναι κατάλληλη -μάλλον- για κάποιους. Τουλάχιστον, προς το παρόν. Η Deloitte κάνει λόγο για τους κλάδους της λιανικής και της υγείας. Δεν έχει άδικο. Είναι κλάδοι στους οποίους τα tablets θα μπορούσαν, όχι μόνο να βρουν άμεσα εφαρμογή, αλλά και να κάνουν γρήγορη απόσβεση της επένδυσης.

Επίσης, θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμα σε πωλητές και γενικότερα σε εργαζόμενους που η ιδιότητα της εργασίας, τους υποχρεώνει να βρίσκονται αρκετές ώρες μέσα στην ημέρα μακριά από το γραφείο τους. Υπάρχουν, ωστόσο, και επαγγέλματα όπου τα tablets δεν μπορούν να υποστηρίξουν το είδος της εργασίας όπως για παράδειγμα της γραφιστικής, της αρχιτεκτονικής κ.ο.κ. Εκεί είναι ακόμα απαραίτητοι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές εξοπλισμένοι με ισχυρά τεχνολογικά χαρακτηριστικά καθώς και οι μεγάλης διάστασης και ευκρίνειας οθόνες. Αν και υπάρχουν ορισμένοι κατασκευαστές που στρέφουν ήδη το ενδιαφέρον τους προς αυτή την κατεύθυνση, όπως για παράδειγμα η Asus.

Τέλος, το κόστος δεν περνάει απαρατήρητο αφού είναι δύσκολο να βρει κάποιος συσκευή κάτω από τα 500 ευρώ. Βέβαια, σε συνδυασμό με προγράμματα mobile internet, το κόστος μειώνεται αισθητά. Πάντως, η πληθώρα συσκευών που αναμένεται να κυκλοφορήσει μέσα στο 2011 από διάφορους κατασκευαστές, θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών.

Tablets στην ελληνική αγορά
Αυτή τη στιγμή, δύο είναι τα κυριότερα μοντέλα tablets που μονοπωλούν το ενδιαφέρον της ελληνικής αγοράς. Το iPad της Apple και το Galaxy Tab της Samsung. Το πρώτο βασίζεται στο λογισμικό iOS της Apple, το ίδιο που χρησιμοποιεί και το iPhone. Διαθέτει οθόνη πολλαπλής αφής, 9,7 ιντσών, LED-backlit με τεχνολογία IPS, Wi-Fi, Bluetooth, αυτονομία μπαταρίας έως και 10 ώρες, χωρητικότητα έως και 64GB, βάρος 0,69kg και πάχος 13,4 mm³, ενώ υπάρχουν και μοντέλα iPad που διαθέτουν και 3G. Είναι ιδιαίτερα εύχρηστο, με πλήθος εφαρμογών που λύνουν τα χέρια κάθε επαγγελματία.

Στις αρχές Μαρτίου, αναμένεται η ανακοίνωση του επόμενου iPad, το οποίο θα είναι εξοπλισμένο με ακόμα περισσότερα χαρακτηριστικά. Το Galaxy Tab της Samsung τρέχει το λογισμικό της Google, Android 2.2 (Froyo). Διαθέτει οθόνη 7 ιντσών (1024×600), χωρητικότητα έως και 32GB, υποδοχή κάρτας μνήμης MicroSD (έως και 32GB), κάμερα 3MP με LED Flash, βάρος 380gr και υποστήριξη flash player. Μεταφέρεται εύκολα και άνετα λόγω του μικρού βάρους και όγκου, ενώ και σε αυτή την περίπτωση το market με τις χιλιάδες εφαρμογές, δεν πρόκειται να αφήσουν κανέναν παραπονεμένο. Η Samsung ανακοίνωσε πρόσφατα το Galaxy Tab II, το οποίο θα διαθέτει οθόνη 10,1 ιντσών και τρέχει την τελευταία έκδοση του λογισμικού της Google, την 3.0 (Honeycomb).

Τέλος, αρκετοί είναι οι κατασκευαστές που θα εφοδιάσουν τα ράφια των καταστημάτων με tablets μέσα στο 2011 (θα βασίζονται κυρίως στο λογισμικό της Google αλλά και της Microsoft) όπως η HP, η Asus, η HTC, η Huawei, η RIM, η Viewsonic, η LG, η Motorola με το Xoom κ.α.