O Μιχάλης Μωραϊτης, CIO Ομίλου Επιχειρήσεων Nissan-Ν. Θεοχαράκη, καταθέτει τις εμπειρίες του από τη συμμετοχή του στο συνέδριο CIO SUMMIT 2013, το οποίο διοργάνωσε η IDC Europe στη Βιέννη με κεντρικό μήνυμα «Delivering Business Value».

Μέσα στις δυο ημέρες του συνεδρίου, η συλλογή των νέων πληροφοριών και των μηνυμάτων που έλαβα ήταν εντυπωσιακή, αφού είχα την τύχη να αφουγκραστώ απόψεις, ιδέες, προσεγγίσεις και μεθοδολογίες άλλων συναδέλφων από άλλες χώρες και να χαρτογραφήσω τις τάσεις, τις επιρροές, τα προβλήματα και τις ανησυχίες όλων εκείνων που δραστηριοποιούνται στο ίδιο αντικείμενο, σε άλλες χώρες, με άλλες νοοτροπίες και προβλήματα τόσο, μέσα στις εταιρείες μας όσο και στις αγορές μας.

Δεν θα κάνω περιγραφή του συνεδρίου, αλλά θα επικεντρωθώ σε ορισμένα θέματα που αναπτύχθηκαν κα συζητήθηκαν και που πιστεύω ότι πρέπει να τα μοιραστώ με όλους, για να δούμε εκείνες τις οπτικές γωνίες που οι άλλοι αξιοποιούν, τις γραμμές που οριοθετούν το αύριο και τα επόμενα βήματά τους, για την κατάκτηση των στόχων τους και την επίλυση των προβλημάτων τους. Βασικό μήνυμα του συνεδρίου και ειδικότερα της κύριας ομιλίας του Senior Research Analyst Mr. Frank Gens, ήταν ότι o κόσμος μας αλλάζει με απίστευτες ταχύτητες, οι οποίες θα γίνουν ακόμα μεγαλύτερες μέσα στα επόμενα χρόνια, ενώ μαζί τους αλλάζουν πολλά από τα όσα μέχρι σήμερα θεωρούσαμε σταθερά στην Πληροφορική.

Ο κόσμος της τρίτης γενιάς είναι εδώ και έρχεται να εκτοπίσει τις παραδοσιακές λογικές και να εγκαταστήσει δυναμικά νέες προκλήσεις που μέχρι τώρα το ακούγαμε ως παιχνίδι, όπως social media, any device any place, mobility, big data, cloud κ.λπ. Οι δομές της Πληροφορικής διαιρούνται στην παραδοσιακή διαχείριση των ERPs (που σίγουρα τα έχουμε ανάγκη και που πάντα θα υπάρχουν χωρίς όμως τις προκλήσεις που όλοι αναζητούμε) και στις ομάδες που πλέον υλοποιούν το αύριο (Social Connectivity & Mobility, κ.λπ).

Αυτό σημαίνει ότι θα αισθανθούμε μια ταχύτατη και βίαιη προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις της αγοράς, που πλέον θέλει τον τελικό καταναλωτή να είναι μέσα στα πράγματα και μέσω των νέων τεχνολογιών να έχει άποψη, να έχει θέση και να επηρεάζει αποφάσεις και πράξεις. Παράλληλα, τα στελέχη των επιχειρήσεων, εκπροσωπώντας το νέο δόγμα «global office», απαιτούν και διεκδικούν καλύτερη, ποιοτικότερη, άμεση πληροφόρηση και σύνδεση με τα πάντα, μέσα από τις δικές τους συσκευές και στο δικό τους χώρο εργασίας που είναι «παντού».
 
Η «εξωστρέφεια» των συστημάτων, λοιπόν, είναι το απαραίτητο συστατικό που πρέπει να υιοθετηθεί και τα πάντα να είναι «εκεί» και σε «λειτουργία», πριν καν ζητηθούν. Γιατί απλά το απαιτεί ο τελικός χρήστης που έχει την δύναμη να σου αλλάξει το τοπίο λειτουργίας σου, διαφορετικά θα χαθείς από την αγορά.Do more with less To δεύτερο μήνυμα που έλαβα ήταν ότι το δόγμα λιτότητας στο χώρο της Πληροφορικής έχει αγγίξει όλες τις εταιρείες (μικρές και μεγάλες). Ολο και περισσότερο οι προϋπολογισμοί μικραίνουν ή απαιτούνται πολύ περισσότερα πράγματα να υλοποιηθούν, με ότι διαθέτουν ή και με λιγότερα.

Το εντυπωσιακό είναι ότι αυτό που εμείς εδώ στην Ελλάδα λέμε λιτότητα και μειωμένα budgets, εκείνοι δεν μπορούν να το διανοηθούν, ούτε να φανταστούν. Αυτό που σήμερα έχουν αρχίσει να κάνουν ως software re-use εμείς ήδη το έχουμε μεταφέρει σε άλλα επίπεδα αξιοποίησης, ενώ δεν μπορούν να αποδεχτούν ότι έργα του ίδιου μεγέθους εδώ στην Ελλάδα τα εκτελούμε με το 1/20 και πολύ περισσότερο των όσων θα ξοδέψουν συνολικά.

Σε κάθε περίπτωση όμως, τα έτη που θα ακολουθήσουν θα απαιτήσουν την ουσιαστικότερη προσαρμογή τόσο στην γνωστή συνταγή “do more with less”, όσο και την εσωτερική μας αναδιοργάνωση για να υποστηρίξουμε τα νέα πρότυπα εφαρμογών που θα έρχονται και θα απαιτούν νέες δεξιότητες, νέες υποδομές και, κυρίως, αλλαγή νοοτροπίας και κουλτούρας που μοιραία θα σημάνει την αλλαγή πλεύσης του επιχειρήν.

Ο ρόλος του σύγχρονου CIO
Το τρίτο μήνυμα, το οποίο με εντυπωσίασε είναι ότι η Ευρώπη λειτουργεί αρκετά ακομπλεξάριστα (αν αυτός είναι δόκιμος όρος) από ότι λειτουργούμε εμείς. Ενας αριθμός από CIO ομιλητές και «πανελίστες» δεν προερχόταν από τον παραδοσιακό χώρο των ανθρώπων της Πληροφορικής. Αντίθετα η μεγάλη έκπληξη ήταν ότι ο ένας ήταν Δικηγόρος, ο άλλος από το Marketing και οι άλλοι από συναφείς επιχειρησιακούς χώρους και όλοι ήταν CIOs. Η μετάφραση είναι απλή αν την καταλάβεις.

Ο ρόλος του σύγχρονου CIO δεν έχει να κάνει με την τεχνολογία, αλλά με structures, processes, marketing και κυρίως με business. Είναι πιο αναγκαίο και ουσιαστικό να μπορεί ο CIO να μπει και να ενταχθεί στο business κομμάτι της επιχείρησης και να γίνει μέρος αυτής της ηγετικής ομάδας, παρά να ξέρει τις λεπτομέρειες της τεχνολογίας – που σίγουρα μέσω το παρόχων και τον στελεχών της Πληροφορικής η λύση θα επιτευχθεί. Η δεύτερη μεγάλη έκπληξη ήταν ότι πολύ από τους CEOs είναι πλέον από τον χώρο της Πληροφορικής, δεδομένου ότι είναι τα μόνα CxO στελέχη που έχουν την πιο ολοκληρωμένη και σφαιρική αντίληψη για τη λειτουργία της επιχείρησης.

Αυτό, όμως, το βήμα προϋποθέτει πλήρη αντίληψη του business και απόλυτη ένταξη στην ηγετική ομάδα. Οι δομές αλλάζουν και νέα ήθη φτάνουν. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να αντιληφθούμε έγκαιρα τις αλλαγές και να δράσουμε εποικοδομητικά. Αν δεν αντιδράσουμε τότε οι αλλαγές θα μας προσπεράσουν και οι εξελίξεις θα μας αφήσουν ουραγούς σε γνώση μόνο της τεχνολογίας.

Καινοτομία
Το τελευταίο μήνυμα αφορά στην καινοτομία, ένα θέμα για το οποίο μίλησα στο σχετικό panel. Στην Ελλάδα η καινοτομία σταματάει στην πρόταση μίας ιδέας, στην εφαρμογή της μέσα από την Πληροφορική και μετά υπάρχει αναμονή μέχρι την επόμενη ιδέα – όποτε και όταν αυτή κατατεθεί προς αξιολόγηση στον CEO. H πρακτική στην Ευρώπη είναι τελείως διαφορετική- και αναφέρομαι σε εταιρείες με δομές και το βλέμμα στο μέλλον. Η διαδικασία της καινοτομίας είναι μια επίσημη διαδικασία, πλήρως ενταγμένη στον ετήσιο σχεδιασμό δράσης και υλοποίησης.

Η ηγετική ομάδα του innovation δύο με τρεις φορές τον χρόνο θα συνταχθεί με απόλυτο σκοπό να σχεδιάσει innovative processes, innovative applications και αυτά με τη σειρά τους θα γίνουν μέρος μιας εργασίας πλήρους ανάλυσης ενός innovation group που θα τις εντάξει μέσα στις τρέχουσες ροές, θα τα περάσει στις ομάδες ανάπτυξης και θα ετοιμάζει τα metrics για να εκτιμηθούν αποτελέσματα. Δεν είναι τυχαίο ότι αν προσέξεις την πορεία της Πληροφορικής αυτών των εταιρειών, τότε η διαπίστωση είναι μία και μόνο.

Διατηρούν τα θετικά από κάθε innovative action και κτίζουν άμεσα το επόμενο βήμα τους ακόμα καλύτερα, αφού αυτή η διαδικασία είναι μέρος της κουλτούρας τους και της φιλοσοφίας τους που διοικούν τις εταιρείες τους. Είναι επιτακτικό και σε εμάς, πλέον, να φύγουμε από το απλό innovative και να ενταχθούμε στον structured innovative, όπου από την μία πλευρά θα απελευθερώσουμε τη φαντασία μας στην υλοποίηση νέων πραγμάτων (Innovation) από την άλλη το αποτέλεσμα και η διαδικασία θα είναι μέρος μια συντεταγμένης δράσης, αποτελέσματος και αξιολόγησης, ενταγμένα στην φιλοσοφία και κουλτούρα της επιχείρησης και της επιτυχίας.

Η λογική του innovation δεν είναι ότι τρέχω μόνος μου μπροστά από τους άλλους με κάθε κόστος, αλλά αντίθετα προσπαθώ να είμαι μπροστά δομημένα και τεκμηριωμένα, με πλάνο και σχεδιασμό, κερδίζοντας μεγαλύτερα μερίδια της αγοράς κάθε φορά που η αγορά είναι έτοιμη να αλλάξει πλεύση, αλλά ο ανταγωνισμός αδυνατεί να προνοήσει και να ακολουθήσει με το βήμα που επιτάσσουν οι καιροί. Αλλωστε, όπως είπα στην πρώτη μου διαπίστωση, ο τελικός καταναλωτής είναι πλέον ο βασικός παίχτης διαμόρφωσης των απαιτήσεων της λειτουργίας μας και αλλαγής των κανόνων που ενεργούμε.