Ξεκίνησε με αναδρομή στη δεκαετία του 1950 και έκλεισε με drones και crowd-shipping.

Ο λόγος για το e-Tail Operations & Delivery Conference, το οποίο παρακολούθησαν περισσότερα από 150 e-commerce στελέχη, την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου, στο Κέντρο Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας Εξέλιξη. «Η εξέλιξη των e-operations δεν αφορά στην τεχνολογία, αλλά στον πελάτη: οι σύγχρονοι e-tailers πρέπει να αποκτήσουν την αμεσότητα των γαλατάδων του παρελθόντος, σε ότι αφορά το delivery» τόνισε ο keynote speaker του συνεδρίου Wijnand Jongen, Ιδρυτικό Μέλος του eCommerce Europe και Πρόεδρος του εθνικού ολλανδικού οργανισμού ηλεκτρονικού εμπορίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ELTRUN, τα οποία παρουσίασε η Δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη, οι Έλληνες καταναλωτές επιλέγουν τρόπο παραλαβής προϊόντων βάσει του κόστους μεταφοράς και του χρόνου παράδοσης. Σε αυτό το πλαίσιο, ο W. Jongen τόνισε ότι είναι ευθύνη των e-tailers να «εκπαιδεύσουν» τους καταναλωτές ώστε να κατανοούν ότι η άμεση παράδοση έχει κόστος, και ότι σε κάποιες περιπτώσεις δεν είναι απόλυτα εφικτή. Οι στρατηγικές της Amazon είναι το απόλυτο σημείο αναφοράς για την εξέλιξη των e-operations  διεθνώς • «τα πρώτα drones σχεδιάστηκαν στη δεκαετία του 1960, ωστόσο σήμερα όλοι μιλούν για το drone delivery από τη στιγμή που η Amazon αποφάσισε να επενδύσει σε αυτό» τόνισε ο drone evangelist Andrew Sholokhovich, ο οποίος «βομβαρδίστηκε» με ερωτήσεις από το κοινό σχετικά με τη λειτουργία των drones.

Καθώς η Amazon είναι αυτή που δείχνει τον δρόμο, ο πρώην επικεφαλής της Amazon.co.uk και keynote speaker του συνεδρίου Brian McBride ήταν ο καταλληλότερος για να παρουσιάσει το μέλλον των e-operations. Σύμφωνα με τον Brian McBride, μπορεί τα drones, τα αυτοκινούμενα και τα robotics να μετασχηματίζουν το e-delivery, ωστόσο, κάθε αναβάθμιση της e-operations στρατηγικής πρέπει να ξεκινά από τον πελάτη. «Ξεκινώ από τον πελάτη και δουλεύω προς τα πίσω», δήλωσε χαρακτηριστικά. Εξαιρετικά ενδεικτικό για τη σημασία του last mile και της πελατοκεντρικότητας στα e-operations ήταν και το CEO panel που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου, με τη συμμετοχή των κ. Ανδρέα Αθανασόπουλου, Αντιπρόεδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου της Dixons South East Europe, Ζανή Λαλά, Ιδρυτή και CEO του z-mall.gr και Νίκου Πίπα, Συνιδρυτή και CEO του Yoleni’s.