Μία κρατικοδίαιτη αγορά Πληροφορικής, που τόσα χρόνια τη συντηρούσε το Δημόσιο, τα Κοινοτικά πακέτα στήριξης και το πρώην ΕΣΠΑ, έχει ανάγκη από νέα στρατηγική και νέες υπηρεσίες.
Αυτές θα δημιουργηθούν πιο εύκολα και γρήγορα από νέους επίδοξους επιχειρηματίες (λεγόμενοι και entrepreneurs που μπορεί να είναι ακόμα και φοιτητές πριν το πτυχίο), οι οποίοι έχουν διαφορετικό mentalite και διαφορετικό τρόπο προσέγγισης και εκτέλεσης από τις υπάρχουσες δυσκίνητες εταιρείες Πληροφορικής. Οι νέες εταιρείες που οι τελευταίοι δημιουργούν, ονομάζονται start-ups.
Από την ιδέα στο fund raising
Οπως γνωρίζουμε όλοι, μία καλή ιδέα δεν σημαίνει ότι θα γίνει επιτυχημένο προϊόν που θα βγάλει λεφτά και το αντίστροφο. Ειδικά για το ελληνικό οικοσύστημα, το οποίο στην ουσία δεν υπάρχει, για να πάει κανείς από την ιδέα στο προϊόν είναι ένα μακρύ ταξίδι γεμάτο εμπόδια και χαμηλή ψυχολογία, με αμφίβολο έως μηδενικό return on investment.
Οι ελληνικές εταιρείες Πληροφορικής δεν δείχνουν ικανές να μπορούν αν πειραματιστούν επάνω σε νέες καινοτόμες υπηρεσίες υψηλού ρίσκου, εάν δεν είναι από πριν σίγουρες για το αποτέλεσμα. Εχω γνωρίσει πολλές ομάδες με πραγματικά καινοτόμες ιδέες, οι οποίες δεν προχώρησαν σε προϊόντα ή χρηματοδοτήσεις λόγω έλλειψης ψυχολογίας, συγκέντρωσης, στρατηγικής και συμπαγούς ομάδας. Αυτό είναι ένα σοβαρό αρχικό πρόβλημα που θα πρέπει να λυθεί άμεσα, ώστε να υπάρχουν στην αγορά όχι νέες ιδέες αλλά νέες υπηρεσίες προς κατανάλωση.
Μία καλή και αποδοτική λύση, ειδικά για το ελληνικό οικοσύστημα που είναι υπό διαμόρφωση, είναι η δημιουργία και χρήση ειδικών accelerators, δηλαδή διαδικασιών και προγραμμάτων που επιταχύνουν τη μετατροπή μίας ιδέας σε προϊόν ή έστω σε ένα πρωτότυπο (prototype), ικανό να δεχθεί μία μικρή χρηματοδότηση, επιπέδου Seed.
Τα accelerators υπάρχουν ήδη στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη και αυτή τη στιγμή συντονίζεται και μία πολύ σοβαρή προσπάθεια για τη δημιουργία του πρώτου Greek start-up Accelerator και την Ελλάδα, μέσα στο 2012…
Accelerator στην Ελλάδα
Ενός δηλαδή ειδικού εντατικού προγράμματος 10-15 εβδομάδων, που θα εφαρμόζεται σε συγκεκριμένο αριθμό ομάδων (start-ups) και θα έχει τους εξής συγκεκριμένους στόχους για το ελληνικό Οικοσύστημα:
1. Δημιουργίας μιας θετικής επιχειρηματικής ψυχολογίας για προσέλκυση καινοτόμων ιδεών και νέων ομάδων ή επιχειρηματιών που ψάχνουν co-founders για την ιδέα τους και early stage χρηματοδότηση για δημιουργία ή βελτιστοποίηση ενός prototype.
2. Αύξηση της ευαισθητοποίησης των νέων φοιτητών/νέων για δημιουργία start-ups και άμεση συνεργασία και αλληλεπίδραση με τις Μονάδες Καινοτομίας (ΜΟΚΕ) των Ελληνικών Πανεπιστημίων.
3. Εκπαίδευση των νέων ομάδων σε θέματα fund raising, start-up life cycle management, business planning, team leading, pitching, καταχώρηση πατεντών, VC negotiation skills, κατανόηση του πως δουλεύει ένα Venture Capital firm (VC) και εμβάθυνση σε όλα τα στάδια μετατροπής μιας ιδέας σε ένα prototype ικανό να σηκώσει χρηματοδότηση σε επίπεδο seed.
4. Υποβοήθηση σε νομικά και λοιπά θέματα τυπικών διαδικασιών.
5. Πρόσβαση και εξασφάλιση χρηματοδότησης early stage για όσο χρονικό διάστημα η ομάδα βρίσκεται στο accelerator program.
6. Γέφυρα με οικοσυστήματα εκτός Ελλάδας (Silicon Valley, Βοστόνη, Florida, Βερολίνο, Ολλανδία, UK, κ.λπ.) αλλά και με άλλα accelerator programs σε Ευρώπη και Αμερική. Το bridging, ειδικά με την Καλιφόρνια θα αποτελεί και υποχρεωτικό μέρος τους προγράμματος και θα διαρκεί ένα (1) μήνα.
Η παραπάνω πρωτοβουλία, θα στηριχθεί 100% σε private funding και νέους έλληνες επιχειρηματίες με διεθνή εμπειρία και επιτυχίες στα παραπάνω θέματα και δεν θα έχει σχέση με incubations και προηγούμενες δράσεις επιδοτούμενων προγραμμάτων. Θα αποτελέσει μία εντατική διαδικασία για να δημιουργηθούν σωστά και διεθνώς ανταγωνιστικά ελληνικά start-ups με έντονα στοιχεία εξωστρέφειας, ικανά να σταθούν στο εξωτερικό σε events και fund raising διαδικασίες.
Η πιο σωστή ώρα, λοιπόν, για το accelerator είναι τώρα. Με αυτό τον τρόπο, το ελληνικό οικοσύστημα καινοτομίας θα αρχίσει να ωριμάζει, να επιταχύνει την πρόοδό του, θα αλληλεπιδρά με το εξωτερικό και θα βοηθήσει την ενσωμάτωση όλων των νέων καινοτόμων υπηρεσιών στην ελληνική αγορά και ειδικά αυτών που θα διακρίνονται στο εξωτερικό.
Ο Βασιλείος Γ. Νικολόπουλος είναι CEO & founder της Intelen