Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκε στις 22 Οκτωβρίου, στο Συνεδριακό Κέντρο Δαΐς στο Μαρούσι, το 10ο ετήσιο IT Directors Forum’15 που διοργάνωσε το περιοδικό netweek και η BOUSSIAS.
Συνεχίζοντας την κάλυψη του IT Directors από το σημείο που την αφήσαμε στο προηγούμενο τεύχος, θα σας παρουσιάσουμε τα όσα ειπώθηκαν στην τρίτη και τέταρτη ενότητα του συνεδρίου, όπως και στο πολύ ενδιαφέρον πάνελ με το οποίο έκλεισε το συνέδριο.
Η τρίτη ενότητα του συνεδρίου ξεκίνησε με την ομιλία του Φώτη Καρώνη, Chief Technology / Information Officer της EE, UK και CTO of the Year in Europe 2015, ο οποίος επικεντρώθηκε στο πώς η κινητή τηλεφωνία και η Πληροφορική μετασχηματίζουν τον επιχειρηματικό κόσμο σήμερα. Αυτό που χρειάζεται να βελτιώσει καταρχάς ο κόσμος του ΙΤ είναι η αξιοπιστία, ειδικά όσον αφορά την παροχή υπηρεσιών cloud.
Πρέπει το ΙΤ να συμβάλει στην υλοποίηση των αλλαγών (που έχουν θετική επίδραση) μέσα στην εταιρεία, να αναπτύσσει μια στρατηγική που θα κάνει ορατό το μέλλον, να συμβάλει στη βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρωπίνου δυναμικού, να αναπτύσσει ευέλικτες μεθοδολογίες που θα επιτρέπουν την εκμετάλλευση διάφορων τεχνικών για την επίτευξη του τελικού αποτελέσματος. Μεγάλη σημασία έχει, επίσης, η ομαδική εργασία (και συνεργασία), μια φιλοσοφία που έχει περάσει ο Φώτης Καρώνης στην ομάδα του. Για να υλοποιούνται ολοκληρωμένες λύσεις από ομάδες διαφορετικής κουλτούρας (είτε τεχνικές, είτε μεθοδολογικές, είτε ακόμα και εθνικές), αυτές χρειάζονται να εργάζονται μαζί για να πετύχουν το βέλτιστο αποτέλεσμα. Ο Φώτης Καρώνης ολοκλήρωσε την ομιλία του, επισημαίνοντας ότι οι Έλληνες έχουν την ευελιξία στο DNA τους, προσαρμόζονται εύκολα και υλοποιούν γρήγορα τις αλλαγές που απαιτείται να γίνουν. Μπορούν να επιτευχθούν πολλά πράγματα στην Ελλάδα όσον αφορά την Πληροφορική, ειδικά αν αυτά προκύψουν μέσα από την ομαδική συνεργασία.
The CEO & CIO View
Μια από τις ενδιαφέρουσες στιγμές του συνεδρίου ήταν όταν οι CEOs παρουσίασαν στο κοινό το ρόλο που έπαιξε (και παίζει) η Πληροφορική στο μετασχηματισμό της εταιρείας τους. Ο Espen Tranoy, Managing Director, First Data Hellas, τόνισε ότι οι ανάγκες της αγοράς είναι αυτές που καθοδηγούν τις καινοτόμες IT στρατηγικές. H πρόκληση για την First Data, μια εταιρεία που παρέχει ασφαλείς και καινοτόμες λύσεις για το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις ηλεκτρονικές πληρωμές σε επιχειρήσεις, είναι να εκμεταλλευτεί τις τάσεις της αγοράς και να αναπτυχθεί μέσα στο ρευστό επιχειρηματικό περιβάλλον που χαρακτηρίζει την ελληνική αγορά σήμερα – οικονομικές μεταρρυθμίσεις, capital controls κ.λπ.- μετασχηματίζοντας το χαρακτήρα και τα προϊόντα της με την αρωγή του ΙΤ, ώστε να μπορέσει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Στο πλαίσιο αυτό η First Data αποφάσισε να αλλάξει, χαράζοντας ένα πλάνο δράσης, αποκτώντας τα στελέχη και τους πόρους που χρειάζονταν, αξιοποιώντας τεχνολογικούς κόμβους, ενοποιώντας τα assets, ενσωματώνοντας το τοπικό στοιχείο σε προϊόντα που διατίθενται διεθνώς, δίνοντας, τέλος, μεγάλη βαρύτητα στο mobility.
Ακολούθησε η ομιλία του Παντελή Κονταξάκη, CEO, Όμιλος Χρυσής Ευκαιρίας, που επικεντρώθηκε στο πώς η Διεύθυνση της Πληροφορικής βοήθησε στο μετασχηματισμό και την ανάπτυξη της εταιρείας του. Ο Όμιλος έπρεπε να προσαρμοστεί γρήγορα στα νέα δεδομένα της αγοράς, έπρεπε να αλλάξει στρατηγική και να ανοιχθεί σε νέες αγορές, έπρεπε να δημιουργήσει ηγέτες (change ambassadors) που θα επωμιζόντουσαν την αλλαγή και θα περνούσαν τα σωστά μηνύματα στις ομάδες τους. To αποτέλεσμα ήταν ο Όμιλος να μετασχηματιστεί από μια παραδοσιακή εταιρεία σε μια επιχείρηση καλύτερης απόδοσης με τη βοήθεια του ΙΤ. Ενώ παλιότερα το ΙΤ αντιμετωπίζονταν στην εταιρεία ως ένα κλασικό software house, σήμερα η Διεύθυνση Πληροφορικής του Ομίλου έχει μετατραπεί σε business partner & consultant.
H προώθηση της καινοτομίας, στην οποία το ΙΤ έπαιξε σημαντικό ρόλο, συνδέεται με σημαντικές αλλαγές σε διάφορους τομείς: κουλτούρα (κανόνες και αξίες), συνεργασία (εντός και εκτός εταιρείας), στρατηγική (σωστά επικοινωνημένη σε όλους) και συστήματα/διαδικασίες. Όλα τα παραπάνω χρειάζονται σταθερότητα στο επιχειρηματικό περιβάλλον, ενώ σε κάθε περίπτωση είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχει απόλυτη συνεννόηση στα προϊόντα και υπηρεσίες που δημιουργεί το ΙΤ, σχετικά με το τι ανάγκες καλύπτουν και πού απευθύνονται.
Implementing Change
Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με ένα πολύ ενδιαφέρον πάνελ, στο οποίο συμμετείχαν οι Λεωνίδας Αθανασίου, Chief Technology Officer, Dixons South – East Europe, Δρ. Αναστάσιος Δάνας, Group CIO, Raycap, Γιώργος Δημητριάδης, Διευθυντής Επιχειρηματικής Μονάδας Πληροφοριακών Συστημάτων & Τηλεπικοινωνιών, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Γιάννης Τσαβδαρίδης, Διευθυντής Πληροφορικής & Οργάνωσης, Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου και Μπάμπης Χαραλάμπους, IT Delivery & Nms Operations Manager Operations & Maintenance, Victus Networks.Το πάνελ συντόνιζε ο Άκης Γιούχας, Senior Manager της Accenture.
Στο ερώτημα στο πόσο χρόνο δαπανούν οι CIOs στη διατήρηση της λειτουργίας της επιχείρησης και πόσο για το μετασχηματισμό της, ο Γιώργος Δημητριάδης τόνισε ότι η απάντηση εξαρτάται από το βαθμό που ο κάθε CIO -και κατ΄ επέκταση η εταιρεία στην οποία εργάζεται- ενστερνίζεται την ανάγκη του digitization. Σαφέστατα υπάρχει το κόστος διατήρησης της ομαλής λειτουργίας των πληροφοριακών υποδομών, ωστόσο αυτό μπορεί να μειωθεί αν εκμεταλλευτεί κανείς τις δυνατότητες που μας προσφέρει η εποχή σήμερα, όπως είναι το digitization, οι υπηρεσίες cloud και το outsourcing. Έτσι απελευθερώνεται σημαντικός χρόνος για τον CIO, ώστε να μπορέσει να ασχοληθεί με πιο χρήσιμα πράγματα. Σε κάθε περίπτωση, η ψηφιοποίηση είναι πολύ σημαντική για κάθε εταιρεία. Αυτό που γίνεται από τη Διεύθυνση Πληροφορικής του ΔΑΑ είναι η υιοθέτηση του IT των δύο modes λειτουργίας, όπου το ένα τμήμα του ΙT ασχολείται με τα operations και τη διατήρηση του “keep the lights on” και το άλλο με την καινοτομία και την ψηφιοποίηση.
Ο Γιάννης Τσαβδαρίδης επισήμανε ότι στον οργανισμό του προσπάθησαν να μετατρέψουν τα μειονεκτήματά τους σε πλεονεκτήματα, με μικρό budget, εκμεταλλευόμενοι τις υπηρεσίες Πληροφορικής. Στο πλαίσιο αυτών των δράσεων συγκαταλέγεται και η ανάπτυξη του πρώτου συνεργατικού e- marketplace στην Ελλάδα, το οποίο έδωσε τη δυνατότητα σε τοπικούς μικροπαραγωγούς να πουλάνε online τα προϊόντα τους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και, μάλιστα, σε μηδενικό κόστος και για τις δύο πλευρές. Μια ακόμα δράση της Διεύθυνσης Πληροφορικής της τράπεζας ήταν η δημιουργία του πρώτου συνεταιριστικού fund. Με αυτόν τον τρόπο μπορούσε ο οποιοσδήποτε Ηπειρώτης να γίνει μέτοχος της τράπεζας (το μόνο που χρειάζονταν ήταν μια επίσκεψη στο site της τράπεζας). Οι παραπάνω δράσεις έγιναν με σχεδόν μηδενικό budget και ιδίους πόρους της τράπεζας. Στόχος σε κάθε περίπτωση ήταν η βέλτιστη αξιοποίηση της τεχνολογίας προς όφελος της τράπεζας. Στο πλαίσιο αυτό η τράπεζα σκοπεύει να επενδύσει στο video banking, αλλά και στη μετεξέλιξη των ΑΤΜs, ώστε να μπορεί κανείς, μέσα από ένα virtual agent, να κάνει σε ένα ATM όλες τις τραπεζικές συναλλαγές του.
O Μπάμπης Χαραλάμπους ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία του δίνει μεγάλη βαρύτητα, ώστε να βρίσκεται πάντα στην αιχμή της τεχνολογίας και να παρέχει βέλτιστα τις υπηρεσίες της στους δύο παρόχους που την αποτελούν, εκμεταλλευόμενη όλες τις νέες τεχνολογίες Πληροφορικής που θεωρούνται σήμερα καινοτομικές. Έγινε πολύ καλή χρήση των πόρων, με ελεγχόμενα κόστη και επιλέγοντας λύσεις που μπορούν πολύ εύκολα να κλιμακωθούν. Ο Δρ. Αναστάσιος Δάνας, Group CIO, Raycap, πήρε ακολούθως το λόγο, αναφέροντας ότι η ανάπτυξη της εταιρείας του βασίζεται στην καινοτομία και την εξωστρέφειά της. Οι νέες τεχνολογίες έχουν επιτρέψει στην εταιρεία του να προσφέρει τις υπηρεσίες υποστήριξης των πληροφοριακών υποδομών της σε τρίτους (τα συστήματα ERP όπως και τα email services, για παράδειγμα, τρέχουν στο cloud). Γενικά, ότι αφορά το operation γίνεται outsource, ενώ ότι αφορά καινούργια projects αυτά γίνονται εσωτερικά.
Ο Λεωνίδας Αθανασίου παραδέχθηκε ότι ένα σημαντικό τμήμα των δραστηριοτήτων του ΙΤ αφορά το “how to keep the lights on”, ωστόσο η καινοτομία μπαίνει σιγά-σιγά στο παιχνίδι. Πρώτος στόχος είναι η επιχειρηματική καινοτομία και πώς αυτή θα υποστηριχθεί από την τεχνολογική καινοτομία. Για παράδειγμα, η επίτευξη του Onnichannel και της προσωποποίησης του πελάτη, η πλήρης και βαθιά γνώση των operations μέσα από έγκυρα και αξιόπιστα δεδομένα, μπορεί να επιτευχθεί μέσα από συγκεκριμένες τεχνολογικές αλλαγές. Το alignment του business με το IT είναι το ζητούμενο, αλλά δεν είναι δεδομένο. Ο στόχος είναι πώς από μια τεχνική διεύθυνση, το ΙΤ θα γίνει ένας business partner. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήθηκε κάτω από τη Διεύθυνση Πληροφορικής ένα BTO (Business Technology Office) στα πρότυπα της μητρικής εταιρείας, το οποίο παρακολουθεί τo program management των αλλαγών, αλλά και το συνολικό enterprise architecture, ήτοι το πώς αποτυπώνονται και βελτιώνονται οι διαδικασίες που έχουν σχέση με automation συστημάτων.
Κατά τον Δρ. Αναστάσιο Δάνα, το «σπάσιμο» μεγάλων ΙΤ projects σε μικρότερα, επιτρέπει την ικανοποίηση των βασικών προαπαιτούμενων του project management. Ωστόσο, είναι μερικά «πράγματα» που δεν μπορούν να σπάσουν. Το πώς θα εξελιχθεί η εταιρεία μετά το alignment και πώς θα γίνουν τα επόμενα alignments projects αφορά την αξιοπιστία του ΙΤ, την ικανοποίηση των κατακερματισμένων, πλέον προγραμμάτων και τη διαχείριση της πληροφορίας. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούμε να μιλάμε για alignments αν δεν υπάρχουν αποτελέσματα.
O Μπάμπης Χαραλάμπους επισήμανε ότι το σημαντικότερο θέμα που αντιμετωπίζει το ΙΤ σε όλους τους οργανισμούς είναι η νοοτροπία που έχει δημιουργηθεί για τη δουλειά που επιτελεί. Παλιότερα, δεν αναγνωρίζονταν η δυναμική του ΙΤ, κάτι που ευτυχώς τον τελευταίο καιρό αλλάζει. Το ΙΤ σήμερα πρέπει να γίνει enabler, να γίνει leader στα business processes. Η μεγαλύτερη πρόκληση για το ΙΤ είναι να βγει μπροστά και μέσω της χρήσης καινοτόμων τεχνολογιών να φέρει αποτελέσματα στην επιχείρηση. Ο Γιάννης Τσαβδαρίδης συμπλήρωσε ότι υπάρχει πρόβλημα επικοινωνίας. Είναι δύσκολο να μεταφέρεις σε κάποιον τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν μέσα σε έναν οργανισμό, είναι δύσκολο να αλλάξεις την κουλτούρα και να κάνεις τους άλλους να καταλάβουν πώς μπορεί να τους βοηθήσει η Πληροφορική. Είναι σημαντικό να καταφέρεις να περάσεις μέσα στον οργανισμό το πόσο σημαντική είναι η Πληροφορική και η τεχνολογία.
Ο Γιώργος Δημητριάδης σχολίασε ότι ο οργανισμός του αποτελεί, ίσως, μία από τις ελάχιστες εξαιρέσεις στον ελληνικό επιχειρηματικό κόσμο, όπου το IT θεωρείται ως business unit και όχι cost center. Αυτό σημαίνει ότι έχει δικό του P&L έχει δικούς του πελάτες στους οποίους πουλάει υπηρεσίες και αντιμετωπίζει την ύπαρξή του ως μια επιχείρηση που πρέπει να φέρει έσοδα. Στην προκειμένη περίπτωση υπάρχει ένα διπλό alignment: το alignment που πρέπει να κάνει το ΙΤ (που πουλάει) με το ΙΤ (που υποστηρίζει) και το alignment που αφορά το IT (ως σύνολο) με την εταιρική πολιτική και στρατηγική. Είναι σημαντικό ο CIO να είναι παρόν στη χάραξη της εταιρικής στρατηγικής, όπως και το να είναι business oriented και όχι technology oriented. Eν κατακλείδι, ο άνθρωπος (κουλτούρα) είναι πολύ πιο σημαντικός από τι πιστεύουμε, ενώ ο CIO και ο CEO ή το IT και το Business πλησιάζουν όλο και περισσότερο μεταξύ τους.
Το συνέδριο έκλεισε σε ένα πολύ καλό κλίμα, με τις κληρώσεις των δώρων. Δίπλα στο χώρο του συνεδρίου είχε στηθεί μια έκθεση με τα περίπτερα των χορηγών και υποστηρικτών του ITDF ’15, όπου οι συμμετέχοντες στο συνέδριο είχαν τη δυνατότητα να συνομιλήσουν από κοντά με εκπρόσωπους των εταιρειών για λύσεις και υπηρεσίες. Το συνέδριο, παρά τα όποια προβλήματα δημιουργήθηκαν λόγω των κακών καιρικών συνθηκών, άφησε θετικές εντυπώσεις σε όλους, για τη μεγάλη ποικιλία της θεματολογίας, τις ενδιαφέρουσες ομιλίες από τους υψηλού επιπέδου ομιλητές και την άρτια οργάνωσή του.
Ivan Straniero, Territory Manager, SEE Europe, Arbor Networks
H μεγάλη παράδοση της Arbor στο να παράγει καινοτομικά προϊόντα στο χώρο των distributed networks, αλλά και η δυνατότητά της να καταγράφει τις επιθέσεις και την κίνηση των δικτύων παγκοσμίως περισσότερο από κάθε άλλον, της επιτρέπουν να αναπτύσσει μοναδικές και αξιόπιστες λύσεις για την αντιμετώπιση των επιθέσεων DDoS και των botnets, για την καταπολέμηση πάσης φύσεως εκλεπτυσμένης απειλής.
Λίνα Τσαλπαρά, Group IT Director, Vivartia
Η καινοτόμος και βραβευμένη ηλεκτρονική εφαρμογή «Βέλτιστη γεωργία» σχεδιάστηκε ειδικά για τον Μπάρμπα Στάθη, με στόχο την καταγραφή όλων των σταδίων της παραγωγής, από τη σπορά και τη συγκομιδή έως την παράδοση των προϊόντων, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά την πίστη της εταιρείας στην πρωτοπορία και την καινοτομία, την 100% εστίασή της στον καταναλωτή και την ελληνική οικογένεια.
Γιάννης Σοφιανίδης, IT Operations – MU SE Service Delivery Greece, Beiersdorf Hellas
Η πληροφορία είναι ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας το οποίο χρειάζεται να το διαχειριστούμε με όσο γίνεται μεγαλύτερη αποτελεσματικά και απλότητα. Με το Therefore Paperless office καταφέραμε να υλοποιήσουμε όλες τις εσωτερικές διαδικασίες, μέσα από ένα κεντρικό σημείο, με γρήγορη υλοποίηση, ελαχιστοποίηση της διακίνησης χαρτιού, διασφάλιση της διεκπεραίωσης των εργασιών και σημαντική μείωση του κόστους.
Δημήτριος Γ. Συργιάννης, Head of Infrastructure Solutions, IT, Applications and R&D Division, Space Hellas
Η Space Hellas, εκμεταλλευόμενη τις στρατηγικές συνεργασίες της με την Microsoft και με την Dell, έχει υλοποιήσει αποτελεσματικές λύσεις hybrid cloud – enterprise storage, disaster recovery & business continuity, data center relocation & consolidation, virtualization, system administrator, security.Όλα αυτά μπορούμε να τα δώσουμε σε 24×7 διαθεσιμότητα, σε μεγάλους οργανισμούς και επιχειρήσεις, όπως και ήδη κάνουμε.
Ανδρέας Τσαγκάρης, CTO, PERFORMANCE
To Linux on System z αποτελεί μια απλή, αποτελεσματική και ασφαλή λύση που ενσωματώνει τις ευρέως γνωστές υψηλής διαθεσιμότητας λειτουργίες του zEnterprise και μια λύση Disaster Recovery, διαθέτοντας βελτιωμένο throughput επικοινωνίας με το σύστημα zEnterprise, υψηλά επίπεδα ασφάλειας (τα υψηλότερα από οποιοδήποτε άλλο εμπορικό server), μειωμένα κόστη TCO και αδειοδότησης, αποτελώντας, παράλληλα, την πρώτη ετερογενή πλατφόρμα στη βιομηχανία.
Κώστας Βούλγαρης, Financial Lines Head, Greece, Cyprus & Malta, AIG
To CyberEdge δεν είναι απλά ένα ασφαλιστικό προϊόν, αλλά ένα εργαλείο Risk Management με υπηρεσίες αντιμετώπισης της κρίσης. Διαθέτουμε τους ειδικούς που βοηθάνε τους CIOs να αντιμετωπίσουν τα συμβάντα, τους νομικούς που αναλαμβάνουν να διαχειριστούν τις νομικές συνέπειες και τις επαφές με τις αρχές, ειδοποιούμε όσους έπεσαν θύματα της επίθεσης και αναλαμβάνουμε την κάλυψη των προστίμων, των ερευνών και των ευθυνών.
Αντώνης Χριστοφίλης, IT Manager, METLIFE
Digital σημαίνει οτιδήποτε φέρνει αλλαγές στο επιχειρησιακό μοντέλο. Σε αυτό το πλαίσιο το user experience είναι πολύ σημαντικό, καθώς σήμερα υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους επικοινωνούμε με τους πελάτες μας. Η τεχνολογία μας βοηθάει να προσφέρουμε τον κατάλληλο ασφαλιστικό προϊόν για τον κάθε πελάτη μας, να εκμεταλλευόμαστε διαφορετικά κανάλια για τις πωλήσεις μας.