Τα τελευταία χρόνια, η εξέλιξη στον τομέα των ΑΤΜ (Αυτόματες Ταμειακές Μηχανές) είναι θεαματική, προσφέροντας τη μέγιστη δυνατή άνεση στους καταναλωτές και εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ευκαιρίες εσόδων για τις τράπεζες και τις εταιρείες που τα διαχειρίζονται...

Η τάση για αυτοεξυπηρέτηση δεν αφορά πλέον μόνο την παροχή πρόσβασης σε μετρητά, αλλά στη δυνατότητα πραγματοποίησης επιπρόσθετων συναλλαγών, εντός και εκτός τραπεζικών καταστημάτων.

Αρχικά, η προώθηση των ΑΤΜ αφορούσε κυρίως τη διαφήμιση (branding), καθώς και την επί 24ώρου βάσεως εξυπηρέτηση των καταναλωτών. Η έμφαση ήταν στην αδιάλειπτη λειτουργία των ΑΤΜ, ποιοτικό χαρακτηριστικό που κυριαρχεί και στη σημερινή εποχή. Πιο πρόσφατα, τα ΑΤΜ προωθήθηκαν και ως κέντρα εσόδων. Οι τράπεζες και οι κατασκευαστές ΑΤΜ έχουν εστιάσει την προσοχή τους στην αναβάθμιση των λειτουργιών διάθεσης μετρητών, προσφέροντας ταυτόχρονα ένα γοργά αυξανόμενο φάσμα επιπρόσθετων συναλλαγών και υπηρεσιών που συντελούν στην αύξηση του κύκλου εργασιών τους.

Οι καταναλωτές απαιτούν άνεση όπου και αν βρίσκονται. Οι τοποθετήσεις ΑΤΜ εκτός τραπεζικών υποκαταστημάτων ανταποκρίνονται στη συνεχιζόμενη ζήτηση για μετρητά, η οποία σχετίζεται με τον τρόπο ζωής των καταναλωτών. Τα ΑΤΜ μπορούν τώρα να τοποθετούνται σε διάφορες τοποθεσίες, όπως σε καταστήματα λιανικής πώλησης, νοσοκομεία, εργασιακούς χώρους, αθλητικές εγκαταστάσεις, ακόμα και σε πλοία. Ως αποτέλεσμα, το ΑΤΜ έχει σταθεροποιήσει τη θέση του στα μάτια των καταναλωτών, ως μια εξυπηρετική και, κυρίως, άκρως αξιόπιστη λύση παροχής τραπεζικών υπηρεσιών.

Η γενικότερη ευχρηστία των ΑΤΜ, καθώς και ο σχεδιασμός των γραφικών της οθόνης, διαδραματίζουν πρωταρχικό ρόλο, ώστε να οι συναλλαγές να καθίστανται απλές και εύκολες για τον καταναλωτή. Επίσης, η ευελιξία και η δυνατότητα ανάπτυξης προσωπικού προφίλ για τον καταναλωτή από τα ΑΤΜ, διευκολύνουν στη δημιουργία ενός καλύτερου περιβάλλοντος προσαρμογής και ευχρηστίας.

Οι μέθοδοι πληρωμής που αλλάζουν και οι σύγχρονες τάσεις
Οι μέθοδοι πληρωμής αλλάζουν και αυτό καταδεικνύεται από τις προπληρωμένες κάρτες, τις κάρτες που εκδίδονται από τα καταστήματα με προπληρωμένη αξία και όλες τις συναλλαγές που γίνονται χωρίς τραπεζική επαφή. Οπως συμβαίνει με όλες τις απαιτήσεις των καταναλωτών, οι πολλαπλές επιλογές όχι μόνο απαιτούνται, αλλά αποτελούν δεδομένο για τους πελάτες. Τα μετρητά, παρά ταύτα, παραμένουν ισχυρά. Οι περισσότεροι καταναλωτές κάνουν χρήση αρκετών μεθόδων πληρωμών, συμπεριλαμβανομένων και των μετρητών, αλλά και των πιστωτικών καρτών.

Οι τράπεζες, λοιπόν, πρέπει και μπορούν να ανταποκριθούν. Τα σύγχρονα ΑΤΜ έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν τις προαναφερόμενες υπηρεσίες, μιας που το κανάλι αυτό παραμένει το πλέον διαδεδομένο και αξιόπιστο απ’ όλα τα εναλλακτικά δίκτυα των τραπεζών. Η εξόφληση λογαριασμών, οι on-line καταθέσεις, η έκδοση  και επαναφόρτωση προπληρωμένων καρτών καθώς και καρτών μέσων μεταφορών, η πληρωμή φόρων και προστίμων, κυρίως δε και η μεταφορά χρημάτων, μπορούν όλα να γίνουν χρησιμοποιώντας το ΑΤΜ. Οι πληρωμές παρέχουν τη δυνατότητα στις τράπεζες να αυξήσουν τα  έσοδα από την κάθε αναβαθμισμένη συναλλαγή που πραγματοποιεί ο πελάτης.

Απτό παράδειγμα καινοτόμου εξέλιξης υπήρξε η υιοθέτηση της «Εξυπνης Κατάθεσης», δηλαδή της κατάθεσης χρημάτων ή επιταγών χωρίς την ανάγκη χρήσης φακέλου. Αυτή η λειτουργία, όχι μόνο αυξάνει σημαντικά την εμπιστοσύνη του καταναλωτή στις καταθέσεις μέσω ΑΤΜ, φέρνοντας περισσότερες επισκέψεις στα ΑΤΜ όπου είναι διαθέσιμη, αλλά σηματοδοτεί και την αφετηρία εμπλουτισμού των λειτουργιών στα ΑΤΜ στο μέλλον.

Πρέπει να επισημάνουμε, βέβαια, το γεγονός ότι η μεγαλύτερη εξάρτηση από τα τεχνολογικά επιτεύγματα, δεν σημαίνει απαραίτητα την απώλεια επαφής με τον πελάτη. Η χρήση του πρωτοποριακών λογισμικών, όπως το APTRA Relate and Customer Power στα ΑΤΜ, επιτρέπει την υποδοχή του πελάτη με το όνομά του, ενώ αποθηκεύονται η προτιμητέα γλώσσα χρήσης, καθώς και οι συνηθισμένες συναλλαγές για τον συγκεκριμένο πελάτη. Επιπρόσθετα, οι τράπεζες έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνουν τους πελάτες για κάποιο νέο προϊόν ή μια καινούργια υπηρεσία που μπορεί να τους ενδιαφέρει και να τους παροτρύνει να επισκεφθούν την τράπεζά τους αν θελήσουν περισσότερη πληροφόρηση.

Συμπέρασμα
Η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών από τους καταναλωτές αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς και διαγράφονται ιδιαίτερα αισιόδοξες για τα ΑΤΜ και τις λύσεις αυτοεξυπηρέτησης γενικότερα.

Η νέα τάση ανάπτυξης συστημάτων αυτοεξυπηρέτησης και νέων συναλλαγών καθοδηγείται από καινοτόμες εφαρμογές που συνδυάζουν την ευχρηστία για τον καταναλωτή που επιθυμεί την αυτοεξυπηρέτηση και τις ανάγκες για αυτοματισμό νέων συναλλαγών.

Ο Λάζαρος Ζήσογλου είναι Γενικός Διευθυντής NCR Ελλάδος