Ο Δημήτρης Ηλιόπουλος, Διευθυντής Τμήματος Νέων Μέσων & Διαχείρισης Ψηφιακού περιεχομένου της Δέσμης Εκδοτικής, επισημαίνει ότι στην ελληνική διαδικτυακή αγορά υπάρχουν περιθώρια -όχι απλά για βιώσιμες- αλλά ιδιαίτερα επικερδείς δραστηριότητες.

NetWeek: Ποια η απάντηση της Δέσμης Εκδοτικής στο δίλημμα μεταξύ έντυπης και ψηφιακής διάθεσης περιεχομένου;

Δημήτρης Ηλιόπουλος: Δεν θα έλεγα ότι υπάρχει δίλημμα. Το προϊόν της Δέσμης, όπως και κάθε εκδοτικής εταιρείας, είναι το περιεχόμενο που παράγει. Ανάλογα με τους στόχους, επιλέγονται και τα μέσα διάθεσης αυτού του περιεχομένου. Σαν μια γενική τοποθέτηση, μπορώ να πω ότι τα ψηφιακά μέσα έχουν σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων της εταιρείας και, χρόνο με το χρόνο, αποκτούν όλο και σημαντικότερο. Για το αθηνόραμα επί παραδείγματι, η παρουσία στα ψηφιακά μέσα είναι στρατηγικής σημασίας.

Μετά από σχεδόν 15 χρόνια παρουσίας στο internet, αλλά και αρκετά χρόνια στην κινητή τηλεφωνία, είναι πλέον κοινή συνείδηση ότι το αθηνόραμα δεν είναι ένα έντυπο ή ένα site, αλλά ένας τίτλος που διανέμει το περιεχόμενό του μέσα από πολλά διαφορετικά κανάλια (έντυπο, web, mobile devices, σταθερή τηλεφωνία, info kiosks κ.λπ.) είτε απευθείας, είτε μέσω συνεργασιών.

NetWeek: Ποια η στρατηγική της Δέσμης Εκδοτικής όσον αφορά τις ψηφιακές πλατφόρμες διάθεσης περιεχομένου; Ποια τα περιθώρια για οικονομικά βιώσιμη καινοτομία στην ελληνική αγορά;

Δημήτρης Ηλιόπουλος: Καταρχήν, στη δική μας αντίληψη ο όρος δεν είναι «ψηφιακές πλατφόρμες» αλλά «ψηφιακά μέσα». Το internet, για παράδειγμα, αδικείται από το χαρακτηρισμό «ψηφιακή πλατφόρμα». Ο κόσμος είναι απόλυτα εξοικειωμένος με την αναζήτηση περιεχομένου στο internet, αντιλαμβάνεται πλήρως τη διαφορά «φιλοσοφίας» ανάμεσα σε ένα web site και ένα έντυπο και, εν τέλει, ανάλογα με το τι ζητάει επιλέγει το μέσο που του ταιριάζει καλύτερα για να καλύψει τη δεδομένη ανάγκη. Το internet, λοιπόν, στέκεται πλέον ισότιμα δίπλα -και όχι απέναντι, όπως πολλοί εκτιμούν- στα παραδοσιακά μέσα.

Παράλληλα, τα mobile devices διεκδικούν όλο και περισσότερο χρόνο αφοσίωσης από το χρήστη. Με όπλο τη φορητότητα, και τη δυνατότητα διασύνδεσης ανά πάσα στιγμή, έρχονται να προσφέρουν μια διαφορετική εμπειρία στην κατανάλωση περιεχομένου αποκτώντας μεγάλη δυναμική. Για το αθηνόραμα, η παρουσία στα ψηφιακά μέσα αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της συνολικής στρατηγικής του τίτλου. Δεν βλέπουμε ξεχωριστά το έντυπο και ξεχωριστά τα ψηφιακά. Στόχος του αθηνοράματος είναι να προσφέρει στον αναγνώστη ενδιαφέρον, έγκυρο και αξιόπιστο περιεχόμενο, εύκολα και γρήγορα, οποιαδήποτε στιγμή το αναζητήσει, οπουδήποτε κι αν βρίσκεται. Με βάση αυτό, επιλέγουμε τα μέσα στα οποία θα επενδύσουμε για να αποκτήσει ο τίτλος παρουσία.

Σε ότι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, απαντώντας καταρχήν πολύ γενικά, θα έλεγα ότι η βιωσιμότητα μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας εξαρτάται από το κοινό στο οποίο απευθύνεται, τις ανάγκες που καλύπτει και το κόστος (όχι μόνο χρηματικό) που έχει. Αυτό φυσικά ισχύει και για την ελληνική αγορά. Η καινοτομία μπορεί να είναι ζητούμενο, δεν είναι όμως αυτοσκοπός.

Αν θέλουμε να το περιορίσουμε στην ελληνική διαδικτυακή αγορά εκτιμώ πως, ναι, υπάρχουν περιθώρια -όχι απλά για βιώσιμες- αλλά ιδιαίτερα επικερδείς δραστηριότητες. Αρκεί η προσφερόμενη υπηρεσία (ή προϊόν) να έχει πραγματικό reason why, ισχυρή διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό, σαφή τοποθέτηση, αντιληπτή αξία και σωστή κοστολόγηση. Η λογική «να βγάλω το ίδιο προϊόν με τον δίπλα και να τον χτυπήσω στην τιμή» πιο πολλές πιθανότητες έχει να οδηγήσει στην αποτυχία, παρά στην επιτυχία.

NetWeek: Ποιοι οι κρίσιμοι παράγοντες για την επιτυχία της ψηφιακής στρατηγικής μιας εκδοτικής εταιρείας;

Δημήτρης Ηλιόπουλος: Οπως είναι προφανές, μια καλά σχεδιασμένη μηχανογραφική υποδομή είναι απαραίτητη. Θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες για τις τεχνολογικές επενδύσεις και την ιδανική υποδομή, αλλά είναι πραγματικά αυτό το ζητούμενο; Η δημιουργία της τεχνολογικής υποδομής είναι μάλλον το απλούστερο task του εγχειρήματος.

Στη Δέσμη Εκδοτική, το Content Management System (CMS) έχει αναπτυχθεί και συντηρείται εσωτερικά γιατί ήταν στρατηγική απόφαση να διασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή ευελιξία σε ότι αφορά τη διαχείριση του περιεχομένου. Επίσης εσωτερικά γίνεται και όλη η ανάπτυξη των υπηρεσιών, ενώ το κομμάτι του hosting δίνεται outsourced. Πάντως, ακόμα κι αν η επιχείρηση δεν ήθελε να επενδύσει καθόλου σε υποδομή in house, υπάρχουν πλέον στην ελληνική αγορά αρκετές εξειδικευμένες εταιρείες που μπορούν να δώσουν ποιοτικές και οικονομικά προσιτές λύσεις σε κάθε τεχνολογική ανάγκη.

Οπότε, ο κρίσιμος παράγοντας βρίσκεται αλλού. Για μια εκδοτική εταιρεία όπως η Δέσμη, η επιτυχία ή αποτυχία βασίζεται πρώτα και κύρια στο περιεχόμενο. Εκεί βρίσκεται το συγκριτικό πλεονέκτημα και ως εκ τούτου εκεί γίνονται και οι μεγαλύτερες επενδύσεις. Γιατί, σε τελική ανάλυση, αυτό είναι που θα προσελκύσει τον αναγνώστη/χρήστη: αυτό θα κρίνει και αυτό θα επιβραβεύσει με την αφοσίωσή του.