Προβλήματα στα φρένα. Διαρροή καυσίμων. Ραγισμένο παρμπρίζ. Φωτιά στη μπαταρία. Έπειτα αναγκαστική προσγείωση στην Ιαπωνία. Και μετά η πλήρης ακινητοποίηση όλου του στόλου των 50 αεροσκαφών 787 της Boeing. Από τα 848 αεροσκάφη που πουλήθηκαν, μόνο το 6% παραδόθηκε. Τώρα αποδεικνύεται ότι η ποιότητα του αεροσκάφους έχει θέματα. To triple constraint όλων των έργων (Quality, Scope, Time, Cost), «μπάζει από παντού».

Φαίνεται ότι πολλοί λογιστές με καλή γνώση του Excel υποσχέθηκαν στις Αμερικανικές εταιρείες ότι το off-shoring σε άλλες χώρες θα έφερνε υπερκέρδη. Μάλλον δεν είναι έτσι τα πράγματα. Το buy και ειδικά από τρίτες χώρες, έχει θέματα. Κάνοντας offshore την παραγωγή, σύμφωνα με τους Pisano και Shih, οδηγεί τις εταιρείες στο να χάσουν την ικανότητά τους να κάνουν καινοτομίες (innovation). Τα 7 μαθήματα για όλους τους CEOs είναι:

1. Χρήση σωστών «metrics»
Δεν είναι μόνο το κόστος κατασκευής ενός εξαρτήματος. Τα κόστη του supply chain, τα ταξίδια και οι δαπάνες integration πρέπει να ληφθούν υπόψη. Επίσης, τα risks και τα θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας του off-shoring είναι σημαντικά. Το εργαλείο Total Cost of Ownership Estimator™ μπορεί να κάνει τους υπολογισμούς από 25 διαφορετικά κόστη για την περίπτωση του off-shoring. Ενώ το προϊόν στην χώρα κατασκευής κοστίζει 30% φτηνότερα, τα υπόλοιπα κόστη που προστίθενται είναι μεγαλύτερα από το 30%

2. Έλεγχος για το εάν οι προηγούμενες αποφάσεις outsourcing είχαν έννοια
Η Boeing είχε πεισθεί από εταιρεία συμβούλων να κάνει outsource σχεδίαση και κατασκευή εξαρτημάτων του 787. Αυτή η απόφαση πιθανώς να ήταν η σωστή για καφετιέρες, αλλά μάλλον όχι σωστή για το πιο σύνθετο μηχάνημα στον πλανήτη. Η επικοινωνία με κάποιον κατασκευαστή στη Μογγολία με VOIP teleconference δεν αρκεί. Ο Harry Moser, μηχανικός του MIT και ιδρυτής του Reshoring Initiative τονίζει: «Έρευνες δείχνουν ότι το 60% των αποφάσεων off-shoring βασίζονται μόνο σε βασικά μαθηματικά όπως, κόστος εξαρτήματος ή εργατικό κόστος».

3. Τα Mission critical συστήματα δεν γίνονται outsource
Το να κάνεις outsource μόνο την κατασκευή είναι κατανοητό. Το να κάνεις outsource και το engineering και την κατασκευή, είναι πολύ πιο σημαντικό. Τι συμβαίνει εάν τα εξαρτήματα στο τέλος δεν ταιριάζουν; Και μιλάμε για το Dreamliner. Και η Apple έκανε outsource το iPhone στην Foxconn. Το final prototype το έχει κατασκευάσει η Apple και μετά είπε στην Foxconn: «make it just like this!».

4. Επιστροφή παραγωγής εξαρτημάτων
Ο Moser εκτιμά ότι περίπου το 25% της παραγωγής εξαρτημάτων που γίνεται σήμερα offshore, μπορεί να επιστραφεί στις ΗΠΑ. Μπορεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000 να ήταν συμφέρον το off-shoring, αλλά σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει: οι τιμές του πετρελαίου έχουν αυξηθεί 300%. Το φυσικό αέριο στις ΗΠΑ κοστίζει μόνο το 25% από ότι κοστίζει στην Ασία. Οι μισθοί στην Κίνα έχουν αυξηθεί 500% σε σχέση με το 2000 και έχουν αυξητική πορεία.

5. Καλό Risk Management
“If you don’t find risks, Risks Will Find You!”. Πολλές εταιρείες υποεκτίμησαν τα ρίσκα του να έχουν εκτεταμένα “international supply chains”. Εάν πάει κάτι στραβά σε αυτό το μοντέλο τότε τα αποτελέσματα κοστίζουν πολύ. Η Boeing παραλάμβανε εξαρτήματα με οδηγίες σε Κινέζικα, Ιταλικά και άλλες γλώσσες… Ο υπολογισμός όλων των αβέβαιων γεγονότων που μπορούν να επηρεάσουν το project αρνητικά, πρέπει να γίνει συστηματικός.

6. Αξιολόγηση της αξίας της καινοτομίας
Σχεδόν όλες οι αποφάσεις για off-shoring θεωρούσαν ότι δεν είχε μεγάλη σημασία εάν μια βίδα την παράγεις στην χώρα σου ή στην Κίνα. Αυτό όντως δεν είναι πρόβλημα εάν επανασχεδιάζεις το προϊόν σου κάθε 30 χρόνια. Εάν όμως καινοτομείς τα πράγματα αλλάζουν γιατί το off-shoring μειώνει σημαντικά τα περιθώρια καινοτομίας. Όταν η GE έφερε πίσω την παραγωγή του GeoSpring από το ‘φθηνό’ εργοστάσιο στην Κίνα στο ‘ακριβό’ εργοστάσιο του Kentucky, το κόστος παραγωγής έπεσε και η ποιότητα αυξήθηκε.

7. Back to basics: Μεγιστοποίηση της αξίας για τους μετόχους
Η μεγιστοποίηση της αξίας (VALUE) για τους μετόχους είναι long term διαδικασία. Εάν κοιτάξεις μόνο το βραχυπρόθεσμο κομμάτι της εξίσωσης πιθανώς να καταστρέψεις το μακροπρόθεσμο και να κάνεις μεγάλη ζημιά στην εταιρεία. Κάτι σαν και αυτό που έγινε στη Boeing.

Το άρθρο βασίζεται στο άρθρο του Steve Denning στο Forbes με τίτλο: «The Boeing Debacle: Seven Lessons Every CEO Must Learn».

Θεοφάνης Γιώτης, PMP®, MSc, Ph.D. C. – Theofanis.Giotis@12pm.biz
Ο Θεοφάνης Γιώτης είναι ιδρυτής και Managing Partner της 12 PM Consulting, συνιδρυτής και Πρόεδρος του PMI GREECE καθώς και CEO της ITEC CONSULTING. Εχει 22+ έτη εμπειρίας στη σχεδίαση, υλοποίηση και διαχείριση έργων Πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών.