Σήμερα είναι απαραίτητο για τους CIOs να αναλάβουν πρωτοβουλίες περικοπών κόστους από δραστηριότητες που δεν είναι κρίσιμες τόσο όσον αφορά την ίδια την οργάνωση Πληροφορικής όσο και άλλες διευθύνσεις, τουλάχιστον στους τομείς που «ακουμπά» η τεχνολογία. Οι CIOs έχουν την τιμή να βρίσκονται στη θέση να «επιτεθούν» σε μη αποδοτικά συστήματα και διαδικασίες και να απελευθερώσουν πολύτιμη ροή χρημάτων στην επιχείρηση.

Ωστόσο, η περικοπή κόστους δεν αρκεί. Κάποια στιγμή στο μέλλον, η οικονομία θα γυρίσει και οι πελάτες θα αρχίσουν να ξοδεύουν και πάλι, οι προμηθευτές θα ξεκινήσουν να παράγουν και οι εταιρείες logistics να μετακινούν ξανά τα προϊόντα.

Και όταν συμβεί αυτό, θα είναι οι πελάτες σας ικανοποιημένοι με τις δυνατότητες που τους προσφέρει η επιχείρησή σας μετά από τις πρωτοβουλίες περικοπής κόστους; Θα είναι οι συνάδελφοί σας σε θέση να ανταγωνιστούν με επιτυχία εταιρείες που έχουν συνεχίσει να καινοτομούν ακόμα και κατά τη διάρκεια της ύφεσης;

Αν αφήσετε τις ενέργειες περικοπής κόστους να αποσυνδέσουν την επιχείρησή σας από τις ανάγκες των πελατών σας, πώς θα καταφέρετε να επανέλθετε; Υπάρχουν πολλές πιθανότητες να μην καταφέρετε να επαναφέρετε τον χαμένο χρόνο υπέρ σας, καθώς οι αγορές τρέχουν με τους ρυθμούς που τρέχει ο γρηγορότερος ανταγωνιστής σας.

Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, η πλειοψηφία των CIOs σήμερα (35%) εστιάζουν σε μια και μοναδική προτεραιότητα: να βοηθήσουν την επιχείρηση να επιβιώσει. Τι περιλαμβάνεται κάτω από αυτόν τον στόχο; Σίγουρα η περικοπή κόστους είναι μια μόνο πτυχή.

Από εκεί και πέρα, απαιτείται μια ισχυρή σύνδεση και συνεργασία της Πληροφορικής με όλες τις διευθύνσεις έτσι ώστε να εντοπιστούν οι μη αποδοτικές δραστηριότητες, ο τρόπος που θα βελτιστοποιηθούν οι διαδικασίες και εν τέλει να κλείσει η ψαλίδα μεταξύ των ολοένα και πιο απαιτητικών αναγκών των χρηστών και της προσφοράς της Πληροφορικής στον οργανισμό.

Ο Peter Whatnell, CIO της Sunoco, θέτει το κρίσιμο ερώτημα της σημερινής εποχής προς τους CIOs: «Τι μπορώ να κάνω σωστά τώρα ώστε να αποκτήσω πολύ γρήγορα όφελος, είτε αυτό εξοικονομεί χρήματα είτε χρόνο;»

Σε μεγάλο βαθμό, το σκεπτικό αυτό είναι σωστό καθώς έργα που οδηγούν σε εξοικονόμηση κόστους είναι πιο εύκολο να υπολογιστούν και δεν επηρεάζονται σημαντικά από εξωτερικούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα ένας στόχος για αύξηση μεριδίου αγοράς.

Με ποιο τρόπο όμως μπορεί ο CIO να αποφύγει το κλείσιμο στον μικρόκοσμο της επιχείρησής του, «σπάζοντας» κάθε σύνδεση με την καινοτομία που έχει στόχο την μελλοντική ανάπτυξη; Που μπορεί να εντοπίσει την ισορροπία; Που θα βρει τις ευκαιρίες εκείνες που θα προκύψουν μετά την κρίση και πώς θα είναι έτοιμος να τις αξιοποιήσει όταν  έρθει η στιγμή;

Σήμερα, είναι πολύ σημαντικό για κάθε CIO να δημιουργήσει ένα πλάνο καινοτομίας και να το μοιραστεί με τη διοίκηση και άλλους διευθυντές τμημάτων. Πρέπει να είναι το στέλεχος το οποίο θα δίνει τον τόνο μέσω του οποίου θα διατηρούνται παράλληλα:
Α. μια σημαντική πειθαρχία στις δαπάνες
Β. ο σημαντικότατος στόχος του μετασχηματισμού της επιχείρησης, των προϊόντων, υπηρεσιών, διαδικασιών και προσφοράς αξίας προς τους πελάτες.

Μέρος του στρατηγικού αυτού σχεδιασμού, έχει να κάνει και με τον ρόλο του CIO στην επιχείρηση. Αν και ο καλύτερος έλεγχος του κόστους είναι οπωσδήποτε μέρος των ευθυνών του CIO, ο πρωταρχικός σκοπός του είναι να βοηθήσει την επιχείρηση να προσφέρει μεγαλύτερη αξία στους πελάτες. Και η άκρατη ή αλόγιστη περικοπή κόστους δεν πρόκειται να οδηγήσει σε επιτυχία σε κανένα από τα δύο παραπάνω καθήκοντα. Απλώς επειδή η περικοπή  κόστους δεν φτάνει.