Ο ρόλος του Διευθυντή Πληροφορικής στις εταιρείες είναι πλέον πολυσύνθετος. Δεν καλείται μόνο να συντονίσει μια ομάδα ανθρώπων και να αντιμετωπίσει τα καθημερινά τεχνικά προβλήματα της εταιρείας.

Οι τεχνολογικές αλλαγές και οι ανακατατάξεις στον χώρο της Πληροφορικής, και γενικά των επιχειρήσεων, είναι ραγδαίες. Η ενημέρωση για τις νέες εξελίξεις πρέπει να είναι συνεχής και γρήγορη. Ειδικά σήμερα, που η οικονομική κρίση επηρεάζει όλο και περισσότερες εταιρείες και οι λύσεις στην Πληροφορική πρέπει να είναι πιο έξυπνες και με λιγότερο κόστος, ο CIO καλείται να είναι πρώτα «manager». Η επιλογή του πρέπει να γίνεται, όχι μόνο βάση προσόντων ή προϋπηρεσίας σε θέματα Πληροφορικής, αλλά και βάση ικανοτήτων στη Διοίκηση Επιχειρήσεων.

Οι εταιρείες στις οποίες η Διεύθυνση Πληροφορικής αναφέρεται στον CEO ή Διευθύνοντα Σύμβουλο γίνονται όλο και περισσότερες. Επίσης, πολλοί CIO συμμετέχουν στα Διοικητικά Συμβούλια. Η συμμετοχή στις επιχειρηματικές αποφάσεις γίνεται πλέον όλο και περισσότερο αναγκαία. Ο ρόλος έχει ξεφύγει από τα στενά τεχνολογικά πλαίσια. Η άποψη και η γνώση του σε επιχειρηματικά σχέδια και στο κατά πόσο αυτά είναι εφικτά να επιτευχθούν -πάντα σε σχέση με το κόστος και το κέρδος- είναι πολύ σημαντική. Ο Διευθυντής Πληροφορικής καλείται να πάρει αποφάσεις όχι μόνο για θέματα που αφορούν το τμήμα του (π.χ.  εξοπλισμοί, εφαρμογές, δίκτυα, κλπ.), αλλά και για επιχειρηματικές κινήσεις – π.χ. το ηλεκτρονικό εμπόριο. Θέματα όπως η καλύτερη λειτουργικότητα, η εξοικονόμηση χρόνου και κόστους, η αυτοματοποίηση διαδικασιών, η αύξηση πωλήσεων, κλπ. απασχολούν πλέον τη Διεύθυνση Πληροφορικής σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Η Πληροφορική είναι ίσως ο πιο σημαντικός συνδετικός κρίκος ανάμεσα στα τμήματα της εταιρείας και υφίσταται για να κάνει την εργασίας τους ευκολότερη και γρηγορότερη. Με καθημερινή επικοινωνία και απλή επεξήγηση της λειτουργίας των εφαρμογών, η Διεύθυνση Πληροφορικής πρέπει να κερδίζει την εμπιστοσύνη των χρηστών για τους περισσότερους εκ των οποίων το ΙΤ είναι κάτι ξένο και, σε αρκετές περιπτώσεις, φοβίζει. Να παρέχει τη δυνατότητα στους χρήστες να διαχειρίζονται μόνοι τους και με πολύ αποτελεσματικό τρόπο κάποια εργαλεία ούτως ώστε να μην αναζητούν πάντα την λύση από τους ανθρώπους της.

Το «τρένο» της Πληροφορικής
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι νεοσύστατη εταιρεία και δεν υπάρχουν υποδομές Πληροφορικής. Θα πρέπει να εγκατασταθούν συστήματα που θα την κάνουν σύγχρονη και ανταγωνιστική σε σχέση με τα διεθνή σιδηροδρομικά δίκτυα. Η εγκατάσταση ενός ERP για τη διαχείριση των χρηματοοικονομικών αναγκών και του ανθρωπίνου δυναμικού είναι ζωτικής σημασίας. Πληροφοριακά συστήματα για την παρακολούθηση των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, επίσης.

Τα νέα πληροφοριακά συστήματα θα είναι ευέλικτα ώστε να βοηθούν τον πελάτη να εξυπηρετείται γρήγορα και εύκολα ακόμα για πολυσύνθετες διαδρομές εντός και εκτός Ελλάδος. Ο πελάτης των επιβατικών αμαξοστοιχιών θα μπορεί να προμηθεύεται τα εισιτήρια και σε σημεία εκτός σταθμών και πρακτορείων ταξιδίων (π.χ. λιμάνια, μεγάλα εμπορικά κέντρα, κλπ.). Για τις εμπορευματικές μεταφορές, η πληροφόρηση που πρέπει να αποστέλλεται στους πελάτες που μεταφέρουν εμπορεύματα με τρένο ή στα ξένα σιδηροδρομικά δίκτυα (είμαστε υποχρεωμένοι λόγω κοινοτικής νομοθεσίας), επίσης θα είναι άμεση.

Αν και οι διαδικασίες σε μία εταιρεία του ευρύτερου δημόσιου τομέα είναι αρκετά χρονοβόρες, ευελπιστούμε ότι, με την στήριξη της διοίκησης και έχοντας όλοι αντιληφθεί πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη για την πλήρη μηχανογράφηση της εταιρείας, θα επιταχυνθούν. Η αυτοματοποίηση των διαδικασιών θα απλουστεύσει και θα επιταχύνει τις λύσεις των περισσότερων προβλημάτων εντός της εταιρείας. Η διευρυμένη χρήση του email ή του Intranet, για παράδειγμα, θα αντικαθιστούσε πολλά έγγραφα που δεν χρειάζεται να είναι πρωτότυπα.

Είναι αλήθεια ότι η τεχνολογία σήμερα κοστίζει. Οι εταιρείες που θέλουν να έχουν ένα υψηλό τεχνολογικό υπόβαθρο είναι υποχρεωμένες να ξοδεύουν ένα αρκετά σημαντικό κομμάτι του προϋπολογισμού τους για συντηρήσεις και νέους εξοπλισμούς ή εφαρμογές. Στον τομέα της Πληροφορικής τα αναμενόμενα κέρδη στις περισσότερες επενδύσεις δεν είναι πάντοτε ορατά και, κυρίως, δεν είναι βραχυπρόθεσμα. Κατά συνέπεια, το κόστος οποιασδήποτε κίνησης πρέπει να αξιολογείται ακόμα περισσότερο σε σχέση με το αποτέλεσμα.

Η Πληροφορική σήμερα είναι ότι πιο αναγκαίο για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία μιας εταιρείας. Είναι όμως και κοινά αποδεκτό ότι είναι και ο ευκολότερος στόχος. Η έκφραση «είναι λάθος την μηχανογράφησης» ακούγεται ακόμα πολύ συχνά και δεν είναι πάντα αλήθεια. Παράλληλα, τα στελέχη της Πληροφορικής δεν έχουν πάντα την αναγνώριση που πρέπει αφού η δουλειά τους συχνά θεωρείται «αυτονόητη».