Το μέλλον της ανταγωνιστικότητας των εταιρειών, αλλά και της ίδιας της ελληνικής οικονομίας, όπως ακούμε συχνά, εξαρτάται από την ικανότητά τους για ανάπτυξη καινοτομίας. Και το κάλεσμα για καινοτομία που συνδέεται με τις νέες τεχνολογίες δεν έχει υπάρξει τόσο έντονο από τα τέλη της δεκαετίας του 90, με την έκρηξη του dot.com.

Δυστυχώς, αυτό που φαίνεται να αποτελεί τον κανόνα είναι να μην βλέπουμε τους CIOs να συμμετέχουν αρκετά -στρατηγικά ή συστημικά- στην καινοτομία.
Και ακριβώς εξαιτίας αυτής της απουσίας, πολλές εταιρείες αποτυγχάνουν παρότι έχουν πρόσβαση σε μία χιονοστιβάδα ιδεών σχεδόν από κάθε τμήμα τους.
Ενα πρόβλημα είναι ότι οι Διευθυντές Πληροφορικής είναι ταυτόχρονα υπεύθυνοι για τη λειτουργία των υπαρχόντων συστημάτων, προσπαθώντας να συμμορφωθούν με την doing-more-with-less επιταγή των καιρών, ενώ αναμένεται από αυτούς να υποστηρίξουν ολοένα και περισσότερες «καινοτόμες» ιδέες από τους συναδέλφους τους.

Αλλά μπορούμε να μάθουμε πολλά από τον Peter Drucker -τον άνθρωπο που «εφεύρε» το management- σχετικά με το πώς μπορούμε να καινοτομήσουμε με τις καινούργιες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένων του cloud computing, των social media, των mobile τεχνολογιών και των συνεργατικών εργαλείων, προκειμένου να πάρουμε τα σωστά ρίσκα και να αποφύγουμε τις αποτυχίες που τελικά οδήγησαν στον καταποντισμό τόσο πολλές dotcom εταιρείες.

Ο Drucker όριζε την καινοτομία ως «την αλλαγή που δημιουργεί μία νέα διάσταση της απόδοσης». Μια τέτοια αλλαγή εξαρτάται από έξυπνες επιχειρηματικές «τράμπες» – εγκατάλειψη κάποιων δραστηριοτήτων και ανάληψη καινούργιων.

Οι νέες πρωτοβουλίες απαιτούν αλλαγές στα επιχειρηματικά μοντέλα. Και κατά πάσα πιθανότητα κανένας δεν έχει καλύτερη άποψη για την «to-do» και την «not-to-do-anymore» λίστα από τον CIO.

Η επιτυχημένη καινοτομία έχει τρία αποτελέσματα: καθιστά την επιχείρηση πιο αποτελεσματική, βοηθάει την επιχείρηση να αναγνωρίσει και να συνειδητοποιήσει τις προοπτικές της και σας επιτρέπει να δημιουργήσετε ένα καινούργιο τύπο επιχείρησης για ένα διαφορετικό μέλλον. Χωρίς την not-to-do λίστα που καθορίζει τις απαιτούμενες αλλαγές στα επιχειρηματικά μοντέλα, οι όποιες προσπάθειες για ανάπτυξη καινοτομίας θυμίζουν το παλιό ανέκδοτο με τον Χότζα που έψαχνε τα κλειδιά του στο δρόμο ενώ τα είχε χάσει μέσα στο σπίτι, επειδή στο δρόμο είχε πιο πολύ φως. Ως CIO είναι καθήκον σας να φροντίσετε ότι η εταιρεία σας δεν ψάχνει την καινοτομία στα λάθος μέρη.

Αν αξιοποιούμε καινούργιες τεχνολογίες σε παλιά επιχειρηματικά μοντέλα, η όποια καινοτομία δεν θα μεταφραστεί ποτέ σε νέα έσοδα. Μην πετάτε λοιπόν χρήματα σε τεχνολογίες μόνο και μόνο επειδή είναι δημοφιλείς. Οπως θα έλεγε ο Drucker «Μην μου πεις ότι είχες μία σπουδαία συνάντηση μαζί μου. Πες μου τι διαφορετικό θα κάνεις τη Δευτέρα». Η αλλαγή δεν συμβαίνει μαγικά. Χρειάζεται να εστιάσετε στο πώς θα εφαρμόσετε καινοτόμο ΙΤ με τρόπο που θα επιτρέψει στην εταιρεία σας να αναπτυχθεί.