Με την ανάλυση case studies από την ελληνική αγορά, την παρουσίαση μικρών και μικρών τεχνολογικών καινοτομιών και τη συμμετοχή στελεχών από εταιρείες λιανεμπορίου και τεχνολογίας ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία το συνέδριο Retail Technology Conference 2013, που έλαβε χώρα στις 28 Μαρτίου 2013, στο Maroussi Plaza.

Στο συνέδριο «Retail Technology Conference 2013: Exploring Next Practices in Customer Experience, Operations, and Collaboration» φάνηκε ότι το λιανεμπόριο διαθέτει μια άρρηκτη σχέση με την τεχνολογία, μια σχέση, η οποία θα διευρύνεται καθώς οι καταναλωτές θα χρησιμοποιούν ευρέως όλο και περισσότερα ψηφιακά μέσα και συσκευές. Η τεχνολογία επηρεάζει τον τρόπο που οι καταναλωτές αγοράζουν και δεσμεύονται σε συγκεκριμένα retail brands και καθορίζει τις αλλαγές της καταναλωτικής τους συμπεριφοράς.

Το συνέδριο άνοιξε με τον χαιρετισμό του ο Στεφανός Κομνηνός, Γενικός Γραμματέας Εμπορίου στο Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών & Δικτύων, ο οποίος αναφέρθηκε στο μετασχηματισμό της χώρας μας σε διακομιστικό κέντρο και στο πώς τα logistics μπορούν να αποτελέσουν ένα σημαντικό μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα μας. Οπως είπε, έρχονται και άλλες νέες συμφωνίες σε αυτά τα θέματα, ενώ υπήρχε και μια σύντομη συζήτηση με το κοινό σχετικά με το ΦΠΑ και την ανάγκη πάταξης της φοροδιαφυγής.

Στρατηγικές απόψεις
Στη πρώτη ενότητα του συνεδρίου ανώτατα στελέχη Γενικών Διευθύνσεων ανάλυσαν το πώς η τεχνολογία υποστηρίζει και προάγει την επιχειρηματική δράση. Ο Αθανάσιος Παπανικολάου, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Εστίασης Goody’s I Everest, ανάλυσε το ρόλο που παίζει η τεχνολογία για την εμπειρία του πελάτη στο χώρο της εστίασης. Παράλληλα περιέγραψε τη στρατηγική που ακολουθεί ο Ομιλος γι’ αυτό το θέμα, μέσα από τη χρήση ορατών, αλλά και αόρατων στον πελάτη τεχνολογιών. Μια στρατηγική που βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες: ασφάλεια, ταχύτητα, απλότητα και επιστημονική θεώρηση.

Ο Χρήστος Τσιόλας, Γενικός Διευθυντής της Oxford Company AΕΒΕ, αναφέρθηκε στις ιδιαιτερότητες που έχει η τροφοδοσία ης αλυσίδας για τα καταστήματα λιανικής και για το σημαντικό ρόλο που παίζει η Πληροφορική σε αυτό. Οπως συμπλήρωσε, η Πληροφορική βρίσκεται στο επίκεντρο όλων των εταιρικών δραστηριοτήτων (προμήθειες, παραγωγή, marketing, design, πωλήσεις, logistics, οικονομική διαχείριση), αποτελώντας την «καρδιά» της επιχείρησης σήμερα. Το IT είναι σημαντικό για την αγορά του retail είπε η Σούλα Εβανς, Γενική Εμπορική Διευθύντρια των ΕΛΤΑ, παραθέτοντας τα τεχνολογικά συστήματα που χρησιμοποιεί ο ΕΛΤΑ για τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη.

Στόχος είναι σε όλα τα καταστήματα των ΕΛΤΑ να υπάρχει μια πλήρης αυτοματοποίηση στην εμπειρία του πελάτη, μέσω μηχανημάτων που θα επιτρέπουν, για παράδειγμα, την αγορά γραμματοσήμων, τη ζύγιση δεμάτων κ.λπ. Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει και με άλλους τρόπους, όπως μέσω του Internet, για online αγορές ή για παρακολούθηση μιας ταχυδρομικής αποστολής.

Ο Ανδρέας Γαλανόπουλος, Πρόεδρος του Προμηθευτικού Συνεταιρισμού Φαρμακοποιών Αττικής, αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα του διάσπαρτου δικτύου πωλήσεων και την ανάγκη προσαρμογής του στα δεδομένα του σήμερα. Παράλληλα, μίλησε για τη στροφή του Συνεταιρισμού σε πιο δυναμικές αγορές, σε μικρότερες ηλικίες, διεκδικώντας πελάτες από τα κλασικά δίκτυα του retail. Αυτό οδήγησε το Συνεταιρισμό να καθετοποιήσει όλη τη δραστηριότητά του (με την ανάπτυξη δικών του προϊόντων και την ενίσχυση της παραγωγής εντός της Ελλάδος), να εστιάσει στην ποιότητα των προϊόντων που διακινεί και να χρησιμοποιεί ρομποτικά συστήματα στα logistics και στην παραγωγή.

Ο Εspen Tranoy, Managing Director της First Data Hellas, μίλησε για τα οφέλη που φέρνουν στους retailers οι σύγχρονες τεχνολογικές λύσεις πληρωμών και ανέλυσε τις προκλήσεις (κρίση, αναζήτηση χαμηλών τιμών από τους καταναλωτές, internet retailing κ.λπ.) που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι Ελληνες retailers σήμερα. Ζούμε, όπως είπε, στην εποχή του Universal Commerce, όπου η τεχνολογία mobile μεταμορφώνει τη πρόσβαση των καταναλωτών στην πληροφορία και στην αγοραστική συμπεριφορά τους. H First Data προσφέρει πολλές λύσεις πληρωμών στους retailers, ώστε να εκμεταλλευτούν αυτές τις τάσεις, όπως είναι το Pogo, το οποίο επιτρέπει την πληρωμή μέσω πιστωτικών καρτών από οποιοδήποτε κινητό τηλέφωνο.


Κτίζοντας τη σωστή εμπειρία πελάτη
Η δεύτερη ενότητα του συνεδρίου επικεντρώθηκε σε τεχνολογίες και λύσεις που μπορούν να βελτιώσουν την εμπειρία του πελάτη. Εταιρείες που έχουν πειραματιστεί, retailers που έχουν πετύχει, σύμβουλοι με εμπειρία κατάθεσαν τις καλές πρακτικές τους σε αυτό το θέμα. Η Διεύθυνση Πληροφορικής του Vardas συνεισφέρει 24 χρόνια στη αύξηση των πωλήσεων της εταιρείας, όπως τόνισε στην παρουσίαση του ο Δημήτριος Προμπονάς, IT&T Manager της VARDAS AEBE. Μέσω της διαρκούς διαθεσιμότητας των αποθεμάτων, τη διαχείριση της Royalty Card, την εκμετάλλευση των συστημάτων Business Intelligence και την τεχνολογία RFID, η Πληροφορική βοηθά σημαντικά στην ανάπτυξη των καταστημάτων και στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πελάτη.

Ο Γιώργος Γαλάνης, Διευθυντής Marketing & Αγορών των καταστημάτων Sephora Greece, ανάλυσε το πώς μπορεί κανείς να κτίσει τη σωστή εμπειρία πελάτη με την αρωγή της τεχνολογίας. Με προγράμματα loyalty, ειδικά apps για κινητά τηλέφωνα, εκμετάλλευση των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης και του Internet, ειδικές προωθητικές ενέργειες, με emails και online newsletter, κατέληξε στο ότι ο στόχος επιτυγχάνεται με μια συντονισμένη δράση. Η εμπειρία του πελάτη αποτελεί το κλειδί για την ενίσχυση της κερδοφορίας, κατά τον Κωνσταντίνο Φωκά, Διευθυντή Υπηρεσιών & Υποστήριξης, στο Enterprise Applications Division της Entersoft, ο οποίος παρουσίασε λύσεις που μεγιστοποιούν την κερδοφορία ανά πελάτη. Το Entersoft Retail αποτελεί μια ολοκληρωμένη λύση για αγορές λιανικής που υποστηρίζει την αποτελεσματική διαχείριση των εμπορευμάτων, των διαδικασιών των συναλλαγών, αλλά και των πελατειακών σχέσεων.

Τους λόγους για τους οποίους ο Ομιλος Fourlis έχει επιλέξει το outsourcing για τα σχήματα πελατειακής πιστότητας ανέλυσε ο Μανώλης Βιδωρής, CIO του Ομίλου Fourlis. Επιπλέον αναφέρθηκε στα αποτελέσματα αυτού του έργου και στα οφέλη που έχει φέρει στον Ομιλο η υλοποίησή του. Το λιανεμπόριο όπως το γνωρίζαμε έχει «πεθάνει» οριστικά και αμετάκλητα, σύμφωνα με τον Χρήστο Καραγιαννάκη, Store Efficiency & Communication Manager της Dixons South-East Europe. Η νέα δυναμική οδηγεί στο hyper-channel retail development, όπου το φυσικό κατάστημα παίρνει νέα μορφή και αναπτύσσεται υπό νέα formats, όπως τα pop up stores ή τα virtual walls. Καταλύτης σε αυτό θα είναι τα smartphones και τα Tablets.

Στο πλαίσιο αυτό η Κωτσόβολος τρέχει πιλοτικά ένα project, όπου με τη χρήση φορητών συσκευών παρέχει συνεχή βοηθούμενη πώληση στους πελάτες, καταδεικνύοντας, έτσι, το μετασχηματιστικό ρόλο της τεχνολογίας στην αγορά retail. Ο Στέφανος Τσολακίδης, Business Developer Manager της QlikView Hellas, μίλησε για μια πληθώρα δεδομένων και επιλογών εκμετάλλευσής τους. Οι αποφάσεις που παίρνουν οι οργανισμοί βασίζονται, ουκ ολίγες φορές στο ένστικτο, παρά στη σωστή αξιολόγηση της πληροφορίας που υπάρχει στα big data. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετοί τρόποι σωστής αξιοποίησης τους.

Τα big data στο retail μπορεί κανείς να τα εκμεταλλευτεί από την σκοπιά των social media, αξιοποιώντας το τι λέει ο καθένας σε αυτά για αύξηση των πωλήσεων. Ο Giovanni Δημητριάδης, OTE Group Stores Design Retail Marketing Deputy Director της ΟΤΕ Group, αναφέρθηκε στα τρία διαφορετικά brands που διαχειρίζεται ο όμιλος και στο πώς η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στην παροχή μιας ενιαίας εμπειρίας πελάτη. Οι πελάτες απαιτούν την παροχή infotainment μέσα στα καταστήματα, μπορούν να αγοράζουν από παντού (και από το Web) ενώ θέλουν τα multimedia, θέλουν αλληλεπίδραση με τις συσκευές στο κατάστημα.

Στο πώς η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στη καλύτερη διαχείριση ενός στόλου οχημάτων μέσω των εταιρικών καρτών Coral Pass και euroShell αναφέρθηκε η Ζωή Αργύρη, Retail Fleet/CRT Sales Manager της Coral. Η κάρτα Coral Pass ενσωματώνει chip και προσφέρει απόλυτο και online έλεγχο στην κατανάλωση καυσίμου. Οι τρεις κύριοι πυλώνες που χαρακτηρίζουν την κάρτα καυσίμου της Coral είναι ο έλεγχος, η ευκολία και η πίστωση, ενώ υπάρχει δυνατότητα χρήσης της τόσο πανελλαδικό όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο (euroShell).

O Νίκος Δημάκος, Γενικός Διευθυντής της KPMG, ανάλυσε στο πώς καταλήγουν όλες οι μελέτες των προηγούμενων ομιλητών σε χρηματοοικονομικά νούμερα και στο πώς καταλήγουν αυτές οι πληροφορίες στην Οικονομική Διεύθυνση, για να μπορούν να γίνουν προβλέψεις και να υπάρχουν οικονομικά αποτελέσματα. Γι’ αυτό το σκοπό μπορεί να χρησιμοποιηθεί η λύση της Tagetik, η οποία ενοποιεί όλες αυτές τις διαδικασίες, παίρνοντας τις προβλέψεις, τα αποτελέσματα και τις εκτιμήσεις των ανθρώπων που δουλεύουν στην εταιρεία για μια καλύτερη εσωτερική κι εξωτερική πληροφόρηση. Ο Χάρης Λαούδης, Managing Director της 3D Media, παρουσίασε τις καινοτόμες λύσεις προβολής προϊόντων της εταιρείας του στα καταστήματα retail. Λύσεις που βασίζονται, μεταξύ άλλων, στην εικονική πραγματικότητα και τα τρισδιάστατα ολογράμματα.


Βελτιστοποιώντας τις διαδικασίες
Στην τρίτη ενότητα του συνεδρίου εξετάστηκαν οι τάσεις στο λεγόμενο Back Office, το οποίο αποκτά ένα στρατηγικό ρόλο για την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία των καταστημάτων λιανικής. Ο Γιώργος Βουτυράς, Διευθυντής Οργάνωσης και Πληροφορικής της METRO AEBE, αναφέρθηκε στις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στο κέντρο διανομής της εταιρείας, συμπληρώνοντας ότι το 90% των εργαζομένων στα 100 καταστήματα της επιχείρησης είναι χρήστες τεχνολογικών συσκευών (τερματικά, ταμεία κ.λπ.).

Η Διεύθυνση Πληροφορικής της METRO AEBE αναπτύσσει εκ των έσω τις εφαρμογές οργάνωσης των καταστημάτων, εφαρμογές παρακολούθησης του budget και διαχείρισης του προσωπικού, λογισμικό παρακολούθησης και οργάνωσης των προϊόντων που πλησιάζουν προς τη λήξη τους, όλα αυτά με στατιστική ανάλυση, BI κ.λπ. Ο Εnzo Capobianco, ΕΜΕΑ Industry Marketing Manager στο retail της Honeywell, μίλησε για τα εργαλεία παραγωγικότητας που έχουν να κάνουν με την εξυπηρέτηση των πελατών μέσα στο κατάστημα. H Honeywell αναπτύσσει προϊόντα που καλύπτουν όλη την αλυσίδα του retail, με τον πυρήνα των δραστηριοτήτων της να αποτελεί η τεχνολογία 2d imaging.

Προσφέρει λύσεις στην αγορά του retail που βοηθούν στην καλύτερη εκμετάλλευση των big data, τα οποία δημιουργούνται από τη συμπεριφορά των πελατών. Για την οργάνωση της ροής εργασιών και τη διαχείριση εγγράφων στα Jumbo μίλησαν η Ελένη Τσιτσοπούλου, Διευθύντρια Πληροφορικής των Jumbo και ο Γιώργος Παούρης, Business Development Manager & Software Engineer της Modus. Η αυτοματοποίηση αποτελεί τη γενική στρατηγική των Jumbo και αυτό εφαρμόζεται σε όλο το λογισμικό της εταιρείας. Επιπλέον, η Ελένη Τσιτσοπούλου αναφέρθηκε στη σημασία που έχουν η κεντροποιημένη πληροφορία, η ταχύτερη διεκπεραίωση εργασιών και το paperloss περιβάλλον, που αποτελεί το τωρινό project που τρέχει στην εταιρεία.

Σε αυτό το project αναφέρθηκε και ο Γιώργος Παούρης, αναλύοντας τον τρόπο υλοποίησής του και τους στόχους που υλοποιούνται για την εταιρεία (paperless office σε όλο το φάσμα της επιχειρησιακής λειτουργίας των εισαγωγών του Jumbo, Enterprise Document & Workflow Management, ψηφιοποίηση, αναγνώριση και διαχείριση εισερχόμενων παραστατικών). Ο Κυριάκος Παντουβάκης, Business Intelligence Architect των Σούπερ Μάρκετ Μασούτης, αναφέρθηκε στο ρόλο του επιθεωρητή σήμερα, ο οποίος χρειάζεται διαρκή πρόσβαση στην αναλυτική πληροφορία με κάθε τρόπο. Σε αυτό μπορεί να συμβάλει το masinfo, μια πλατφόρμα πληροφόρησης και ανάλυσης όλων των δεδομένων για χρήση από το σύνολο των στελεχών όλων των Δ/νσεων.

Το masinfo προσφέρει πρόσβαση στο σύνολο των πληροφοριών, από οποιοδήποτε σημείο, σε οποιαδήποτε συσκευή. Ο Θωμάς Σπυριδάκης, CIO της BSB Fashion, αναφέρθηκε στη σημασία που έχει για την ανάπτυξη μιας επιχείρησης που δραστηριοποιείται στην αγορά του retail ένα σύστημα BI, ειδικά στην περίπτωση που αυτό υλοποιείται σε μια μορφή mobile (με το κύριο όφελος να είναι η απομακρυσμένη πρόσβαση στα δεδομένα και στις εταιρικές πληροφορίες). Στόχος μέσω του BI είναι η εξάπλωση της πληροφορίας σε όλο τον όμιλο, η εξειδίκευση και βελτιστοποίηση των υφιστάμενων διαδικασιών και η επένδυση στις νέες δυνατότητες που προσφέρει.


Collaboration στο φουλ
Η τέταρτη και τελευταία ενότητα του συνεδρίου ήταν αφιερωμένη σε τεχνολογικές λύσεις που στηρίζουν τις εταιρείες στην επικοινωνία μεταξύ τους, ώστε η αλυσίδα «απ’ την παραγωγή στην κατανάλωση» να έχει τη μέγιστη δυνατή απόδοση. O Κωνσταντίνος Στιβαρός, Διευθυντής Self Service & epayments της Τράπεζα Πειραιώς, επικεντρώθηκε στις ηλεκτρονικές εισπράξεις που γίνονται από εμπόρους είτε οnline (όπως στα e-shops), είτε mobile. Ανάμεσα στον έμπορο που αιτείται και την τράπεζα που διεκπεραιώνει τις πληρωμές, υπάρχει ένας μεσάζοντας, ο MSP (Merchant Service Provider), στην ουσία ένας τεχνολογικός πάροχος, μια εταιρεία που δίνει στο e-shop κάποιες τεχνολογικές λύσεις και διατάξεις, ώστε να μπορεί να επικοινωνήσει εύκολα με τον πελάτη.
 
Ο Ανδρέας Παπαδέδες, Γενικός Διευθυντής της CubeIQ ανάλυσε το πώς μπορεί κανείς να «φιλοξενήσει» την τράπεζα σε ένα κατάστημα λιανικής, δίνοντας επίκεντρο σε λύσεις καταμέτρησης και διαχείρισης των μετρητών. Για τα ουκ ολίγα προβλήματα που σχετίζονται με την καθημερινή διαχείριση των μετρητών, η CubeIQ προτείνει τα «έξυπνα» χρηματοκιβώτια (smart safes), τα οποία όταν συνδυάζονται με σύγχρονες εφαρμογές λογισμικού, δημιουργούν μια ολοκληρωμένη λύση cash management, μια λύση που διαχειρίζεται το φυσικό χρήμα στο κατάστημα. Στο σημαντικό και επίκαιρο θέμα της ηλεκτρονικής τιμολόγησης επικεντρώθηκε η ομιλία της Britta Balden, Διευθύνουσας Συμβούλου της Retail@Link.

Η παρουσίαση έγινε αναλύοντας το νέο νομοθετικό πλαίσιο και τα οφέλη που φέρνει η ηλεκτρονική τιμολόγηση με σημαντικότερο πλεονέκτημα τη μείωση του κόστους. Παράλληλα αναφέρθηκαν διάφορα case studies εφαρμογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στην ελληνική αγορά, όπως και η άποψη των ελληνικών επιχειρήσεων για το θέμα των ψηφιακών τιμολογίων. Ο Ευάγγελος Αγγελάκης, Head of Customer Service της Ελαΐς-Unilever Hellas, αναφέρθηκε στο VMI (CRP), το οποίο μετατρέπει την παραδοσιακή διαδικασία εφοδιασμού (που βασίζεται σε παραγγελίες που δημιουργεί ένας λιανέμπορος) σε μια συνεργασία ανάμεσα στους συναλλασσόμενους, όπου ο προμηθευτής διαμορφώνει τον εφοδιασμό βασισμένο σε πληροφορίες που λαμβάνει από τον πελάτη σχετικά με τα αποθέματα και τις πωλήσεις.

Collaboration στην πράξη
Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με ένα πάνελ συζήτησης, στο οποίο απαντήθηκαν ερωτήσεις του κοινού. Ο Πάνος Ζαφειρόπουλος, συνεργάτης στο Γραφείο Υπουργού στο Υπουργείο Οικονομικών και συντονιστής της ομάδας ηλεκτρονικής τιμολόγησης, έδωσε μια σφαιρική εικόνα για την ηλεκτρονική τιμολόγηση σήμερα, υπό την σκοπιά του Υπουργείου. Σε ερώτηση για το αν το Δημόσιο σκοπεύει να υιοθετήσει το ηλεκτρονικό τιμολόγιο σε κάποιες υπηρεσίες του, δίνοντας το παράδειγμα στις επιχειρήσεις, ο Πάνος Ζαφειρόπουλος ήταν καταφατικός, ενώ συμπλήρωσε ότι στοχεύεται με κάποιο τρόπο η μελλοντική κατάργηση του Δελτίου Αποστολής και σε πιο άμεσο χρόνο η ηλεκτρονικοποίησή του.

Στην ερώτηση για το πώς έχει αλλάξει η συμπεριφορά του καταναλωτή και πώς αυτό επηρεάζει το λιανεμπόριο, ο Γιώργος Σαλιάρης-Φασσέας, Executive Director της Ogilvy & Mather Greece, είπε ότι όπως έχουν δείξει οι έρευνες, όλος ο κόσμος έχει μειώσει τα έξοδά του, αγοράζει πιο συχνά και πιο μαζεμένα. Οι καταναλωτές εκμεταλλεύονται την τεχνολογία, είτε αγοράζοντας μέσω του Internet, είτε για να ενημερωθούν από πριν γι’ αυτά που θέλουν να αγοράσουν. Αυτό σημαίνει ότι ο πωλητής και το κατάστημα πρέπει να μπορεί να αντεπεξέλθει σε ένα πολύ πιο απαιτητικό κοινό.

Το retail point μετατρέπεται, όπως συμπλήρωσε, σε ένα experience point, όπου ο πελάτης έχει να δει, να «ζήσει» το προϊόν. Πάνω σε αυτό ο Γιώργος Βουτυράς, Διευθυντής Οργάνωσης & Πληροφορικής της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, σχολίασε τις δυσκολίες που υπάρχουν σχετικά με την εκτίμηση αν και πότε ο καταναλωτής θα ψωνίσει κάτι από ένα κατάστημα. Τα πληροφοριακά συστήματα, όπως συμπλήρωσε, είναι πολύ δύσκολο να κάνουν προβλέψεις για το τι θα αγοράσει ο καταναλωτής. Ο Παναγιώτης Καρακώστας, Logistics Manager της εταιρείας Creta Farms, αποτύπωσε τις επιδράσεις της εναλλασσόμενης ζήτησης στην εφοδιαστική αλυσίδα, λέγοντας ότι είναι σημαντικό να προσφέρεις το προϊόν στη σωστή τιμή, στο σωστό χρόνο, στο σωστό σημείο εκμεταλλευόμενος τα σωστά τεχνολογικά εργαλεία.

Ετσι εξυπηρετείται καλύτερα ο πελάτης, εξαλείφονται τα stock out και μειώνεται σημαντικά το κόστος διανομής. Σε ερώτηση για το πώς μπορεί η τράπεζα να βοηθήσει τους λιανέμπορους, ο Κωνσταντίνος Στιβαρός, Διευθυντής Self Service & ePayments της Τράπεζα Πειραιώς, επικεντρώθηκε στις υπηρεσίες consulting που παρέχει η τράπεζα, οι οποίες αποτελούν και στοιχείο που την διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό. Οπως συμπλήρωσε, έχει μεγάλη σημασία το πώς βοηθάς τους συνεργάτες σου να στήσουν μια λύση, αλλά και οι συμβουλές που θα τους δώσεις, ώστε να τους γλιτώσεις από μελλοντικά προβλήματα. Εν κατακλείδι, από το συνέδριο και από την κατάθεση των εμπειριών των σημαντικών ομιλητών που συμμετείχαν σε αυτό, φάνηκε ό,τι η αγορά του retail μεταμορφώνεται, γίνεται πιο αποτελεσματική και η τεχνολογία παίζει τον πρώτο ρόλο σε αυτό.