Βασικός στόχος της τεχνολογίας της πληροφορίας είναι η πραγμάτωση των εταιρικών στόχων και οράματος. Και για να ανταποκριθούν με συνέπεια σε αυτό τον ρόλο, οι CIOs δεν θα πρέπει να «φοβούνται» έννοιες όπως η εξειδίκευση, η διαρκής μάθηση, η έμπνευση και η εμπνευσμένη ηγεσία, και κυρίως η ηγεσία μετάδοσης γνώσης.

<‘Σελίδα 1: Αντικατοπτρίζοντας τις εξελίξεις του επιχειρηματικού κόσμου’>
Όταν αποφάσισα να κάνω στροφή στην καριέρα μου και να απομακρυνθώ από την παραδοσιακή πεπατημένη της τεχνολογίας των πληροφοριών, φίλοι και συνάδελφοι CIOs θεώρησαν ότι η καριέρα μου τελείωνε… Μετά από 28 χρόνια σχεδιασμού και διαχείρισης εξειδικευμένων λύσεων, ακόμα αντιμετωπίζω την κοντόφθαλμη προκατάληψη ότι αυτός ο τομέας της Πληροφορικής είναι λιγότερο αναμετρήσιμος και λιγότερο άξιος σεβασμού από την αντίληψη της γενικής Πληροφορικής που εφαρμόζουν οι Διοικήσεις…

Νιώθω την ανάγκη να αφυπνίσω συναδέλφους, παροτρύνοντάς τους να ρίξουν μια ματιά γύρω τους. Ο κλάδος μας πρέπει να εγκαταλείψει τη ρομαντική ιδέα του απομονωμένου CIO. Η Πληροφορική δεν είναι αποκομμενο νησί, είναι σημαντικό κομμάτι της ενδοχώρας – για την ακρίβεια, τα παράλιά της… Eχει προσπεράσει η στιγμή για τους CIOs να ενσωματωθούν και να αποδεχθούν το ρόλο τους εντός ενός συνεργαζόμενου πλέγματος επαγγελματιών, σκοπός του οποίου είναι να ωθήσει τη διοίκηση στην επιτυχία.

Χρειάζεται να αντικατοπτρίσουμε την πρόοδο των εταιρειών μας, ανταποκρινόμενοι στην πολυπλοκότητα της επιχείρησης, των προϋπολογισμών έργων και των νέων τεχνολογικών εξελίξεων. Απαιτείται να αναπτύσσουμε καινοτομίες σε προϊόντα και υπηρεσίες, παρέχοντας πραγματικές λύσεις αντί για αποσπασματικές υπηρεσίες και, φυσικά, εξειδίκευση. Εχοντας ασχοληθεί ενεργά στην επιστράτευση αρχάριων μέχρι υψηλόβαθμων στελεχών στην τεχνολογία πληροφοριών, είχα την ευκαιρία να συζητήσω το επαγγελματικό παρελθόν και τους στόχους τους.

Οσοι εστιάζουν στην καριέρα τους, εκφράζουν ανοιχτά τις ανησυχίες τους σχετικά με την οριοθέτηση του επαγγελματισμού τους στις περιοριστικές αντιλήψεις ότι η Πληροφορική απλώς αποτελεί μια «υπάκουη» μονάδα μηχανογραφικής επεξεργασίας δεδομένων με κάποιες τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις, η οποία συντηρεί ένα διαχειριστικό σύστημα ενδοεπιχειρησιακού σχεδιασμού με λογιστικοκεντρική κατεύθυνση.

Σκεφτείτε, οι καρδιοχειρουργοί πιστεύουν ότι δεν έχουν τίποτα πια να μάθουν μετά το πεντηκοστό μπαϊπάς τους; Οχι βέβαια! Αντιθέτως, με κάθε νέα επέμβαση ενισχύεται επαγγελματικό τους κύρος. Γιατί να μη συμβαίνει το ίδιο και με τους CIOs; Γιατί να μην αυξάνεται το κύρος μας με κάθε επίτευγμά μας στην Πληροφορική;

Ρωτήθηκα πρόσφατα αν παρατήρησα συρρίκνωση του κλάδου των CIOs καθώς «αποπροσανατολισμένοι επαγγελματικά χειριστές, υπερφίαλοι προϊστάμενοι και η παχυλή άγνοια υπερφιλόδοξων οικονομικών τμημάτων παρεισφρέουν στη δουλειά μας» ή με την «υποβάθμιση αξιών και υπηρεσιών και επιτευγμάτων». Μήπως, λοιπόν, τη στιγμή που αντιμετωπίζουμε την επιφυλακτικότητα των διοικήσεων απέναντι στην εξειδίκευση, αντιλαμβανόμαστε και την ίδια την αγορά να αμφισβητεί την αξία του κλάδου; Και αν συμβαίνει αυτό, μήπως δεν έχουμε αποδεχτεί τη θέση μας ως μέλος μιας συνεργατικής ομάδας, αντί να χαρακτηρίζουμε εαυτούς «οραματιστές»;

Αντικατοπτρίζοντας τις εξελίξεις του επιχειρηματικού κόσμου
Από τη βιομηχανική επανάσταση μέχρι σήμερα, η εξειδίκευση συνεχίζει να παρέχει ολοένα και περισσότερα ανταγωνιστικά προϊόντα και υπηρεσίες σε μια αγορά που γίνεται διαρκώς πολυπλοκότερη. Στην εποχή της πληροφορίας, κανείς δεν θα πήγαινε σε παθολόγο για χειρουργική επέμβαση στον εγκέφαλο, ούτε θα σκεφτόταν ποτέ το δικηγόρο με εξειδίκευση στα κτηματομεσιτικά να λύσει το ακανθώδες φορολογικό του ζήτημα.

Σε περίπλοκες καταστάσεις που απαιτούν αποτελεσματικότητα και ταχύτητα απευθυνόμαστε στους ειδικούς. (Και βέβαια πληρώνουμε ανάλογα, ναι, ακόμα και στην Ελλάδα)…Μόνο οι ιδιοκτήτες μιας επιχείρησης γνωρίζουν το όραμά τους γι’ αυτή – κανείς άλλος, σωστά; Επομένως, οι ανάγκες της διοίκησης υπαγορεύουν το αποτέλεσμα, σωστά; Αν εξετάσει κανείς τα οφέλη των διοικήσεων από την εξειδίκευση στην τεχνολογία πληροφοριών, πιστεύω πως θα δει το μέλλον του κλάδου πολύ πιο καθαρά.

Οφέλη που περιλαμβάνουν:
• Αποτελεσματικότητα. Καθόλου παρερμηνείες και καθυστερήσεις στην παράδοση της σκυτάλης, με αυξημένη υποχρέωση λογοδοσίας. Επιπλέον, η εργασία σε ομάδες με εξειδικευμένη γνώση σε πολλούς τομείς επιτρέπει γρηγορότερο εντοπισμό τυχόν προβλημάτων, μειώνοντας ακόμα περισσότερο το κόστος και τις καθυστερήσεις
• Καινοτομία. Αλλοι κλάδοι ενθαρρύνουν τη διαθεματική προσέγγιση των ομάδων με στόχο να αναπτύξουν νέους μηχανισμούς, προϊόντα και λύσεις. Γιατί και ο κλάδος της Πληροφορικής να μην μπορεί να βρει ένα τρόπο να συστηματοποιήσει τις παραγωγικές διαδικασίες σε συνδυασμό με την τεχνολογία, όπως γίνεται για παράδειγμα στις αυτοκινητοβιομηχανίες;
• Βέλτιστες πρακτικές. Οι ειδικοί καταλαβαίνουν τι σημαίνει ανταγωνισμός, συγκριτική αξιολόγηση και προηγμένη τεχνολογία, που ενισχύουν την καινοτομία, μεγαλύτερη ακρίβεια, υψηλή ποιότητα, και επιτυχημένες πρωτοβουλίες με την πρώτη. Γιατί μια εταιρεία να «στείλει κάποιον στο σχολείο» που δεν είναι ειδικός για να του μάθει τις εξειδικευμένες ανάγκες της και στο δικό της χρόνο; Οταν οι επιχειρήσεις δεν παρεκκλίνουν από το στόχο τους, οι δαπάνες και οι επενδύσεις στην τεχνολογία μπορούν να αξιοποιηθούν από το σύνολο της επιχειρηματικής λειτουργίας.
<‘here’>


<‘Σελίδα 2: Νέες υποδομές, δεξιότητες, αρχές…’>
Νέες υποδομές, δεξιότητες, αρχές…
Απαιτείται νέος τρόπος οργάνωσης με νέες δεξιότητες που θα στηρίξει τις επιχειρήσεις με κυψελωτή δομή. Εξειδικευμένοι CIOs θα πρέπει να εστιάσουν στη δομή της διοίκησης, χτίζοντας ένα περιβάλλον εκμάθησης με κλίμα συνεργασίας, όπου επαγγελματίες από διαφορετικούς τομείς -διαχειριστές επωνυμίας, ειδικοί μάρκετινγκ, σχεδιαστές διαχειριστικών διαδικασιών, υπεύθυνοι αρχιτεκτονικής πληροφοριακών συστημάτων, σχεδιαστές λογισμικού και υλικού και εκτιμητές- εργάζονται για την επίτευξη των στόχων και τα κόστη των έργων.

Ενα τέτοιο πολυσυλλεκτικό εργασιακό περιβάλλον δημιουργεί ιδανικές συνθήκες για συνεχή ροή της γνώσης και σφαιρική κατανόηση όλων των πτυχών κάθε έργου. Κυρίως, όμως αποδεικνύει πως τα pixels, οι μνήμες, οι πηγαίοι κώδικες και οι επεξεργαστές έχουν θέση στην επιχειρηματική στρατηγική μιας εταιρείας.
Από τη θέση του CIO, οφείλουμε να σεβόμαστε τη δουλειά μας, αλλά ταυτόχρονα να μην ξεχνάμε ότι η «τέχνη» του σχεδιασμού δεν καλύπτει τα πάντα, και οι τεχνολογικές γνώσεις δεν είναι πλέον ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Εξειδικευμένες επιχειρήσεις αναζητούν επαγγελματίες με συγκεκριμένες δεξιότητες, όπως ο ποιοτικός έλεγχος, και ικανότητες επιτυχημένης διαχείρισης ομάδων και έργων. Εγώ η ίδια αναζητώ συνεργάτες ικανούς να επιφέρουν ποιοτικές αλλαγές, με όρεξη για μάθηση και δυνατότητα προσαρμογής σε ποικίλες συγκυρίες και γνωστικά πεδία.

Τελικά, οι καινοτομίες στον τρόπο εργασίας και στο παραγόμενο προϊόν, που θα προκύψουν εάν προσανατολιστούμε σε αυτήν την κατεύθυνση, είναι ζωτικής σημασίας στη διασφάλιση της βιωσιμότητας του κλάδου. Οσο καλύτερα εξυπηρετούμε τις ανάγκες της διοίκησης της εκάστοτε εταιρείας, τόσο πιο αποτελεσματικά περιορίζουμε την εσωστρέφεια του επαγγέλματός μας.

Ετσι, επαναθεμελιώνουμε τις σχέσεις με τη διοίκηση, η οποία προσλαμβάνει απλούς προγραμματιστές, χειριστές ή ανειδίκευτο προσωπικό και τους αναγορεύει σε υπευθύνους μηχανογραφικών τμημάτων, ή χρίζει γνώστες τα οικονομικά τμήματα, ικανά να διαχειριστούν τα συστήματα ενδοεπιχειρησιακού σχεδιασμού, παρέχοντας απλά αρχική ενημέρωση στη φάση της περιγραφής βασικών αναγκών.

Εμπνευσμένη ηγεσία…
Η έρημος Σαχάρα συχνά ξεγελά τα μάτια όσων τη διασχίζουν. Καθώς ακτίνες δυνατού ήλιου πέφτουν στην άμμο, κύματα θερμότητας αναδύονται από το έδαφος. Περνώντας από το ζεστό αέρα της επιφάνειας, το φως διαθλάται και σχηματίζει απατηλά οράματα στον ορίζοντα. Στα μάτια διψασμένων ταξιδιωτών συχνά δίνεται η εντύπωση ότι ξεπροβάλλουν οάσεις. Οσο πλησιάζουν, αποδεικνύεται πως δεν ήταν παρά ένας αντικατοπτρισμός.

Δυστυχώς, οι ηγετικές ιεραρχίες είναι συχνά γεμάτες με αντικατοπτρισμούς -άτομα που από μακριά φαντάζουν επιβλητικά, αλλά τελικά απογοητεύουν. Και αυτό φαίνεται να ισχύει σήμερα περισσότερο από ποτέ. Η εμπιστοσύνη κλονίζεται καθώς οι Πολιτικοί αθετούν υποσχέσεις, οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι σπαταλούν εταιρικά κεφάλαια και οι Διευθυντές βάζουν το προσωπικό συμφέρον πάνω απ’ όλα. Αφού ξεγελαστούν αρκετές φορές από αντικατοπτρισμούς, οι διοικήσεις απογοητεύονται και ταμπουρώνονται.

Για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των Διοικήσεων-Διευθύνσεων Πληροφορικής, οι CIOs θα πρέπει πρώτα να εμπνέουν. Δεν εννοώ να εμπνεύσουν την ανάμειξη οποιουδήποτε στο εταιρικό όραμα, την επίτευξη τριμηνιαίου πλάνου πωλήσεων, ή γενικά για περισσότερη απόδοση. Οχι πως αυτή η ενθάρρυνση δεν είναι απαραίτητη, απλώς αυτό που οι διοικήσεις ζητούν σήμερα είναι έναν CIO που θα αφουγκράζεται τις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Χρειάζονται εκείνον που θα τους στηρίξει, θα πιστέψει στις δυνατότητές τους και θα τους βοηθήσει στην ανάπτυξη.
<‘here’>


<‘Σελίδα 3: Αρετές ενός ηγέτη που ξέρει να εμπνέει…’>
Αρετές ενός ηγέτη που ξέρει να εμπνέει…
Διάθεση προσφοράς:
Για να εμπνέουμε ως CIOs, πρέπει πρώτα να υιοθετήσουμε μια στάση προσφοράς απέναντι στους ανθρώπους. Πρέπει επίσης να παραμερίσουμε τυχόν ιδιοτέλειες ώστε να προσθέσουμε στην επαγγελματική αξία. Ετσι, ως πόλος έλξης, οι άνθρωποί μας θα ακολουθήσουν πρόθυμα, διότι ξέρουν ότι θα βρούμε τρόπους βελτίωσης.

Θετική προδιάθεση: Το να εμπνέεις προδιαθέτει να βλέπεις τους άλλους θετικά. Αν δεν προσέξουμε, γινόμαστε φιλοκατήγοροι, μεγεθύνοντας τα ελαττώματα των γύρω μας. Αντίθετα, ως ηγέτες, ας εξομοιωθούμε με τους χρυσοθήρες, επαγρυπνώντας για το ενδεχόμενο ενός  χρυσωρυχείου. Μόλις υποψιαστούν ύπαρξη φλέβας, αρχίζουν την εξόρυξη. Με τον ίδιο τρόπο, ο CIO πρέπει να είναι πρόθυμος να ανακαλύπτει τα καλύτερα στοιχεία και να τα καλλιεργεί με αφοσίωση. Ενισχύοντας τα δυνατά στοιχεία ενός ατόμου, τον εμπνέουμε προάγοντας την εμπιστοσύνη, την ανάπτυξη και την επιτυχία.

Προσωπικό ενδιαφέρον: Οι εμψυχωτές γνωρίζουν τις επιθυμίες αυτών που καθοδηγούν. Οσο σεβασμό και αν έχουν στις γνώσεις και τις ικανότητες του ηγέτη τους, είναι δευτερευούσης σημασίας. Η ομάδα δεν νοιάζεται τόσο για τις γνώσεις του CIO, ώσπου να διαπιστώσει το πόσο νοιάζεται εκείνος γι’ αυτήν. Οταν νοιάζεται πραγματικά για τις ανάγκες του ανθρώπινου δυναμικού, η διάθεση προσφοράς και αφοσίωσης στο στόχο πολλαπλασιάζονται.

Διαθεσιμότητα: Οι CIOs εμπνέουν όταν από σκοπού επενδύουν το χρόνο τους. Οταν είναι πάντα διαθέσιμοι. Οι άνθρωποι δεν μπορούν να γαλουχηθούν από απόσταση ή με σποραδικές ενδείξεις ενδιαφέροντος. Χρειάζονται τον CIO που θα τους διατέθει προγραμματισμένο χρόνο, όχι περαστικές κουβέντες στο διάδρομο. Στους γρήγορους και απαιτητικούς ρυθμούς, ο χρόνος είναι το πολυτιμότερο αγαθό. Οσο και αν κοστίζει, τίποτα δεν επικοινωνεί καλύτερα ενδιαφέρον από την αφιέρωση χρόνου στο ανθρώπινο δυναμικό. Εκτός αυτού, επενδύοντας στην ανάπτυξη τού αποφέρει οφέλη. Από τις ομορφότερες ρήσεις: «κανείς δεν μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά το διπλανό του, χωρίς να βοηθάει ταυτόχρονα και τον εαυτό του».

Αυθεντικότητα: Για να εμπνεύσουν, οι CIOs πρέπει να είναι αυθεντικοί. Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, οι εργαζόμενοι θέλουν να επαφίονται στην εμπιστοσύνη για να εμπιστευτούν τους καθοδηγητές. Οταν οι CIOs αθετούν τις υποσχέσεις ή τις δεσμεύσεις τους γίνονται αναξιόπιστοι. Η εμπιστοσύνη θεμελιώνεται πάνω στην ειλικρίνεια. Για να κερδίσει την εμπιστοσύνη, ο CIO πρέπει να ευθυγραμμίζει το λόγο με την πράξη με συνεπεία, επιδεικνύοντας διαφάνεια, ως ένα βαθμό.

Ηγεσία μετάδοσης γνώσης…
Αγκαλιάστε την εξειδίκευση, όπως ο ειδικευόμενος καρδιοχειρουργός που ανυπομονεί να εξασκηθεί στην επόμενη επέμβαση μπαϊπάς! Εμπιστευθείτε τις ικανότητές σας να εμπνεύσετε, όπως ένας χρυσοθήρας. Ενστερνιστείτε την ηγεσία μετάδοσης γνώσης γιατί «το κίνητρο είναι το παν. Μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά δύο ανθρώπων αλλά δεν μπορούμε να γίνουμε δύο άνθρωποι. Γι’ αυτό πρέπει να εμπνεύσουμε το διπλανό μας, για να εμπνεύσει κι αυτός τον διπλανό του, και πάει λέγοντας…

Εχοντας εργαστεί για πλέον δύο δεκαετίες, διαμορφώνοντας από ορθάνοιχτες πόρτες την Πληροφορική, έχω δει ανταγωνιστικές σχέσεις με φιλόδοξα άτομα και απαιτητικά ημερολόγια εργασίας να καταφέρνουν θετικά αποτελέσματα στόχων σε συμπυκνωμένο χρόνο. Χαρακτηριστικά, είναι σαν το σκαλιστήρι στο τζάκι, είμαστε «καυτοί» όσο η σχέση είναι δυνατή – στην τελική είναι θετική. Από εκεί και πέρα, πώς μπορούμε να διατηρήσουμε το κίνητρο και να το μεταδώσουμε;

Η δουλειά των CIOs ήταν και είναι να βοηθούν την εκάστοτε διοίκηση να αναπτύσσεται και να αξιοποιεί πλήρως τις δυνατότητές της, προσφέροντας ανώτερα προϊόντα και υπηρεσίες, έρευνα ύψιστης ποιότητας και μέγιστο επαγγελματικό-εκπαιδευτικό προσανατολισμό. Αλλά δεν σταματάει εδώ και νομίζω πως θα συμφωνήσετε!

Ο συγγραφέας Ρ.Σ. Αλλεν γράφει στο βιβλίο του «Τα Μυστικά της Επιτυχίας»: «Ομως, τη μεγαλύτερη επιτυχία και επιβράβευση αξίζουν οι άνθρωποι που σχεδιάζουν συνειδητά την προσφορά τους, και συνεχίζουν να προσφέρουν χωρίς να υπολογίζουν αντιξοότητες, ασθένεια, σωματικά ελαττώματα, έλλειψη κλίματος συνεργασίας ή χρημάτων…».
<‘here’>