Η Ericsson περνά μέσα από μια διαδικασία μετασχηματισμού, που θα την οδηγήσει να γίνει μια εταιρεία ICT, προσφέροντας στους πελάτες το σύνολο των υπηρεσιών που χρειάζονται όπως εξηγεί στο netweek, ο Maurizio De Dominicis, President, Head of Customer Unit Southeastern Europe.

Netweek: Γινόμαστε μάρτυρες ευρέων αλλαγών στο χώρο των τηλεπικοινωνιών με νέους παίκτες να μπαίνουν στην αγορά – ειδικά από την Κίνα – οι οποίοι αλλάζουν και τους κανόνες του παιχνιδιού. Ποια είναι η αντίδραση της Ericsson;

Maurizio De Dominicis: Για να μπορέσω να δώσω μια ξεκάθαρη απάντηση χρειάζεται να σας πω κάποια πράγματα για την Ericsson. Η εταιρεία δημιουργήθηκε το 1876, άρα μετράει 136 χρόνια ιστορίας. Μόνο ισχυρές εταιρείες μπορούν να βρίσκονται στην αγορά τόσα πολλά χρόνια, κάτι  που σημαίνει ότι έχουμε περάσει και άλλες φορές από τη διαδικασία του μετασχηματισμού.

Μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια είχαμε πάντα ανταγωνιστές. Για παράδειγμα στο χώρο του mobile ήταν η Nortel, η Motorola, η Alcatel-Lucent κ.α., κάποιοι από τους οποίους μάλιστα βρίσκονται εκτός business. Τώρα βρίσκουμε μπροστά μας εταιρίες όπως η ZTE και η Huawei. Θα πρέπει να αναφέρω ότι ο ανταγωνισμός για εμάς είναι ιδιαίτερα σημαντικός, καθώς χωρίς ανταγωνισμό μια εταιρεία μπορεί να «ξεχαστεί» και να γίνει «πλαδαρή».

Για να μπορέσουμε να απαντήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στον ανταγωνισμό πραγματοποιούμε μια σειρά από βήματα που αλλάζουν θεμελιωδώς την εταιρεία. Πριν από 130 χρόνια κάναμε ηλεκτρομαγνητικούς διακόπτες, ενώ πλέον σήμερα τα πάντα είναι ηλεκτρονικά. Σήμερα παρακολουθούμε τόσο τους πελάτες μας όσο και τους πελάτες των πελατών μας.

Με αυτό τον τρόπο μετασχηματιζόμαστε και υιοθετούμε τις νέες τάσεις που δημιουργούνται στην αγορά. Το 2002 πήραμε μια εξαιρετικά σημαντική απόφαση. Είπαμε ότι θέλουμε να σταματήσουμε να αναγνωριζόμαστε σαν μια εταιρεία που πουλάει μόνο υποδομή και να μπούμε στην αγορά των υπηρεσιών.

Το 2003 θέσαμε σαν στόχο μέσα σε πέντε χρόνια να είμαστε η πρώτη εταιρεία παροχής υπηρεσιών στο χώρο που θεωρούμε ως core και δεν είναι άλλος από αυτόν των Telcos. Πετύχαμε το στόχο μας και διατηρούμε την πρώτη θέση ακόμα και σήμερα. Αλλά αυτό δεν είναι το τέλος του ταξιδιού.

Η αγορά αλλάζει και εμείς παραμένουμε Nο1 στην υποδομή, αλλά και στις υπηρεσίες ανεξάρτητα με τον τρόπο με τον οποίο κινείται ο ανταγωνισμός. Ο ανταγωνισμός ακολουθεί από μακριά τις κινήσεις μας. Για παράδειγμα η Huawei κάνει την είσοδό της στο χώρο των υπηρεσιών σήμερα, 10 χρόνια μετά από εμάς.

Για να μπορέσουν να μπουν σε αυτή την αγορά με αξιώσεις, απαιτείται τεράστια επένδυση αλλά και γενικά προσπάθεια από μέρους τους, γιατί εμείς έχουμε πλέον εδραιωθεί στη συγκεκριμένη αγορά. Τώρα η εταιρεία βλέπει που πηγαίνει η αγορά και τοποθετείται στρατηγικά προς την ίδια κατεύθυνση. Η προσέγγιση μας στο χώρο του ICT γίνεται με ιδιαίτερα στρατηγικό σχεδιασμό. Ξεκινήσαμε έχοντας δικές εφαρμογές όπως είναι το billing σύστημα που έχουμε αναπτύξει.

Πρόσφατα όμως υιοθετήσαμε ένα νέο τρόπο εργασίας μέσα στην επιχείρηση, που κατέστη απαραίτητος εξαιτίας των ιδιαίτερα γρήγορων ρυθμών με τους οποίους κινείται η αγορά. Διαπιστώσαμε ότι για να μπορέσουμε να αναπτύξουμε τις δικές μας λύσεις, θα απαιτούταν ιδιαίτερα μεγάλο χρονικό διάστημα.

Για το λόγο αυτό αποφασίσαμε ότι θα προχωρήσουμε σε εξαγορές τρίτων επιχειρήσεων, που είχαν τις τεχνολογίες που μας ενδιέφεραν τις οποίες στη συνέχεια ενσωματώνουμε στο δικό μας offering. Χαρακτηριστικά παραδείγματα εξαγορών είναι η LHS, μια εταιρεία billing και η Telcordia που εξαγοράστηκε σχετικά πρόσφατα.

Η διαδικασία που ακολουθούμε είναι να πραγματοποιούμε τις εξαγορές, να υιοθετούμε τις τεχνολογίες, να ομογενοποιούμε τα προϊόντα και να τα προσφέρουμε στους πελάτες μας. Με αυτό τον τρόπο βρισκόμαστε σε μια συνεχή διαδικασία μετασχηματισμού. Δεν μπορούμε να εφησυχάσουμε παραμένοντας στην προ δεκαετίας απόφασή μας αλλά απαιτείται συνεχής προσαρμογή στην αγορά.

Αν δει κανείς προσεκτικά τη στρατηγική μας, θα αντιληφθεί ότι βρισκόμαστε στο χώρο του mobile broadband αλλά και σε αυτό των υπηρεσιών. Και πρόκειται για δυο αγορές, οι οποίες αυξάνονται συνεχώς. Και έχουμε δείγματα της σωστής πορείας μας, αφού πρόσφατα η Gartner μας όρισε ως Νο2 εταιρία στο χώρο των OSS/BSS χωρίς να υπολογίζουμε τον κύκλο εργασιών που μας φέρνει η συνένωση μας με την Telcordia.


Netweek: Ποια είναι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Ericsson; Για ποιους λόγους θα πρέπει να είναι η επιλογή των πελατών;

Maurizio De Dominicis: Αυτή τη στιγμή έχουμε ξεφύγει από τον ανταγωνισμό με τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται μόνο στο χώρο των Telcos. Ο μετασχηματισμός μας, μάς φέρνει αντιμέτωπους με εταιρείες, όπως είναι η IBM, η Accenture και άλλες. Οι εν λόγω εταιρείες δεν μπορούν να μας ανταγωνιστούν στο mobilebroadband, όπου δεν έχουν καν παρουσία, αλλά έχουν σημαντική παρουσία στο upper τμήμα των δικτύων, ένας χώρος στον οποίο μπαίνουμε δυναμικά.

Οπως ανέφερα ο τρόπος με τον οποίο μπαίνουμε σε νέες αγορές είναι μέσω εξαγορών. Αν πραγματοποιήσουμε τις σωστές κινήσεις είναι σίγουρο ότι μέχρι το 2015, θα έχει εδραιωθεί στο μυαλό όλων ότι η Ericssonείναι μια εταιρεία ICT. Κοιτώντας όμως την άλλη πλευρά μπορούμε να πούμε ότι ούτε η Accenture, ούτε η IBM θα θεωρούνται εταιρείες επικοινωνιών. Ενας από τους τομείς, στον οποίο δίνει ιδιαίτερη έμφαση η αγορά είναι το video, για το οποίο ενδιαφέρονται τόσο οι καταναλωτές όσο και οι operators.

Πιστεύουμε ότι θα είναι μια αλλαγή αντίστοιχη με αυτή της σταθερής και της κινητής τηλεφωνίας. Η Ericsson άλλαξε για πάντα τις ζωές των ανθρώπων με τα κινητά τηλέφωνα, όπου ο καθένας έχει τη δική του συσκευή και γραμμή και δεν είναι απαραίτητο να βρεθεί σε κάποιο σταθερό σημείο για να πραγματοποιήσει μια κλήση. Αντίστοιχη αλλαγή πιστεύω ότι θα πραγματοποιηθεί και με το τηλεοπτικό σήμα.

Μπορεί αυτή τη στιγμή να έχουμε στο σπίτι μας 2 ή και 3 τηλεοράσεις. Αλλά η έλευση των tablets και άλλων συσκευών θα δώσει τη δυνατότητα στους χρήστες να παίρνουν μαζί τους την «τηλεόρασή» τους. Σήμερα ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει videoαπό sites όπως το Youtube, αλλά σε λίγο καιρό θα μπορεί ο καθένας να επιλέξει να δει το αγαπημένο του τηλεοπτικό πρόγραμμα, τη στιγμή που το επιθυμεί μέσω του mobile internet.

Netweek: Βλέπετε τους operators να ακολουθούν τη λογική παροχής υπηρεσιών video;

Maurizio De Dominicis: Αυτή τη στιγμή είναι πολλοί operators αρχίζουν να προσφέρουν IPTV δείχνοντας σε σε αυτή τη φάση ότι είναι περισσότερο προσανατολισμένοι προς το σπίτι μέσω σταθερών συνδέσεων. Η εμπειρία που έχει ο καταναλωτής είναι σαφώς αναβαθμισμένη σε σχέση με την παραδοσιακή τηλεόραση, λόγω κυρίως των επιπλέον εργαλείων που διαθέτει, των δυνατοτήτων επιλογών.
Η διαφορά είναι ότι η IPTV είναι μια μορφή διαδραστικής τηλεόρασης, όπου υπάρχει η δυνατότητα μιας μορφής επικοινωνίας με τον πάροχο, κάτι που δεν υφίσταται στην περίπτωση της παραδοσιακής τηλεόρασης, όπου μιλάμε για μια μονόδρομη επικοινωνία. Το επόμενο στάδιο είναι να μπορεί να πάρει ο συνδρομητής την τηλεόραση μαζί του, κάτι που μπορεί να γίνει μέσω Tablet.

Το περιεχόμενο είναι ψηφιακό, οι συσκευές υπάρχουν, το μόνο που μένει είναι να ακολουθήσουν οι operators. Για να μπορέσουν να το κάνουν αυτό θα πρέπει να αναβαθμίσουν το δίκτυό τους σε LTE, ώστε να υπάρχει το απαραίτητο bandwidthκαι οι χρήστες να έχουν μια μοναδική εμπειρία video. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 325 εκατομμύρια χρήστες που διαθέτουν συνδέσεις LTEσε όλο τον κόσμο και από αυτούς τα 215 εκατομμύρια καλύπτονται από τεχνολογία της Ericsson.

Πήρε 100 χρόνια για να συνδεθούν 1 δις χρήστες μέσω ενσύρματων συνδέσεων και 25 χρόνια να συνδεθούν 5 δις συσκευές μέσω mobilebroadband. Το 2017 περιμένουμε ότι οι mobile συνδέσεις θα φτάσουν κοντά στα 6,9 δις. Αυτό που πριν από κάποια χρόνια θεωρούταν υπηρεσία για λίγους, αποτελεί τη νόρμα σήμερα.

Στο απώτερο μέλλον περιμένουμε ότι θα υπάρχουν 50 δις συνδεδεμένες συσκευές και αυτός είναι και ο λόγος που μετασχηματιζόμαστε σε εταιρεία ICT, ώστε να μπορέσουμε να καλύψουμε όλες τις ανάγκες των πελατών μας.


Netweek: Βλέπετε την Ericsson να γίνεται ένα πάροχος υπηρεσιών για όλα τα industries ή σκοπεύετε να εστιάσετε σε συγκεκριμένους τομείς;

Maurizio De Dominicis: Εννοείται ότι οι βασικοί – ιστορικά – πελάτες είναι οι operators. Από εκεί και ύστερα απευθυνόμαστε σε διάφορες κάθετες αγορές. Με τον όρο αυτό περιγράφουμε τμήματα όπως είναι ο κυβερνητικός τομέας, οι εταιρείες κοινής ωφελείας, οι μεταφορές και άλλες.

Αυτοί οι τομείς είναι ο βασικό μας στόχος. Εννοείται ότι δεν αγοράζουν mobilebroadband, αλλά έχουν τεράστιες ανάγκες επικοινωνίας, κάτι που τους οδηγεί σε αγορά υποδομής. Αν μάλιστα μπορέσουμε να απευθυνθούμε σε αυτές τις αγορές μαζί με κάποιον operator, το αποτέλεσμα σε κάθε περίπτωση είναι το καλύτερο δυνατό.

Για αυτό το λόγο πάντα προσπαθούμε να έχουμε τους operatorsμε το μέρος μας. Για παράδειγμα αν θέλουμε να δώσουμε μια λύση σε μια ανάγκη e-government, υπάρχει πάντα η ανάγκη της συνδεσιμότητας, την οποία παρέχει ο operator. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να δώσουμε μια λύση end-to-endστον πελάτη.

Netweek: Ποιο είναι το ποσοστό εσόδων που έχετε από υπηρεσίες IT και ποιο από υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών;

Maurizio De Dominicis: Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι αν και δεν το ονομάζουμε ακριβώς ως IT, τα έσοδα που έχουμε από το συγκεκριμένο χώρο είναι περίπου το 20% των συνολικών, ενώ το 80% προέρχεται από το κομμάτι των τηλεπικοινωνιών. Αλλά οι υπηρεσίες αυξάνονται συνεχώς, καθώς είναι κάτι πάνω από την υποδομή και σε αυτό κομμάτι κάνουμε ιδιαίτερα μεγάλη προσπάθεια.

Αυτή τη στιγμή έχουμε καταφέρει να είμαστε περισσότερο εταιρεία υπηρεσιών και λιγότερο υποδομής. Αυτή τη στιγμή η Ericsson έχει περισσότερους από 100.000 υπαλλήλους, από τους οποίους οι 20.000 έχουν προέλθει από το χώρο των operators. Κάτι τέτοιο έχει σαν αποτέλεσμα να αποκτούμε όλο και μεγαλύτερη εμπειρία από το συγκεκριμένο χώρο.

Netweek: Μπορούμε να πούμε ότι σε λίγα χρόνια θα είστε ένα one-stopshop για τους πελάτες σας;

Maurizio De Dominicis: Σε κάθε περίπτωση ναι. Οπως ανέφερα είμαστε σε αυτή την αγορά για 136 χρόνια  και θέλουμε να παραμείνουμε ισχυροί για άλλο τόσο διάστημα. Αυτό το χρωστάμε στη δυνατότητα μετασχηματισμού που έχουμε. Βλέπουμε τον ανταγωνισμό είτε να προσπαθεί να ακολουθήσει μετά από αρκετά χρόνια, είτε σε κάποιες περιπτώσεις να βγαίνει και τελείως εκτός της συγκεκριμένης αγοράς μην μπορώντας να ακολουθήσει τον ρυθμό των εξελίξεων.

Ενα από τα ισχυρά μας όπλα σε αυτή τη διαδικασία είναι το ανθρώπινο δυναμικό μας, το οποίο έχει συμβάλλει στη δημιουργία μια σειρά πατεντών, που αποτελεί για μας μια σημαντική πηγή εσόδων. Σε πολλές περιπτώσεις, όταν κάποιος ανταγωνιστής θέλει να δημιουργήσει κάποιο προϊόν, θα χρησιμοποιήσει κάποια από τις τεχνολογίες που έχουμε δημιουργήσει με αποτέλεσμα να εισπράττουμε τα αντίστοιχα δικαιώματα.

Ειδικότερα σε τεχνολογίες που αφορούν το 3G και το LTE έχουμε σημαντικό αριθμό πατεντών. Για να επανέλθουμε όμως στο κομμάτι του IT να υπενθυμίσω ότι είμαστε Νο1 όσον αφορά στην υποδομή στους τομείς που δρστηριοποιούμαστε. Στο IT μπαίνουμε προσεκτικά, «μαθαίνοντας» με λογική αντίστοιχη με αυτή της εισόδου μας στο κομμάτι των υπηρεσιών, όπου σε 5 χρόνια κατακτήσαμε την πρωτιά στις αγορές που πρωταγωνιστούμε. Το νέο μας ταξίδι έχει καταληκτική ημερομηνία το 2015.


Netweek: Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία γύρω από την Ericsson είναι ότι κατέχει την πέμπτη θέση στη δημιουργία software στον κόσμο. Πως έχει επιτευχθεί κάτι τέτοιο, το οποίο δεν είναι ευρέως γνωστό;

Maurizio De Dominicis: Είναι γεγονός όχι ιδιαιτέρως γνωστό, αλλά αποτελεί πραγματικότητα ότι έχουμε κατακτήσει την πέμπτη θέση στο χώρο του software, κάτι που είναι απολύτως λογικό αν αναλογιστεί κανείς ότι τα πάντα είναι software πλέον.

Διαθέτουμε εξαιρετικό προσωπικό, το οποίο καινοτομεί δημιουργώντας συνεχώς νέα προϊόντα. Πολλές από τις εφαρμογές που δημιουργούμε είναι για χρήση στα δικά μας προϊόντα, αλλά υπάρχουν και πολλές άλλες εταιρείες, οι οποίες υιοθετούν τις εφαρμογές της Ericsson στα δικά τους.

Εννοείται ότι ένα σημαντικό κομμάτι του softwareπου παράγουμε αφορά στο core business μας, που δεν είναι άλλο από τους operators, οι οποίοι μέσα από τις εφαρμογές μας, μπορούν για παράδειγμα να πραγματοποιήσουν προσφορές προς τους συνδρομητές τους.

Netweek: Πως έχει επηρεαστεί η Ericsson από την οικονομική συγκυρία στην ελληνική και όχι μόνο αγορά;
Maurizio De Dominicis:
Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι πρόκειται για μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για όλους. Η Ericsson όμως έχει πάρει από νωρίς όλες τις σωστές αποφάσεις.

Στόχος μας είναι να περιορίσουμε τις περιττές δαπάνες. Εστιάζουμε τις επενδύσεις μας στο core business μας και κάνουμε ότι είναι απαραίτητο για να κρατήσουμε το ικανό ανθρώπινο δυναμικό ώστε να μη χαθεί στον ανταγωνισμό. Ακόμα και στην περίπτωση της Ελλάδας, προσφέρουμε τη διέξοδο να μετακινηθούν κάποια από τα στελέχη μας σε άλλες περιοχές ώστε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας, βάσει των αναγκών μας.

Η δημιουργία του συγκεκριμένου unit (Southeastern Europe) που ενώνει 10 χώρες και σημιουργεί συνέργιες μας παρέχει τη δυνατότητα να διατηρήσουμε τη θέση μας μέσα στην κρίση. Εχουμε ξεκάθαρους στόχους, τους οποίους ακολουθούμε και αν δεν υπάρξει κάποια δραματική αλλαγή στα δεδομένα που έχουμε, πιστεύουμε ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2013 θα δούμε επιτέλους τα πράγματα να ξεκινούν και πάλι.

Τα μέτρα που έχουμε λάβει στην περιοχή μας είναι πέρα από αρκετά για να διατηρήσουμε το business μας μέχρι τότε και στη συνέχεια να αναπτυχθούμε με ταχείς ρυθμούς.