Φαντάζομαι πως θα έχετε ακουστά τη ρήση, αγγλιστί: «You can’t teach an old dog new tricks». Πόσο, μάλλον, όταν ο… σκύλος στη συγκεκριμένη περίσταση είναι όχι μόνο «old», αλλά και χορτάτος... Κι όμως, ορισμένες φορές και μπορεί, και θέλει! Ο λόγος για την ΙΒΜ.

Προ ημερών, ο επί δεκαετία Διευθύνων Σύμβουλός της, Samuel J. Palmisano, παρέδωσε τα διοικητικά «ηνία» στη Virginia M. Rometty, η οποία και αποτελεί μόλις το ένατο στέλεχος που θα καθίσει στην κορυφαία θέση της «Μεγάλης Γαλάζιας» στην εκατονταετή ιστορία της!

Συντηρητική όσο και βαρετή λογική, ίσως σκεφτείτε. Κάθε άλλο! Και δη την τελευταία δεκαετία, όταν η εταιρεία μεταλλάχθηκε με ξεχωριστή επιτυχία, ακολουθώντας συγκεκριμένο σχεδιασμό και επιτυγχάνοντας εντυπωσιακά επιτεύγματα. Αλήθεια, γνωρίζετε αρκετές επιχειρήσεις του μεγέθους και της δυναμικής της ΙΒΜ που θα «απέρριπταν» τομείς αξίας αρκετών δισεκατομμυρίων δολαρίων, στους οποίους ήδη είχαν σημαντική παρουσία, στοχεύοντας σε υψηλότερα περιθώρια κέρδους αντί για το εταιρικό μέγεθος, ενώ την ίδια στιγμή επεκτείνονταν επιθετικά στο εξωτερικό, αναζητώντας νέες προκλήσεις πώλησης, αντλώντας χαμηλού κόστους παραγωγικό ταλέντο και εμφανίζοντας ταχύτατα οργανωτικά αντανακλαστικά;

Φυσικά, όλα αυτά δεν έτυχαν, αλλά οφείλονται εν πολλοίς στον κ. Palmisano. Βλέπετε, ευθύς εξαρχής από την ανάληψη των καθηκόντων του στην ΙΒΜ, αναζητούσε τρόπους εισαγωγής της αλλαγής σε μια μεγάλη επιχείρηση.

Το πλαίσιο στο οποίο κινήθηκε, στηριζόταν σε τέσσερις ερωτήσεις:
• Γιατί κάποιος θα δαπανήσει χρήματα σε εσένα; Τι το ξεχωριστό διαθέτεις;
• Για ποιο λόγο κάποιος θα θέλει να εργαστεί για την επιχείρησή σου;
• Για ποιους λόγους μια κοινωνία θα σου επιτρέψει να εγκατασταθείς και να εργαστείς σε έναν τόπο;
• Γιατί κάποιος θα θελήσει να επενδύσει σε εσένα;

Οπως ισχυριζόταν ο κ. Palmisiano: «Οι εν λόγω ερωτήσεις, αποτελούν την οδό μέσω της οποίας τα στελέχη θα δώσουν έμφαση στην αναζήτηση δημιουργικών τρόπων μετεξέλιξης μιας επιχείρησης, ξεφεύγοντας από τα καθιερωμένα. Το πιο δύσκολο πράγμα είναι να δοθούν ικανές απαντήσεις και στα τέσσερα ερωτήματα, προκειμένου μια επιχείρηση να εκτελεί με αρτιότητα στην πράξη!»