Ποια θα είναι η δυναμική των chatbots και ποιες ανθρώπινες δραστηριότητες θα αντικαταστήσουν;

Τον Ιανουάριο του 2011 ξεκινά, η Αιγυπτιακή Επανάσταση με βίαιες συγκρούσεις να εκδηλώνονται στο Cairo και την Αλεξάνδρεια. Τα κοινωνικά δίκτυα μεταδίδουν τις ειδήσεις και το chatting μέσω παράνομων συχνά καναλιών γίνεται ο μόνος τρόπος επικοινωνίας με τον έξω κόσμο.

Είναι όμως όλοι οι συνομιλητές αυτοί που δηλώνουν ότι είναι; Σύμφωνα με αρχεία που διέρρευσαν, η Αιγυπτιακή κυβέρνηση είχε εξαπολύσει σε chat rooms ευφυή προγράμματα, τα οποία συμμετείχαν στις συνομιλίες αποσπώντας χρήσιμες πληροφορίες για τη δράση των επαναστατών. Το 1950, ο Alan Turing δημοσίευσε το άρθρο «Computing Machinery and Intelligence», στο οποίο επιχειρεί μια προσπάθεια διαχωρισμού της ανθρώπινης ευφυίας από αυτήν ενός υπολογιστή. Ένα από τα αποτελέσματα της δημοσίευσης είναι το πρόγραμμα ELIZA, το οποίο προσπαθούσε να μιμηθεί την ανθρώπινη ευφυΐα σε μια συνομιλία.

Οι δημιουργοί των chatbots που αποτελούν τους απογόνους της ELIZA δεν ενδιαφέρονται να κρύψουν ότι ο συνομιλητής μας είναι ένα πρόγραμμα που αξιοποιεί τεχνικές τεχνητής νοημοσύνης. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να το σχεδιάσουν τόσο πετυχημένα που να μπορεί να συνομιλεί μαζί μας σε φυσική γλώσσα και να ικανοποιεί τα αιτήματά μας γρήγορα και αποτελεσματικά.

‘Όταν για παράδειγμα ένας επιβάτης ρωτά την ώρα αναχώρησης της επόμενης πτήσης, την τιμή του εισιτηρίου και τον τύπο του αεροπλάνου της πτήσης, θα πρέπει ιδανικά το chatbot να καταλάβει όλες τις λέξεις που θα ακούσει και να του απαντήσει με τις σωστές πληροφορίες.

Αν αυτό γίνει με επιτυχία, τότε ο άνθρωπος που θα έκανε την ίδια συζήτηση δεν είναι απαραίτητος και η εταιρεία που χρησιμοποιεί το chatbot μειώνει το κόστος εξυπηρέτησης των πελατών της. Λυπηρό για τον εργαζόμενο, αλλά αναμενόμενο τα ερχόμενα χρόνια, αν τελικά οι τεχνικές τεχνητής νοημοσύνης πετύχουν μια καλή προσομοίωση της ανθρώπινης ευφυΐας σε ένα περιορισμένο τομέα γνώσης. Η πιθανότητα μιας τεχνητής ευφυίας που θα είναι εξίσου πετυχημένη σε ένα ευρύ πεδίο γνώσεων θα είναι κάτι πιο δύσκολο και προσωρινά οι περισσότεροι ερευνητές θεωρούν ότι ανήκει στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας.

Η Verizon Ventures, ένας από τους πιο ενεργούς επενδυτές στην αγορά των chatbots, θεωρεί ότι εκτός από τις αλλαγές που θα φέρουν τα chatbots στην αγορά εργασίας, θα διαμορφώσουν και το στοχευμένο marketing. Η ανάλυση των chats από μια τεχνητή ευφυΐα, της οποίας το chatbot μπορούμε να φανταστούμε ως το αντίστοιχο κέντρο ομιλίας του ανθρώπινου εγκεφάλου, θα μπορεί να εντοπίζει τα ενδιαφέροντα και τη συναισθηματική κατάσταση των ατόμων που συνομιλεί και να τους προτείνει συγκεκριμένα προϊόντα ή υπηρεσίες. Μια τέτοια υπηρεσία ανακοίνωσε πρόσφατα η Facebook μέσω του Messenger. Σύμφωνα με μια έρευνα της Oracle, το 80% των επιχειρήσεων θα χρησιμοποιούν κάποιο chatbot μέχρι το 2020. Οι σημαντικότερες περικοπές λειτουργικών εξόδων αναμένεται να προκύψουν στον τομέα της εξυπηρέτησης πελατών και ακολουθούν ο τομέας των πωλήσεων, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και οι ασφαλιστικές υπηρεσίες. Ενώ τα επιχειρηματικά οφέλη φαίνονται προφανή, οι κοινωνικές εξελίξεις είναι λιγότερο προβλεπόμενες. Σύμφωνα με τη Liraz Margalit, η οποία εργάζεται στον τομέα της συμπεριφορικής ανάλυσης στην εταιρεία Clicktale, η αλληλεπίδραση με chatbots δημιουργεί μια νέα νοοτροπία. Μπορεί αρχικά να αντιλαμβανόμαστε ότι συνομιλούμε με έναν υπολογιστή, αλλά όσο περνά ο χρόνος, θα αρχίσουμε να θεωρούμε ότι επικοινωνούμε με κάποιον γνωστό ή φίλο.

Όσοι έχουν δει την ταινία “HER” μπορούν να έχουν μια αίσθηση τι σημαίνει η αίσθηση της επικοινωνίας με το τέλειο chatbot. Άραγε, σε μια κοινωνία με “ανθρώπινα” chatbots, τι θα είναι πραγματικά ανθρώπινο;